Priskrig på SSD-lagring när tillverkare jagar marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ett tips, man börjar inte ett diagram från 800. Det skall börja på 0 kr. Om man är snabb så ser det ut som priserna sjunkit nästan till 0, medans de "bara" sjunkit med mindre än 50 %.
Min mattelärare hade fått krupp om han sett detta diagrammet postat på en seriös sida

Handlar inte om att vilseleda från Prisjakts sida, handlar om att bättre kunna se prisutvecklingen. Oftast är de mkt små, hade då ofta sett ut som ett streck bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

den där a-data för 899:- ... får man med sladdar och allt lull för att få in den smidigt i en vanlig stationär burk?

Du får med en 2,5->3,5 adapter för att få in den sen så vet jag inte om du får med SATA men du kanske har någon, alternativt köper en för 10-20kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

den där a-data för 899:- ... får man med sladdar och allt lull för att få in den smidigt i en vanlig stationär burk?

En plåtadapter så den passar 3,5" slots fick jag med. Sladdar fick jag inga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Amzo:

Du får med en 2,5->3,5 adapter för att få in den sen så vet jag inte om du får med SATA men du kanske har någon, alternativt köper en för 10-20kr

Det riktigt viktiga du får med är en license för kloningsprogrammet Arconis Tru Image HD.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ett tips, man börjar inte ett diagram från 800. Det skall börja på 0 kr. Om man är snabb så ser det ut som priserna sjunkit nästan till 0, medans de "bara" sjunkit med mindre än 50 %.
Min mattelärare hade fått krupp om han sett detta diagrammet postat på en seriös sida

För det första ser grafen ut att vara hämtad från prisjakt således har inte sweclockers valt att börja vid 800, sedan ser jag inga problem med att börja vid 800, grafen hade bara blivit onödigt stor om man ska ha en som börjar från 0.

Gött med lägre priser, kanske skaffar en andra disk för att ha alla steamspel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ett tips, man börjar inte ett diagram från 800. Det skall börja på 0 kr. Om man är snabb så ser det ut som priserna sjunkit nästan till 0, medans de "bara" sjunkit med mindre än 50 %.
Min mattelärare hade fått krupp om han sett detta diagrammet postat på en seriös sida

Inte bara din mattelärare. Borde vara lag på hur statistik ska presenteras. Om någon axel är kapad så borde originalgrafen ändå visas, med en tydligt markerad ram för vad som plockats ut och "förstorats". Tja. Svårt att förklara i ord, men jag har sett det göras och det är så det alltid borde vara.

On topic så är det förstås alltid trevligt med priskrig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av globin:

För det första ser grafen ut att vara hämtad från prisjakt således har inte sweclockers valt att börja vid 800, sedan ser jag inga problem med att börja vid 800, grafen hade bara blivit onödigt stor om man ska ha en som börjar från 0.

När halva axeln kapats bort så kommer en STOR del av befolkningen att dra överdramatiserade slutsatser, vilket ju är hand i handske med artikelns huvudsyfte?

I just det här fallet är det förstås bara en tillfällighet, men statistik missbrukas annars alldeles för ofta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av helmius:

Varför skulle man inte lagra filer på ssd? I dagsläget är det totalt onödigt men jag skulle inte bli förvånad om hårddiskar är en utdöd teknik om tio år och om inte det kommer något annat är det ju en ssd man får lagra sina filer på.

Skickades från m.sweclockers.com

För att hårddiskar är säkrare och billigare och för att en SSD klarar X antal överskrivningar innan den är slut.

Permalänk
Medlem

Att beskriva detta som ett priskrig är att överdriva.

Dagens prisutveckling förutsågs redan år 2009 av Intels SSD expertis. Vi kan förvänta oss prisnivån 600Kr-700Kr lagom till Julhandeln, och kring 1500Kr för 250 Giggarna. Priserna har i genomsnitt sjunkit med 70kr per månad sedan Sommaren förra året. Och den utvecklingen fortsätter.

Så detta är inte nått nytt priskrig.

Det är förvrigt i slutet av detta år som det stora genombrottet för SSD väntas komma bland OEM tillverkarna.

Det är fortfarande så att SSD är lyx och inte en självklarhet. Jag har själv ingen SSD men skaffar nog en innan årets slut. Satsar då på en 250 GB då det är lagom storlek.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerade på sweclockers märkliga ordval?

"Intel och Corsair ligger dock än så länge lågt". Prismässigt lågt, eller att de inte gör något just nu? (Det är nu folk brukar stöna och säga åt mig att min humor är sämst i världen ^^)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Inte bara din mattelärare. Borde vara lag på hur statistik ska presenteras. Om någon axel är kapad så borde originalgrafen ändå visas, med en tydligt markerad ram för vad som plockats ut och "förstorats". Tja. Svårt att förklara i ord, men jag har sett det göras och det är så det alltid borde vara.

On topic så är det förstås alltid trevligt med priskrig.

Annars borde det rimligtvis räcka med att markera den kapade axeln. Antingen med ett zickzack-mönster eller med ett mellanrum och två sneda linjer för att markera att den är flyttad. Att börja från noll vore i det här fallet inte idealt då man tappar den information man vill visa. Det är inte heller gjort i propadandasyfte vilket grafikkorts- och processortillverkare annars tycker om att roa sig med, utan det är automatgenererade grafer från Prisjakt. Det är vanligt förekommande att klippa i en eller två axlar för att passa in all data inom diagrammet, i alla fall om det är interna skillnader man vill visa. Sen finns det ju lägen där det är helt fel också men här är det högst motiverat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av birger72:

You've been missing out...

Säkert, men jag tycker bara inte att det är värt 1000 spänn för att datorn och några program ska starta lite snabbare.

Permalänk
Avstängd

Trevligt!

Jag har en SSD och den äger! Så snabbt och skönt!
Jag kommer aldrig att köpa en HDD igen.

Hoppas att de kommer större SSD framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXBaconXx:

Säkert, men jag tycker bara inte att det är värt 1000 spänn för att datorn och några program ska starta lite snabbare.

Johoho, det är det! Du vill aldrig tillbaka till en hårddisk som startenhet, när du väl prövat! Köp minsta möjliga SSD som systemet får plats med så kommer du nog en bra bit under tusenlappen med.

Men, för lagring är hårddisken ännu helt ohotad och jag tror att de som tror att HDDn är borta inom några år har fel som f*n.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Säkert, men jag tycker bara inte att det är värt 1000 spänn för att datorn och några program ska starta lite snabbare.

Men några fps betalar man gärna tusenlappar för

Permalänk
Medlem

Bra med prispress, såklart, men det som sker är (givetvis) nu ungefär samma sak som med hårddiskarna, enheterna blir inte mycket billigare - men de rymmer mer, så per gigagbyte sjunker priset såklart. Jag skulle vilja ha fler budgetdiskar, i storleken 40GB typ, som förinstallerat i datorer - i kombination med en rejäl vanlig hårddisk. Att det fortfarande säljs så många datorer utan SSD förstår jag inte, visst i budgetsegmentet, men prestandavinsten är ju enorm jämfört med vanlig hårddisk för operativsystem + programfiler. Jag köpte en SSD på "ynka" 40GB 2010, den har jag numera OSX på, min andra lilla SSD på 80GB har jag Windows 7 på - 2 installationer på varsin partition + Linuxboot. Gott om plats. Bilder, filmer och musik har jag såklart på vanliga mekaniska diskar.

