Permalänk

Ram-minne går för fullt ibland.

Som rubriken lyder så går mina minnen för fullt ibland. Händer ca: 1 gång i veckan att de går upp i högvarv och måste starta om datorn varje gång detta händer pga att den blir väldigt långsam. När detta händer så har jag tittat i aktivitetshanteraren om där är något program eller liknande som skulle påverka men hittar absolut inget.

En bild som visar hur mycket minne som börjas använda från ingenstans..
http://imageshack.us/photo/my-images/72/skrmklippsr.jpg/

Det är dessa ram-minne som sitter i datorn - http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126935-corsair_xms3_8...

När jag ändå är igång med mitt problem, hur ska jag ställa in minnena i BIOS?

Någon som har råkat ut för liknande? Hojta gärna till om ni har någon lösning på problemet

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta en bild på Processer med, så man kan se vad som tar minne?

Permalänk

tror inte att ramminnet felar utan det är något program som äter upp mängden.
du har 83 processer igång. det är ganska mkt
kör,steam,msn,d3,winamp å lite annant skit och har 65 processer.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du kan inte ta en bild på Processer med, så man kan se vad som tar minne?

Tog mig en titt där innan när det hände för ca: 30 min sen men allt är i sin vanliga ordning som det brukar se ut där. Ska försöka ta en bild på det med när det händer nästa gång!

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Jag har 92 processer, inkluderat WoW, och använder 4,8GB

Permalänk
Moderator
Moderator

En gång i veckan? Låter som en indexeringstjänst eller antivirus, något schemalagt.

Antivirus/brandvägg kan också få spader på ett visst program, F-Secure har jag för mig gick totalt galet igång på något litet program som startades och skapade en loop där den åt upp allt tillgängligt minne och enda lösningen var att starta om datorn.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

En gång i veckan? Låter som en indexeringstjänst eller antivirus, något schemalagt.

Antivirus/brandvägg kan också få spader på ett visst program, F-Secure har jag för mig gick totalt galet igång på något litet program som startades och skapade en loop där den åt upp allt tillgängligt minne och enda lösningen var att starta om datorn.

Håller med den här personen händer det en gång per vecka och inte någon annan gång och det hoppar upp sådär
så är det inte något som står rätt till..skulle du kunna ta foto någon gång när du märker att alla dom processorna kommer?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde vara lätt att se vad det är om man kollar på minnesanvändningen för olika processer när problemet uppträder. Någon process kommer förmodligen att ha käkat i sig en massa minne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Lan:

En gång i veckan? Låter som en indexeringstjänst eller antivirus, något schemalagt.

Antivirus/brandvägg kan också få spader på ett visst program, F-Secure har jag för mig gick totalt galet igång på något litet program som startades och skapade en loop där den åt upp allt tillgängligt minne och enda lösningen var att starta om datorn.

Ligger något i det du säger, ska kolla igenom AVG som jag använder och andra program som möjligen kan ligga bakom mitt problem. Skriver ifall jag löser problemet om nu någon skulle råka ut för samma problem.

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskycoke:

Ligger något i det du säger, ska kolla igenom AVG som jag använder och andra program som möjligen kan ligga bakom mitt problem. Skriver ifall jag löser problemet om nu någon skulle råka ut för samma problem.

Skulle tipsa om Avast! istället för AVG :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ser ut såhär för mig. Har 12GB ram.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hmm, på min bärbara ligger jag på 50% användning med 80 processer uppe.. 4g ram har den..

Permalänk

Har lyckats hitta vart problemet är men vet inte hur jag ska bli av med det. När jag stänger av explorer.exe i aktivitetshanteraren så blir allt som vanligt igen men hela skrivbordet försvinner, vad kan stå på?

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

du kan få tillbaka skrivbordet om du klicka "Ny aktivtet" eller vad det heter. Skriv sedan explorer.exe

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskycoke:

Har lyckats hitta vart problemet är men vet inte hur jag ska bli av med det. När jag stänger av explorer.exe i aktivitetshanteraren så blir allt som vanligt igen men hela skrivbordet försvinner, vad kan stå på?

explorer.exe kan du tyvärr inte ha nedstängd då det är typ hela skrivbordet och allt det innebär

Permalänk
Hedersmedlem

Är det explorer.exe som tar allt minne?
Om ja, så är det värsta tänkbara scenario. Explorer.exe laddar en massa program och dll'er som bygger upp funktionaliteten som den erbjuder i form av skrivbordet, utforskaren mm. Förmodligen är det någon av dessa dll'er, gissningsvis någon som du installerat som inte fungerar korrekt. Tyvärr så laddar Explorer.exe in en del grejer. På min dator så har den laddat mer än 100 dll'er. Inte lätt att veta vilken som är problemet.

Microsoft har ett verktyg som heter ProcessExplorer som jag brukar använda när jag vill veta mer om processerna som körs än vad aktivitetshanteraren visar. Det finns tillgängligt här. http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb896653
Till att börja med visar det fler processer än vad aktivitetshanteraren gör, så kanske den direkt visar något program som startas av explorer.exe som tar mycket minne. Du kan även dubbelklicka på Explorer.exe i ProcessExplorer för att få mer information. Då kommer du att få se vilka trådar som programmet har. Som standard sorteras de som är aktiva överst. Tyvärr tappar du nu bort minnesanvändingen, men det kan ge dig lite hintar på vägen.

Ett annat alternativ är att helt enkelt gå in i Kontrollpanelen och avinstallera alla program som innehåller någon form av utökning av skrivbordet och/eller utforskaren eller andra program som inte är absolut nödvändiga för att se om det hjälper.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!