Permalänk
Medlem

Värme problem 50-55C Noctua 12p

Hejsan jag köpte min dator för ungefär 2-3 veckar sen och jag har kollat tempen med core temp och realtemp och speccy
och jag har fått en genomsnitt av att min idle temperatur är 26C-32C och när jag spelar så ligger jag på 45 ungefär där.

Men nu när jag har spelat Battlefield 3 köpte det igår så gick jag skyrocket till 55C..

Datorn har varit igång i stortsett hela dagen dock från klockan 8 på morgonen

Jag har spelat bf3 off and on och lite diablo 3.

Jag förstår vad ni tänker "idiot har haft på datorn hela dagan och tror 55C är mycket" fast det känns lite väl når ju ändå snart 60C =S

Jag har ett fractal design arc 2 140MM fläktar fram en 140M bakom och en uppe alla är av märket fractal design
moders kort sabertooth z77..och processor kylare som sagt noctua 12p så finns det något jag kan göra?
borde jag skaffa en sidofläkt?

eller borde jag inte oroa mig alls?

Processor I7 3770K

Jag stängde dock av BF3 och tempen gick från 50-56 till 30-35

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det känns helt normalt. Finns lite olika info om vad som är okej, men CPUn throttlar inte förrän 99 grader så.
Ivy Birdge går ju också varmt så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

helt okej temperatur och inga problem alls, det kan vara så att den belastas mer i BF3 än andra spel du lirat eller liknande och därför har den inte blivit så varm förut.
min i7 bli upp mot 65C om jag drar igång något tungt typ video rendering eller så

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Helt normalt, när temperaturen börjar närma sig 80+ kan du oroa dig.

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir det om du kör Intel Burn Test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur varmt blir det om du kör Intel Burn Test?

Aldrig kört detta har inte vågat..man pressar ju riktigt aldrig datorn som det programmet men vad tycker du ska jag ge det ett go ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Haha, vet inte om det är en seriös post men jag svarar ändå. Som sagt är 55c väldigt lågt för Ivy Bridge. Du måste ha fått någonting om bakfoten om du tror att det är en farlig temperatur (för någon processor!).
Ja, kör gärna linpack eller intel burn test, processorn kommer troligtvis gå upp i 60-70c men detta är heller inga problem. De klarar av att bli betydligt varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Helt normalt, när temperaturen börjar närma sig 80+ kan du oroa dig.

Skrivet av shauni:

Haha, vet inte om det är en seriös post men jag svarar ändå. Som sagt är 55c väldigt lågt för Ivy Bridge. Du måste ha fått någonting om bakfoten om du tror att det är en farlig temperatur (för någon processor!).

Det är en helt seriös post, Nej jag har bara hängt här på sweclockers och lärt mig hårdvara sakta och säkert så jag får rätt information.

Jag har för mig att 65-70C är max graden för ivy bridge och därför är jag rädd för 55C, får jag fråga vad din källa är att ivy bridge klarar betydligt mer än 70C för det låter helt otroligt för mig :S

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Aldrig kört detta har inte vågat..man pressar ju riktigt aldrig datorn som det programmet men vad tycker du ska jag ge det ett go ?

Jag tycker att du ska testa. CPUn stänger av sig själv om den blir farligt varm.

Poängen är att om den inte blir farligt varm när du kör Intel Burn Test / LINPACK så kommer den aldrig bli det av att du spelar.

En grej att tänka på är att det är skillnad på core och package. Alltså kärnorna och processorns hölje. Många processorer ska inte bli varmare i höljet (package) än typ 70°C. Kärnorna kan vara betydligt varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tycker att du ska testa. CPUn stänger av sig själv om den blir farligt varm.

Poängen är att om den inte blir farligt varm när du kör Intel Burn Test / LINPACK så kommer den aldrig bli det av att du spelar.

En grej att tänka på är att det är skillnad på core och package. Alltså kärnorna och processorns hölje. Många processorer ska inte bli varmare i höljet (package) än typ 70°C. Kärnorna kan vara betydligt varmare.

satan man ser inte helt ..men iaf det står tj.max 105 på core temp är det packet tempen? jag har läst lite om core temp att det är skit program och sådant men det kan väl inte vara så mycket off? eller är tj.max något helt annat? hittade svaret på min egen fråga

Tj max stands for Tjunction Max, Tjunction is another word for core temps. All Intel Core processors have a Tj max with values that vary greatly, notebook processor Tj max values are known as they are provided from Intel. Desktop processors on the other hand are not documented and we can do nothing but guess.

"Tj max is the maximum allowable temp for a processor's internal cores, if you reach Tj max the processor's THERMTRIP# signal will activate shutdown to prevent damage to the processor." så då är det när det väl når den tempen då den stänger den av sig själv inte att den har nått det..

Men inga av programen jag har läser av i helhet ? är det bara ta alla kärnorna tillsammans och lägga ihop dom till en siffra? får då är det ju väl över 100 :S

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

http://img806.imageshack.us/img806/7231/namnlsbh.png Uploaded...

satan man ser inte helt ..men iaf det står tj.max 105 på core temp är det packet tempen? jag har läst lite om core temp att det är skit program och sådant men det kan väl inte vara så mycket off? eller är tj.max något helt annat?

Om man klickar på bilden så ser man. Enorm bild.

"j" står för junction.

Du behöver inte oroa dig, men ett sätt att bekräfta att processorn inte går varmt är som sagt att belasta den till 100% med t.ex. IBT.

edit: ja, du hittade. Precis, kärnorna får bli 105°C medan höljet inte bör bli varmare än kanske typ 75°C.

Permalänk
Medlem

tjmax är 105c på ivy bridge. Det betyder att det är temperaturen (Inne i chipet/cores) då den börjar throttla. Som vi redan har skrivit så är 55c inte ens i närheten av farligt. Visst, den mår säkert inte bra av att gå på 104c 24/7, men är den inte defekt så ska den klara det under kortare perioder. Och nej, det är inte sammanlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Men inga av programen jag har läser av i helhet ? är det bara ta alla kärnorna tillsammans och lägga ihop dom till en siffra? får då är det ju väl över 100 :S

Nej, så kan du verkligen inte räkna. Titta på det högsta värdet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om man klickar på bilden så ser man. Enorm bild.

"j" står för junction.

Du behöver inte oroa dig, men ett sätt att bekräfta att processorn inte går varmt är som sagt att belasta den till 100% med t.ex. IBT.

edit: ja, du hittade. Precis, kärnorna får bli 105°C medan höljet inte bör bli varmare än kanske typ 75°C.

Vet du någon program som visar temperaturen i helhet med processorn då?? som man kan lita på

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Sensorerna sitter endast i kärnorna, du kan inte mäta höljet om du inte har speciella temperaturinstrument för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Sensorerna sitter endast i kärnorna, du kan inte mäta höljet om du inte har speciella temperaturinstrument för det.

hmm..då blir det väl lite svårare att mäta hehe

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

hmm..då blir det väl lite svårare att mäta hehe

Det finns inget problem här. Dom yttre delarna är alltid svalare än dom inre, eftersom värmen kommer inifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det känns helt normalt. Finns lite olika info om vad som är okej, men CPUn throttlar inte förrän 99 grader så.
Ivy Birdge går ju också varmt så.

Skrivet av Elghinnarisa:

helt okej temperatur och inga problem alls, det kan vara så att den belastas mer i BF3 än andra spel du lirat eller liknande och därför har den inte blivit så varm förut.
min i7 bli upp mot 65C om jag drar igång något tungt typ video rendering eller så

Jo men ändå lite rädd är man ju det är ju inte en tia man har spenderat =S

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det finns inget problem här. Dom yttre delarna är alltid svalare än dom inre, eftersom värmen kommer inifrån.

Okej då ska ge mig med min parnoid helvetes hjärna tackar alla så mycket för hjälpen :)!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Okej då ska ge mig med min parnoid helvetes hjärna tackar alla så mycket för hjälpen :)!

Det värsta som kan hända är att den når max tempen och throttlar

Kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickelito:

Det värsta som kan hända är att den når max tempen och throttlar

Kör på!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.