Permalänk
Medlem

Hårdvara till NAS

Tjena tjena,

Familjen flyttade precis och jag har har äntligen fått lova att fixa till en NAS till hushållet för t.ex. backup, lagring och whatever.

Grejen är den att jag har kvar ett gammalt moderkort med processor och ram och funderar på om jag ska ta detta slänga in det tillsammans med ett nätagg och några diskar i ett chassi och sedan köra FreeNAS på den. Hade tänkt att köra diskarna i RAID 5 för att inte förlora allt om en disk skulle dö.

De delar jag har är:

  • Phenom II x4 945 3,0 GHz

  • M4A78T-E 790GX

  • 4x2 GB 1333 MHz

Skulle det vara hållbart att köra på denna hårdvara?

Sedan skulle jag behöva hjälp med att hitta ett chassi till detta, ATX behövs (moderkortet), plats för 4+ diskar det jag har kollat på än så länge är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=147048 men jag är skeptisk till just det.

Och till sist den eviga frågan: "Vilka hårddiskar ska man köra i RAID 5?" Jag har hört att WD Green ska strula i RAID 5, men alla säger olika saker.

Tack på förhand!

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk

Tror inte det spelar någon roll vad du har för diskar; det väsentliga i det hela tror jag handlar om vilken raidcontroller du använder!
Antingen den som sitter på moderkortet eller om du köper en separat?

Mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Vad gäller chassi så kör på FD Define R3 - förhållandevis billig, tys och svalt chassi.
Finns säkert bättre kandidater men det är trots allt bra och gediget chassi.

Jag föreslår också att du underklockar din processor - du kommer aldrig att utnyttja hela kraften så länge du inte kör transcode på HD-material.

Raid kan du köra på i princip vilken disk som helst utöver WD Green. Istället för Raid 5 föreslår jag köra på ZFS med raid-z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Tror inte det spelar någon roll vad du har för diskar; det väsentliga i det hela tror jag handlar om vilken raidcontroller du använder!
Antingen den som sitter på moderkortet eller om du köper en separat?

Mvh

Jag kommer att köra på moderkortscontrollern då jag inte riktigt känner för att lägga ut pengar på en separat controller just nu

Skrivet av borz:

Vad gäller chassi så kör på FD Define R3 - förhållandevis billig, tys och svalt chassi.
Finns säkert bättre kandidater men det är trots allt bra och gediget chassi.

Jag föreslår också att du underklockar din processor - du kommer aldrig att utnyttja hela kraften så länge du inte kör transcode på HD-material.

Raid kan du köra på i princip vilken disk som helst utöver WD Green. Istället för Raid 5 föreslår jag köra på ZFS med raid-z.

Tack för tipset om Raid-z, kommer att köra på det istället! Såklart kommer jag att underklocka processorn, visste redan från början att det är extremt overkill att använda den som NAS egentligen

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!