Bygga om mobilladdare för att koppla in en eller flera 120mm fläktar

Permalänk

Bygga om mobilladdare för att koppla in en eller flera 120mm fläktar

z

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, du vill alltså ha en mobilladdare som har uttag för 3/4 pins kontakter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Varför? Vad ger en mobilladdare, 5v max och 1A. Hur länge pallar en sådan laddare av konstant maxanvändnig?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Valet av just mobilladdare är för att jag läst att man kan använda den för att driva fläktarna. Men om det finns lämpligare sorter att använda så är jag öppen för även det.

Jag vill helt enkelt driva två fläktar med hjälp av något från vägguttaget.

Permalänk
Avstängd

Rådfrågar här så har du inget med sådant att göra öht. Kan sluta upp med att du bränner ner huset.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Nyfiken.

Varför?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Rådfrågar här så har du inget med sådant att göra öht. Kan sluta upp med att du bränner ner huset.

Jag är övertygad att med logik och sunt förnuft så kommer man långt, men jag kan inget om el. Därför frågar jag här och jag är även övertygad om att det finns någon här som vet hur man bör gå tillväga för att bygga det jag tänkt.

Skrivet av Oaky:

Nyfiken.

Varför?

Därför det stället som fläktarna ska ventilera inte fungerar bra med en hel dator inuti.

Permalänk

Skala mobilladdarens kabel, förhoppningsvis finns det bara 2 tåtar med färgen röd och svart.
Skala fläktens kabel och lägg röd mot röd och svart mot svart och hoppas att laddaren orkar driva fläkten.

Är det fel färgkoder så får du googla på hur kablarna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Jag är övertygad att med logik och sunt förnuft så kommer man långt, men jag kan inget om el. Därför frågar jag här och jag är även övertygad om att det finns någon här som vet hur man bör gå tillväga för att bygga det jag tänkt.

Därför det stället som fläktarna ska ventilera inte fungerar bra med en hel dator inuti.

Jag skulle också vilja ha någon form av lösning för det. Det skulle vara kul att bygga ett litet ställ för en 200mm fläkt o ställa på skrivbordet som en bordsfläkt Så man slipper dra den genom nätagget

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Skala mobilladdarens kabel, förhoppningsvis finns det bara 2 tåtar med färgen röd och svart.
Skala fläktens kabel och lägg röd mot röd och svart mot svart och hoppas att laddaren orkar driva fläkten.

Är det fel färgkoder så får du googla på hur kablarna ser ut.

Jo, det där förstod jag i stort sätt själv utan att fråga några frågor.. den stora frågan för mig är hur man ska göra om man ska koppla in två fläktar samtidigt. Jag har en laddare liggandes som ger 4.9 VDC = 450mA vet inte om det är nog för två fläktar.

Permalänk

Det är ju bara att kolla på laddaren vilken spänning den levererar - allt mellan 7 och 12 volt kommer att få fläkten att snurra. Hur mycket ström fläkten kräver står på fläkten, hur mycket ström laddaren levererar står på laddaren. Kan laddaren leverera mer ström än den sammanlagda strömföbrukningen är det bara att köra!

Lullebulle har förklarat hur man gör rent praktiskt. Det är bara att köra på det!

Eftersom du måste fråga här om hur du ska göra kan nog denna länk vara nyttig för dig, om du ska koppla in flera fläktar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling

Permalänk
Skrivet av Nizor:

Jo, det där förstod jag i stort sätt själv utan att fråga några frågor.. den stora frågan för mig är hur man ska göra om man ska koppla in två fläktar samtidigt. Jag har en laddare liggandes som ger 4.9 VDC = 450mA vet inte om det är nog för två fläktar.

Troligtvis lär inte fläkten börja snurra vid så låg spänning. Kolla om du kan hitta en ny strömadapter som levererar högre spänning i någon second-handbutik istället, de brukar kosta allt mellan 5-10 kronor på Erikshjälpen till exempel.

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt med såna här lösningar vid cannabis odlingar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Som flera har sagt här, en standardmobil-laddare med USB-laddning ger 5V.
Det kan fungera för att driva en chassifläkt (vilket tanken verkar va?) men den kommer snurra sakta, om alls. Den typen av fläktar är gjorda för 12V.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I stugan har jag ett par 140mm fläktar som skickar vidare luft mellan rummen när man eldar. Driver de med vanlig ac-adapter från Kjell för 99 spänn, funkar prima.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ronnie60:

Väldigt vanligt med såna här lösningar vid cannabis odlingar.

Och jag antar att du skrev detta för att det skulle låta som att TS var en pundare?

Lite fail där för jag hade inte en aning om att man använder såna här lösningar vid cannabis odlingar.
Av vilken anledning har DU den kunskapen?

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Det där verkar ypperligt om än något dyrt för en sån ghettolösning som det faktiskt är. Fast den lär nog fungera väldigt bra.

Tack till alla andra som försöker hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Det funkar, men mobilladdare brukar oftast ha en ganska låg spänning.
(Nokias gamla funkar utmärkt för att driva LED med)

Permalänk
Medlem

Det är osäkert om fläktarna funkar på 5V. annars är det ju bara att klippa den gamla kontakten och löda till fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Denna driver du lätt 2 standard datorfläktar med, säkerligen 3-4st också.
Använder en liknande själv, fanns inte kvar i sortimentet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

såhär nånting

Permalänk

Tackar HCP, testar först med den jag har och om den inte fungerar tillfredsställande så får man ta och köpa den.

Permalänk

Jag har till och med gjort en USB-Fläkt utav en normal Corsair fläkt.
Snurrar inte särskilt snabbt men den funkar!

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk

Förr hade Kjell en nätadapter med ett antal molex kontakter i andra änden, har för mig att den var rätt dyr.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

en ställbar nätadapter är ju helt klart mest intressant, vist det går att PWM:a dem med om man vill då får man bygga den elektroniken för det men denna på 3-12V borde ju fixa det mesta skönt att kunna mata dem på tex 8-10V då osv om man
inte vill ha fullt varv på dem:

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorj...

70kr typ gratis

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av el Tomsterino:

såhär nånting

Har samma fläkt som dig och testade att koppla på den på laddaren. Det fungerar. Jag vet att just denna fläkt låter sjukt mycket på full hastighet, men den blir helt ljudlös och flyttar helt klart godkänt med luft för ändamålet. MAO det fungerar.