Permalänk
Medlem

AMD FX-6100 Six Core VS. i5 2500K

Tjena, min polare hävdar att hans AMD FX-6100 Six Core är snabbare än min 2500K, och jag hävdar motsatsen. Jag vet att jag har rätt men vill bara att flera kunniga skall skriva det så att jag kan visa honom.

MVH.

Edit: Båda är stock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ni får ursäkta mig för att jag är så glad, men jag föddes sån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Tjena, min polare hävdar att hans AMD FX-6100 Six Core är snabbare än min 2500K, och jag hävdar motsatsen. Jag vet att jag har rätt men vill bara att flera kunniga skall skriva det så att jag kan visa honom.

MVH.

Edit: Båda är stock.

visst, om man bara tittar på sifrorna på turbobost, 3.7ghz intel, 3,9 på AMD, MEN DET ÄR MYCKET MERA som spelar roll.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr, men 2500k spöar skiten ur FX-6100.

Permalänk
Skrivet av Tawen:

visst, om man bara tittar på sifrorna på turbobost, 3.7ghz intel, 3,9 på AMD, MEN DET ÄR MYCKET MERA som spelar roll.

Som faktumet att 2500k har fyra riktiga kärnor och mycket högre IPC än bulldozer.

Permalänk
Medlem

Varför tävlar ni om vem som har störst e-penis?

Bara länka honom en benchmark eller något

Permalänk

Låt honom hävda det om han vill...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

2500k är snabbare! din kompis är nog inte så kunnig

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Visst hans 6 *host* 3 kärniga med notsoHyperThreading spöar den nästbästa fyrtrådade prollen på marknaden... Han får tro som han vill men han har generellt fel.

Permalänk
Medlem

Hänvisa din polare till de tester som finns på nätet och bevisa att han har fel. Tyvärr är AMD inte i närheten idag, jag hoppas att de kan komma ikapp!

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Har själv en amd fx processor och det dom är bättre på är multi-tasking. Får även bättre betyg med min överklockade amd fx-8120 i cinebench cpu benchmark än vad intel i7 960 får. Om ni nu inte skulle tro på mig så kan jag lägga upp en bild på cinebench poängen. Så det du och din polare kanske borde göra är att köra cinebench testet och se, då får ni fram siffror om det nu skulle hjälpa er

Permalänk
Medlem
Skrivet av comkri:

Har själv en amd fx processor och det dom är bättre på är multi-tasking. Får även bättre betyg med min överklockade amd fx-8120 i cinebench cpu benchmark än vad intel i7 960 får. Om ni nu inte skulle tro på mig så kan jag lägga upp en bild på cinebench poängen. Så det du och din polare kanske borde göra är att köra cinebench testet och se, då får ni fram siffror om det nu skulle hjälpa er

Vad får du i Cinebench? Jag får strax över 7 med min CPU i 3.8Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Varför tävlar ni om vem som har störst e-penis?

Bara länka honom en benchmark eller något

Det var han som frågade vad jag hade för processor, då länkade jag en 2500K till honom så säger han "Inte Intel, det suger till spel"

Bara det visar ju hur lite han kan.

Har redan länkat men han verkar inte fatta det. Han har precis fått ny dator vet du. Hehe ^^.

Permalänk
Skrivet av zabera:

Det var han som frågade vad jag hade för processor, då länkade jag en 2500K till honom så säger han "Inte Intel, det suger till spel"

Bara det visar ju hur lite han kan.

Har redan länkat men han verkar inte fatta det. Han har precis fått ny dator vet du. Hehe ^^.

Han lever lite i det förgångna verkar det som. På Athlon 64/64 x2 vs Pentium 4/Pentium D tiden så var en AMD-processor det självklara valet för en spelare. Detta pga att deras processorer hade högre IPC och lägre effektåtgång. Dessvärre är situationen i dagsläget den omvända, Intel har högre IPC och lägre effektförbrukning.
Högre IPC ger mer arbete utfört per klockcykel och lägre effektförbrukning ger högre överklockningsmarginal med luft/billig vattenkylning.
De flesta spel är dåliga på att utnyttja många kärnor och då vill man att de som klan nyttjas kan utföra så mycket arbete som möjligt, Bulldozer lider av bra mycket lägre IPC än SB/IB. Vilket du kan se här:
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Sedan skall man inte luras av det högre antalet kärnor hos FX6100, rent praktiskt ger processorn mer prestanda som en trekärnig processor med bra HyperThreading, pga att resurser delas mellan kärnorna i Bulldozermodulerna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Bulldozer är inget bra, intel core i5 är mycket snabbare än en FX-6100 eftersom att i5 har riktiga kärnor.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Bulldozer kan vara väldigt prisvärd. Det beror på vad man använder datorn till. Men till spel är det ingen höjdare.

6100 vinner inte ens i Cinebench.