Free NAS Rsync - Qnap ts-219p

Permalänk

Free NAS Rsync - Qnap ts-219p

Hej

Jag har ett Free NAS hemma som jag nu vill Rsynca till min Qnap NAS TS-219p på landet. Jag har routern på landet konfad (Davido 3GN). Mitt Freenas är konfad enligt:

FreeNAS (Rsync Rask) är:
Path
/mnt/Data/Diverse-Data

Remote Host
I call it (80.xx.***.x)

Rsync mode
Rsync over SSH

Remote Module Name
Backup-Test

Remote Path
/Public

Direction
Push

User
Fredrik

Services (Rsync):
Configure (TCP port = 8XX)

Rsync Modules:
Module name
Backup-Test

Path
/mnt/Data/Diverse-Data

Access Mode
Read & Write

Maximum connections
10

User:
Fredrik

Group:
Admin

Setting in Qnap TS-219p:
Backup servern är Enable på port 8XX "samma som på freenas"

De två kryssrutorna på samma sida är förbockade

Användaren är "Fredrik" samma som i Freenas, dock inte certifikat!

Det är något som jag har missat men vad, tror dick det är att kunna authentisera användaren så parterna vet vem som skickar och tar emot data!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Vila i frid

Koppla in Wireshark och felsök (i båda ändar) - det finns för många tänkbara felkällor för att kunna ge någon vettig vägledning med allt vad gällande NAT'ning, behörigheter till inkompabilitet etc etc.

Permalänk
Medlem

Som hasenfrasen säger det finns många felkällor. Vet du om kommunikationen fungerar emellan på det valda protokollet till och börja med?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Som hasenfrasen säger det finns många felkällor. Vet du om kommunikationen fungerar emellan på det valda protokollet till och börja med?

Hej

Jag är inte så inne på rsync i allmänhet men det är det jag antar att du menar med protokoll!

Hur kollar jag att kommunikation fungerar?
Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag är inte så inne på rsync i allmänhet men det är det jag antar att du menar med protokoll!

Hur kollar jag att kommunikation fungerar?
Mvh Fredrik

Till att börja med ska du se till att du får kontakt mellan näten. dvds. ping. Sedan kanske det är portar som behövs öppnas på den sidan som man ansluter till. http://canyouseeme.org/ kan se det om det finns en server (tjänst) som svarar bakom porten. Har själv ingen koll på rsync, men först måste vi ju ta reda på om felet verkligen ligger i din rsync konf. Är det ssh så är det ju bara att prova att ansluta via ssh och se om den biten fungerar, annars borde du kunna hitta någon logg som kan säga hur långt den lyckas etablera anslutning.

Permalänk

Hej

Jag kan pinga routerns ip adress och vad jag vet kan jag även komma in via SSL och ansluta med WinSCP!

Vist ska man kunna se loggar från Free NAS systemet?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag kan pinga routerns ip adress och vad jag vet kan jag även komma in via SSL och ansluta med WinSCP!

Vist ska man kunna se loggar från Free NAS systemet?

Mvh Fredrik

Men då verkar det som om kommunikationen fungerar. Alltid bra att försäkra sig om det. Ibland stöter man på personer som tror sig veta att en sak är fel när de felat på något grundläggande.

Vet inte om man måste ssh:a in för att kolla loggar. Men google är din vän vid sådana här tillfällen.

Permalänk

japp, nu när du säger det att man måste ssh så har jag sett log filer. Hmm kanske du har rätt. Återkommer?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Jag kommer att behöva datorn till annat så är nu ute efter ett NAS motsvarande det vi har på landet idag. Det är en Qnap TS-219p och jag undrar kan man ordna att data replikeras mellan nasen och rsyncas oavsett modell?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Jag ska köpa en likadan så glöm min fråga!
Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Jag kommer att köpa efterföljaren av naset ovan så det kommer att lösa sig men tack för hjälpen

En undran; Går det att backa upp ett nas som har 2x500GB till ett som har 1x1000GB

Dum fråga men men
Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag kommer att köpa efterföljaren av naset ovan så det kommer att lösa sig men tack för hjälpen

En undran; Går det att backa upp ett nas som har 2x500GB till ett som har 1x1000GB

Dum fråga men men
Mvh Fredrik

Beror på hur diskarna är konfigurerade i de andra nasen. Är det en enda stor volym dvs. typ raid 0 eller jbod. Ska det inte vara några problem

Permalänk

Hej

Det nya naset kommer jag till en början köra med raid0 = stor volum!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.