FSP Aurum Xilenser AU-500FL och Silver Power SP-S460FL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qMetal:

Blir väl lite "oseriös" stämpel på det om man gör så här. Man får väl kolla någon privat review. Skulle vara intressant att se hur mycket varmare det blir i chassit t.ex.

Men kanske som en extra grej vid sidan om? Jag skulle bara se det som ett plus.
Jag förstår annars hur du tänker.

Peace

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

1500 för ett 500w nätaggregat?!?! Måste kännas värt.

Total tystnad kostar alltid lite extra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Eller så struntar man i fler fläktar. Kanske funkar bra ändå. Vattenkylda system borde det funka bra iaf.

Blir väl lite "oseriös" stämpel på det om man gör så här. Man får väl kolla någon privat review. Skulle vara intressant att se hur mycket varmare det blir i chassit t.ex.

Tempsen borde faktsikt bli bättre i ett chassie med ett par fläktar, än att bara låta det stå i öppna. Då du inte har något som cirkulerar luften.

En annan fördel jag ser med detta är att man inte får några fläktar som slits med tiden i nätdelen, som måste underhållas.
Då dom kan börja låta en del efter ett par års slitage. Och man bryter garantin om man öppnar upp nätdelen för att ersätta eller rengöra fläktarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

1500 för ett 500w nätaggregat?!?! Måste kännas värt.

Ja men kvalitet och bra lösningar kostar, ingen fläkt och man slipper därmed bekymret med damm uppbyggnad
Mitt gamla beQuiet 1000w kostade 3000:- 2007 så dessa nätaggregat är absolut inte för dyra.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Trevligt med tester på nätägg, lite märkligt att SP är dyrare än SS version dock, men kanske sjunker lite när det funnits ett tag på marknaden.

Dock är inte passiva agg något jag ser att jag skule kunna lägga så mycket extra pengar på, utan vad jag vill ha är semipasivt/sjukt tyst fläkt. Men det lär väl finnas system där passivt är att föredra.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Dock förstår jag inte varför de klistrar på "Green Power" på kartongen. Vad fan är grön kraft?

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Ser bra ut.
Dock förstår jag inte varför de klistrar på "Green Power" på kartongen. Vad fan är grön kraft?

Att det är miljövänligt! Antagligen för det drar mindre ström än andra (högre verkningsgrad, 80+ certifikation vilket gör att nätaggregatet "läcker" mindre?)
Min tolkning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Att det är miljövänligt! Antagligen för det drar mindre ström än andra (högre verkningsgrad, 80+ certifikation vilket gör att nätaggregatet "läcker" mindre?)
Min tolkning!

Givetvis är det därför, men han syftade nog på att det är fruktansvärt löjligt att kalla det "green power", bara för att det är "trendigt" och säljer bra (till lättlurade jubelidioter). Håller med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Men om nätdelen släpper sin luft inne i burken då behöver man fler fläktar i burken för att få ut varm luften, blir det inte skit samma då?

Idén är att det ska dras in luft utifrån (genom "bakre" öppningen), genom nätagget och uppåt (vilket sker naturligt). Om man har nätagget i botten av chassit så blir det som du säger. Har man ett chassi med nätagget högst upp, men inget hål i taket, så blir det än värre.

Har man däremot ett chassi med nätagget högst upp och hål i taket, som t.ex. Silverstone Temjin 08-E, så går det fin-fint (eller åtminstone bästa möjliga scenario, såvida man inte har nätagget utanför chassit då).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

1500 för ett 500w nätaggregat?!?! Måste kännas värt.

Inte för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Givetvis är det därför, men han syftade nog på att det är fruktansvärt löjligt att kalla det "green power", bara för att det är "trendigt" och säljer bra (till lättlurade jubelidioter). Håller med.

Ja, nästan lika fel som "grön bensin" och klimatkompenserade flygbiljetter och hamburgare! Folk är lättlurade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har man däremot ett chassi med nätagget högst upp och hål i taket, som t.ex. Silverstone Temjin 08-E, så går det fin-fint (eller åtminstone bästa möjliga scenario, såvida man inte har nätagget utanför chassit då).

