Seagate förvärvar Lacie

Permalänk
Melding Plague

Seagate förvärvar Lacie

Världens största tillverkare av hårddiskar sluter avtal med avsikt att förvärva Lacie, som bland annat producerar lagringsenheter ur den högre skolan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra ... Seagate vet dock vad de håller på med

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Världens största tillverkare av hårddiskar sluter avtal med avsikt att förvärva Lacie, som bland annat producerar lagringsenheter ur den högre skolan.

Läs artikeln

Inte fått morgonkaffet ännu?

Eller vilken skola menar ni?

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem

Najs! Seagate är bra, LaCie är bra. Kommer bli positivt :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag ska gilla det här... Färre aktörer liksom...

Det riktiga problemet är väl iofs att det finns få tillverkare av lagrinskomponenter. (Lacie bygger väl inte själva diskarna, eller?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag vet inte riktigt om jag ska gilla det här... Färre aktörer liksom...

Det riktiga problemet är väl iofs att det finns få tillverkare av lagrinskomponenter. (Lacie bygger väl inte själva diskarna, eller?)

Det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

haha. högre skolan, dom mena nog skalan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

haha. högre skolan, dom mena nog skalan

Skickades från m.sweclockers.com

högre skolan är ett vanligt uttryck

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

haha. högre skolan, dom mena nog skalan

Skickades från m.sweclockers.com

http://lmgtfy.com/?q=h%C3%B6gre+skolan

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Jag måste ge LaCie att de gjort ett bra jobb med designen av framför allt Thunderbolt-diskarna. Dock har jag haft blandade upplevelser av deras kvalitet, men utseendet är det ju inget fel på!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag måste ge LaCie att de gjort ett bra jobb med designen av framför allt Thunderbolt-diskarna. Dock har jag haft blandade upplevelser av deras kvalitet, men utseendet är det ju inget fel på!

Skulle tro att de flesta problem är relaterade till de diskar som sitter i dem. När det gäller själva chassit tycker jag Lacie har flera riktigt bra modeller (som också kostar lite mer).

Permalänk

Jaaaaaa, ytterligare gång mot hårddiskmonopol, jay...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag måste ge LaCie att de gjort ett bra jobb med designen av framför allt Thunderbolt-diskarna. Dock har jag haft blandade upplevelser av deras kvalitet, men utseendet är det ju inget fel på!

Har du ens någon användning av Lightpeak ehm Thunderbolt än ??
Finns väl typ 1st moderkort (för PC) med det, eller har Macintosh börjat med det ?

Skrivet av Itchy Trojan:

Jaaaaaa, ytterligare gång mot hårddiskmonopol, jay...

Lacie har ju aldrig tillverkat hårddiskar bara skal för att använda dom som externa diskar.

Permalänk
Medlem

Klart man kan skriva "högre skolan". Fast det blir väldigt oklart vad som menas i det här sammanhanget, om man inte har förkunskaper om Lacies produkter. Menas det att de har särskilt hög kvalitet? Att de är exklusiva? Att de är dyra och påkostade? Att de är väldigt avancerade?

Permalänk

LaCie har ju ändån bara gjort skalen tog ut disken ur en av min där satt en seagate men nu kanske dem kan göra kontroller kort som inte går sönder efter en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Lacie har ju aldrig tillverkat hårddiskar bara skal för att använda dom som externa diskar.

Priserna på slutprodukterna påverkas ändå. Konkurrens handlar inte bara om antalet tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Priserna på slutprodukterna påverkas ändå. Konkurrens handlar inte bara om antalet tillverkare.

Har aldrig direkt gillat utseendet på Seagates externa diskar.. tycker Westerndigitals Mybook diskar har sett trevligare ut.. men blir väl lite uppfräshning av Segate externa diskarna iaf

Permalänk
Avstängd

Kan bara vara dåligt för konsumenterna, färre och färre aktörer. Enda undantaget är väl om en av de två var på väg in i konkurs, då kan ju en sån här lösning gynna samtliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har du ens någon användning av Lightpeak ehm Thunderbolt än ??
Finns väl typ 1st moderkort (för PC) med det, eller har Macintosh börjat med det ?

Det börjar ju komma fler och fler moderkort med Thunderbolt till PC nu. Dock har ju Apple haft det i sina Mac-datorer ett tag nu.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Inaktiv

Alltid bara haft problem med Lacie.. finns många trådar om deras döda hårddiskar.

Tråkigt för Seagate.

Permalänk
Medlem

lacie's "porsche design" mumma... finns det nåt snyggare?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon173292:

Alltid bara haft problem med Lacie.. finns många trådar om deras döda hårddiskar.

Tråkigt för Seagate.

Dom gör inte hårddiskar öht dock

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

högre skolan är ett vanligt uttryck

Ja speciellt på nyhetssidan här på Sweclockers

Nån på redaktionen har en väldig förkärlek för det uttrycket för det återkommer gång på gång

Permalänk
Medlem

Två fel blir inte ett rätt. Min erfarenhet av LaCie är (ibland extremt) kort livslängd jämfört med övriga märken och om det nu redan sitter Seagate-diskar i så tvivlar jag på något uppsving vad gäller kvalitén.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har en kompis som hade två av deras NAS-diskar för några år sen, där själva kretskortet i kabinettet gick sönder totalt på bägge två, precis lagom till att garantin gått ut.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Företagen blir större och färre. Vad blir utvecklingen? Många företag agerar under andra märken. Kolla exempel i en matbutik så kan ni hitta flera stora ägare. Kraft Foods och Unilever för att nämna två.

LaCie verkar göra bra enheter. Jag såg nyligen LaCie 2big Thunderbolt som är en enhet med plats för två diskar i RAID0, RAID1 eller JBOD och man kan enkelt byta diskarna. Det enda problemet med enheten är att den levereras med hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

finly, seagate värvar en företag med sämre rykte än dem själva. seagate är rakt av skit. dem slaktade maxtor som hade världens bästa hårddiskar, sedan samsung. vad är kvar, seagate och western digital BARA.

Permalänk
Medlem

De kommer inte begripa ändå....

Skrivet av Aloysius:

Klart man kan skriva "högre skolan". Fast det blir väldigt oklart vad som menas i det här sammanhanget, om man inte har förkunskaper om Lacies produkter. Menas det att de har särskilt hög kvalitet? Att de är exklusiva? Att de är dyra och påkostade? Att de är väldigt avancerade?

Den högre skolan innebär ENKELT förklarat att de ligger i toppen med allt vad det innebär......

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

finly, seagate värvar en företag med sämre rykte än dem själva. seagate är rakt av skit. dem slaktade maxtor som hade världens bästa hårddiskar, sedan samsung. vad är kvar, seagate och western digital BARA.

Ehm Maxtor hade väl inte bästa ryktet eller ??
Seagate tycker jag har funkat bra för min del.
Haft mest problem med WD mest då deras billigaste *Green* diskar.. köper man billigt skit kanske man får skylla sig själv lite också :/

Bara för att kanske någon viss serie eller viss model har problem menas ju inte att tillverkaren är skit... isåfall skulle jag kunna kontra med *WD är skit*
men eftersom det numera bara finns WD eller Seagate så finns ju inget annat att välja på
Tror jag haft 3 WD som gått sönder och kanske 1st Seagate.. alla Samsung har hållt hittils så dom måste ju vara bäst ?=)
Är nog inte tillräckligt många diskar för att få någon som helst vettig statistik... men helt ur luften så är nog Seagate minst lika bra som WD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yrch:

Ja speciellt på nyhetssidan här på Sweclockers

Nån på redaktionen har en väldig förkärlek för det uttrycket för det återkommer gång på gång

Precis som "Visst är det så", som används mycket frekvent i Fredagspanelen av både Jonas och Emil.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers