Windows eller Linux server?

Permalänk
Medlem

Windows eller Linux server?

Jag har en gammal dator ståendes här hemma så jag tänkte man kan ta lite nytta av den och leka med den lite. Då jag går på en datorlinje där vi efter sommarn ska lära oss om servrar med mera, jag är även väldigt intresserad. Så jag tänkte jag installerar windows server eller liknande på den datorn och lär mig lite och leker runder på den. Den ska inte hantera något speciellt, det är bara till för lärande. Så vad föreslår ni att jag använder? Linux eller Windows? Vilken version osv? Tack på förhand! Ska kanske även tillägga att jag aldrig pillat med server miljön innan.

Permalänk
Medlem

Vet du vad för servrer os ni kommer använda efter sommarn? Gissar på windows server och om det är det så finns ju test versionen.

Permalänk

Släng in någon linuxdist eller kanske till och med en BSD så kommer du lära dig mer. Jag gillar Debian på linuxservrar då det är smidigt att hantera. Pilla lite terminal så kommer du lära dig en hel del du kommer ha nytta av (grafiska gränssnitt vill man inte ha på en server).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tycker också att du lär dig lite Linux. Du kommer långt på det tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Släng in någon linuxdist eller kanske till och med en BSD så kommer du lära dig mer. Jag gillar Debian på linuxservrar då det är smidigt att hantera. Pilla lite terminal så kommer du lära dig en hel del du kommer ha nytta av (grafiska gränssnitt vill man inte ha på en server).

Okej då får jag ta och skaffa linux

Skrivet av vicevire:

Vet du vad för servrer os ni kommer använda efter sommarn? Gissar på windows server och om det är det så finns ju test versionen.

Tyvärr vet jag inte det

Skrivet av vicevire:

Tycker också att du lär dig lite Linux. Du kommer långt på det tror jag.

Permalänk
Medlem

Linux är bra att lära sig lite om. Skulle gärna vara bättre på det. Dock så har jag professionellt haft mycket mer nytta av windows. Företag använder gärna Microsoft lösningar för att få färdigpaketerat och med driftsupport etc.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Linux är bra att lära sig lite om. Skulle gärna vara bättre på det. Dock så har jag professionellt haft mycket mer nytta av windows. Företag använder gärna Microsoft lösningar för att få färdigpaketerat och med driftsupport etc.

För det får man ju inte med RHEL...

Vill bara säga att det finns stora mängder av linux och BSD servrar där ute också. Där jag jobbar har vi 10 gånger så många med linux som Windows.

Permalänk

Jag kör med WinXP för enkelhetens skulle ^^,

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Hugget som stucket, väldigt olika att jobba med men dom kan ungefär samma i slutändan. Finns jobb inom bägge. Inbillar mig att du hittar många Windows Small Business Server runt om i landet även om molnet börjar ta över. Sedan är det ju processer och val av affärssystem och sådana spännande saker som styr hur man syr ihop hela miljön.
Kort och gott, dom är olika, man kan allt med både linux och windows, bara på olika sätt. Är nog lättare att börja med linux om man har windows som desktop, då blir det mer nytt och man får lära sig, kör man direkt över till windows server är det lätt att det bara blir lite soppa av det för att man kör det som windows 7.

Sedan beror det ju på vad du vill åstadkomma med det? Sätt upp lite mål som skulle vara intressant att veta mer om.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om du ska använda Windows Server är det bra att labba med olika roller tex Active Directory

Om det är linux så föreslår jag Ubuntu Server att börja med.

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem

Linux om du vill lära dig något nytt. Tar ett tag att komma in i men gud vad skönt det är när det börjar sitta! Windows är nog vanligare ute på fältet tyvärr så kanske är vettigare att lära sig windows med powershell eller något, vad vet jag. Ångrar dock inte att jag började med linuxservrar.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

För det får man ju inte med RHEL...

Vill bara säga att det finns stora mängder av linux och BSD servrar där ute också. Där jag jobbar har vi 10 gånger så många med linux som Windows.

Har aldrig sagt att det inte finns eller används. Många stora IT aktörer med massa servrar etc har mycket linux, men går du ut och frågar företag med en IT avdelning vilken mijlö de använder inhouse så skulle jag säga att iaf 9 av 10 svarar Windows. Oftast inte för att det är bättre utan för att det tex är vad de alltid har använt ("if its not broken don't fix it") och för att det ofta är en dyr investering att migrera till en ny miljö. Det är för den delen ofta enklare att hitta kunnig personal (fler kan Windows). Folk är vana vid Windows helt enkelt. Men det gör ju att den som kan Linux kan ta extra betalt om den kunskapen efterfrågas.

Som jag sade först tycker jag TS ska lära sig Linux för att det är bra att kunna. Det är en bra miljö. Jag skulle själv gärna kunna mer om Linux och därför har jag en Linux server hemma.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Var plattform har sin plats och uppgift. Jag säger VMWare ESXi och sen kan du köra både Linux och Windows i samma kärra.
Mycket RAM i burken är det viktigaste, sen är det bara att regga sig hos VMWare, och dra ner ISO'n. Licensen är gratis.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

går du ut och frågar företag med en IT avdelning vilken mijlö de använder inhouse så skulle jag säga att iaf 9 av 10 svarar Windows.

Med så kontroversiell information får du gärna hänvisa till någon data som stödjer ditt uttalande.

Om man tittar på Wikipedia där de sammanfattar från flera källor så håller de inte med dig om att 90% är Windows.

Du tror inte att du lider av konfirmeringsbias då? Sitter du inne med mycket kunskap inom Windows hamnar du på Windows-projekt vilket gör att du bara ser Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHARN:

Jag har en gammal dator ståendes här hemma så jag tänkte man kan ta lite nytta av den och leka med den lite. Då jag går på en datorlinje där vi efter sommarn ska lära oss om servrar med mera, jag är även väldigt intresserad. Så jag tänkte jag installerar windows server eller liknande på den datorn och lär mig lite och leker runder på den. Den ska inte hantera något speciellt, det är bara till för lärande. Så vad föreslår ni att jag använder? Linux eller Windows? Vilken version osv? Tack på förhand! Ska kanske även tillägga att jag aldrig pillat med server miljön innan.

I skolan lär du nästan garanterat få hålla på med Windows servrar. Men du har ju hela sommaren på dig! Jag tycker du kör lite av båda eller fler operativsystem.

När det gäller Windows Server versioner så bör du börja med en vanlig Server version alltså en icke SBS. Då lär du dig mer grunderna, sedan så kan du testa på SBS också. Väldigt många företag använder SBS och då kan det vara bra att vänja sig med det lite mer annorlunda GUI:t och de andra saker som skiljer, men det är samma grund.

Linux - Börja med Debian, den är lika simpel att installera som Ubuntu Server. Finns massor av how to och forum på nätet som kan hjälpa dig, det är bara att google:a. Senare när du vänjer dig lite mer så kan du testa på någon BSD-variant om du hinner med, eller OpenIndiana som har en hel del gemensamt med OpenSolaris.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Med så kontroversiell information får du gärna hänvisa till någon data som stödjer ditt uttalande.

Om man tittar på Wikipedia där de sammanfattar från flera källor så håller de inte med dig om att 90% är Windows.

Du tror inte att du lider av konfirmeringsbias då? Sitter du inne med mycket kunskap inom Windows hamnar du på Windows-projekt vilket gör att du bara ser Windows.

Jag jobbade tidigare på Logica som är en av landets större outsourcing-konsulter för serverdrift, och andelen Windows-maskiner är betydligt större än andelen Linux hos deras kunder. De flesta större organisationer har ett AD, Exchange-servrar, MS SQL, SharePoint etc.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla på båda systemen. Listar lite saker du kan kolla på.
I Windows, intallera AD (centralt hanterade användare), dela ut mappar med rättigheter, dhcp, iis webserver, ftp och skrivarserver (om du äger en nätverksansluten skrivare).

I Linux, dela filer med samba, apache webbserver med mysql databas, dhcp, ftp.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar !