Bitfenix lanserar Prodigy – ITX-chassi för gamers

Permalänk
Medlem

skulle ett http://www.inet.se/produkt/6900262/fractal-design-newton-r2-1... få plats tror ?
har de nättaget i min dator atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

skulle ett http://www.inet.se/produkt/6900262/fractal-design-newton-r2-1... få plats tror ?
har de nättaget i min dator atm

Det är nog extremt gränsfall. Rekommendationen verkar vara max 160mm långt nätagg för att få plats med kablar mm, och agget är 165mm djupt:
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=2... ... Modulära kontakterna lär ta plats dessutom. Sen är det ju lovande om att de skryter om "extra long cables" - precis vad man behöver i det här chassit

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Chassiet ser trevligt ut, men det är ju inte direkt nån stor marknad med ITX, speciellt inte med tanke på moderkortsutbudet här i Sverige...

Vad snackar du om? Det finns ju massvis med mITX-moderkort på den svenska marknaden.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är nog extremt gränsfall. Rekommendationen verkar vara max 160mm långt nätagg för att få plats med kablar mm, och agget är 165mm djupt:
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=2... ... Modulära kontakterna lär ta plats dessutom. Sen är det ju lovande om att de skryter om "extra long cables" - precis vad man behöver i det här chassit

Med vinkel slip och lite våld så ska de väl få plats :).
skit samma med garantin hur ofta går ett chassi sönder liksom ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Med vinkel slip och lite våld så ska de väl få plats :).
skit samma med garantin hur ofta går ett chassi sönder liksom ?

Ja, är du beredd att såga/borra lite i plåten framför där nätaggets modulära kablar kommer ut, så borde du kunna få det att funka...
Blir kanske inte enkelt och smidigt, men GÅR gör det nog

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Det är ett rätt okej chassie, Silverstone TJ08B-E, men på tok för dyrt för vad man får. Meckigt att bygga i, en del vassa kanter och passformsproblem. Jag förväntade mig en hel del mer för de pengarna faktiskt. Silverstone brukar ha bra byggkvalitet, men TJ08B-E har inte den tyvärr. 180 mm fläkten är bra, men 230 är bättre Men du har rätt i att fyra minnesplatser är bra. Dock för min kommande behov så kommer två att räcka till. Jag hoppas det kommer nåt okej AMD-kort i mini-ITX. Skulle vilja bygga en liten virtualisering-server, och AMD är billigt och bra för det. Dock finns det inga mini-ITX för AM3+ vad jag kan se.

Vet du något annat som är bättre? Fractal Designs minichassin är ju en hel del större. :/
Vill ha litet men så klart bra luftflöde, inte massa onödiga 5.25" eller 3.5" platser. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet du något annat som är bättre? Fractal Designs minichassin är ju en hel del större. :/
Vill ha litet men så klart bra luftflöde, inte massa onödiga 5.25" eller 3.5" platser. :/

Vill man ha billigt microATX-chassi så är kanske Cooler Master 340-serien intressant? (tex 341)
Lite onödigt med 5.25 platsen, och inte lika påkostad som TJ08-E, men prisvärt och hyfsat kompakt.
Ace Ecco 220 och 250 är ju i princip samma låda som CoolerMastern annars.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vill man ha billigt microATX-chassi så är kanske Cooler Master 340-serien intressant? (tex 341)
Lite onödigt med 5.25 platsen, och inte lika påkostad som TJ08-E, men prisvärt och hyfsat kompakt.
Ace Ecco 220 och 250 är ju i princip samma låda som CoolerMastern annars.

Priset har inte högst prio, luftigt på insidan och bra luftflöde är det viktigaste. Med så små ytterdimensioner som möjligt. Då ser TJ08-E ut att vinna. Annars är Ace Ecco 220 trevligt, har ett sådant vid TVn, klart bättre val än motsvarande Cooler Master som flickvännen har. Men vill ha lite mer, än så ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, är du beredd att såga/borra lite i plåten framför där nätaggets modulära kablar kommer ut, så borde du kunna få det att funka...
Blir kanske inte enkelt och smidigt, men GÅR gör det nog

jag blev helt såld för chassi när jag såg bilden på FB.. behöver ändå en ny dator så vrf inte.

sen är de h50 kyllaren men den får plats

ska inte ha så mycket i den ändå:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vill man ha billigt microATX-chassi så är kanske Cooler Master 340-serien intressant? (tex 341)

Det är billigt för att det är (typ) skit.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

inget är skit... bara mindre på nåt sätt Xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet du något annat som är bättre? Fractal Designs minichassin är ju en hel del större. :/
Vill ha litet men så klart bra luftflöde, inte massa onödiga 5.25" eller 3.5" platser. :/

Nej tyvärr, jag letar också efter ett bra mATX-chassie. Arc och Define R3 mini är dock trevligare att ha att göra med än Silverstones, men det är precis som du säger rätt mycket större. Core Mini är mindre, men är ju det som det är också. Dock har jag velat testa och bygga i det nån gång för att se om det inte går åstadkomma nåt acceptabelt ändå.

Jag menar inte att Silverstone Temjin TJ08B-E är ett dåligt chassie, men jag blev lite besviken på byggkvaliteten och platskompromisserna. Vad gäller luftflöde så är det ju ganska oslagbart. Jag tror tex Arc Mini kan få lika bra flöde, men ljudnivån blir nog inte lika bra dock. Bitfenix Prodigy lär få fantastiskt luftflöde med en 23 cm fläkt i fronten, Bitfenix egna Spectre Pro är faktiskt en riktigt trevlig fläkt. Men då är ju den lådan miniITX med allt vad det innebär.

Har tittat på en del Lian-Li lådor, men de är ju ännu dyrare än Silverstone och tillför eg inget jag är intresserad av (ännu fler 5,25" o 3,5"-platser? varför?).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Nej tyvärr, jag letar också efter ett bra mATX-chassie. Arc och Define R3 mini är dock trevligare att ha att göra med än Silverstones, men det är precis som du säger rätt mycket större. Core Mini är mindre, men är ju det som det är också. Dock har jag velat testa och bygga i det nån gång för att se om det inte går åstadkomma nåt acceptabelt ändå.

Jag menar inte att Silverstone Temjin TJ08B-E är ett dåligt chassie, men jag blev lite besviken på byggkvaliteten och platskompromisserna. Vad gäller luftflöde så är det ju ganska oslagbart. Jag tror tex Arc Mini kan få lika bra flöde, men ljudnivån blir nog inte lika bra dock. Bitfenix Prodigy lär få fantastiskt luftflöde med en 23 cm fläkt i fronten, Bitfenix egna Spectre Pro är faktiskt en riktigt trevlig fläkt. Men då är ju den lådan miniITX med allt vad det innebär.

Har tittat på en del Lian-Li lådor, men de är ju ännu dyrare än Silverstone och tillför eg inget jag är intresserad av (ännu fler 5,25" o 3,5"-platser? varför?).

Ja känner lite som du, Core Mini känns tyvärr inte som den har så mycket att erbjuda över t.ex. Ace Ecco 220. Men vad är det som är dålig platskompromiss i TJ08-E? Jag tycker det ser mycket bra ut, onödigt mycket sladdar har man alltid och det göms i de onödiga 5'25" platserna. Hårddiskburen kastas bort, sedan har man bara en 3.5" lagringsdisk och en SSD i den.
Tyvärr så går mITX bort för mig, så som det ser ut nu så är TJ08-E ganska ohotad på min inköpslista, om inte du har några starka argument mot såklart.
Och håller med dig om Lian-Li, ibland undrar man om de använder datorer själva öht. :/

Permalänk
Medlem

Det må vara snyggt, men försvinner inte principen med ett ITX-chassi och moderkort lite om man har fötter och handtag på chassit som dubblar storleken i höjdled? Om storleken inte är så relevant, varför ska man då välja ett ITX-moderkort?

Jag tänka mig att chassit blir nästan lika stort som vilket miditower som helst pga de enorma (men snygga) fötterna och handtagen och den tilltagna bredden för att kunna ha större kylare och fullstore 3.5 diskar.

justsayin..

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Narreh:

Det må vara snyggt, men försvinner inte principen med ett ITX-chassi och moderkort lite om man har fötter och handtag på chassit som dubblar storleken i höjdled? Om storleken inte är så relevant, varför ska man då välja ett ITX-moderkort?

Jag tänka mig att chassit blir nästan lika stort som vilket miditower som helst pga de enorma (men snygga) fötterna och handtagen och den tilltagna bredden för att kunna ha större kylare och fullstore 3.5 diskar.

justsayin..

Tanken är väl snarare att den ska vara lättare att ta med sig samt att ge chassit ett annorlunda utseende. Silverstones SUGO-serie är mer lämpad om man vill få ungefär samma hårdvara i ett mindre format. Lite jobbigare med exempelvis processorkylning där men det är sådanna kompromisser man får acceptera om man vill ner (ytterliggare) i storlek. Prodigy'n verkar vara betydligt smidigare där.

EDIT: Det behöver nog egentligen inte sägas men mATX eller ATX hade gjort chassit mycket större.

Permalänk
Medlem

Tillägg till det jag sker tidigare om nätaggslängder: (se nedan)
Anandtech rekommenderar nätagg med 140mm längd! (speciellt på modulära agg)
http://www.anandtech.com/show/5867/bitfenix-prodigy-review-th...

Skrivet av Roger W:

Det är nog extremt gränsfall. Rekommendationen verkar vara max 160mm långt nätagg för att få plats med kablar mm, och agget är 165mm djupt:
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=2... ... Modulära kontakterna lär ta plats dessutom. Sen är det ju lovande om att de skryter om "extra long cables" - precis vad man behöver i det här chassit

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Någon som vet hur hög den är utan handtagen?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Någon som vet hur hög den är utan handtagen?

Från tråden om "Recensionen av Bitfenix Prodigy 2012-05-31"

Skrivet av Jonas T:

315 millimeter högt utan fötter och handtag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3