SSD har varit som en "dröm" för mig på PCn, i många år, på min Amiga (nu snackar vi alltså 20+ år sedan) hade jag visserligen en snabb hårddisk som bootade systemet på några sekunder (typiska program kunde ju ligga på ca 50-100kbyte, laddade ju tokfort även med dåtida hårddiskar), men när man ville kompilera C-program kunde det ju ta några minuter med alla hevletes includefiler osv. Lösningen var såklart att lägga in systemet + C-kompilatorn i den bootbara RAM-disken. Har en "halvbra" processor nu, core i5 760, men smidigare multitasking än på min Amiga med 68030 har jag inte upplevt sen dess.

Hur som, det jag skulle komma till är att SSD är så jävla överbra så om man inte har väldigt specifika behov är SSD förmodligen den bästa prestandainvesteringen man kan göra i en dator idag. (När jag konverterar mkv, muxar om, etc, kör jag dock såklart mellan två mekaniska, där finns inte lika mycket att hämta på SSD)

Dessutom är datorn tämligen tyst när man sitter och "slösurfar", de mekaniska diskarna sover ju, och cpu-fläkt samt PSU går på lågvarv (grafikkortet är helt tyst).

Tror nästan jag ska skaffa en SSD till, hum...elektronikjävulen gnager mig...men vad ska jag ha den till...klarar mig eg. rätt bra på sammanlagt 120GB.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Säkert, men jag tycker bara inte att det är värt 1000 spänn för att datorn och några program ska starta lite snabbare.

Lite snabbare? Fan allt man gör går fort som satan, laddningar i spel, program, uppstart, filflyttningar och installationer.
Folk ser ju bara "uppstart" av datorn men det är så himla mycket mer!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

SSD= Super Snabb Disk!

Vad sägs om den, nu fick jag till det riktigt bra lol!:D

Eller kanske inte, det är ju ingen disk ju, fan...

SSD lagring= Super Snabb Data lagring, bättre

Jag vill ha en men väntar fortfarande på att priserna på 240+ Giggarna skall ner...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

SSD= Super Snabb Disk!

Vad sägs om den, nu fick jag till det riktigt bra lol!:D

Eller kanske inte, det är ju ingen disk ju, fan...

SSD lagring= Super Snabb Data lagring, bättre

Jag vill ha en men väntar fortfarande på att priserna på 240+ Giggarna skall ner...

Klämde till på en vertex 3 max iops för 3700 på pixmania, bästa hårdvaran jag köpt någonsin! Folk snackar ofta GHz och nya processorer för att få en "snabbare" dator. Egentligen märker man inte någon skillnad alls bortsett från att det går jävligt snabbt när man kör igång en "nyformaterad dator"!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim Ågren:

SSD= Super Snabb Disk!

Vad sägs om den, nu fick jag till det riktigt bra lol!:D

Eller kanske inte, det är ju ingen disk ju, fan...

SSD lagring= Super Snabb Data lagring, bättre

Jag vill ha en men väntar fortfarande på att priserna på 240+ Giggarna skall ner...

Priserna har redan gått ner väldigt mycket: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s88081105&o=tillv_pop&c...

Du kan få en 240+ GB SSD runt 2000kr idag vilket faktiskt är riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Lite snabbare? Fan allt man gör går fort som satan, laddningar i spel, program, uppstart, filflyttningar och installationer.
Folk ser ju bara "uppstart" av datorn men det är så himla mycket mer!

Det var givetvis en underdrift:)
Jag vet att i stort sett hela datorn blir otroligt mycket snabbare, men som en person som mest använder datorn för gaming, och tonåring utan oändligt mycket pengar, så prioriterar jag prestanda i själva spelen över kortare laddningstider:)

Permalänk
Moderator
Moderator

*ett inlägg borttaget*

§1.2 - Stötande innehåll.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Folk som säger att dom inte behöver en SSD har inte sätt skillnaden xD

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ge mig 512GB och det är ett givet köp

Det finns redan, bara att beställa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hyperträd:

Det finns redan, bara att beställa.

För ett rimligt pris då...;)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