Permalänk
Medlem

Almänt strul med bios och ram-minnen

Hej har under en längre tid haft problem med mitt bios och ram minen.
Har Asus P7P55D PRO moder kort
intel core I7 860, 2,80ghz 8mb

å ny inköpta ram som är: Sniper 2x 4gb 1600mhz ddr3 cl9 1.25v

problemet jag har är att Windows hittar 8 gb men sen står det att bara 4 gb går att använda. och jag kör med 64-bit Windows.
och i bios hittar den bara 4,3 gb eller något har testat ändra memory raping eller vad det heter och då får jag ut 3, något i stället.
minnena är kopplade i Dimm a1 och dimm b1. vet i fan vad som strular tacksam för hjälp

Sen mitt andra problem är att bios värkar inte vilja spara mina inställningar. dem sparas tills jag startar om datorn för så går " standard " inställningarna igång igen har uppdaterat bios och bytt batteri men inget av det har hjälpt.

Vet inte om dem båda problemen hör ihop men är tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Säkert att du har 64bit windows? Vad för windows kör du?

Hur mycket minne säger CPU-Z att du har under memory fliken?

Förövrigt så skulle jag testa byta slots på moderkortet för minnena så dom använder det andra "paret", ibland kan det bli fel när man använder minnen som inte är fullt kompatibla med moderkortet, så det kan vara en lösning för dig.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

"Windows hittar 8 gb men sen står det att bara 4 gb går att använda." Det finns hundra/tusentals trådar om det på internet och sweclockers om du inte hittar ditt svar genom att googla så har du inte googlat ordentligt.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

kolla i manualen om minnena inte ska sitta i a2 & b2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mvh eller nått