Permalänk

Att tänka på vid köp av moderkort?

Hej!
Det är snart dags för mig att bygga dator för för första gången. Det är väl igentligen bara moderkort som jag är lite osäker på. Vad är det man behöver tänka på när man köper ett moderkort? (passa processorn, det vet jag och tillräcklig många ramplattser, något mer?) kan ett billigt vara nästan lika bra som ett dyrt?

tack!

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Avstängd

Vad vill du ha för funktioner?
Vad vill du ha för anslutningsmöjligheter?
Vad vill du ha för expansionsmöjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Vad vill du ha för funktioner?
Vad vill du ha för anslutningsmöjligheter?
Vad vill du ha för expansionsmöjligheter?

Kunde inte sagt det bättre själv.

Permalänk
Medlem

Vill du köra CFX eller SLI? Flera grafikkort alltså
Hur många hårddiskar vill du ha?
Ska det ha intern USB3 koppling? Om du har ettr chassi med USB3 alltså
Uhh är väl mest det ja skulle kolla på

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk

tack för alla svar!
Nu har jag lite bättre koll på vad jag ska kolla på.

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Skrivet av Rasmusdator123:

tack för alla svar!
Nu har jag lite bättre koll på vad jag ska kolla på.

Sedan som svar på frågan om ett billigt moderkort kan vara lika bra som ett dyrt, så beror det ju helt på vad du skall koppla in, vilka anslutningsmöjligheter du vill ha och vilka överklockningsmöjligheter du vill ha.

Om man inte har jättehöga krav på anslutningsmöjligheter och överklockningspotential, så fungerar ett relativt billigt kort för 900-1300kr lika bra som ett dyrare (dyrare kort brukar främst ha mer påkostad strömförsörjning, mer anslutningsmöjligheter/grafikkortsplatser).
De riktigt billiga korten brukar vara en bra ide' att undvika, då de ofta snålat in lite väl mycket på de korten.

Visa signatur

~Pelle~