Permalänk
Medlem

i5 eller i7?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=771839,771837

Vilken är mest prisvärd att ha ifall du inte vill köpa ny på ett bra tag?
(kommer att användas för att spela spel.)

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

i5 2500K!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Om det måste vara en av dom så är det 2500K som gäller till spel.

Permalänk
Medlem

Hade nog också kört 2500k

Permalänk
Medlem

vilken annan skulle vara rekommendabel inom intel i5?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk

Har själv en 2500k. Grymt nöjd. Suverän till spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

vilken annan skulle vara rekommendabel inom intel i5?

Alternativet vore den nyare 3570K.

Permalänk
Medlem

Skulle köpa 2700K om jag ska ha prollen ett par/tre år. Nya snabbare GPUer kommer sätta CPUn som flaskhals istället. Fler och fler spel kommer dra nytta av multitreading om ett par år är jag övertygad om, och om 700:- inte spelar så stor roll för dej skulle jag välja 2700K.
//Lasse

Permalänk
Inaktiv

i7 all the way baby! Har man pengarna varför snåla?

i7 2600K har 8 MB i L3 cache medan i5 2500K har 6MB L3 cache, vet inte hur stor skillnad 2MB gör men jag vill ha rubbet när jag köper CPU.

Men visst man kanske inte tjänar så mycket prestanda och 700kr extra kanske inte är så försvarbart.
Det är helt upp till var och en kort sagt.

Men jag hade nog satsat på Ivy Bridge istället, jag kände att uppgraderingen från Sandy till Ivy gjorde lite skillnad med de lite tyngre emulatorerna jag kör som t.ex. Dolphin och PCSX2

Permalänk
Medlem

För spel hade jag valt i5:an då inga spel utnyttjar ht ännu. När det gäller datorkomponenter så är 700kr rätt mycket att lägga på något som man inte utnyttjar. Det är ju ca 40 procent mer kostnad för cpu för något du kanske kommer nyttja om 2 år. Vettigare i så fall att köpa en ny processor då om det skulle behövas. 3570 hade jag inte köpt p.g.a. värmeproblemen vid överklockning, prestandaskillnaden i spel är enbart någon enstaka procent, inte 10-20 som vissa häver ur sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

i7 all the way baby! Har man pengarna varför snåla?

i7 2600K har 8 MB i L3 cache medan i5 2500K har 6MB L3 cache, vet inte hur stor skillnad 2MB gör men jag vill ha rubbet när jag köper CPU.

Men visst man kanske inte tjänar så mycket prestanda och 700kr extra kanske inte är så försvarbart.
Det är helt upp till var och en kort sagt.

Men jag hade nog satsat på Ivy Bridge istället, jag kände att uppgraderingen från Sandy till Ivy gjorde lite skillnad med de lite tyngre emulatorerna jag kör som t.ex. Dolphin och PCSX2

Större cache är motiverat eftersom i7an kan köra åtta trådar, som annars riskerar att få slåss väl mycket om cachen.

Inget spel kräver sex trådar, och dom som använder fyra utnyttjar dom knappast till fullo.

i7 är inte nödvändigtvis fel, men om ngn frågar vad som passar till spel så är svaret i5.

Permalänk
Avstängd

Jag hade valt i7, men det är inte för att jag vill spela, jag gör mycket annat där det kan vara bra med HT

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Känns som detta ämne varit uppe i forumet flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

För spel hade jag valt i5:an då inga spel utnyttjar ht ännu. När det gäller datorkomponenter så är 700kr rätt mycket att lägga på något som man inte utnyttjar. Det är ju ca 40 procent mer kostnad för cpu för något du kanske kommer nyttja om 2 år. Vettigare i så fall att köpa en ny processor då om det skulle behövas. 3570 hade jag inte köpt p.g.a. värmeproblemen vid överklockning, prestandaskillnaden i spel är enbart någon enstaka procent, inte 10-20 som vissa häver ur sig.

Jag håller med om det mesta. Men värme blir inte ett problem om man inte överklockar rejält (hur ofta behöver man över säg 4,2GHz till ett spel?). Lägg till det att prestandavinsten är större än "någon enstaka procent", såvida inte GPUn är flaskhalsen. (fortfarande mindre än 10%, givetvis)

Skrivet av Absurd:

Jag hade valt i7, men det är inte för att jag vill spela, jag gör mycket annat där det kan vara bra med HT

Men nu var det spel det gällde. Jag vill också ha HT, men inte till spel.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bara att stänga av HT om man inte känner för att ha på det om man spelar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det är ju bara att stänga av HT om man inte känner för att ha på det om man spelar mycket.

Känns ju rätt onödigt att stänga av något man betalat 700kr för?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

För spel hade jag valt i5:an då inga spel utnyttjar ht ännu.

Fel, BF3 gör det t.ex. Kolla andra diagrammet: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

//Lasse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HawkHo:

Känns ju rätt onödigt att stänga av något man betalat 700kr för?

Ja men å andra sidan är det ju inte så att man stänger av det permanent.

Jag använder maskinen enbart för att spela och ser ingen anledning till att ha HT på.
Jag ser mer att jag betalat 700 extra för 2MB mer i L3 cache och lite högre klockfrekvens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Det är ju bara att stänga av HT om man inte känner för att ha på det om man spelar mycket.

Precis, svårare än så är det ju inte då man ska spela

Skrivet av HawkHo:

Känns ju rätt onödigt att stänga av något man betalat 700kr för?

Tänker du så om allt? Onödigt att stänga av motorn på bilen, jag betalade ju ändå 120000:- för den
Onödigt att stänga av TV'n, jag betalade ju 6000:- för den
Onödigt att släcka lampan, jag betalade ju 20:- för den osv

Bara för att den finns betyder inte att man behöver ha den på jämt och då finns valet att stänga av den, mer onödigt är väl om man köper en utan HT och kommer på sen att man behöver det, då först kommer väl den extra kostnaden

Skrivet av anon183825:

Ja men å andra sidan är det ju inte så att man stänger av det permanent.

VAAA?! Försvinner den inte för alltid?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Absurd:

VAAA?! Försvinner den inte för alltid?

Visst är det magiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Precis, svårare än så är det ju inte då man ska spela

Tänker du så om allt? Onödigt att stänga av motorn på bilen, jag betalade ju ändå 120000:- för den
Onödigt att stänga av TV'n, jag betalade ju 6000:- för den
Onödigt att släcka lampan, jag betalade ju 20:- för den osv

Bara för att den finns betyder inte att man behöver ha den på jämt och då finns valet att stänga av den, mer onödigt är väl om man köper en utan HT och kommer på sen att man behöver det, då först kommer väl den extra kostnaden

VAAA?! Försvinner den inte för alltid?

Det är ju en rätt dålig jämförelse? Utan Ht så är ju processorerna i princip identiska. Inte så att jag har på datorn alltid.. Ska du jämföra med de övriga exemplen så är det ju som att köpa en bil med 500hk, men skruva ner laddtrycket så du bara har 300, eller köpa en full hd tv med 3d, för att sedan koppla den till en vhs och analog bildsignal. Det jag menar är ju att om man inte kan motivera användningen av ht, så är det ju korkat att betala 40% mer för en processor med enbart den extra-funktionen. Att man får mer klockfrekvens är ju irrelevant, den fördelen försvinner ju på 10 sekunder i bios. Den extra kostnaden kommer ju självklart när du köper något som är dyrare. När det sker är ju irrelevant, förstår inte det argumentet, sålänge du inte fick din i7:a.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Om du måste fråga, köp en i5.

Permalänk
Medlem

En i5 a räcker och blir över i de allra flesta fall. Satsa dock på en utav den nuvarande generationen dvs en ut den 3'e generationen och inte den gamla 2500k som är ur generation 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

En i5 a räcker och blir över i de allra flesta fall. Satsa dock på en utav den nuvarande generationen dvs en ut den 3'e generationen och inte den gamla 2500k som är ur generation 2.

På grund av vad? Ska man decoda mycket video, spara på el (bärbart) eller använda den inbyggda grafiken håller jag med, men inte annars. Och i synnerhet inte om du får den billigare än gen3. Passade man på nät CDON hade 2700K för 2.200:- fick man en i7 får så gott som samma pris som en gen3 i5.

//Lasse

Permalänk
SpelClockers

Var det inte ivy som hade lite värme problem vid klockning.
Ht har varit ett... återkommande problem i spel.
Ht och ivy är extra lull lull imo.
Ska du ha rent krut för spel med klockning så hade jag satsat på 2500k.har du extra cash kör i7.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på 3570K eftersom det är i den nyare generationen.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Var det inte ivy som hade lite värme problem vid klockning.
Ht har varit ett... återkommande problem i spel.
Ht och ivy är extra lull lull imo.
Ska du ha rent krut för spel med klockning så hade jag satsat på 2500k.har du extra cash kör i7.

Ivy har lite värmeproblem vid ca 4,7GHz har jag hört men då måste du tänka på att det är mer prestanda per MHz i Ivy än det var i Sandy

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Ivy har lite värmeproblem vid ca 4,7GHz har jag hört men då måste du tänka på att det är mer prestanda per MHz i Ivy än det var i Sandy

Lite? Över 90 grader är inte lite enligt mig, i snitt mellan 2-6 procent. Postades dessutom test på jämförelser mellan 2500k 4.5 ghz mot 3570k 4.4ghz där 2500k fick högre poäng i diverse cpu tester. Många pratar om värmeproblemet som att det inte är ett problem eller att det är något de kan leva med, men jag misstänker att det är folk som inte har varit uppe på de frekvenserna ännu och därmed inte upplevt det, eller en cpu fläkt som går på fullt alltid.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en Ivy Bridge i5:a!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Lite? Över 90 grader är inte lite enligt mig, i snitt mellan 2-6 procent. Postades dessutom test på jämförelser mellan 2500k 4.5 ghz mot 3570k 4.4ghz där 2500k fick högre poäng i diverse cpu tester. Många pratar om värmeproblemet som att det inte är ett problem eller att det är något de kan leva med, men jag misstänker att det är folk som inte har varit uppe på de frekvenserna ännu och därmed inte upplevt det, eller en cpu fläkt som går på fullt alltid.

Det finns många processorer som går att få upp i 90°C. Frågan är hur högt man tänkt klocka.

Behöver man så hög prestanda att man måste klocka så att Ivy blir varmare än Sandy, ja då kan ju Sandy Bridge vara en bra idé. (händer absolut inte på en gång, särskilt inte när Ivy har försprånget från högre IPC)

En annan anledning kan vara att man bara gillar att klocka till höga frekvenser.

Det är ändå rätt få som berörs av det här "värmeproblemet".

Kör 160 med en familjebil; "vilka konstiga missljud det blir!?"