Permalänk
Medlem

I7 920 coretemp

Hej!

Jag har en Intel core i7 920 i min dator. Det jag undrar är vilka temperaturer som är vanliga på denna processor då jag sitter på 50-60C på "Vila" och har toppat 97 grader när jag spelar.
Är detta normalt och om inte vad ska jag göra för att förhindra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Hej!

Jag har en Intel core i7 920 i min dator. Det jag undrar är vilka temperaturer som är vanliga på denna processor då jag sitter på 50-60C på "Vila" och har toppat 97 grader när jag spelar.
Är detta normalt och om inte vad ska jag göra för att förhindra det?

Låter inte särskilt bra med en CPU på 97 grader. Min 920 är på 3.8GHz och jag ligger inte över 50 grader i load. Kanske är dags för en ny CPU-kylare?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Medlem

har toppat 84c med min, ligger på 45 i idle, dock är min klockad till 4,2 Ghz

Permalänk
Medlem

Min ligger på standard 2,67 men den toppar ganska hårt 97 grader. Idle 50-60. Jag har standard kylaren. Vilken kylare har ni så den ligger så lågt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du C0:a så kan du räkna med att den går rätt varmt. Sitter du med stock kylaren skulle jag nog inte ens känna mig förvånad över den temperaturen. Om du tänkt sitta på den ett tag till så är det ingen dum idé att byta kylare.

Har du haft bättre temp. innan kan du alltid testa att göra rent cpu och kylare och montera om med ny kylpasta.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Ja jag har tänk skaffa en kylare då den är extremt varm. Har rengjort hela datorn med kompressor, tagit ut kylaren och rengjort den separat. Fortfarande toppar den tun 90-97 grader när jag spelar.
Är vatten kylare något vettigt eller löper det för stor risk att få "vattenkokar" effekten?

Permalänk
Medlem

Jag ligger på sommaren nu runt 40 i idle och drygt 60 i load (BF3)

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Testade BF3 , kom då upp i 93 som max. Idle ligger jag runt 55-60. Antar att det blir värre när sommaren kommer.
Så är det värt att köpa vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Testade BF3 , kom då upp i 93 som max. Idle ligger jag runt 55-60. Antar att det blir värre när sommaren kommer.
Så är det värt att köpa vattenkylning?

Mkt damm i burken.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Så är det värt att köpa vattenkylning?

Annars finns det rätt bra på luft också. Själv har jag en Noctua kylare och är nöjd med den! Om du nu inte jätte gärna vill ha vattenkylning såklart

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Mkt damm i burken.

Nope, om du läser inlägget ovan så ser du att den är ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenzo:

Annars finns det rätt bra på luft också. Själv har jag en Noctua kylare och är nöjd med den! Om du nu inte jätte gärna vill ha vattenkylning såklart

Helst inte vattenkylning då det finns risk för att de låter mykcet:/ Skaffar en Noctue då:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Hej!

Jag har en Intel core i7 920 i min dator. Det jag undrar är vilka temperaturer som är vanliga på denna processor då jag sitter på 50-60C på "Vila" och har toppat 97 grader när jag spelar.
Är detta normalt och om inte vad ska jag göra för att förhindra det?

Den ska inte bli så varm med stockkylning.

Antagligen är kylaren felmonterad, eller så är kylpasta applicerad på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Den ska inte bli så varm med stockkylning.

Antagligen är kylaren felmonterad, eller så är kylpasta applicerad på fel sätt.

Kylpastan är ganska uttorkad. har försökt rensat den så ofta att piggarna som är "noobfriendly" med deras klickfunktion är lite lösare än från början.

Permalänk

97c är extremt varm och kommer garanterat döda processorn inom kort. Allt över 75c är rent ohälsosamt för processorn och allt över 90c utsätter den för direkt risk att dö.

Permalänk
Medlem

Det du kan kolla är ju vilken vcore du har och sänka den. Jag vet att när min 930 kördes i stock så hade jag den rejält undervoltad (det är främst spänningen som orsakar värmeutvecklingen).

I cpu-z så har jag 1.264v med en Antec KÜHLER H2O 620 idle temps ca 50 och load under 85.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Kylpastan är ganska uttorkad. har försökt rensat den så ofta att piggarna som är "noobfriendly" med deras klickfunktion är lite lösare än från början.

Tvätta bort pastan, applicera en lagom mängd ny pasta, och montera kylaren ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Kylpastan är ganska uttorkad. har försökt rensat den så ofta att piggarna som är "noobfriendly" med deras klickfunktion är lite lösare än från början.

När du "rensat" kylaren, har du då plockat bort den och monterat tillbaka den utan att applicera ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Köpte en Thermalright Silver Arrow för ca 7 månader sedan och ligger nu på 45-47 idle och max 60 vid load efter att ha klockat den till 3,8GHz.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köpte en Thermalright Silver Arrow för ca 7 månader sedan och ligger nu på 45-47 idle och max 60 vid load efter att ha klockat den till 3,8GHz.

Har kollat på den tidigare men tänkte köpa en Noctua dh-14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Har kollat på den tidigare men tänkte köpa en Noctua dh-14.

Den fungerar nog lika bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hateit:

När du "rensat" kylaren, har du då plockat bort den och monterat tillbaka den utan att applicera ny kylpasta?

Ja det kan jag nog ha glömt att applicera:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Ja det kan jag nog ha glömt att applicera:/

Rensa bort den gamla med lite aceton/rödsprit och applicera ny så ska du nog se att dina temps blir lite bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av hateit:

Rensa bort den gamla med lite aceton/rödsprit och applicera ny så ska du nog se att dina temps blir lite bättre

Ska helt klart göra det men det kan inte sänka tempen så mycket?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitraq:

Ska helt klart göra det men det kan inte sänka tempen så mycket?:P

Om du fått in luftbubblor i kylpastan kan det nog göra en del Prova så får du se

Permalänk
Skrivet av Zitraq:

Ska helt klart göra det men det kan inte sänka tempen så mycket?:P

ja det kommer märkas^^ framförallt om den börjar bli torr:) en tumregel är att alltid byta pasta om man tar bort kylaren från processorn