Permalänk
Medlem

i5 760 överklockad, höga temps?

Precis införskaffat en CM Hyper 212 Evo och tänkte därmed överklocka mitt i5-760 som gått på stock-settings under en 16-17 månader. Har aldrig tidigare under mina 18+ år som datoranvändare testat att överklocka CPUn, så tyckte väl det var dags. Har försökt läsa på så mycket som möjligt.

Inställningar jag körde:

Multiplier: 20
FSB: 180
RAM clock var på 1440 eller 1480, 2:8
Timings: 9-9-9-24
VCore: 1.25V
Frekvens: 3.6Ghz
QPI/VTT: 1.21V
PCH Core: 1.12V (Ville sätta denna till 1.1 och VTT till 1.2 men BIOSet ändrade mina inskrivna värden till närmsta valbara värde istället)
DRAM: 1.5V

EIST/C1E/Turbo avstängt

Komponenter:
Case: Fractal Design Define R3
CPU Kylare: CM Hyper 212 Evo som nämnt ovan. Arctic Silver 5 kylpasta.
Fläktar: 3st Fractal Design fläktar, 2 som medföljde och en som jag fick häromdan då en polare köpt fel. Stock fläktarna var 1 insug fram och 1 utsug bak, osäker var jag ska placera den 3e (Det är en 1000rpm silent fläkt). Ännu en insug fram? Utsug upptill? Insug på sidan? På CPU kylaren för PnP? Har 2st Nexus 120mm PWM fläktar på ingående också under nästa vecka, frågan när de väl kommit är om det är värt att köra PnP alls eller ha alla fläktarna i chassit för mer intake/exhaust?
RAM: 2x4GB Corsair Vengeance 1866Mhz
Moderkort: GA-P55-USB3
Nätagg: Corsair 550W
GPU: ASUS GTX 560 Ti-448 1280mb, stock kylare. Inte varit överklockat vid några tester, men brukar ha en liten core och memory OC då jag spelar.
Hårddiskar: En WD Green 5400rpm 1gb och en Seagate Barracuda 7200rpm 500gb

Mina cores idlar med dessa settings runt 45-50C, även nu nattetid då ju ambient tempen borde gått ner en del. Inte kört något ordentligt stresstest med OCCT ännu, utan bara kortare perioder (~15-20min), loadtemps har då snabbt gått upp till en ~70-71C, vilket är anledningen jag inte kört längre stresstest. Bägge siffrorna känns rätt höga med tanke på vad jag hört av andra som kör med Hyper 212, men är väl framförallt att redan som idle så är tempsen så pass höga som fått mig att bli konfunderad. Med stock-settings så var de runt ~33-35C under dagen, men sen är det ju galet varmt nu också så det spelade väl in en del kan tänkas. Allt är med fläktarna på 100%. Har även testat att köra 3400-3500 med 1.15-1.2 VCore och då är load-temps något lägre, strax under 70C efter en 15min, men idle temps ligger även då runt ~45C.

Är dessa temps något jag bör oroa mig för? Ang. frågorna om fläktar ovan, kommer det göra stor skillnad på tempsen? Kommer det faktum att Artic Silver 5-pastan lades på idag (en liten klick i mitten) och därmed inte haft sin burn-in period göra skillnad med tiden? Kan mitt relativt svaga PSU påverka värmen på CPU cores för att det inte riktigt klarar av mina inställningar?

Tackar på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, CPU: Intel Core i5 4670K @4,4 ghz
GPU: XFX Radeon HD7870, RAM: Corsair Vengeance 8gb (2x4)
MOBO: ASUS Maximus VI Hero, PSU: Corsair TX650
SSD: Samsung 840 256gb, HDD: Seagate Barracuda 7200rpm 500gb,
Western Digital Caviar Green 5400rpm 1TB

Permalänk
Medlem

70-75 grader är inte höga temps, för en överklockad i5-760. Så länge det håller sig under 80 grader vid stress test, så är tempen ok.

Vad använder du för att mäta tempen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, har ju dock inte testat ett längre stresstest ännu då jag tyckte tempsen gick till 70+ så väldigt fort. Har tänkt låta det stå någon timma under natten sen så fort hockeyn slutar.

Jag har kollat med Open Hardware Monitor och Core Temp, även då kollat vad för temp som visas i OCCT.
En annan, lite offtopic fråga som jag inte hittade nåt vettigt svar på även fast det garanterat finns att läsa, vad menas med "Normal" under VCore inställningarna i BIOS som jag hört att en del använder sig av. Auto förstår jag ju, men inte det värdet! Har testat sänka till 1.2V sålänge iaf och verkar stabilt hittils i OCCT och ligger på 65C efter samma tid som jag var uppe på 71C med 1.25V, oväntat (för mig iaf!) stor skillnad, så om det håller sig stabilt så har jag väl ingen oro längre (även om jag tycker ~45C idle känns lite väl högt), bara funderingar ang. fläkt-setupen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, CPU: Intel Core i5 4670K @4,4 ghz
GPU: XFX Radeon HD7870, RAM: Corsair Vengeance 8gb (2x4)
MOBO: ASUS Maximus VI Hero, PSU: Corsair TX650
SSD: Samsung 840 256gb, HDD: Seagate Barracuda 7200rpm 500gb,
Western Digital Caviar Green 5400rpm 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av katatoni:

Mina cores idlar med dessa settings runt 45-50C, även nu nattetid då ju ambient tempen borde gått ner en del. Inte kört något ordentligt stresstest med OCCT ännu, utan bara kortare perioder (~15-20min), loadtemps har då snabbt gått upp till en ~70-71C, vilket är anledningen jag inte kört längre stresstest. Bägge siffrorna känns rätt höga med tanke på vad jag hört av andra som kör med Hyper 212, men är väl framförallt att redan som idle så är tempsen så pass höga som fått mig att bli konfunderad. Med stock-settings så var de runt ~33-35C under dagen, men sen är det ju galet varmt nu också så det spelade väl in en del kan tänkas. Allt är med fläktarna på 100%. Har även testat att köra 3400-3500 med 1.15-1.2 VCore och då är load-temps något lägre, strax under 70C efter en 15min, men idle temps ligger även då runt ~45C.

