Permalänk

Ned-klockade RAM

Tja:

Jag sitter på ett system med 2500K och ett MB från ASUS (P8P67 B3 New version) och Corsair vengeance 1600MHz minnen. Grejen är den att vid fabriksinställningar på moderkortet så klockas minnena ner till 1333MHz och jag är mest intresserad av att få veta varför man väljer att klocka ner minnena?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

klockar ner är lite fel uttryck. 1333 är högsta standarden nu, allt annat är fel och därmed klockat, därför får man själv välja att klocka upp minnen som klarar mer. när/om 1600 ingår i standard så kommer säkert nyare kort att autodetektera dessa korrekt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

klockar ner är lite fel uttryck. 1333 är högsta standarden nu, allt annat är fel och därmed klockat, därför får man själv välja att klocka upp minnen som klarar mer. när/om 1600 ingår i standard så kommer säkert nyare kort att autodetektera dessa korrekt.

mer fel kan du inte ha.
Högsta minnesstandard är 2133MHz.
Kolla här 11:00 min in i videon
http://www.sweclockers.com/artikel/15465-frageladan-geforce-v...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

mer fel kan du inte ha.
Högsta minnesstandard är 2133MHz.
Kolla här 11:00 min in i videon
http://www.sweclockers.com/artikel/15465-frageladan-geforce-v...

Han kanske syftar på moderkortet, men du har helt rätt gällande själva minnesstandarden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

mer fel kan du inte ha.
Högsta minnesstandard är 2133MHz.
Kolla här 11:00 min in i videon
http://www.sweclockers.com/artikel/15465-frageladan-geforce-v...

tack, bäst du mailar alla tillverkare samt Intel att de inte vet vad de sysslar med så ingen mer drabbas av detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

mer fel kan du inte ha.
Högsta minnesstandard är 2133MHz.
Kolla här 11:00 min in i videon
http://www.sweclockers.com/artikel/15465-frageladan-geforce-v...

Sett från DDR3 synvinkel så är 2133 högsta ja.
1333 mhz är standard p.g.a. processorn (Sandy Brigdge)

Permalänk

Kollade upp moderkortet och det Ska stödja 1600 Mhz utan någon överklockning. Men det är bara gå in i BIOS och höja frekvenserna, CL:n och spänningen till "det rätta".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Sett från DDR3 synvinkel så är 2133 högsta ja.
1333 mhz är standard p.g.a. processorn (Sandy Brigdge)

Hade ingen aning om att sandy processorn tar ner minet. Rätt så onödigt att isf att moderkortet ska känna igen 1600 Mhz minnen automatiskt, eller har jag fått det fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Hade ingen aning om att sandy processorn tar ner minet. Rätt så onödigt att isf att moderkortet ska känna igen 1600 Mhz minnen automatiskt, eller har jag fått det fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inget moderkort som ställer in på 1600 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Bara aktivera X.M.P. läget i BIOS, så ställer moderkortet in sig automatiskt efter Corsairs korrekta inställningar.

Skrivet av FudgieCars:

Hade ingen aning om att sandy processorn tar ner minet. Rätt så onödigt att isf att moderkortet ska känna igen 1600 Mhz minnen automatiskt, eller har jag fått det fel?

Skickades från m.sweclockers.com

1600Mhz är ingen begränsning i själva moderkortet. Det är Sandy Bridge CPUn som är speccad för högst 1600MHz. Allt över den klocken, räknas som överklockning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Processorn stödjer bara vissa minnesfrekvenser. Sandy Bridge har 1066Mhz och 1333Mhz som standard. Och Ivy Bridge har 1333Mhz och 1600Mhz som standard. Och båda arkitekturer kan inte ändra frekvenserna. Men moderkorten kan överklocka minnena, men processorn i sig påverkas inte. De gör de delvis onödigt, men de finns även fördelar med de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tja:

Jag sitter på ett system med 2500K och ett MB från ASUS (P8P67 B3 New version) och Corsair vengeance 1600MHz minnen. Grejen är den att vid fabriksinställningar på moderkortet så klockas minnena ner till 1333MHz och jag är mest intresserad av att få veta varför man väljer att klocka ner minnena?

Hej, ladda hem CPU-Z och se vad minnena har för "JEDEC" under fliken SPD. Antagligen är den satt till 685 Mhz. Oftast finns det en XMP-profil t.ex. XMP-1600 som du kan aktivera i BIOS för att köra minnena i den högre hastigheten.

Har för mig att det finns ett val som heter Ai Overclock Tuner och där väljer man sedan X.M.P.
http://www.youtube.com/watch?v=vHUUlkQQTaM

Om du tittar på dina minnen på corsair hemsida så står det ungefär såhär:
SPD Speed 1333Mhz
Tested Speed 1600Mhz
Moderkortet kör default på SPD Speed och vill man köra på "Tested Speed" vilket oftast brukar vara samma som XMP så får man slå på det manuellt.

Men jag håller med om att det är förvirrande när minnena är inte kör i den hastighet man ser på kartongen default.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/gaming-computer...

Permalänk

Jag är inte haj på minnen när det gäller klockning. har ingen koll på spänning och grejer. Räcker det att ställa in frekvensen så fixar det sig själv eller måste jag börja greja vidare?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag är inte haj på minnen när det gäller klockning. har ingen koll på spänning och grejer. Räcker det att ställa in frekvensen så fixar det sig själv eller måste jag börja greja vidare?

Leta reda på Ai Overclock Tuner och välj sedan X.M.P. så fixar den allt.

1. Starta datorn och tryck på delete för att komma in i EFI BIOS inställningarna.
2. Om du är i EZ Mode (Massa hastighetsmätare och staplar) så klicka högst upp i högra hörnet där det står Exit/Advanced Mode välj och välj Advanced Mode.
3. Välj fliken Ai Tweaker (Extreme Tweaker på vissa modeller).
4. Där det står Ai Overclock Tuner klicka och välj X.M.P.
5. Klicka på Exit högst upp i högra hörnet
6. Välj Save changes & reset

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag är inte haj på minnen när det gäller klockning. har ingen koll på spänning och grejer. Räcker det att ställa in frekvensen så fixar det sig själv eller måste jag börja greja vidare?

Om du inte vet hur man klockar upp minnena så tror jag inte du kommer behöva den lilla skillnad Lär inte vara märkbart, varför vill du köra dem i 1600Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Om du inte vet hur man klockar upp minnena så tror jag inte du kommer behöva den lilla skillnad Lär inte vara märkbart, varför vill du köra dem i 1600Mhz?

Det är nog väldigt få som märker av om minnena går i 1333 eller 1600 rent krasst men har man köpt minnen som skall klara 1600 så vill man väl köra dem i det?

Så är det för mig i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Varför är det 5-6trådar om dagen, om just detta ämne?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Varför är det 5-6trådar om dagen, om just detta ämne?

Antagligen för att moderkorten inte default kör på minnenas XMP profil

Permalänk

Jag klockar min processor och min GPU men jag har aldrig klockat minnena. Å när jag kör en 2500K och ett 6970 så vill jag även ha minna minnen i frekvensen som jag betalat för. Är bara inte så haj på just minnen och tänkte om det skulle skilja sig.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag klockar min processor och min GPU men jag har aldrig klockat minnena. Å när jag kör en 2500K och ett 6970 så vill jag även ha minna minnen i frekvensen som jag betalat för. Är bara inte så haj på just minnen och tänkte om det skulle skilja sig.

Som jag sa innan. Aktivera bara XMP, så slipper du mecka med timings och annat.. Kolla i manualen hur man gör det. Det fixar minnena åt dig. Samtidigt som du kan klocka processorn som normalt.

Gå in i BIOS. Sen i AI tweaker tabben.
Sen på AI Overclock tuner, ändrar du etill X.M.P. Så ställs minnet in på minnenas speccade värden.
Du kan sen bara ändra turbo multi osv till vad du hade CPU OCn på innan.

Nu går jag efter mitt BIOS. Men UEFI BIOSen borde vara rätt identiska mellan Asus P67 och Z77 moderkort.

EDIT: Sen en annan sak. Bara för man köpt t.ex 16GB 2400MHz minnen. Så betyder inte det att CPUn och moderkort kommer klara just det. Ju högre klock och ju mer minne man kör med. Desto svårare blir det att få stabilt. Kräver då att man skruvar upp minnes kontroller voltage, som sitter på CPUn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

Antagligen för att moderkorten inte default kör på minnenas XMP profil

Mjo, men jag menade om det verkligen är så svårt att söka. ):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

EDIT: Sen en annan sak. Bara för man köpt t.ex 16GB 2400MHz minnen. Så betyder inte det att CPUn och moderkort kommer klara just det. Ju högre klock och ju mer minne man kör med. Desto svårare blir det att få stabilt. Kräver då att man skruvar upp minnes kontroller voltage, som sitter på CPUn.[/QUOTE]

Jo jag vet, men 2500K är inte en processor som drar sig för högre hastigheter. Det är ju en entusiast CPU. Men jag vet vad du vill komma

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits