Permalänk

vad är detta för komponent?

vad är detta för komponent och vad används den till? sen undrar jag varför det är så många kondensatorer på kortet lite här och där. vid spänningsregleringen och ljudkretsar förstår jag att det behövs kondingar men restan av kortet har väl bara digitala signaler?

images.hardwarecanucks.com/image/eldonko/Sabertooth/Board/layout.png

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk

Detta är ett moderkort!

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem

...och det används till Allt.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

haha va dumt glömde säga vart på bilden jag menade:P mena dom små metalfärgade kuberna till höger om 24-pins kontakten, under ram slottarna.

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5011:

haha va dumt glömde säga vart på bilden jag menade:P mena dom små metalfärgade kuberna till höger om 24-pins kontakten, under ram slottarna.

Det är strömförsörjningen för minnet.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Det är strömförsörjningen för minnet.

okej, alltså nån slags transformator? eller innehåller den komponenter som gör stömmen jämnare och sånt ochså?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, det är ett moderkort.

Edit, såg nu att du menade dom små "kuberna".
Jag är ingen expert, men tror att det är strömförsörjningen för RAM etc, är som sagt ingen expert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5011:

okej, alltså nån slags transformator? eller innehåller den komponenter som gör stömmen jämnare och sånt ochså?

Det är "SFCs" super ferrite chokes enligt tillverkarna. Förmodligen någon sorts "ferrite choke" liknande detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_bead

De är till för jämnare ström etc.

Permalänk
Medlem

Kuberna är spolar som är ingjutna dvs de är den del av spänningsomvandlarna på kortet.

Och kondensatorer behövs nästan typ överallt dess uppgift är att ta bort rippel på matningen till tex komponenter mm

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

okej så man måste finjustera stömmen från väggutaget och sen ochså fixa till den eftersom komponenterna i datorn orsakar destortion på strömen?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Föredetting

Problemet du har med en dator är att det blir en massa strömomvandligar på vägen. Du kör in 230V i ditt nätagg, ut får du 12, 5 och 3.3V. DDR3 är specat för 1.5V, det säger sig självt att den måste delas ifrån någon av nämnda rails.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

okej. tackar för alla svar:)

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;