Permalänk
Entusiast

Varför kan man inte köra med 2 CPUs?

Som rubriken lyder

De flesta moderkort kan ju köra med 2 grafikkort och vissa till och med 4 men varför inte flera CPU:er?
Det kanske är någon enkel anledning så snälla idiotförklara mig inte

Edit: Skulle väl vara att det bara finns en sockel men det är ju lite det jag undrar-varför det inte finns flera.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja men det finns ju faktiskt redan.

EVGA brukar ha det till extremplattformar (typ ha 2 Xeon).
http://www.evga.com/articles/00668/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yrch:

Ja men det finns ju faktiskt redan.

EVGA brukar ha det till extremplattformar (typ ha 2 Xeon).
http://www.evga.com/articles/00668/

Aj då, där ser man
Men man kan ju fråga sig varför det inte finns till "vanliga" personer som lägger högst 2000kr på ett moderkort, då skulle man ju kunna säga något i stil med
"Jag köper en i5 2500K och sen när den flaskar mina 2 GTX 780 i framtiden så slänger jag in en till!"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Skulle våga säga att anledningen att inte det är lika vanligt med dubbla CPUer som GPUer är att det inte lika eftersträvat.
90% av gångerna så är det GPUer(na) som orsakar flaskhals, inte CPUn. Det räcker med 1 CPU, mer än väl för spel.
Hade varit skillnad om det inte hade kommits förbi den 1kärniga tekniken.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det går, men man måste köra med intel Xeon processorer. Dvs kommer inte fungera med konsumentproppar som Sandy Bridge eller SB-E, etc.
Processorerna i konsumentsegmentet saknar hårdvarustöd för samkörning av CPU'er.
Det är väl en marknadsgrej. Intel passar på att ta ordentligt med betalt av dom som kan behöver prestandan och kan betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Aj då, där ser man
Men man kan ju fråga sig varför det inte finns till "vanliga" personer som lägger högst 2000kr på ett moderkort, då skulle man ju kunna säga något i stil med
"Jag köper en i5 2500K och sen när den flaskar mina 2 GTX 780 i framtiden så slänger jag in en till!"

Det mest fundamentala är att företag är kapitalister. Hur bra tror du att de tjänar på att sälja ett moderkort med stöd för två moddade 2500k, för t.ex 2200kr år 2012, för att sedan efter några år inte tjäna ett piss på nya moderkort etc när någon köper en begagnad 2500k för 800kr på blocket (år 2014 t.ex).

Sedan så kan inte två 2500k arbeta tillsammans, då de helt enkelt inte har det stödet som t.ex Xenon och Itanium har. Det i sin tur betyder att priserna på sådana processorer blir riktigt höga, och då fläskar moderkortstillvärkarna på med högre priser, och voila - då har du nya xenonprocessorer, fast de heter 2500k, och har lägre prestanda än dåvarande/nuvarande Xeon.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Aj då, där ser man
Men man kan ju fråga sig varför det inte finns till "vanliga" personer som lägger högst 2000kr på ett moderkort, då skulle man ju kunna säga något i stil med
"Jag köper en i5 2500K och sen när den flaskar mina 2 GTX 780 i framtiden så slänger jag in en till!"

Ingen ekonomi i det. Och den fysiska platsen som krävs (går inte gärna med ett vanligt chassi). Dyrare moderkort. Krävs rimligtvis att det som "flaskar" upphör att flaska om du lägger till en likadan processor igen = är flertrådat (typ 8).
Bättre att byta hela plattformen, det extra priset du behöver betala idag för moderkortet är bättre att spara till framtida investeringar.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa för att det inte direkt finns någon marknad för det. 2 CPU's har sina problem det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Aj då, där ser man
Men man kan ju fråga sig varför det inte finns till "vanliga" personer som lägger högst 2000kr på ett moderkort, då skulle man ju kunna säga något i stil med
"Jag köper en i5 2500K och sen när den flaskar mina 2 GTX 780 i framtiden så slänger jag in en till!"

Problemet med konsument prollar är att de inte innehar vissa interna kopplingar som "företags" versionerna har. Kollar man tex. på större företags servrar ser man extremt sällan en processors servrar :). Men självklart kostar de processorena en gnutta mer... Eftersom de har tex. extra stabila drivrutiner etc... och sådant kostar...

Men annars är det inte så mycket som hindrar tillverkarna att göra multi processor moderkort, förutom kostnader och efterfrågan

Permalänk

Sedan är det ju så att dagens applikationer är väldigt dåliga på att utnyttja många kärnor. De 4-8 kärnor som finns i dagens konsumentprocessorer räcker gott (och det är relativt få program som klarar av att nyttja ens det). Om man då skulle lägga till ännu en processor med 4-8 kärnor, så märker man ingen skillnad, eftersom merparten av kärnorna ligger outnyttjade (merparten av dagens konsumentprogram, som t.ex. spel, klarar ju inte av att belasta 4-8 kärnor ens).

När programmen blir bättre på att hantera de antal kärnor vi har idag (och eventuellt mer därtill) lär den normala utvecklingstakten lett till att vi har konsumentprocessorer med fler än 8 kärnor. Följdaktligen finns ingen större vinning i att ha fler än en processor i konsumentmaskiner i dagsläget (eller inom en snar framtid).

I renderingsfarmer etc. är det en annan femma, men där använder man sig å andra sidan av Xenon och för den finns moderkort med flera processorsocklar.

Visa signatur

~Pelle~