Ny bra, menTYST(!) kylare till i7an + sidofråga om överklockning av 7970

Permalänk

Ny bra, menTYST(!) kylare till i7an + sidofråga om överklockning av 7970

Hejsan,

Först och främst söker jag råd om ny, tyst, CPU-kylare åt min i7-2600, då min Antec Kuhler H2O 920 låter som ett jäkla jetplan när jag spelar BF3, är nästan komiskt hur mycket den låter, och därför skulle jag då vilja ha en som inte låter fullt så högt xD

Sen undrar jag också om någon av er vet någon maxtemperatur som XFX 7970 klarar att ligga på (i load alltså), då jag skulle vilja ge mig på att försöka överklocka dem lite, och det varmaste korten inte ens kommer över 60C i 98% load för tillfället

Försöker väcka denna tråd till liv igen, har just bytt ut de två standardfläktarna på min 920, mot två Gentle Typhoon, och de låter ju ännu mer? De går i 1800RPM i idle, behöver de verkligen gå så snabbt? Enligt förpackningen ska de låta 28dB, men enligt Antecs Chillcontrol låter de 40-42dB, låter rätt mycket faktiskt, hur fixar man detta?

EDIT: Okej, var inte alls 40dB, utan var nog snarare 28dB när de gick i full fräs

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

NH-D14 med motstånd till fläktarna? Eller TR Silver Arrow som har pump.
Alternativt köpa några Scythe GT till din befintliga kylare?

Jag hade nog stannat vid ~90 grader i vanligt spelande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kühlern låter väl inte något nämnvärt? Behöver nog bara tystare fläktar till den. Typ Scythe Gentle Typhoon

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

NH-D14 med motstånd till fläktarna? Eller TR Silver Arrow som har pump.
Alternativt köpa några Scythe GT till din befintliga kylare?

Jag hade nog stannat vid ~90 grader i vanligt spelande.

Har aldrig tänkt på att det skulle räcka med att byta fläktar, dock drar den upp i för hög RPM för min smak, går det att låsa på något sätt? D:

90C? okej tackar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Byt fläktar på kylaren du har!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har aldrig tänkt på att det skulle räcka med att byta fläktar, dock drar den upp i för hög RPM för min smak, går det att låsa på något sätt? D:

90C? okej tackar

Skaffar du t.ex Scythe GT på någon RPM så snurrar de så snabbt hela tiden. Du skulle väl kanske kunna låsa hastigheten på fläktarna du har nu genom BIOS om det finns något alternativ där, eller kanske realtemp.
Vad kommer CPUn upp i för temperatur?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan instämma i att kuhlern låter förjävligt, Sitter med en 620, varvar upp direkt vid minsta ansträngning, outhärdligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har också en Antec 920 och en nyligen införskaffad i7 2600k som jag kör i 4.6ghz.
Ett par tips jag kan tänka mig är att se till så fläktarna på radiatorn blåser in i chassit och inte ut samt att du konfigurerar Chill Control programmet för fläktarna. Jag har ställt min på "Fan ramp start" 30c och "Fan full speed" 50c så det inte blir fullt blås på en gång.

Hade själv tänkt byta fläktarna mot ett par Noctua eller så.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av ecidemon:

Jag har också en Antec 920 och en nyligen införskaffad i7 2600k som jag kör i 4.6ghz.
Ett par tips jag kan tänka mig är att se till så fläktarna på radiatorn blåser in i chassit och inte ut samt att du konfigurerar Chill Control programmet för fläktarna. Jag har ställt min på "Fan ramp start" 30c och "Fan full speed" 50c så det inte blir fullt blås på en gång.

Hade själv tänkt byta fläktarna mot ett par Noctua eller så.

Okej, tackar

Jo försökte fixa med chill control idag, nu när jag slängt in allt i nytt chassi med nya grafikkort, men misstänker att jag satt kontaken som ska sitta i USBt fel, då den säger att den inte får någon kontakt med USB uttaget och att man därför inte kan fixa några inställningar. Ska den sitta på de innersta 5 piggarna i USBt? Spelar det någon roll vilket håll den är vänd åt, och vilket håll är i så fall rätt?

Spelar det kanske någon roll vilket USB uttag den sitter i? Antar att det är vilket som, men tänkte kolla för säkerhetsskull

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1468159/2012-02-07

Kör själv med den setupen, med riktigt bra temps. Ligger runt 30 grader idle och strax över 60 i full load med i7 2600k.

Ljudet då? Vid idle låter det absolut ingenting, knappt hörtbart. I mellanregistret när man typ spelar så låter det mycket lite till lite, dvs hörtbart men absolut inte störande. Däremot när man drar igång prime så härjar datorn rejält, men det beror delvis i mitt fall på att chassifläktarna som också är PWM styrda går igång på max också. Men vem bryr sig om full load? Knappast ett realistiskt scenario sålänge man inte jobbar med filmredigering och sitter med renderingar igång hela dagarna. Jämfört med standard setupen så är det av fläktar på D14 så är det klart bättre både ljud och kylningsmässigt. Kan rekommenderas.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2600K @ 4,4GHz | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz | Asus GeForce GTX 970 4GB DCII Strix | Corsair AX750 750W Gold | Intel SSD 120GB 510 Series | Samsung EVO 850 256GB | Samsung SpinPoint F3 1TB | Fractal Design Define XL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tackar

Jo försökte fixa med chill control idag, nu när jag slängt in allt i nytt chassi med nya grafikkort, men misstänker att jag satt kontaken som ska sitta i USBt fel, då den säger att den inte får någon kontakt med USB uttaget och att man därför inte kan fixa några inställningar. Ska den sitta på de innersta 5 piggarna i USBt? Spelar det någon roll vilket håll den är vänd åt, och vilket håll är i så fall rätt?

Spelar det kanske någon roll vilket USB uttag den sitter i? Antar att det är vilket som, men tänkte kolla för säkerhetsskull

Det spelar ingen roll i vilken usb den sitter i men den måste sitta åt rätt håll.
nu kommer jag banne mig inte ihåg vilka piggar som satt vart men kollar du i moderkorts manualen över pin setup för de interna usb portarna så kan du nog lista ut vad som är rätt
eller jämför med en intern kopplad usb2 kabel.
Om jag inte missminner mig helt fel så på mitt moderkort så hade den undre raden i usb socketen en pin färre än den övre på den högra sidan precis som usb kontakten till kylaren.

Prova även att installera drivrutinen igen och starta om datorn, eventuellt så måste du plocka ur kontakten, starta upp Windows och stänga ner och koppla på den igen så windows kan "hitta" den. Hade lite bök med det på mitt gamla p35 mobo.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av gagob:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1468159/2012-02-07

Kör själv med den setupen, med riktigt bra temps. Ligger runt 30 grader idle och strax över 60 i full load med i7 2600k.

Ljudet då? Vid idle låter det absolut ingenting, knappt hörtbart. I mellanregistret när man typ spelar så låter det mycket lite till lite, dvs hörtbart men absolut inte störande. Däremot när man drar igång prime så härjar datorn rejält, men det beror delvis i mitt fall på att chassifläktarna som också är PWM styrda går igång på max också. Men vem bryr sig om full load? Knappast ett realistiskt scenario sålänge man inte jobbar med filmredigering och sitter med renderingar igång hela dagarna. Jämfört med standard setupen så är det av fläktar på D14 så är det klart bättre både ljud och kylningsmässigt. Kan rekommenderas.

Jag skulle självklart inte klagat om det inte var ett problem under vardagligt bruk, t.ex rendering och när jag spelar BF3...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Försöker väcka denna tråd till liv igen, har just bytt ut de två standardfläktarna på min 920, mot två Gentle Typhoon, och de låter ju ännu mer? De går i 1800RPM i idle, behöver de verkligen gå så snabbt? Enligt förpackningen ska de låta 28dB, men enligt Antecs Chillcontrol låter de 40-42dB, låter rätt mycket faktiskt, hur fixar man detta?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Försöker väcka denna tråd till liv igen, har just bytt ut de två standardfläktarna på min 920, mot två Gentle Typhoon, och de låter ju ännu mer? De går i 1800RPM i idle, behöver de verkligen gå så snabbt? Enligt förpackningen ska de låta 28dB, men enligt Antecs Chillcontrol låter de 40-42dB, låter rätt mycket faktiskt, hur fixar man detta?

Konstigt, mina låter väldigt lite, säker att det inte är nåt annat som låter?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Först och främst söker jag råd om ny, tyst, CPU-kylare åt min i7-2600, då min Antec Kuhler H2O 920 låter som ett jäkla jetplan när jag spelar BF3, är nästan komiskt hur mycket den låter, och därför skulle jag då vilja ha en som inte låter fullt så högt xD

Sen undrar jag också om någon av er vet någon maxtemperatur som XFX 7970 klarar att ligga på (i load alltså), då jag skulle vilja ge mig på att försöka överklocka dem lite, och det varmaste korten inte ens kommer över 60C i 98% load för tillfället

Försöker väcka denna tråd till liv igen, har just bytt ut de två standardfläktarna på min 920, mot två Gentle Typhoon, och de låter ju ännu mer? De går i 1800RPM i idle, behöver de verkligen gå så snabbt? Enligt förpackningen ska de låta 28dB, men enligt Antecs Chillcontrol låter de 40-42dB, låter rätt mycket faktiskt, hur fixar man detta?

byt till tystare fälktar så lugnar den ner sig, gentle typhoon 1150rpmare är att rekommendera

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Försöker väcka denna tråd till liv igen, har just bytt ut de två standardfläktarna på min 920, mot två Gentle Typhoon, och de låter ju ännu mer? De går i 1800RPM i idle, behöver de verkligen gå så snabbt? Enligt förpackningen ska de låta 28dB, men enligt Antecs Chillcontrol låter de 40-42dB, låter rätt mycket faktiskt, hur fixar man detta?

Problemet är nog att pumpenheten styr fläktarna med PWM, vilket inte GT fläktarna klarar av.
Ett alternativ är att skaffa tysta PWM fläktar, eller koppla in dem på en fläktport på moderkortet som stödjer "Spännings reglering" (kolla i BIOS/Manual vad du behöver ändra) och låt moderkortet stödja dem, ett tredje alternativ är att skaffa en manuell fläktkontroll.
Att de låter 40-42 dB är rent skitsnack. Det är vad programmet säger att originalfläkten skulle låtit vid 1800 RPM skulle jag tro...

Permalänk

Haha, kul att man blev tipsad om fler fläktar då 260 spänn åt ingenting xD

okej, så 1155RPM ska jag satsa på? eller dessa "PWM"?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Haha, kul att man blev tipsad om fler fläktar då 260 spänn åt ingenting xD

okej, så 1155RPM ska jag satsa på? eller dessa "PWM"?

Nejnejnej fixa styrning till dem genom bios, motstånd eller en fläktkontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hjalmarrr:

Nejnejnej fixa styrning till dem genom bios, motstånd eller en fläktkontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

okej, så om jag fixar en sån här kanske? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587785#extra

(har lite chassifläktar som behöver styrning också)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

okej, så om jag fixar en sån här kanske? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587785#extra

(har lite chassifläktar som behöver styrning också)

det beror på hur mycket pengar du är villig att lägga ut.

http://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...

Denna fungerar tillräckligt. I min setup så använder jag mig utav en splitter som jag fick med min h70 för att koppla två fläktar till ett uttag som då går i samma rpm.

hittade liknande lösning : http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

Permalänk
Skrivet av nontA91:

det beror på hur mycket pengar du är villig att lägga ut.

http://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...

Denna fungerar tillräckligt. I min setup så använder jag mig utav en splitter som jag fick med min h70 för att koppla två fläktar till ett uttag som då går i samma rpm.

hittade liknande lösning : http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

Jo, det vet jag, men har gärna med värmesensorer också, skulle vara skönt att kunna se tempen utan att behöva tabbar ur spel och starta diverse program

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Köp tystare fläktar till kylaren, typ be quiet eller noctua (inte lika tysta dock)

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Köp tystare fläktar till kylaren, typ be quiet eller noctua (inte lika tysta dock)

Ska jag köpa tystare fläktar som dock inte är lika tyst? hm..

annars tror jag det räcker med fläktkontroll, dessa låter ju knappt någonting för att vara på fullt ös, så skulle vara asnice om de lät såhär när man spelade, problemet är ju att de låter lite väl mycket för idle, så en fläktkontroll borde ju lösa biffen?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Körde själv med tre stycken 1850rpm Gentle typhoon och med en fläktkontroller så du kan vrida ner dem så låter de ingenting.
Tyckte det var bättre att köpa 1850rpm istället för lägre för om man vill ha högre kylning så vrider man på bara.
Funkar lika bra som de lägre när man vrider ner dem.

