Plextor glömde informera om destruktiv uppdatering av firmware

Permalänk
Medlem

Tråkigt missöde. Men på viktiga filer tycker jag man ska ha backup. Förstår dock inte varför de plockat ner firmwaren från deras egna hemsida. Det är ju där man kollar först. Så det hade räck att lägga till en varningstext. Går man via tredje part får man skylla sig själv om det går fel.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det blir så grova missar!

Skrivet av simon253:

det är ju därför jag inte tänker installera tex windows på en ssd

Ja det är ju din förlust! Du vet om att det finns SSD:er som är säkra va?

Skrivet av IDX:

NAS är en go grej att ha, gör backup varje sekund om man vill, då har man mindre chans att bli av med viktig information. Plus dom är inte så fasligt dyra just nu, 1500:- med 1tb disk brukar vara ett okej pris. Finns billigare helt klart

Helt klart en pryl som jag uppskattar i hemmet, min NAS!

Och sen kör jag med KLS Backup Pro som jag har kört med i några år! Gör allt jag vill (och mycket mer) Synkar mina viktiga mappar till NAS och molnet, men det jag uppskattar mest är att det finns plugins till många program, så att KLS tar backup på allt, så man slipper att ställa in allt igen. Några klick sen är allt som jag vill igen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Data försvinner väl inte, den nya firmwaren bara ordnar den på ett annat (antagligen mer effektivt) sätt och kan inte läsa vad den gamla skrev? Isåfall borde det väl bara vara att gå tillbaks till den gamla firmwaren så har man kvar all data.

Permalänk
Skrivet av bjornhellgren:

Jo, håller med. Därför har jag aldrig viktiga filer på min stationära PC ;). Förvarar dem i molnet istället.
Btw. lite off-topic men, Går det att göra en partition som man kan köra i RAID, tex en liten partition på en stor disk som speglar ens ssd. Kommer googla det, men om någon har snabbt svar (Ja, Nej) så vore jag tacksam.

Javisst, ett ypperligt sätt att skydda sig. Än bättre är att köra sekventiell backup, med Acronis förslagsvis. Sedan har du en USB sticka med Acronis Image på, tar 10min och du är tillbaks.

Skrivet av mfm:

Tömmer du SSDn så spelgas den tomma disken och du har inte vunnit något.

Tankevurpa? Hur menar du att speglingen ska gå till om nu SSDn har blivit rensad? Blir lite svårt att köra en speglingssession av en systemdisk när systemdisken är rensad...

Permalänk
Medlem

Dropbox är annars inte så dumt..
Det är den enda backup jag har ork nog att göra.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Tankevurpa? Hur menar du att speglingen ska gå till om nu SSDn har blivit rensad? Blir lite svårt att köra en speglingssession av en systemdisk när systemdisken är rensad...

Den tomma disken lär ju speglas, därmed är båda diskar tomma. Det är väl så RAID1 fungerar?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera:

Redo Backup And Recovery - Gör en exakt kopia på partitionen som du sedan kan återställa till en partition på samma storlek eller större. Programmet läggs på en bootbar cd eller usb minne. Så enkelt att min mormor skulle klara av det, inga kommandon behövs.

CloneZilla - Ungefär som ovanstående men med lite fler funktioner. Går även att använda för att göra en exakt kopia av en disk till en annan utan mellanlagring. Kräver lite mer kunskaper. Bootbar cd eller usb minne gäller även här.

Synkron - Synkar valda mappar och filer till valfri plats. Går även bra att schemalägga. Skit smidigt program som är helt gratis. Tycker om detta bättre än Microsofts synctoy då detta har lite fler funktioner.

Tråkigt för er som råkat ut för dataförlust! Hoppas ni använder något backupprogram nästa gång!

/Bokenbergen

Permalänk
Avstängd

Det här är fan skandal!
Vilket jävla misstag!

Har inte dom någon release ansvarig?

Permalänk
Medlem

"Här är er nya uppdatering, kom och ladda ner!

....

Ajuste, all data raderas när ni uppdaterar."

hahaha!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Av mångårig erfarenhet, typ 20 år, så har jag lärt mig att aldrig skaffa en uppdatering direkt när den kommer ut, ens om dom säger att den är extremt viktig eller bra. Vänta ett par veckor om inte längre, sen kan du tanka ner den.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Kan rekommendera:

Redo Backup And Recovery - Gör en exakt kopia på partitionen som du sedan kan återställa till en partition på samma storlek eller större. Programmet läggs på en bootbar cd eller usb minne. Så enkelt att min mormor skulle klara av det, inga kommandon behövs.

CloneZilla - Ungefär som ovanstående men med lite fler funktioner. Går även att använda för att göra en exakt kopia av en disk till en annan utan mellanlagring. Kräver lite mer kunskaper. Bootbar cd eller usb minne gäller även här.

Synkron - Synkar valda mappar och filer till valfri plats. Går även bra att schemalägga. Skit smidigt program som är helt gratis. Tycker om detta bättre än Microsofts synctoy då detta har lite fler funktioner.

Har inte provat ovanstående, men vill passa på att varna för Acronis produkter men rekommendera Macrium Reflect. Utan att tråka ut er med detaljer så är både varning och rekommendation av erfarenhet mycket välgrundade =).

Permalänk
Medlem

Men nu vet jag inte om de plockat ner bara den amerikanska firmwaren för på europeiska siten så finns 1.03, 1.04 samt 1.05 fortfarande.
På amerikanska siten finns bara 1.04...

Jag vet att jag uppdaterade min M3 till 1.04 mitten av maj men den var tom så jag kan inte svara på om det verkligen var destruktivt eller inte.

Visa signatur

/m
Core i7 920@3,9Ghz|12GB|Rampage III Formula|Corsair H80|>1TB|GTX 570Ti|Antec P182|Corsair TX850M
Core i7 4770K @4,2Ghz|16GB|Sabertooth Z87|Corsair H100i|>5TB|GTX 770|Corsair 800D|Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Har inte provat ovanstående, men vill passa på att varna för Acronis produkter men rekommendera Macrium Reflect. Utan att tråka ut er med detaljer så är både varning och rekommendation av erfarenhet mycket välgrundade =).

Acronis, vad fick du det ifrån? 0.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det trista med xcopy är då man byter namn, flyttar eller raderar filer. Då får du massvis med dubbletter och liknande i backupen

Det är därför man använder robocopy /MIR