Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av miksmaks:

Kört Chrome i 2 år nu, men i helgen fick jag nog, dom lägger sig i föör mkt! Snabb eren, men dat's all.
Nu gäller IE10 på win8 som funkar perfect! Win8 som jag kört sen i höstas är kanon, inga problem. Behöver bara en touch-skärm men hittar ingen!
Sen kör jag Safari hör och häpna på en pc! Kunde ju funka bättre, men jag gillar stylen...
Opera är upp och ner för mig; bra ibland och mindre bra andra ggr.
FF är för tungrodd numera tycker jag.
Resten, ja dom uppfyller ju inte riktigt dom grundläggande behoven sas, typ bankärenden osv...
Dat's my opinion...

Instämmer helt, blir lite less på allt man läser om att google vet allt om en. Så jag har också gått över till IE9 ( Har iof alldrig använt chrome mer en nån timma firefox har jag däremot kört med i säkert 6-7år ) Förstår mig inte på allt hat emot IE om jag ska va helt ärlig IE9 flytar som en dröm på min SSD går t.o.m snabbare en Chrome.
Har däremot förståelse att folk hatar på verisoner äldre en IE9 tex IE7 för de är ju katastrofalt värdelöst men IE9 är faktiskt riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Jag förstår fortfarande inte... Bara för att fler använder IE i världen så behöver det inte vara fler som föredrar den? Skitmånga gamlingar använder Internet Explorer utan att veta att det finns andra alternativ, och det var bara ett exempel.

"Bara för att fler använder IE i världen" - i sverige. Inte bara gamlingar, det finns original i windows så kan vara en anledning varför random person skulle använda det.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Läs om läs rätt!!

Enligt swec fråga:

49.0% föredrar chrome
4.8% föredrar IE

Enligt StatCounter:

34,76% IE
24,16% chrome

Det är en viss skillnad i datorvana mellan de olika grupperna.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det är en viss skillnad i datorvana mellan de olika grupperna.

Det är väl vi på swec som insett det redan

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Skrivet av The Sweeper x:

"Bara för att fler använder IE i världen" - i sverige. Inte bara gamlingar, det finns original i windows så kan vara en anledning varför random person skulle använda det.

Ja det är många okunniga som inte bryr sig om vilken webbläsare de använder, de använder enbart den som kommer inbyggt och vet inte så mycket bättre. Dock är det annorlunda här på Sweclockers då de flesta här är kunniga inom hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Ja det är många okunniga som inte bryr sig om vilken webbläsare de använder, de använder enbart den som kommer inbyggt och vet inte så mycket bättre. Dock är det annorlunda här på Sweclockers då de flesta här är kunniga inom hårdvara och mjukvara.

Tyvärr är det så hehe.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Lång text över en egen teori.
Så här ser jag på det hela. Google Chrome dök upp under en tid när IE8 fanns samtidigt som Mozilla uppdaterade Gecko plattformen. Vilket Mozilla behövde utföra för att kunna bygga vidare. Få som ens förstår varför Mozilla hade en lågkonjunktur. Dem flesta såg bara Mozilla Firefox 4 som en kass webbläsare. Samtidigt flydde alla över till Chrome. Den största anledningen var Chrome är så snabb och snygg. "Google Chrome är ful som bara den. Tyvärr vågar väl folk inte inse att den är ful". Under den tiden reste sig Chrome i samma anda som Mozilla Firefox gjorde en gång i tiden när det var nytt.
Sedan händer det något. Alla andra företag börja bli flåsade i nacken av Chrome. Det gör att dem andra aktörerna sätter sig ner och funderar vilken taktik skall vi tackla Chrome med. Mozilla Firefox tänker till och släpper versions uppdateringar i samma takt som Chrome. Medan IE lanserar en helt ny uppdaterad webbläsare. Opera går också över till liknade strategi som Mozilla. Sedan går det ett tag och Google Chrome får fler och fler anhängare och det blir som det nya MSIE. Folk till höger och vänster säger till andra du måste använda Google Chrome för det är så himla bra. Samtidigt trappar dem andra aktörerna upp takten och helt plötsligt kommit in i matchen och kan nu mera matcha Google Chrome i funktioner och snabbhet. Tyvärr ser inte folk det utan man lever vidare i att dem andra webbläsarna är dåliga.
Idag känns Google mer som en webbläsare som har stannat kvar lite för länge på ett och samma ställe. Det är i vissa ögon inte lika nyutvecklade samtidigt som Google blir allt mer aggressiva i sin marknadsföring. Google Chrome matas in i allt som finns på marknaden. Helt plötsligt säger alla siffror Google är större än MSIE. Medan dem andra aktörerna som till exempel Mozilla och Opera har inte samma aggressiva modell utan dem aktörerna vet om att de har användare som vill använda deras webbläsare. Medan MSIE vet att dem får användare eftersom IE är standard webbläsare i Windows samt att det finns en stor skara som inte bryr sig över vilken webbläsare som används. Eftersom de är vana vid IE.
Samtidigt på andra sidan har vi folk som räknar på vad folk använder och ritar upp statistik som man sedan säljer och folk tar det som att Chrome är störst då måste den vara bäst. Den statistik som målas upp är inget kvitto på kvalitet och om du nu tror på all statistik. Då vet jag inte vad jag skall säga.

Over and out Houston.

Permalänk
Medlem

I min ungdom var det oc och benchmarking som var det största intresset. Föregående är något som präglat hur min mjukvaruinstallation ser ut idag...

Jag mer än hatar dessa drivrutinspaket som är större än ~ 10MB i storlek. Varför ska jag tvingas besudla datorn min med kontrollpaneler och annan skit jag aldrig använder mig av?

Plugins i webbläsaren(?), jo tjena, eller inte. Två webbläsare i datorn, njaää. Vore det inte för min arbetsgivare, så vore jag utan flash och java också.

Nåväl, inte för att någon annan än jag bryr mig, men i.a.f.
Windows 7 med system restore av och softwaredistribution mapp tömd
ÜTorrent
Pdf-läsare vars namn jag glömt
7-Zip
BankID
CCleaner

Ja, kontentan är att IE9 med enbart flash och java uppfyller alla mina önskningar när det kommer till att surfa runt på nätet, vilket i.o.f.s. inte blir så ofta nuförtiden i.o.m. plattan.

Kan ju tilläggas att det är ett mycket aktivt val jag gjort, har prövat mig fram och insett att det inte funnits något mervärde bland konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Spion

Chrome kanske är snabbt, men oanvändbart, vill inte ha nåt spionprogram.

Visa signatur

lmds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmds:

Chrome kanske är snabbt, men oanvändbart, vill inte ha nåt spionprogram.

Tacka vet jag Iron Chrome.
http://www.srware.net/en/software_srware_iron_chrome_vs_iron....

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av g147:

Tacka vet jag Iron Chrome.

Tacka vet jag Mozilla Firefox.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

...men jag skulle konservativt gissa på 80-20 till firefox fördel där.

Bara en sån simpel sak som att jag själv vill kunna välja hur mina tabbar ska öppnas och hanteras är omöjligt i chrome.

1) Räkna upp 20 saker då. Borde vara enkelt om det finns 80 saker chrome inte hare.

2) Nej? Vad menar du? Jag kan välja att sweclockers, kolla.tv, dn.se ska öppnas när jag startar chrome.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

1) Räkna upp 20 saker då. Borde vara enkelt om det finns 80 saker chrome inte hare.

När jag säger 80-20 så pratar jag om procent, inte om enskilda funktioner eller möjligheter.
Det trodde jag var en självklarhet.
Alltså att utav alla dom funktioner som den ena webbläsaren saknar så är det 80% till firefox fördel.
Men det betyder ju inte så mycket i sig, det som spelar någon roll är ju om webbläsaren man använder har dom funktionera man själv vill ha eller inte.

Jag kan bara på rak arm säga dom funktionerna som är viktiga för mig som gör att jag väljer Firefox före Chrome.
1. Tabbarna och dess anpassningsbarhet
2. Hur jag kan anpassa hur browsern ser ut och vilka knappar och funktioner jag kan lägga var jag vill
3. Jag använder add-ons som funkar bättre i firefox, ad-block och greasemonkey t.ex.

Saker som jag på rak arm tycker att Chrome gör bättre som jag saknar i firefox:
1. Synkning av allt! Det funkar helt enkelt bättre i Chrome för mig med synkning av allt, add-ons, utseende, webbhistorik osv.
2. Bättre fungerande auto-hd på youtube

Rent funktionsmässigt då, sen finns det andra preferenser om hur saker och ting ser ut, beter sig med olika sidor osv där jag tycker Firefox är stabilare och jämnare för mig.

Att leta upp listor på funktioner tycker jag är ointressant, om du tycker det är intressant kan du leta upp det själv.

