Windows Server 2008 R2, software raid eller billigt raidkort?

Permalänk
Medlem

Windows Server 2008 R2, software raid eller billigt raidkort?

Som rubriken skvallrar om funderar jag över vad jag skall ha för raid lösning i min server jag planerar att sätta upp. Serven kommer primärt att användas för backup, databas- och webhost samt ftpserver. (och lite annan kuriosa)

Vad jag egentligen tänkte var att software raida denna, men vet inte vad som egentligen är bäst. Det kommer att sitta 2x2TB diskar i den. Jag utgick från att det gick att boota på dessa i raid 1, dvs spegling. Har jag fel? Någon som vet någon bra guid för att sätta upp detta?

Angående raid-kort tycker jag det verkar vara så att det behövs uppemot 900kr eller så för att få någonting bra. Dock har jag inte hittat nogåt med stöd för sata6.

Min slutsats blir således av detta att jag antagligen software raidar, men jag vill höra lite andra åsikter därför postar jag här.

Systemet i fråga är http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=3367cd6fb7794c72... (ej inhandlat ännu, men troligen nu i veckan)

Skulle vara tacksam om någon erfaren raidare kunde uttala sig, och gärna tipsa om vad jag bör tänka på vid sortware raid eftersom jag troligen använder detta.

Min budet för eventuellt raidkort sträcker till 400kr.

Tack på förhand
//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Software raid 1 som du tänker boota på? Tror inte det går att boota software raid i Windows och raid 1 är inte krävande så den hade jag kört på moderkortet.

Permalänk

Det ska fungera utan större problem att köra Raid 1 genom moderkortets kontroller, det som händer när du köper ett riktigt raidkort är att kortet tar hand om all extra datahantering som blir när man raidar. Du kommer knappast att få någon prestandavinst/förlust med ett sådant jämfört med moderkortets.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Software raid 1 som du tänker boota på? Tror inte det går att boota software raid i Windows och raid 1 är inte krävande så den hade jag kört på moderkortet.

Skrivet av Tejprullen:

Det ska fungera utan större problem att köra Raid 1 genom moderkortets kontroller, det som händer när du köper ett riktigt raidkort är att kortet tar hand om all extra datahantering som blir när man raidar. Du kommer knappast att få någon prestandavinst/förlust med ett sådant jämfört med moderkortets.

OK, nu ska vi se om jag fattat rätt. Kan jag alltså ställa in att diskarna skall vara raidade i bios (?). Och sedan ser Windows dem som en disk när jag installerar? Betyder det att jag inte behöver göra någonting som har med raid att göra i Windows?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atriix:

OK, nu ska vi se om jag fattat rätt. Kan jag alltså ställa in att diskarna skall vara raidade i bios (?). Och sedan ser Windows dem som en disk när jag installerar? Betyder det att jag inte behöver göra någonting som har med raid att göra i Windows?

Japp. Glöm inte att labba med hur kontrollerkorts-BIOS:et reagerar om en disk faller bort innan du börjar installera så att du vet hur du ska göra om olyckan är framme.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp. Glöm inte att labba med hur kontrollerkorts-BIOS:et reagerar om en disk faller bort innan du börjar installera så att du vet hur du ska göra om olyckan är framme.

Ok, tack för tipset. Återkommer när jag har grejerna om jag får problem.
//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

OK, nu ska vi se om jag fattat rätt. Kan jag alltså ställa in att diskarna skall vara raidade i bios (?). Och sedan ser Windows dem som en disk när jag installerar? Betyder det att jag inte behöver göra någonting som har med raid att göra i Windows?

Delvis rätt har du. I bios aktiverar du raid, sedan får du en raid meny till som kommer vid sidan av bios. Eftersom det är intels raid finns där sedan en programvara till Windows där du kan styra raiden och se status på diskarna. Men som tidigare sagt vi all form av raid (och backup) testa alltid så du har koll på hur systemet beter sig när något går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Delvis rätt har du. I bios aktiverar du raid, sedan får du en raid meny till som kommer vid sidan av bios. Eftersom det är intels raid finns där sedan en programvara till Windows där du kan styra raiden och se status på diskarna. Men som tidigare sagt vi all form av raid (och backup) testa alltid så du har koll på hur systemet beter sig när något går sönder.

Ok, får se hur det ser ut när jag kör igång.

Snabb fråga, lite OT:
Kommer WakeOnLan fungera med det inbyggda nätverkskortet på moderkortet eller måste jag köpa ett separat för det? Han nämligen problem med att det inte fungerer på maskinen jag har i nuläget.(den är 3-5 år gammal)

EDIT:
Fan svar på frågan själv här i kortets manual, vilket betyder att WOL fungerar.
Visst är det så att detta INTE är beroende på PSU?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Software raid 1 som du tänker boota på? Tror inte det går att boota software raid i Windows och raid 1 är inte krävande så den hade jag kört på moderkortet.

RAID-1 är inga problem att boota ifrån, andra RAID typer fungerar däremot inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Ok, får se hur det ser ut när jag kör igång.

Snabb fråga, lite OT:
Kommer WakeOnLan fungera med det inbyggda nätverkskortet på moderkortet eller måste jag köpa ett separat för det? Han nämligen problem med att det inte fungerer på maskinen jag har i nuläget.(den är 3-5 år gammal)

EDIT:
Fan svar på frågan själv här i kortets manual, vilket betyder att WOL fungerar.
Visst är det så att detta INTE är beroende på PSU?

Kan säga att det är dåligt på realtek kort, inställningar finns och är rätt konfigurerade men de vaknar inte. Om du vill ha wake on lan så satsa på ett moderkort med ett intel eller broadcom chip integrerat eller köp ett expansionskort från dem och stoppa i. Har inte hört att det ska vara beroende av psu idag.

Permalänk
Medlem

Måste läsa ifatt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

lägg os på ett usb minne kör 2st softraids. Din prestanda suger men det kostart inte. 16k för två raid kort
Du måste specificera mer vad du tänkter anvädna för hårdvara.

Edit.

Du länkadede. du behöver inte sata 6 för softraid om du kör ms. Det blir sällan snabbare än 30MB/s på minna labbar

ok 60-70. Men med io går det ner så. =( Fördelen är att du kan flytta raidsen mellan datorer i softraid både ms och lunux dervivator

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

lägg os på ett usb minne kör 2st softraids. Din prestanda suger men det kostart inte. 16k för två raid kort
Du måste specificera mer vad du tänkter anvädna för hårdvara

Suger prestandan i raid 1 utan dubbla raidkort för 16k? Vad gör raidkontrollern i raid 1 som kräver prestanda. Det skriv ju samma till båda diskarna. Hårdvaran finns i länken i första posten.

Permalänk
Medlem

Och om du vill ha kvar det datat på diskarna så köt inte r1 via bios/uefi då låser du dig till den tillvekaren. Men å andra sidan kommer inte intel konka idag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

lägg os på ett usb minne kör 2st softraids. Din prestanda suger men det kostart inte. 16k för två raid kort
Du måste specificera mer vad du tänkter anvädna för hårdvara.

Edit.

Du länkadede. du behöver inte sata 6 för softraid om du kör ms. Det blir sällan snabbare än 30MB/s på minna labbar

ok 60-70. Men med io går det ner så. =( Fördelen är att du kan flytta raidsen mellan datorer i softraid både ms och lunux dervivator

Skrivet av jocke92:

Suger prestandan i raid 1 utan dubbla raidkort för 16k? Vad gör raidkontrollern i raid 1 som kräver prestanda. Det skriv ju samma till båda diskarna. Hårdvaran finns i länken i första posten.

Nu hänger jag inte med... Dålig prestanda? två raidkort för 16000kr?

EDIT:

Skrivet av hACmAn:

Och om du vill ha kvar det datat på diskarna så köt inte r1 via bios/uefi då låser du dig till den tillvekaren. Men å andra sidan kommer inte intel konka idag.

Har du någon guid till hur jag skall soft-raida i win server 2008? har googlat men inte hittat någon. Kan någon/du förklara hur installationsprocessen går till?

EDIT2:
Angående att ha kvar data på diskarna, ligger den inte där som vilken data som helst? och syns om jag kopplar in den i en annan dator, likt en extern-disk?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Windows softraid prestanda är inte bra men den gör vad den ska. Andledingen till att jag bytte fråpn moderkortets raid till os. i mitt fall windows var att jag hade en disk krash som jag inte inte kunde reparera och inte mer än gång. så jag kollade på vad jag bheövde och det var ett 8 ports kort. men eftersom att jag inte kunde få tag på en ersättare innan jag käpte mitt gammla kort insåg jag att jag behöver två ett extra ifall det ena går sönder. sry for bad swe. darav det höga priset.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

jag hade inte råd så körde softraid
körde 2 separata diskar jag hade liggande som raid1 via bios inbygda. och resten softraid 5. funkar sådär jag lyckades med konststycket att blanda saker som inte hör ihopp. min hem server

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Edit. ville inte ha softraid kort då. utan riktiga. de billiga använder cpu som engines. Då är du bunden till drivrutiner och os i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hittade det här dokumentet hos ms, http://www.microsoft.com/en-us/download/confirmation.aspx?id=23476.

Läser under rubriken "Creating a mirrored volume"

Citat:

The procedures in this topic allow you to create a second boot disk to ensure that the operating system and data remain available even if either boot disk fails. To do this, you create a software mirror (RAID1) of your operating system. Once the mirror is created, the operating system and your data will be present on both boot disks, and the system software will keep data and changes to the operating system (such as registry updates) in sync on both boot disks.

Detta är ju vad jag vill åt, att de två diskarna skall vara identiska och att den ena tar över om den andra failar. Så vad jag läser mig här så behöver jag bara se till att boota på rätt disk så sköter windows resten. Jag tycker det känns som en bra lösning, någon som gjort detta? Hur mycket prestanda förlust blir det på datorn?

Om man skulle raida genom mobo't fick jag en känsla av att det bara blir typ rå "data" diskarna och att det t.ex. inte skulle gå att bara ta ut ock docka disken i desktop-burken oh se en vanlig ntfs partition (vilket ju är bra om man behöver rädda data om en disk krashar). Hur funkar läsningen av diskar raidade genom mobo't? Kan någon förklara eller länka någonting nybörjarvänligt kring ämnet

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Hittade det här dokumentet hos ms, http://www.microsoft.com/en-us/download/confirmation.aspx?id=23476.

Läser under rubriken "Creating a mirrored volume"

Detta är ju vad jag vill åt, att de två diskarna skall vara identiska och att den ena tar över om den andra failar. Så vad jag läser mig här så behöver jag bara se till att boota på rätt disk så sköter windows resten. Jag tycker det känns som en bra lösning, någon som gjort detta? Hur mycket prestanda förlust blir det på datorn?

Om man skulle raida genom mobo't fick jag en känsla av att det bara blir typ rå "data" diskarna och att det t.ex. inte skulle gå att bara ta ut ock docka disken i desktop-burken oh se en vanlig ntfs partition (vilket ju är bra om man behöver rädda data om en disk krashar). Hur funkar läsningen av diskar raidade genom mobo't? Kan någon förklara eller länka någonting nybörjarvänligt kring ämnet

Jag har kört softraid och använt denna för att boota. Upplevde verkligen ingen prestandaförlust men körde å andra sidan i princip bara os på de hårddiskarna.

Vad finns det för anledning att köra raid genom något halvdyrt kontrollerkort? Prestandavinsten lär vara ungefär 0 eftersom det i båda fallen är cpun som står för alla beräkningar.
Den enda skillnaden som jag ser det, och som nämnts tidigare, är att man blir bunden till en viss tillverkare av kontrollerkort. I mjukvaruraid blir du bunden till ett OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag har kört softraid och använt denna för att boota. Upplevde verkligen ingen prestandaförlust men körde å andra sidan i princip bara os på de hårddiskarna.

Vad finns det för anledning att köra raid genom något halvdyrt kontrollerkort? Prestandavinsten lär vara ungefär 0 eftersom det i båda fallen är cpun som står för alla beräkningar.
Den enda skillnaden som jag ser det, och som nämnts tidigare, är att man blir bunden till en viss tillverkare av kontrollerkort. I mjukvaruraid blir du bunden till ett OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack för ditt svar Gör du på liknande sätt som nämns i dokumentet jag länkade?
Jag kommer inte köra så tunga saker på servern så det borde nog knappas bli något problem då om du säger att du inte hade det.

Jag har nu helt uteslutit raid-kort då det ligger utanför min budget.

EDIT:
Jag blir väll egentligen inte bunden till OS, för det andra disken blir väll också NTFS formaterad? (om man inte ser det som att binda sig)

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Stort tack för ditt svar Gör du på liknande sätt som nämns i dokumentet jag länkade?
Jag kommer inte köra så tunga saker på servern så det borde nog knappas bli något problem då om du säger att du inte hade det.

Jag har nu helt uteslutit raid-kort då det ligger utanför min budget.

EDIT:
Jag blir väll egentligen inte bunden till OS, för det andra disken blir väll också NTFS formaterad? (om man inte ser det som att binda sig)

err.. nej, jag gör inte som dokumentet visar.. och det är bra mycket lättare än sådär. In i diskhanteraren -> högerklicka på disken du vill klona -> välj disk att klona till -> acceptera. Dör en disk så kör datorn på som ingenting har hänt, vill du ha en ny disk i mirrorn är det bara högerklicka igen och välja vilken disk du vill klona med.

Jag är faktiskt inte helt säker på att det är "traditionell" NTFS.. eftersom det räknas som en "dynamisk" disk. Det går dock att plugga in disken i moderna windowsoperativ utan att förlora data.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

err.. nej, jag gör inte som dokumentet visar.. och det är bra mycket lättare än sådär. In i diskhanteraren -> högerklicka på disken du vill klona -> välj disk att klona till -> acceptera. Dör en disk så kör datorn på som ingenting har hänt, vill du ha en ny disk i mirrorn är det bara högerklicka igen och välja vilken disk du vill klona med.

Jag är faktiskt inte helt säker på att det är "traditionell" NTFS.. eftersom det räknas som en "dynamisk" disk. Det går dock att plugga in disken i moderna windowsoperativ utan att förlora data.

Ok, låter bra

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch