Permalänk
Medlem

H80, fläktar, pump, styrning?!

Hej! Har inhandlat en Corsair H80 och två st GT 1850rpm till den. Jag har dock ingen aning hur jag ska koppla alltihop? Har sökt på forumet och googlat men blir faktiskt inte klokare... Går det att styra fläktarna via tex. speedfan eller liknande? Eller är fläktkontroll enda utvägen ifall jag vill styra dem? Låter just nu som ett jetplan ifall man ska ha igång datorn på natten... Tacksam för hjälp!!

// Pontus

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

fläktkontroll är det lättaste/bästa
Men brukar gå på de flesta moderkort att reglera det i BIOS eller med program!
Annars kan du köpa 2 motstånd som drar ner det till 7v ist för 12v

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk

Speedfan alla dagar i veckan, kosta gratis o är automatiskt!

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Speedfan alla dagar i veckan, kosta gratis o är automatiskt!

Speedfan funkar inte så bra, TS kör på hw monitor, coretemp, realtemp.

Permalänk
Avstängd

Kör bara på molex sladden som kommer ifrån blocket och sedan trycker du på knappen tills det är endast läge 1 dvs lyser i 1:a läget.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Speedfan funkar inte så bra, TS kör på hw monitor, coretemp, realtemp.

Jo kanon bra och kan styra på allt.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Lampa ett lyser haha, förstod att det var "quiet mode"! Dock förstår jag inte detta med "molex" osv? :s speedfan hittar inte mina fläktar, antar att det är för de är trepin..? Kopplade GT fläktarna till H80 blocket o själva blockets "fläktsladd" till CPU-FAN. Är detta rätt eller hur borde jag koppla det? Varför ser jag ingen av fläktarna/pumpen i speedfan? Funkar hw monitor, coretemp eller realtemp bättre? Har inte tid att testa idag, ska försöka dem imorrn isåfall!

Fanmate-konfigen är ju en lösning, dock kan jag isåfall inte köra på auto-fläktar som styrs via mjukvara isåfall =/

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Lampa ett lyser haha, förstod att det var "quiet mode"! Dock förstår jag inte detta med "molex" osv? :s speedfan hittar inte mina fläktar, antar att det är för de är trepin..? Kopplade GT fläktarna till H80 blocket o själva blockets "fläktsladd" till CPU-FAN. Är detta rätt eller hur borde jag koppla det? Varför ser jag ingen av fläktarna/pumpen i speedfan? Funkar hw monitor, coretemp eller realtemp bättre? Har inte tid att testa idag, ska försöka dem imorrn isåfall!

Fanmate-konfigen är ju en lösning, dock kan jag isåfall inte köra på auto-fläktar som styrs via mjukvara isåfall =/

Testa att koppla fläktarna till modekortets 3pins anlsutningar (SYSFAN), då borde de synas i speedfan

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

För info. Vet inte om det hjälper men men.

Fläktkabeln från kylblocket kan du koppla till cpu-fan. Då rapporterar h80 bara den hastighet som Impellern i vattenblocket har. Den brukar ligga på ungefär samma hastighet hela tiden, ca 2100 rpm +- någon hundring.

Den sladden har alltså egentligen inte med fläktarna att göra. Fläktarna, om du kopplar in dom i blocket, styrs alltså av h80'n och ökar eller minskar efter behov.

Om man kör med de fläktar som följer med så styrs dom fint av enheten själv (i alla fall enligt mig). En del som har valt andra fläktar har noterat att det fungerar med varierande resultat om man kopplar in dom i blocket.

Hoppas jag lyckades hålla tungan i rätt mun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

För info. Vet inte om det hjälper men men.

Ah okej då fattar jag! Tack för riktigt grym info haha! nu förstår jag själv mitt problem haha!.. Okej för det jag själv upplevde var att fläktarna kördes onödigt snabbt när man tex bara lyssnar på musik. Ska testa och sätta dem till sysfan då o se ifall de går o styra med typ speedfan då. Finns det något bättre program än speedfan eller funkar det?

Går det att via speedfan styra sysfan fläktarna beroende på CPUns temp?
Isåfall, finns det någon bra följtkurva att sätta/utgå ifrån eller hur ska man ställa in det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har nu testat att koppla radiator-fläktarna till både cha_fan och pwr_fan, men inget av dessa alternativ märktes i speedfan... Testade även ASUS egna fläktprogram "Fan Xpert" då jag har Asus moderkort. Då kunde jag sätta fläktkurvan för cha_fan fläkten, men tror det bara var beroende på chassitempen, inte cputempen... Så det är också uteslutet. Enda utvägen jag ser nu är att köra på manuell fysisk fläktkontroller och inte glömma av att dra upp dem när det behövs!.. Finns det verkligen ingen annan lösning?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||