Jag har samma processor och samma chassi, och får samma temperaturer. De är ok. Jag har överklockat lite högre till 3.8 GHz och har bytt ut fläktarna till Noctua bl.a. eftersom originalfläktarna i chassit inte var särskilt bra, känns som de flyttar för lite luft. De nya fläktarna kan jag köra nästan ljudlöst och ändå få ok temps. Har även en 120 mm PWM-fläkt på Noctua NH-D14-kylaren som varvar upp lite när jag pressar datorn men det är ändå inga 100% hastighet precis. Väntar på fler PWM-fläktar så jag kan köra det till chassit också.

Jag vet sen tidigare att risken för blåskärm ökar dramatiskt ifall min processor ligger uppemot 77-78 grader som den gjorde ibland i mitt gamla dåliga chassi. Körde kylaren passivt då också men då var processorn inte överklockad för annars hade det inte funkat. Nu toppar den överklockad på ca 73 grader när det är tokhett i rummet, annars runt 70, och det är inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag idlar runt 35 grader, maxtemp efter ~ 4 timmars Prime95 ligger omkring 60. Dina temperaturer känns aningen höga.

Kör med en AC Freezer Pro 7 Rev. 2.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av katatoni:

Okej, har ju dock inte testat ett längre stresstest ännu då jag tyckte tempsen gick till 70+ så väldigt fort. Har tänkt låta det stå någon timma under natten sen så fort hockeyn slutar.

Jag har kollat med Open Hardware Monitor och Core Temp, även då kollat vad för temp som visas i OCCT.
En annan, lite offtopic fråga som jag inte hittade nåt vettigt svar på även fast det garanterat finns att läsa, vad menas med "Normal" under VCore inställningarna i BIOS som jag hört att en del använder sig av. Auto förstår jag ju, men inte det värdet! Har testat sänka till 1.2V sålänge iaf och verkar stabilt hittils i OCCT och ligger på 65C efter samma tid som jag var uppe på 71C med 1.25V, oväntat (för mig iaf!) stor skillnad, så om det håller sig stabilt så har jag väl ingen oro längre (även om jag tycker ~45C idle känns lite väl högt), bara funderingar ang. fläkt-setupen!

Själv brukar jag inte köra stress test i mer än en halvtimme. Ser inte riktigt meningen med folk som kör långa 8 timmars stress pass.. allt man gör då är sliter ut CPUn i onödan. Crashar inte datorn inom en halvtimmes stresstest, så är det relativt stabilt.
Vad jag gör sen är använder datorn normalt. Skulle jag sen få en blå skärm, så allt jag gör då är justerar ner klock eller höjer vCore, så brukar det bli bra sen efter.

Nu har jag inte mycket koll på hur Gigabyte har det på sina BIOS. Men antar Normal så sätter du helt enkelt fast vcore som inte ändras beroende på belastning.

Sen så går tempen upp fort som fan när den stressas, det är helt normalt. Den går ner nästan lika snabbt, så fort du slutar stressa. Min egen ligger runt 40 idle och går upp till 70-75 vid load. Än så länge håller det sig stabilt.

Sen när det kommer till fläkt setup, så allt jag kan säga där är att ha fler fläktar som blåser in än ut. Så du får mer kontrolerad damm kontroll. För med fler insug fläktar så dras endast luft in via fläkt insugen. Annars om det är motsatt, så kommer luft dras in från alla små hålen i chassiet.
Optimalt brukar vara att ha botten och front fläkt som insug. Och bak och top som utsug. Sidan kan man ha antingen som ut eller in. Men jag föredrar att ha sidan som insug, i och med jag kör med sluten vatten kylning, så får inte chassie komponenter någon kylning från CPU kylaren.
Annars i SLI/Crossfire setups, där man har en eftermarknads kylare på grafikkorten. Så kan det vara bättre att ha sidan som utsug, för att få bort den varma luften snabbt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, CPU: Intel Core i5 4670K @4,4 ghz
GPU: XFX Radeon HD7870, RAM: Corsair Vengeance 8gb (2x4)
MOBO: ASUS Maximus VI Hero, PSU: Corsair TX650
SSD: Samsung 840 256gb, HDD: Seagate Barracuda 7200rpm 500gb,
Western Digital Caviar Green 5400rpm 1TB

Permalänk
Medlem

Folk säger alltid att alla temps är så höga och otroligt dåligt etc, själv kör jag och har kört sedans jag köpte min i5 760 för ca 1½ år sen i en klock på 3.6 ghz med stock kylning, idlar i 40-50 grader full load är jag uppe på 88-90 grader och vid gaming runt 75-85 beroende på spel. Och inte fan ser jag några problem med det, funkar bra fortfarande.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.