Permalänk
Medlem

E7500 på ett Dell P965-mobo?

Jag har en Dellburk med just nu en E6400 på, chipset på moderkortet är P965 och det är BTX. Jag skulle vilja ha lite mer processorkraft från datorn och tänkte att en E7500 kanske skulle funka men jag är ändå väldigt skeptisk, att det behövs BIOS-uppdatering (lycka till att få det med stöd för nyare processorer från Dell). Vad tror ni? Går det att få igång en E7500 på denna typen av burk? Tyvärr har jag inte exakta specifikationer för moderkortet just nu då datorn står otillgängligt för mig.

Det som talar för det är att E7500 har 1066mhz som systembus och inte 1333mhz som E6*50-propparna har, de ska inte fungera på P965 utan att det är flitiga moderkortstillverkare som uppdaterar sina BIOS, officiellt så stödjer inte P965 1333mhz bus iaf. Dock så har E7500 en senare tillverkningsprocess än vad E6400 har osv osv.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Folk har bränt nordbryggan när de smällt på C2D på moderkort som kom med P4. Inte alls värt att chansa.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Folk har bränt nordbryggan när de smällt på C2D på moderkort som kom med P4. Inte alls värt att chansa.

Eftersom det finns så sparsamt med information och BIOS-versioner gällande just detta moderkortet så tror jag den enda riktigt säkra uppgraderingen är att hålla sig inom samma generation processorer som sitter där nu, alltså E6700 om jag nu skulle uppgradera då den inte skiljer sig från E6400 som redan sitter där.

Det hade dock varit roligt ifall man kunde köra med en E7500 då man får en bra boost i prestanda samtidigt som värmeutvecklingen minskar. Den har iaf 1066-bus som de tidigare nämnda har.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Fast även om bussen är samma så vill den ha lägre volt, risken är att du bränner en nyare CPU i det moderkortet. Sedan så är Bus/core ratio annorlunda med, vilket kanske blir mupp då bios inte vet vad det är för CPU. Alla bios innehåller en lista hur de skall snacka med en CPU, så inte troligt att ett så gammalt chipset som P965 har stöd för så nya cpus heller.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Brukar stå i release notes vilka nya processorer som är supportade..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jo jag fattar båda de poängerna, om moderkortet varit från Asus eller liknande så kan man kolla kompatibilitetslistor och se vilka processorer som lagts till vid BIOS-uppdateringar. Det är en lyx man inte har när det gäller Dell. E6700 är från samma generation som E6400 så en sådan processor borde (men det är fortfarande Dell...) funka på moderkortet om jag nu skall uppgradera. Jag får skippa alternativet att ens testa en E7500.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Är det en XPS 410 du har?

Isf har du listan här. http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/p/...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det måste vara den jag har, är 95% säker, så en Q6600 då kanske, men en E6700 är kraftig nog om man håller till dualcore och ser till prisbild.

edit: Vad har man att vänta sig om man kopplar in en CPU med 1333mhz fsb på ett sådant moderkort? Jag har svårt att se att man bränner proppen men borde man se post öht? Jag har en Q9400 som jag behöver bekräfta att den fungerar innan jag kan sälja den så jag testade den i Dellburken men fick inte post eller något.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Det måste vara den jag har, är 95% säker, så en Q6600 då kanske, men en E6700 är kraftig nog om man håller till dualcore och ser till prisbild.

edit: Vad har man att vänta sig om man kopplar in en CPU med 1333mhz fsb på ett sådant moderkort? Jag har svårt att se att man bränner proppen men borde man se post öht? Jag har en Q9400 som jag behöver bekräfta att den fungerar innan jag kan sälja den så jag testade den i Dellburken men fick inte post eller något.

Tänk på att endast den gamla E6700 (conroe) kommer fungera på moderkortet, inte den nyare E6700,

Nej testa en Q9400 är bara slöseri med tid och kan vara riskabelt för den CPU
Moderkortet och dess microkod i bios har helt enkelt inget stöd för så nya CPU och kommer inte posta, blir bara svart skärm

Detta är en av dom stora nackdelarna med märkesdatorer dom har generellt bara stöd för dom CPU som fanns när datorn var ny, alternativt bara dom CPU som datorn kunde levereras med från fabrik.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tänk på att endast den gamla E6700 (conroe) kommer fungera på moderkortet, inte den nyare E6700,

Nej testa en Q9400 är bara slöseri med tid och kan vara riskabelt för den CPU
Moderkortet och dess microkod i bios har helt enkelt inget stöd för så nya CPU och kommer inte posta, blir bara svart skärm

Detta är en av dom stora nackdelarna med märkesdatorer dom har generellt bara stöd för dom CPU som fanns när datorn var ny, alternativt bara dom CPU som datorn kunde levereras med från fabrik.

Det borde innebära att den som fungerar är den som har klockfrekvensen 2.66ghz, jag har sett någon E6700 som har 2.94ghz. Alltså bör jag undvika den senare?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!