Så kort och gott. Kör på fläkt kontroller.
Den från NZXT är sisådär skulle nog jag säga.
Hade lillebror till den och var inte jätte nöjd med den.
Kolla tempen skippade jag efter att jag provat ett antal gånger men var inget att direkt hurra för.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Körde själv med tre stycken 1850rpm Gentle typhoon och med en fläktkontroller så du kan vrida ner dem så låter de ingenting.
Tyckte det var bättre att köpa 1850rpm istället för lägre för om man vill ha högre kylning så vrider man på bara.
Funkar lika bra som de lägre när man vrider ner dem.

Så kort och gott. Kör på fläkt kontroller.
Den från NZXT är sisådär skulle nog jag säga.
Hade lillebror till den och var inte jätte nöjd med den.
Kolla tempen skippade jag efter att jag provat ett antal gånger men var inget att direkt hurra för.

jo, tänker också att det skulle vara trevligt att kunna dra på ordentligt om man behöver det, och nu har jag ändå suttit någon timme med dessa i fullt ös, och tänker man på det så låter de ju knappt någonting, om man jämför med de gamla som lät som ett jäkla jetplan i fullt ös (överdriver inte).

Vad skulle du rekommendera för fläktkontroller, någon enkel med fysiska knappar/rattar?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

jo, tänker också att det skulle vara trevligt att kunna dra på ordentligt om man behöver det, och nu har jag ändå suttit någon timme med dessa i fullt ös, och tänker man på det så låter de ju knappt någonting, om man jämför med de gamla som lät som ett jäkla jetplan i fullt ös (överdriver inte).

Vad skulle du rekommendera för fläktkontroller, någon enkel med fysiska knappar/rattar?

Haha, förstår vad du menar

http://www.inet.se/produkt/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...
Denna använder jag just nu och är väldigt nöjd.
Dock finns det en risk att "rattarna" kan vara lite smått lösa (går att vicka på).
Jag hade dock inga problem med det alls.

En sak som är bra med den är också att om man har den på 80% och uppåt (tror jag) så lyser lampan röd istället för blå för just den fläkten.
Vet dock inte varför det är bra, haha

http://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2...
Denna tror jag annars är bättre samt att den har så man kan läsa av temperaturer.
Dock är en nackdel med den att rattarna kan sitta lite tätt ihop så har man stora händer kan det bli lite svårt att vrida på dem.

Permalänk
Medlem

Ett par nya fläktar skulle nog inte sitta fel för dig, ett par sådana Cougar Vortex kanske? Ska vara jävligt effektiva även vid låga RPMs.

Hijackar tråden en sekund,
Hur tror ni ljudbilden skulle se ut av följande system? ;
Phanteks med motstånd,
Carbide 500 med 200mm sidofläkt + 4x 120/140 lågvarviga samt ett GTX 580 DCII?

Permalänk
Skrivet av Slabb^:

Ett par nya fläktar skulle nog inte sitta fel för dig, ett par sådana Cougar Vortex kanske? Ska vara jävligt effektiva även vid låga RPMs.

Får jag fråga varför ett par nya fläktar skulle sitta fint för mig? Köpte dem trotts allt idag, så blir väl inte mycket nyare

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Haha, förstår vad du menar

http://www.inet.se/produkt/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...
Denna använder jag just nu och är väldigt nöjd.
Dock finns det en risk att "rattarna" kan vara lite smått lösa (går att vicka på).
Jag hade dock inga problem med det alls.

En sak som är bra med den är också att om man har den på 80% och uppåt (tror jag) så lyser lampan röd istället för blå för just den fläkten.
Vet dock inte varför det är bra, haha

http://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2...
Denna tror jag annars är bättre samt att den har så man kan läsa av temperaturer.
Dock är en nackdel med den att rattarna kan sitta lite tätt ihop så har man stora händer kan det bli lite svårt att vrida på dem.

Den sista där såg ju helfrän ut, får kolla upp lite reviews på dem och se vad folk tycker om dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |