Permalänk
Medlem

Ivy Bridge OC utan att göra nått?

Ok lite newb. borde veta bättre.

Satte ihop min nya 3570 igår. och märkte idag efter all installation och den är lite OC på 4.223 utan att jag gjort något i bios eller ställt in något. o.O

Asus p8z77v Pro, 16 gig vengence, 3570k ivy bridge, H100 push only (at low)

Installerade visserligen Asus Suite II idag innan jag började testa.

Asus suite reports.
1.18 V and and temps of 42-47 C

CPU-z reports
1.216V

Core temp reports
1.226 V
and core max of (63,68,69,65)
min of (32,35,35,34)

förlåt min mix av swenglish.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Avstängd

Och vad är problemet?

Permalänk
Medlem

problemet är att jag inte börjat mecka med OC :P. hade gärna velat känna av lite vad som standard temps / volts UTAN någon auto OC. Så vill stänga av den. ska gå leka i bios lite.

annars verkar temps ganska ok på lägsta fläktvarv.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Är inte det där stock voltage?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

den ska inte ha nå auto OC allt ligger ju AIsuite kan tro att du har fått ett retur ex som nån testade och OC med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harith:

den ska inte ha nå auto OC allt ligger ju AIsuite kan tro att du har fått ett retur ex som nån testade och OC med

Ett använt moderkort alltså? Eftersom OC inställningar ligger lagrad i Biosen.. Låter möjligt men varför skulle någon sälja ett begagnat moderkort som de inte resetat fabrikationsbios? Allt man behöver är reseta CMOS..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

i dont know. moderkortet kom från komplett. men boxen var inte in plastad iofs. fick den på komplett special erbjudande. har altid haft bra erfarenhet med dom. men får jag använda produkter skulle jag inte alls bli speciellt glad. men moderkortet hittar ju endå att det var ny prolle och borde då återställt till standard tycker man.

edit: dessutom i bios när jag bootade upp första gången stod allt på 3.4ghz så detta OC har liksom bara mäts nu i windows när jag fått installerat alla temp grejer och AiSuite.

lyckades se att innan jag satte in prollen var några av pins på moderkortrt sneppet ur linje med resten. men inte något märkvärt bara nog att see att det inte var det perfekta mönstret.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melekai:

i dont know. moderkortet kom från komplett. men boxen var inte in plastad iofs. fick den på komplett special erbjudande. har altid haft bra erfarenhet med dom. men får jag använda produkter skulle jag inte alls bli speciellt glad. men moderkortet hittar ju endå att det var ny prolle och borde då återställt till standard tycker man.

lyckades se att innan jag satte in prollen var några av pins på moderkortrt sneppet ur linje med resten. men inte något märkvärt bara nog att see att det inte var det prefecta mönstret.

Reseta CMOS? Eftersom det var special erbjudande och kartongen var öppnad så är chansen stor att moderkortet är begagnat. Dock borde Komplett ha resetat biosen innan de sänder iväg produkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har ett Z77-deluxe-mobo och visst överklockar Ai Suite automatiskt. Har inte riktigt lyckats härleda det till just Ai Suite, men den går inte på stock, dvs 3.5Ghz vid första uppstart. Jag har dragit ned min Vcore till 1,15V och har processorn klockad till 4,3 Ghz. I idle ligger frekvensen på 1600 Mhz och en V core på 0.95V.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Asus har automatisk överklockning som defaultinställning på många av sina brädor.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jag har ett Z77-deluxe-mobo och visst överklockar Ai Suite automatiskt. Har inte riktigt lyckats härleda det till just Ai Suite, men den går inte på stock, dvs 3.5Ghz vid första uppstart. Jag har dragit ned min Vcore till 1,15V och har processorn klockad till 4,3 Ghz. I idle ligger frekvensen på 1600 Mhz och en V core på 0.95V.

jag har Z77 sabertooth och den OC inte så fort jag installerade AI suite så den ska inte vara överclockade förre man använder programvaran som överclockar för dig. som sagt tror komplett vara lite lata och reseta inte bios på en använd vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag har Z77 sabertooth och den OC inte så fort jag installerade AI suite så den ska inte vara överclockade förre man använder programvaran som överclockar för dig. som sagt tror komplett vara lite lata och reseta inte bios på en använd vara

Förstår inte vad du har skrivit.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nivv:

Förstår inte vad du har skrivit.

Han menar att AI suite inte autoclockar CPU:n så fort man installerar den utan man måste vara inne och pilla. Felet ligger hos lathet från kompletts sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Asus har automatisk överklockning som defaultinställning på många av sina brädor.

Fo3

Precis såhär ligger det till

mitt z68 geneZ tog sig friheten att köra min 2500k i 3.8 Ghz som default

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

skönt att höra!. jag har fått lite mer koll på den nu.

kör ett pass prime95-64 nu.

H100 på låg.
3570k - 4.523 ghz. 1.272 V (cpuid) 1.260(bios), 1.2360(realtemp)
temps (69,75,76,74)
mobo temp 31.

har mycket svårt att gå under 30. men solen ligger på i eftermiddagen och värmer hela lägenheten så rums temperaturen är snäppet hägra. ska testa efter 11 ikväll igen.

tack för svaren iaf. känner mig lite lugnare att det är vanligt även om lite konstigt. :;)

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

hmm du har inte en auto överclockningsknapp på moderkortet du råkat trycka på? Har de på mitt p8z77-V Deluxe. Tpu switch har jag för mig den heter. Lätt at komma åt iaf, kolla i din moderkortsmanual.