Permalänk
Medlem

Tyst vattenkylning

Jag hade zalmans torn ett bra tag, kylde cpu, gpu, minne, nordbrygga och hårddiskar. Datorn var knäpptyst.

Nu vill jag kyla datorn i signaturen, och inser att tornet förmodligen inte fixar det. Jag är ute efter extremt låg ljudnivå och är nöjd med det kyleffekt jag redan har. Det är alltså ljudet jag vill åt. Finns det något för en sån som jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av ett öppet vattenkylnings system men Radiator(er) och block från EK och ett par Scythe Gentle Typhoon på kanske 800 RPM skulle nog funka

Edit: glömde skriva pump och reservoar

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk

Tyst vattenkylning är egentligen inget som är svårt att bygga. Kräver bara att du har plats till tillräcklig radiatoryta i lådan för att kunna köra på tysta fläktar nog samt att du har en tyst pump.

Använder själv en Swiftech MCP350 som jag har fäst med kardborrband på en 2cm tjock skumgummidyna vilket gör den ljudlös på längre än 30cm håll.
Utöver det använder jag 1100RPM scythe gt fläktar på ~5V vilket jag skulle gissa ger runt 5-600RPM i idle vilket jag behöver skruva upp till kanske 800rpm för att klara load tempen. Resultatet är ett "ljudlöst" bygge och att jag började störa mig på ljudet från kylskåpet i köket i stället

Skulle gissa på att du behöver minst 6-7x 120mm i radiator yta för att hålla hela dit system svalt och tyst med vatten.

Permalänk
Medlem

Mpc350 och XSPC 360 RX med Gentle Typhoon 1850 @ 500 rpm är vad du behöver

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Mpc350 och XSPC 360 RX med Gentle Typhoon 1850 @ 500 rpm är vad du behöver

Kommer nog behövas mer än 3x130 för att kyla hans setup tillräckligt bra med fläktar med rpm under 1000.

Jag skulle säga att du klarar dig på 5x120 rad-yta men mer är alltid bättre

Lycka till!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Kommer nog behövas mer än 3x130 för att kyla hans setup tillräckligt bra med fläktar med rpm under 1000.

Jag skulle säga att du klarar dig på 5x120 rad-yta men mer är alltid bättre

Lycka till!

Nejdå det räcker gott, den radiatorn är grym för låga fläkthastigheter eftersom den har så stor kylyta. Jag kyler 2 6970 och 2600k med den radiatorn och fläktar på ljudlöst

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 4x120 och dä måste jag varva upp fläktarna ganska mycket när jag spelar bf3 eller något grafiktungt. Jag skulle rekommendera 1 9x140

Typ den här http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10942_Waterco...

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Mpc350 och XSPC 360 RX med Gentle Typhoon 1850 @ 500 rpm är vad du behöver

nej nej! Köp inte 1850 rpm varianten, de har en större och klart högljuddare motor än de med lägre rpm vilken ska få ett irriterande ljud vid undervoltning.

Skrivet av Lagom:

Nejdå det räcker gott, den radiatorn är grym för låga fläkthastigheter eftersom den har så stor kylyta. Jag kyler 2 6970 och 2600k med den radiatorn och fläktar på ljudlöst

Det må vara en bra radiator, men den klarar inte över 500W värme "ljudlöst". Sen undrar jag hur du får ner en GT 1850 till 500rpm, tvivlar på att de vill starta på just över 3V.
Min fancontroller ger ner till 5V och då är inte mina 1150rpm GT fläktar snabbstartade i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hmm, tack för svaren. Ni har givit mig en del att fundera på, minst sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Köper man skitradiatorer måste man såklart ha större.
Lätt överklockade graffekort och 2600k @ 4,7ghz ger mig 65 grader på cpu och 45 på graffekorten när hela systemet belastas samtidigt när fläktarna ligger på väldigt lågt varvtal. Mina fläktar startar på 500 rpm.

Jag har min radiator utanför burken, det gör skillnad.

1850rpm-fläktarna låter mindre på 800 rpm än vad gentle typhoon 800 gör enligt tester, pga den större motorn. Jag har inget irriterande ljud från mina fläktar.

Har ni ens provat den radiatorn?

Permalänk
Medlem

Jag är bra sugen att köra vatten igen. Kan jag få den tyst så är det ju värt det, sen är det ju så förbannat roligt att mecka med datorn. Jag växer aldrig upp. Men! Frågan är om jag inte ska byta låda i så fall. Den jag har, även om jag tycker den är snygg, känns trång. Har ni något tips på en bra låda för ändamålet? Pris är rätt oviktigt. Det är fördelen med att inte växa upp, när man blir äldre har man mer pengar till leksaker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av drefk2000:

Jag är bra sugen att köra vatten igen. Kan jag få den tyst så är det ju värt det, sen är det ju så förbannat roligt att mecka med datorn. Jag växer aldrig upp. Men! Frågan är om jag inte ska byta låda i så fall. Den jag har, även om jag tycker den är snygg, känns trång. Har ni något tips på en bra låda för ändamålet? Pris är rätt oviktigt. Det är fördelen med att inte växa upp, när man blir äldre har man mer pengar till leksaker

Skickades från m.sweclockers.com

Kan verkligen rekommendera CaseLabs chassin. Dom är byggda för vattenkylning. Kör själv med ett TH10 med pedestal och är hur nöjd som helst. http://caselabs-store.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Kan verkligen rekommendera CaseLabs chassin. Dom är byggda för vattenkylning. Kör själv med ett TH10 med pedestal och är hur nöjd som helst. http://caselabs-store.com/

CaseLabs är nog inte till för super tysta dator eller?

Permalänk
Medlem

Ohh.. Snygg låda, den tål att övervägas. Snyggt med pedestalen också, då lär platsbrist inte vara ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ohh.. Snygg låda, den tål att övervägas. Snyggt med pedestalen också, då lär platsbrist inte vara ett problem

Tycker att Zalman ska släppa ett torn som kan kyla moderna grejor, jag var så så nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Tycker att Zalman ska släppa ett torn som kan kyla moderna grejor, jag var så så nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av drefk2000:

Jag är bra sugen att köra vatten igen. Kan jag få den tyst så är det ju värt det, sen är det ju så förbannat roligt att mecka med datorn. Jag växer aldrig upp. Men! Frågan är om jag inte ska byta låda i så fall. Den jag har, även om jag tycker den är snygg, känns trång. Har ni något tips på en bra låda för ändamålet? Pris är rätt oviktigt. Det är fördelen med att inte växa upp, när man blir äldre har man mer pengar till leksaker

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju ta en titt på Little Devil, plats för 3x 480!

Skrivet av Lagom:

Köper man skitradiatorer måste man såklart ha större.
Lätt överklockade graffekort och 2600k @ 4,7ghz ger mig 65 grader på cpu och 45 på graffekorten när hela systemet belastas samtidigt när fläktarna ligger på väldigt lågt varvtal. Mina fläktar startar på 500 rpm.

Jag har min radiator utanför burken, det gör skillnad.

1850rpm-fläktarna låter mindre på 800 rpm än vad gentle typhoon 800 gör enligt tester, pga den större motorn. Jag har inget irriterande ljud från mina fläktar.

Har ni ens provat den radiatorn?

Aldrig i livet att du kör din setup på 1x RX 360 med så låg fläkthastighet, inte under någon längre period iaf.

Men förövrigt så kan jag säga att GT 1850 startar på 2,5V @ ~300 rpm.

Permalänk
Medlem

Ännu en trevlig låda... Jag ser det framför mig, gröna slangar, grön kylvätska, gröna dioder... Synd att minnena blinkar blått. Grönt ska det vara. Är man Nvidia fanboy så är man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

nej nej! Köp inte 1850 rpm varianten, de har en större och klart högljuddare motor än de med lägre rpm vilken ska få ett irriterande ljud vid undervoltning.

Det må vara en bra radiator, men den klarar inte över 500W värme "ljudlöst". Sen undrar jag hur du får ner en GT 1850 till 500rpm, tvivlar på att de vill starta på just över 3V.
Min fancontroller ger ner till 5V och då är inte mina 1150rpm GT fläktar snabbstartade i alla fall.

jag har GT 1850 rpm och kan meddela att de går utmärkt på runt 550 rpm .. dock blåser de ju ungefär inget då ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

TS: kolla på http://www.frozencpu.com/products/13793/ex-rad-269/Alphacool_...

går att bygga ut för mer kyleffekt .. jämfört med en reserator är de ju riktigt anonyma också ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Tycker att Zalman ska släppa ett torn som kan kyla moderna grejor, jag var så så nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

vad hette den lådan med aggretionstillståndsväxling och fläktlös kylning på de?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, tack för tipset

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Buntband blå 2,5x100mm 10st
EK Water Blocks DCP 2,2
EK Water BLocks EK-Bay SPIN Acetal
EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN
EK-CoolStream RAD XT 360
EK-FC680 Plexi Nickel
Feser One 1L UV Blue
Fläkt galler 120mm silver
FlexLight 24xLED UV
Masterkleer 10/16 UV Blue
Phobya Noise Destructor V.1
Scythe Gentle Typhoon 120mm 800
Slangsockel G1/4 NK10 black nickel FatBoy 10st
Teflon tejp

Vad tror ni om det här, duger kylningen och kommer det vara tyst? Vilket chassie ska jag välja till det.. Gärna nått från komplett eller inet... Blått godkändes av frun

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Buntband blå 2,5x100mm 10st
EK Water Blocks DCP 2,2
EK Water BLocks EK-Bay SPIN Acetal
EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN
EK-CoolStream RAD XT 360
EK-FC680 Plexi Nickel
Feser One 1L UV Blue
Fläkt galler 120mm silver
FlexLight 24xLED UV
Masterkleer 10/16 UV Blue
Phobya Noise Destructor V.1
Scythe Gentle Typhoon 120mm
Vad tror ni om det här, duger kylningen och kommer det vara tyst? Vilket chassie ska jag välja till det.. Gärna nått från komplett eller inet... Blått godkändes av frun

nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Jag har just gått av vakenjouren och ska sova en stund.. Sen lär jag kolla svaren igen och om ingen sagt att det inte kommer funka så blir det nog en beställning senare idag.. keep you posted

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Jag hade zalmans torn ett bra tag, kylde cpu, gpu, minne, nordbrygga och hårddiskar. Datorn var knäpptyst.

Nu vill jag kyla datorn i signaturen, och inser att tornet förmodligen inte fixar det. Jag är ute efter extremt låg ljudnivå och är nöjd med det kyleffekt jag redan har. Det är alltså ljudet jag vill åt. Finns det något för en sån som jag?

Så länge denna inte körs på max hastighet är den helt knäpptyst, man får lägga örat mot den för att höra den. Dock så kostar den ju lite mer än andra pumpar, man behöver en top oxå till den.
Jag har en sån själv med 2 xtx360 radiatorer, gt1850rpm som jag satt ner på 30% hastighet, det är riktigt tyst och min 3930k med turboboost 3.8ghz når 33c idle 48c 100% load, 2x gtx680 24c idle 42c 100% load. Rumstemp 23c året runt.

Kan ju tillägga att det är riktigt bra tryck i den pumpen oxå, just nu är mitt flöde 192l/h och då är den rejält nedsatt i hastighet.

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

du behöver mer radyta med tjocka raddar om du ska kunna köra det tyst med dina komponenter.

Kör inte feser vätskan, den färgar av sig en massa bara

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Du kan ju ta en titt på Little Devil, plats för 3x 480!

Aldrig i livet att du kör din setup på 1x RX 360 med så låg fläkthastighet, inte under någon längre period iaf.

Ha ha, okej, så du säger att jag ljuger?

Inte under nån längre period? Jag har skrivit mina temps i tråden...

Skrivet av drefk2000:

Buntband blå 2,5x100mm 10st
EK Water Blocks DCP 2,2
EK Water BLocks EK-Bay SPIN Acetal
EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN
EK-CoolStream RAD XT 360
EK-FC680 Plexi Nickel
Feser One 1L UV Blue
Fläkt galler 120mm silver
FlexLight 24xLED UV
Masterkleer 10/16 UV Blue
Phobya Noise Destructor V.1
Scythe Gentle Typhoon 120mm 800
Slangsockel G1/4 NK10 black nickel FatBoy 10st
Teflon tejp

Vad tror ni om det här, duger kylningen och kommer det vara tyst? Vilket chassie ska jag välja till det.. Gärna nått från komplett eller inet... Blått godkändes av frun

Inte sett några tester på den radiatorn, men den ser vettig ut. Gles och tjock är bäst för låg ljudnivå...
Kör på XSPC RX annars, som sagt

Den där pumpen är ingen höjdare, hyffsat högljudd och kraftlös.

MPC355 är mycket bättre. Den är riktigt tyst och dessutom bättre tjoff i den. (Ja, jag har testat båda)

Fläktgaller ger mer ljud så det tycker jag du ska undvika

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.. Jag ska fortsätta fila på systemet, kolla upp den gär pumpen, fundera på ny vätska...
Siktar fortfarande på att lägga en beställning under dagen om jag känner mig nöjd

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Ha ha, okej, så du säger att jag ljuger?

Inte under nån längre period? Jag har skrivit mina temps i tråden...

Inte sett några tester på den radiatorn, men den ser vettig ut. Gles och tjock är bäst för låg ljudnivå...
Kör på XSPC RX annars, som sagt

Den där pumpen är ingen höjdare, hyffsat högljudd och kraftlös.

MPC355 är mycket bättre. Den är riktigt tyst och dessutom bättre tjoff i den. (Ja, jag har testat båda)

Fläktgaller ger mer ljud så det tycker jag du ska undvika

EK Water Blocks DCP 2,2 upplever åtminstone jag som tyst så länge dem är bra monterade, och har tillräckligt med drag i för att dra igenom ett par block och en radiator.
MPC355 med en vettig topp är bättre men för en loop som inte har speciellt mycket motstånd spelar det ingen större roll.
Håller dock med om radiatorn, XSPC RX är klart bättre än ek xt.
Betala hellre lite extra för bra radiatorer och pumpar på en gång så slipper du bli missnöjd eller byta ut fungerande delar för att få bättre prestanda i efterhand.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Tack för alla tips.. Jag ska fortsätta fila på systemet, kolla upp den gär pumpen, fundera på ny vätska...
Siktar fortfarande på att lägga en beställning under dagen om jag känner mig nöjd

Batterivatten finns på ica, konsum, statoil etc. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.