Precis! Även Antec Solo II tror jag är ett grymt val till en tystare dator med passiv psu.

Frågan är ändå... är det inte bättre att välja ett semi-passivt agg (som Corsair 750AX) med högre effekt? De spinner ju bara loss över en viss %. Garderad för eventuell uppgradering och värme.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Precis! Även Antec Sonata II tror jag är ett grymt val till en tystare dator med passiv psu.

Frågan är ändå... är det inte bättre att välja ett semi-passivt agg (som Corsair 750AX) med högre effekt? De spinner ju bara loss över en viss %. Garderad för eventuell uppgradering och värme.

Antec Solo II som har ventilationsgallret för nätaggregatet på ovansidan chassit är väl ett bättre val än Sonata II (Men du kanske skrev fel?).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Antec Solo II som har ventilationsgallret för nätaggregatet på ovansidan chassit är väl ett bättre val än Sonata II (Men du kanske skrev fel?).

Det gjorde jag och det är inte första gången...

Här är ett gaming bygge med passiv PSU:

Passiv Seasonic X-400

Permalänk
Medlem

Hittar man ett chassi med nätagget i fronten högst upp har man en perfekt kaffekoppsvärmare

Men lite jobbigare om man spiller....

Permalänk

Någon som vet om det finns passiva aggregat med högre effekt? Sisådär 700W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Ser bra ut.
Dock förstår jag inte varför de klistrar på "Green Power" på kartongen. Vad fan är grön kraft?

Tja, Hulken, majs i konservburk.. du vet, sådana grejer.

Permalänk
Medlem

Själv har jag 400W-modellen av Seasonics fläktlösa. Luftrummet ovanför agget är inte alls särskilt stort.

Jag har en 140mm insug, och en 120mm utblås.

CPU & GPU, båda överklockade, mekanisk disk och fyra RAM-moduler.

Så kör jag 24/7, och agget är knappt ljummet.

edit: Kan tillägga att bytet från ett skräpagg till 80+ Guld syntes på elräkningen. Ska också säga att totalt fläktlöst egentligen är onödigt i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Trevligt dock för högt pris för att jag ens skulle rekommendera eller köpa något. Det bör ligga runt ax 650w i pris.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

De flesta nätdelar i dagsläget använder dock istället aktiva komponenter för att skapa en nära resistiv last (active PFC). Det gör att effektfaktorn hamnar mycket nära 1, men i regel minskas nätdelens verkningsgrad något.

tacka vet jag en rejäl PFC i gammal hederlig cement, den ger ingen effektförlust alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Idén är att det ska dras in luft utifrån (genom "bakre" öppningen), genom nätagget och uppåt (vilket sker naturligt). Om man har nätagget i botten av chassit så blir det som du säger. Har man ett chassi med nätagget högst upp, men inget hål i taket, så blir det än värre.

Har man däremot ett chassi med nätagget högst upp och hål i taket, som t.ex. Silverstone Temjin 08-E, så går det fin-fint (eller åtminstone bästa möjliga scenario, såvida man inte har nätagget utanför chassit då).

Jag har just den lådan liggandes som HTPC med Seasonic agget. Ihop med Athlon X2 3400, Termaltake Macho HR2 och en A-data 60GB SSD har jag en HTPC som är fullt tillräcklig och så tyst att man knappt hör den med örat mot burken. Helt underbart och värt varenda öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Någon som vet om det finns passiva aggregat med högre effekt? Sisådär 700W?

Vad behöver du 700 watt till? Om ditt system drar 700 watt så kommer inte dessa nätaggen hjälpa mot ljudnivån alls, då du förmodligen har 3+ grafikkort med högljudda kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Trevligt dock för högt pris för att jag ens skulle rekommendera eller köpa något. Det bör ligga runt ax 650w i pris.

Det ligger väl runt samma pris som AX650?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Permalänk

Har ett Seasonic X-460 monterat i ett Fractal Design XL och driver i7 3770 / HD 7850 / 16GB / 1 SSD / 1 seagate 2TB Green med gott resultat. Har 2x140mm i fronten som snurrar ljudlöst i 500rpm och 1 140mm bak.