Skrivet av Sony?:

2) Nej? Vad menar du? Jag kan välja att sweclockers, kolla.tv, dn.se ska öppnas när jag startar chrome.

Tja, det var verkligen inte det jag menade iaf.
Hur tabbar ska öppnas i bakgrunden eller förgrunden, om den automatiskt ska öppna sökningar i flikar i bakgrunden osv.
Man har inte alls samma möjlighet att anpassa hur man vill att tabbarna ska hanteras i Chrome som i Firefox.

Permalänk
Medlem

Lista på funktioner.

Mozilla Firefox stable kanal.
Funktioner som finns som standard i alla versionerna
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/features/
Sedan finns det Firefox beta, auroa och nightly(nightly bör enbart användas av devlopers)

Opera
http://www.opera.com/browser/features/#speed
Sedan har du även Opera Next (version 12) kodnamn är whaoo
http://www.opera.com/browser/next/
Största nyheten i Opera 12 är att den har fått stöd för alla nya webbstandarder. Ragnarök som är namnet på Opera:s html5 parser.

Google chrome
https://www.google.com/chrome/intl/sv/more/index.html?hl=sv
Sedan finns det Chrome Canary. Tycker det är väldigt liten skillnad mellan vanliga. Är för lite insatt i vad som egentligen är nytt.

IE9
http://windows.microsoft.com/sv-SE/internet-explorer/products...
IE10 är under utveckling. IE10 är tänkt att skeppas ihop med W8.

Safari - fungerar på PC och MAC
http://www.apple.com/se/safari/features.html
Utvecklingskanal på Safari går inte att hitta för den vanlige användaren.

Permalänk
Medlem

browser.urlbar.autoFill

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Med den här nedgången i popularitet gissar jag på att alla coola kids snart kommer börja använda IE.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Såja, Chrome! Upp till toppen med er *pushar på där bak*

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Själv kör jag två versioner av Firefox (Nightly, f n 15.0a1 och stabila 12.0) samt Chrome (f21.0.1145.0 dev) och Opera (12.1431) på min huvud burk, som är en dubbelstart med 64-bit Ubuntu 12.04 och Windows 7 Pro. Jag använder Nightly som min huvudwebbläsare, huvudsakligen därför att Chrome/Chromium vägrar att erbjuder mig en sidopanel som jag kan använda för att visa mina Delicious-bokmärken. Annars skulle jag troligen gör Chrome till mitt förprogrammerat val, då jag upplever den som lite snabbare, om än något mindre flexibel, än Nightly. Även när jag starta i Win 7 - vilket jag i princip enbart gör när jag ombeds om hjälp av någon pensionär med datorkrångel (jag uppfattar Ubuntu som både smidigare och pålitligare) - använder jag aldrig Internet Explorer, med ett undantag - inför inlämningen av självdeklarationen tvingades jag använda IE för att installera min banks elektronisk ID. Men vanliga bankärende kan jag sköta på ett utmärkt sätt m h a Nightly på Ubuntu....

Henri

Permalänk
Skrivet av pTr_17:

Hur mäter dom detta? är det antal nerladdningar eller?
Nästan 100% av de som har Chrome installerat på jobbet vet inte vad det är för ikon dom har på skrivbordet.

Här är vad StatCounter själv har att säga om detta :

Citat:

Data Sample

Stats are based on aggregate data collected by StatCounter on a sample exceeding 15 billion pageviews per month collected from across the StatCounter network of more than 3 million websites. Stats are updated and made available every 4 hours, however are subject to quality assurance testing and revision for 14 days from publication.

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Byter till chrome den dagen man kan ställa in så den inte sparar webbhistorik.

Finns inkognitofönster (Ctrl+Shift+N)
Vet dock inte om google ändå samlar in ngt...

Edit: Såg att någon redan svarat:)

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Webläsare

Kör Firefox Aurora och IE 10 på Win 8, vilka alla funkar perfekt!

Körde Chrome innan, men har fått nog nu. Google vet ju ALLT om dej!

Behöver en pekskärm till min desktop men hittar ingen, nån som vet var?

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Medlem

Chrome och Firefox på min vanliga dator, Chrome på alla andra datorer och Opera på mobilen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Byter till chrome den dagen man kan ställa in så den inte sparar webbhistorik.

NU kan du (fast det krävs ett plugin)

https://chrome.google.com/webstore/detail/ljamgkbcojbnmcaonjo...

om du e intresserad... annars kör på som du brukar

Ps. Jag e ett stort fan av Google Chrome Ds.

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│