Permalänk

i7-860@3.6Ghz vs. i7-3770K..?

Hupp,

Jag sitter idag med en i7 860 som är överklockad till 3.6 Ghz... Maskinen är überstabil, kör ibland dygnslånga (ibland längre) renderingar och/eller simulationer med proppen liggandes på 100% i princip hela tiden. Men... ;D

Jag behöver mer sprutt. (No shit, Sherlock, hehe...)

Mitt problem är bara, kan jag ens uppgradera? Och vad jag menar med det är då, kan jag verkligen få nån mer sprutt att tala om med en nyare i7'a eller måste jag då gå upp på dubbla Xeon-proppar á 10 papp styck..? Det sistnämnda dessvärre inte aktuellt, men vad jag tittat på är då 2700K & 3770K... Problemet är bara att, om jag jämför propparna på t.ex. Anandtech, asså, det är ju inga jättehopp uppåt direkt, inte ens med min 860 på 2.8Ghz är det nåt jättehopp - och då överklockar jag ju dessutom min propp med typ 30%...

Jag kan också passa på att klargöra att 3930K (+ MK) ligger över min budget på typ 4-5.000:-, bara så jag föregår denna rekommendation, och jag har inget jättebehov av mer RAM (sett till att 1155-korten klarar >16Gb), men jag bara klargör det eftersom jag anar att det skulle komma upp rätt snabbt... Men mitt behov här ligger alltså på ren beräkningskraft. (även om jag säkert skulle passa på att slänga in mer RAM ändå framöver, hehe, men det är en annan femma) ;D

Min maskin idag; i7-860@3.6Ghz, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance, MSI P55A-G55, KFA2 GTX570, CPU-kylningen är en Corsair H80, sen kör jag en Corsair minneskylare och lite annat sånt...

Och vad jag jobbar med är: Win7-64, Adobe CS6, 3ds Max, Maya, Nuke - och maskinen kör inga spel alls. (Förutom lite patiens & SMB på NES-emulator, typ. ;D)

Permalänk
Medlem

Det är ingen fråga som endast har ett korrekt svar.

jag anser "om det är värt eller inte" med en uppgradering att vara ganska individuellt.
Allt måste räknas in:

Hur mycket vill du lägga ut?
Vad kan du tänka dig för prestanda/krona förhållande?
Vad har du för planer för framtiden?
behöver du uppgradera verkligen?
Etc etc... ....

Men till frågan: vad har du kollar på för bench när du jämfört prestandan, och kommer du köra HT-medvetna applikationer?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Asså, en 'uppgradering' skulle ju kosta typ 4.200:- för en i7-3770K + nåt hyfsat moderkort. Sen får jag väl 2.000 för mina gamla grejer (har 16GB RAM + en Cooler Master 612s liggandes också), så den handlar ju om lite över tvåtusen jag får lägga då.

Men det är inte värt att lägga dom pengarna för att få 10% mer prestanda - och det är ju det jag är rädd för, att det inte blir mer sprutt än så då...

Vad gäller applikationerna och hur HT-medvetna dom är, vette katten hur det spelar in..? En 3770K är ju inte mer HT än en i7-860, bägge kör 4 kärnor, 8 trådar, har 8Mb L3 cache o.s.v... Frågan handlar väl mest om den uppgraderade arkitekturen, instruktions set o.s.v. med Sandy- & Ivy Bridge, för det är ju det jag får gå på i detta - annars är det ju i7@3.6 vs i7@3.5 typ, men kanske är svaret så enkelt att det är så? (och med det inte värt att 'uppgradera')

...fast jag kan ju inte det där, så jag kom hit för att få tips då.

Edit: Missade det här med benchmarks... Jag kollar/jämför CPU'erna på Anandtech - sen har jag ju benchmarkat lite med Aida64, kollat i listorna där. Min propp ligger idag ungefär jäms med en ej överklockad 2600K.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är förstås hexacore. Men du har konstaterat att det är för dyrt.

Ett alternativ kan då vara att ha flera maskiner, om du kan parallellisera på det viset.

Permalänk

Du kanske kan komma över 1366 med någon 6 kärnig I7 de lär ju finnas beg för ok pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nästa steg är förstås hexacore. Men du har konstaterat att det är för dyrt.

Ett alternativ kan då vara att ha flera maskiner, om du kan parallellisera på det viset.

Jupp, 6-core blir ju 5 papp för bara gluggen.

Och jag har klurat på om jag skall testa att bygga en maskin i EC2 - och för rendering kan man ju bygga ett kluster om man vill, men för simulering är det ju en maskin som gäller, fast vet inte hur deras 'kärnor' motsvarar vanlig processorkraft, men det får man ju testa i så fall... Och fördelen med EC2 är ju att jag bara betalar för använd tid (och t.o.m. så man kan ställa in att maskinen bara får jobba på billiga tider o.s.v...). Så det är absolut ett alternativ.

Sen är det klart att jag skulle kunna bygga en ren beräkningsmaskin och ha ståendes, men bara idag har jag typ 800:-/mån i elräkning, skall jag dra igång ytterligare en maskin då liksom? För att inte tala om hur varmt det blir i rummet, hehe... Crazy ju...

Men jag måste ju erkänna att jag hade föredragit att hålla mig till en maskin.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kanske kan komma över 1366 med någon 6 kärnig I7 de lär ju finnas beg för ok pris.

Fast att uppgradera till en 'Lynnefield' känns ju som att uppgradera i sidled bara... Och dessutom verkar dom vara lika dyra nya som 3930 ändå, snäppet under 5.000 typ... Hitta beggat, det går väl, men vette katten om jag är sugen. Detta är ändå en produktionsmaskin...

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa dig ett 2011 system, moderkort och i7 3930k. Borde gå på ca 8000 kr. Väl värt det om du överklockar den också. Värrt att vänta ett tag för att uppgradera till 2011.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Farmfield:

Fast att uppgradera till en 'Lynnefield' känns ju som att uppgradera i sidled bara... Och dessutom verkar dom vara lika dyra nya som 3930 ändå, snäppet under 5.000 typ... Hitta beggat, det går väl, men vette katten om jag är sugen. Detta är ändå en produktionsmaskin...

Jo visst men tänkte det är ändå runt 50% bättre eftersom du får 2 likadana kärnor extra plus mer minneskanaler. har iof inte så stor koll på priserna osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du sitter i ett ganska prekärt läge faktiskt. 1156 är lite av en återvändsgränd.

Jag tycker: antingen sparar du lite mer och uppgraderar till en 3930K eller så behåller du din 860.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du borde vänta på nästa cpu-arkitektur. Skulle tro att du får mycket mer för pengarna då. Den borde väll dyka upp om ca ett år. Men det är klart... suger ju att vänta

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Jupp, 6-core blir ju 5 papp för bara gluggen.

Och jag har klurat på om jag skall testa att bygga en maskin i EC2 - och för rendering kan man ju bygga ett kluster om man vill, men för simulering är det ju en maskin som gäller, fast vet inte hur deras 'kärnor' motsvarar vanlig processorkraft, men det får man ju testa i så fall... Och fördelen med EC2 är ju att jag bara betalar för använd tid (och t.o.m. så man kan ställa in att maskinen bara får jobba på billiga tider o.s.v...). Så det är absolut ett alternativ.

Sen är det klart att jag skulle kunna bygga en ren beräkningsmaskin och ha ståendes, men bara idag har jag typ 800:-/mån i elräkning, skall jag dra igång ytterligare en maskin då liksom? För att inte tala om hur varmt det blir i rummet, hehe... Crazy ju...

Men jag måste ju erkänna att jag hade föredragit att hålla mig till en maskin.

Räkna på vad ett helt system skulle kosta, och slå ut kostnaden på antalet kärnor så ska du se att hexacore inte är så dyrt.

Skrivet av Farmfield:

Fast att uppgradera till en 'Lynnefield' känns ju som att uppgradera i sidled bara... Och dessutom verkar dom vara lika dyra nya som 3930 ändå, snäppet under 5.000 typ... Hitta beggat, det går väl, men vette katten om jag är sugen. Detta är ändå en produktionsmaskin...

Enligt min erfarenhet är det svårt att hitta begagnade 1366-CPUer som är prisvärda.

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Du sitter i ett ganska prekärt läge faktiskt. 1156 är lite av en återvändsgränd.

Jag tycker: antingen sparar du lite mer och uppgraderar till en 3930K eller så behåller du din 860.

Fast att hålla sig kvar på 1156 är ju ingenting jag skall göra utan det är ju byte av propp + moderkort som gäller. Och det som lockar är ju då 3770K och ev. överklocka den 'milt' (typ 3.8-4Ghz)...

Men tror fortfarande inte jag får mer än 15-20% mer sprutt för de två lusentapparna tyvärr... Fast det kan ju vara annat i arkitekturen som gör skillnad för mig, som gör att saker & ting flyter på bättre...

Grr, svårt det här...

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Räkna på vad ett helt system skulle kosta, och slå ut kostnaden på antalet kärnor så ska du se att hexacore inte är så dyrt.

Hehe, fast vette f*n om min plånbok håller med. ;D

Ang. att 'spara' till nåt dyrare, asså, det är inte riktigt så enkelt, det handlar om att kunna motivera inköp i firman där vi redan har ('för'-) höga utgifter på elektronikinköp, hehe... Jag har 4k+moms i detta, då skall jag ha ett kabinett med i det priset.

Permalänk
Medlem

Annars så hade jag satsat på en 2700k och h80/h100 och överklockat skiten ur den.

Når du 5GHz så kan bag nästan lova dig en markant förbättring!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Hehe, fast vette f*n om min plånbok håller med. ;D

Ang. att 'spara' till nåt dyrare, asså, det är inte riktigt så enkelt, det handlar om att kunna motivera inköp i firman där vi redan har ('för'-) höga utgifter på elektronikinköp, hehe... Jag har 4k+moms i detta, då skall jag ha ett kabinett med i det priset.

Tja, om pengarna inte finns så är det ju inte så mkt att prata om.

6700:- kan man få ett 2011-kort och en 3930K för. (med moms)

Om jag förstod dig rätt så är skillnaden ~1300:- (exkl moms). Tid är pengar. Dom där 1300:- behöver inte spara mkt tid för att löna sig.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en i7 860 som jag körde i just 3,6 GHz till en i7 2600K som jag kör i 4,5 Ghz.
Använder datorn till bildredigering mest och visst märker jag en skillnad men den är inte stor. Jag hade egentligen behov av att uppgradera en annan dator och gjorde en rokad så en trött Core 2 duo dator blev en i7 860 också. På så sätt blev det värt pengarna då sonen fick en rejäl uppgradering av sin burk på köpet, men annars vet jag inte om jag hade tyckt det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Tja, om pengarna inte finns så är det ju inte så mkt att prata om.

6700:- kan man få ett 2011-kort och en 3930K för. (med moms)

Om jag förstod dig rätt så är skillnaden ~1300:- (exkl moms). Tid är pengar. Dom där 1300:- behöver inte spara mkt tid för att löna sig.

Hehe, fast nu har jag 4k+moms, det är en fast siffra, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Hehe, fast nu har jag 4k+moms, det är en fast siffra, tyvärr...

Vad är det som ska rymmas i 5000:-? Chassi, Moderkort, CPU.. ngt mer?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad är det som ska rymmas i 5000:-? Chassi, Moderkort, CPU.. ngt mer?

Noops, bara det. Chassi är väl inget krav, men vill ha ner ljudnivån lite - och mitt nuvarande Cooler Master Chassi är från typ 2001, det har hängt med länge (fast allt inuti är ju bytt flera gånger om då, hehe). Så ja, CPU+MK+tyst chassi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Noops, bara det. Chassi är väl inget krav, men vill ha ner ljudnivån lite - och mitt nuvarande Cooler Master Chassi är från typ 2001, det har hängt med länge (fast allt inuti är ju bytt flera gånger om då, hehe). Så ja, CPU+MK+tyst chassi...

Om det är renderingar som gäller så kanske FX-8120 kan vara ngt att titta på?

8 trådar för 1500:-

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om det är renderingar som gäller så kanske FX-8120 kan vara ngt att titta på?

8 trådar för 1500:-

Mmm, utan att allt för långt ge mig in i debatten hur AMD's grejer & yrkesverksamhet inom det grafiska är i direkt konflikt med varandra länkar jag vidare till benchmarks direkt...

http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=287

...och min 860@3.6Ghz ligger ungefär som en 2600K@3.4Ghz då...

Så det är inte intressant alls ur prestandasynpunkt. Och skulle det varit det så är det inte intressant ur stabilitetssynpunkt sett till vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Mmm, utan att allt för långt ge mig in i debatten hur AMD's grejer & yrkesverksamhet inom det grafiska är i direkt konflikt med varandra länkar jag vidare till benchmarks direkt...

http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=287

...och min 860@3.6Ghz ligger ungefär som en 2600K@3.4Ghz då...

Så det är inte intressant alls ur prestandasynpunkt. Och skulle det varit det så är det inte intressant ur stabilitetssynpunkt sett till vad jag gör.

Du får inte en bättre maskin för 5000:-, så jag antar att du letar efter ngt prisvärt.

Vilka benchmarks är relevanta, med tanke på hur datorn ska användas?

Är det typ Cinebench så får du alltså ~10% mer prestanda för ~67% högre pris.

Permalänk

Är det nån som har koll på det här med Sandy Bridge vs. Ivy Bridge?

Varför skall man välja en 2700K före en 3770K eller tvärtom?

Läste att Ivy Bridge hoppar uppåt i temperatur rätt drastiskt under överklockning t.ex..?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du får inte en bättre maskin för 5000:-, så jag antar att du letar efter ngt prisvärt.

Vilka benchmarks är relevanta, med tanke på hur datorn ska användas?

Är det typ Cinebench så får du alltså ~10% mer prestanda för ~67% högre pris.

Jag hänger inte riktigt med i hur du tänker nu. Avser du jämförelsen 2600K vs FX8150 nu så var ju den eftersom jag har en propp motsvarande 2600K idag, så prisjämförelsen där är ju irrelevant. Sen är AMD CPU'erna som sagt helt ointressant ändå, om man jobbar med tynga grafiska applikationer. Det är för mycket strul, för dålig stabilitet. Eller så är det chip-set'en som används, men nåt är det.

Vad gäller vilka benchmarks så är dom ju rätt generella numera - vilket siffrorna rätt tydligt visar. Visst, inom nåt område, nåt test, så kan en CPU skina, men generellt ser du att benchmarks'en ligger procentuellt rätt lika, så jag tittar bara generellt.

Så vad det här handlar om är ju, vad blir snabbare - och hur mycket snabbare - jämfört med den i7-860@3.6Ghz jag kör idag? Följdfrågan är, finns det skäl att välja Sandy Bridge (2600k/2700K) framför Ivy Bridge (3770K/3820K) eller tvärtom - och i så fall vad, varför?

Och vad det kostar har vi ju koll på då.

Permalänk
Skrivet av Farmfield:

Är det nån som har koll på det här med Sandy Bridge vs. Ivy Bridge?

Varför skall man välja en 2700K före en 3770K eller tvärtom?

Läste att Ivy Bridge hoppar uppåt i temperatur rätt drastiskt under överklockning t.ex..?

Ivy blir inte så varm förrän man kommer uppåt 4,5+Ghz vad jag har läst, 4,0 borde gå bra utan att röra volten.

Om man tittar i swec test av 3770K så ser det ju ut som du lätt får mer än 10-20 % sen lite lätt överklock på det.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Är det nån som har koll på det här med Sandy Bridge vs. Ivy Bridge?

Varför skall man välja en 2700K före en 3770K eller tvärtom?

Läste att Ivy Bridge hoppar uppåt i temperatur rätt drastiskt under överklockning t.ex..?

Kort och gott.
En Ivy har 10% mer prestanda per clockcykel jämfört med Sandy.
En Ivy blir också i regel betydligt varmare när du kommer över 4,6 ghz i jämförelse med sandy.

Sitter på en i7 860 själv och i jämförelse mot flera bekanta som sitter med t.ex 2600k, 2700k och 3770k så har min slutsats varit att om inte mitt behov för sata 6,0gbps (usb 3,0) kommer att vara ett måste inom snar framtid så inväntar jag nästa arkitektur just pga att det helt enkelt inte är värt pengarna i förhållande till prestanda!.

Min rek skulle vara att stanna kvar på din nuvarande om du inte behöver sata 6,0gbps respektive usb 3,0 från chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmfield:

Jag hänger inte riktigt med i hur du tänker nu. Avser du jämförelsen 2600K vs FX8150 nu så var ju den eftersom jag har en propp motsvarande 2600K idag, så prisjämförelsen där är ju irrelevant. Sen är AMD CPU'erna som sagt helt ointressant ändå, om man jobbar med tynga grafiska applikationer. Det är för mycket strul, för dålig stabilitet. Eller så är det chip-set'en som används, men nåt är det.

Vad gäller vilka benchmarks så är dom ju rätt generella numera - vilket siffrorna rätt tydligt visar. Visst, inom nåt område, nåt test, så kan en CPU skina, men generellt ser du att benchmarks'en ligger procentuellt rätt lika, så jag tittar bara generellt.

Så vad det här handlar om är ju, vad blir snabbare - och hur mycket snabbare - jämfört med den i7-860@3.6Ghz jag kör idag? Följdfrågan är, finns det skäl att välja Sandy Bridge (2600k/2700K) framför Ivy Bridge (3770K/3820K) eller tvärtom - och i så fall vad, varför?

Och vad det kostar har vi ju koll på då.

Jag nämnde FX-8120 för att den är prisvärd om man pysslar med saker som skalar bra över flera kärnor. Cinebench t.ex. Den enkeltrådade prestandan är sämre, men det är ju helt olika saker. Så därför frågar jag hur maskinen ska användas.

Varifrån du fått att AMD skulle ha stabilitetsproblem undrar jag. Dom har sålt många 16-kärniga Interlagos.

Men ja, om budgeten är 5000:- och det är en maskin som gäller så är AMD ute ur spelet.

Både Sandy Bridge och Ivy Bridge lär klocka bättre än din nuvarande processor. Ivy får inte värmeproblem om man inte klockar högt, som andra hunnit påpeka. Vid stock drar Ivy ~10% mindre ström, samtidigt som den har några procent högre prestanda vid samma frekvens.

Det finns ingen 3820K. 3820 hör till 2011 plattformen. Den har Sandy-arkitektur.

Jag tycker absolut att du borde välja 3770K. Ivy är helt enkelt bättre om man inte klockar extremt. Det låter som att det du gör trådar bra, även om du varit lite vag på den punkten.

Permalänk
Skrivet av Shoppey:

Kort och gott.
En Ivy har 10% mer prestanda per clockcykel jämfört med Sandy.
En Ivy blir också i regel betydligt varmare när du kommer över 4,6 ghz i jämförelse med sandy.

Sitter på en i7 860 själv och i jämförelse mot flera bekanta som sitter med t.ex 2600k, 2700k och 3770k så har min slutsats varit att om inte mitt behov för sata 6,0gbps (usb 3,0) kommer att vara ett måste inom snar framtid så inväntar jag nästa arkitektur just pga att det helt enkelt inte är värt pengarna i förhållande till prestanda!.

Min rek skulle vara att stanna kvar på din nuvarande om du inte behöver sata 6,0gbps respektive usb 3,0 från chip.

Fast jag har redan SATA 6.0 + USB3 på mitt P55A-G55...

Ang. de där 10% då, kan man gissa att hoppet Lynnefield->Sandy Bridge också handlar om typ 10%, då snackar vi alltså typ 20% mer prestanda per klockcykel för en 3770K mot en 860 på samma Mhz... Så överklockar jag en 3770K till 3.8-4Ghz borde jag få 30% mer än idag då.

Då är ju frågan om det är värt 2 papp, hehe...

Permalänk

Inte för att jag kan så jättemycket om dom programmen skulle inte ytterligare ett grafikkort kunna ge dig en del skjuts? Ett 570 kostar ju trots allt inte mycket mer än 2000kr.

Visa signatur

Simlärare