Vet inte något bra sett att mäta tempen men tog iallafall en utomhustermometer och monterade givaren så den hängde fritt ca 2cm från agget för att kunna så hur varmt det blir i utrymmet där agget är.

Blev faktiskt förvånad att tempen bara ligger mellan 25-29 grader. Trodde det skulle vara varmare. Lägger jag handen på agget så är det knappt ljummet. Ingen värme att tala om.

Själva agget och kablarna som följer med tycker jag ger ett bra kvalitets intryck + förpackningen är lite "lyxig" om man nu tycker sådant är trevligt.

Edit: Har kanske inte helt rätt chassi. Antec solo 2 kanske skulle varit ett bättre val då man kan topp montera PSUn men valde XL då jag tyckte det var snyggare och tror det är bättre ljuddämpat och har mer utrymme för kablar mm

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Ett sånt här nät agg och en undervoltad Nexus fläkt i 300rpm

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Vad behöver du 700 watt till? Om ditt system drar 700 watt så kommer inte dessa nätaggen hjälpa mot ljudnivån alls, då du förmodligen har 3+ grafikkort med högljudda kylare.

Mja, jag har 2st 6950 och de låter mest när man spelar, inte så mycket vid vanlig användning. Och jag har ersatt alla mekaniska diskar med SSD så jag försöker minimera ljudnivån. 700W kanske är mer än nödvändigt, men gillar inte att ligga på gränsen. Har 750W idag men tror att 500W är i underkant.

Permalänk
Avstängd

Nice med passivt kylda nätdelar!

FSP har 5 år garanti, Silver Power har bara 2 år, det är fattigt.
2 år känns snålt, jag vill kunna lita på min nätdel.

Permalänk

Jag skulle definitivt betala mer för ett knäpptyst PSU än ett nästan tyst. De kostar 700 kr mer ungefär, inte mycket att tjafsa om tycker jag.

Samtidigt fanns det fläktlösa 250W PSU på 70-talet, så det handlar knappast om någon banbrytande forskning... smäll på fingrarna till recensenterna.

Så länge PSU:t är i chassit måste ju ändå luften ta vägen någonstans, och då kan man lika väl ha ett med tyst fläkt, gillade därför slutsats-knorren.

Det finns egentligen NOLL anledning att ha PSU:t i anslutning till (värmedelar med) resten av PC:n.

Men det mest idiotiska tilltaget som påverkar tempen i ett vanligt chassi är att de kort som drar mest ström inte står vertikalt, utan till råga på allt med chipsidan neråt i kabbet, och är höga nog att hindra nästan all luftpassage nerifrån PCIe etc upp till PSU:t. PCIe är överst, så att det ska få all värme från övriga kortplatser... Om man har tur finns det ett galler ovanför CPU, men... dags att tänka till kanske? (Jag vet, det finns några som är bra )

Om tillverkarna gjorde korten så att man kunde använda chassit som värmeledare kunde man få till både 500W strömförsörjning och komponenter som verkligen drar 500W utan en enda fläkt.

Men jag gillade artikeln, funderar på att köpa en liknande till ett relativt lågwattprojekt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Idén är att det ska dras in luft utifrån (genom "bakre" öppningen), genom nätagget och uppåt (vilket sker naturligt). Om man har nätagget i botten av chassit så blir det som du säger. Har man ett chassi med nätagget högst upp, men inget hål i taket, så blir det än värre.

Har man däremot ett chassi med nätagget högst upp och hål i taket, som t.ex. Silverstone Temjin 08-E, så går det fin-fint (eller åtminstone bästa möjliga scenario, såvida man inte har nätagget utanför chassit då).

Har mitt passiva Super Flower monterat längst upp i mitt Antec Solo II med fläktgaller. Funkar utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Har mitt passiva Super Flower monterat längst upp i mitt Antec Solo II med fläktgaller. Funkar utmärkt!

Var tar värmen vägen?
Den stiger uppåt och stannar där?

Kanske funkar, men knappast utmärkt eller optimalt...