Servermjukvara bildlagring, Windows eller Linux?

Permalänk
Medlem

Servermjukvara bildlagring, Windows eller Linux?

Hej!

Håller på att kicka igång en server med följande hårdvara: http://www.dustin.se/product/5010379977/dell-poweredge-t310-x...

Jag har kört in Windows server 2008 R2 datacenter via MSDNAA men efter att ha lekt runt lite undrar jag om det inte är lite overkill.
Skulle iofs vara kul att lära sig AD ngn dag men verkar inte helt intinuitivt.
Värt att fortsätta med 2008 R2 eller bör jag byta till något annat?

Huvudsyfte: Lagring av egna foton och filmklipp
Ska gå att läsa filer och spara filer via nätet
Ska gå att starta med WOL (borde väl inte vara OS-beroende förutom stöd för hibernate?)
Bör gå att fjärrstyra (gärna med teamviewer http://www.teamviewer.com/en/download/index.aspx)

Stort plus om man via distans kan logga in med olika konton och då se olika mappar (tex. skall släkt kunna se familjebilder och kompisar festbilder)

Permalänk
Medlem

Med en sån server skulle jag definitivt köra tex Esxi i botten för att kunna labba med flera OS eller så fortsätter du med 2008R2 och testar Hyper-V. Dock vore det nog trevligt med 8 GB i ram om du vill kunnagöra flera windowsservrar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att WOL inte är så bra för ett server OS då man helst ska han dom igång hela tiden.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Med en sån server skulle jag definitivt köra tex Esxi i botten för att kunna labba med flera OS eller så fortsätter du med 2008R2 och testar Hyper-V. Dock vore det nog trevligt med 8 GB i ram om du vill kunnagöra flera windowsservrar samtidigt.

Ok, bra tips, ska fundera på det även om jag helst skulle klara mig ifrån server

Skrivet av Cribbe:

Tänk på att WOL inte är så bra för ett server OS då man helst ska han dom igång hela tiden.

Det har du kanske rätt i, hårdvaran lär ju dock klara det men kansek bör fundera på annat OS, har du något tips där det enkelt går att spara/läsa filer via nätet? (Tanken är att komma åt datorn via dynamisk DNS för ftp-server eller annat.

Permalänk

Du kan ju testa openmediavault.

Använder det själv till bilderna som vi har på dottern, ftpn är inbyggd och enkel att få igång. Sen finns det självklart möjlighet till en massa andra tjänster också.

www.openmediavault.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Du kan ju testa openmediavault.

Använder det själv till bilderna som vi har på dottern, ftpn är inbyggd och enkel att få igång. Sen finns det självklart möjlighet till en massa andra tjänster också.

www.openmediavault.org/

Spontant känns det helt rätt för mig, ska testa
Tack!