Permalänk
Medlem

Fläktstyrning på moderkort

Hej!
Mitt moderkort heter MSI P67 C-45 REV B3 (http://www.msi.com/product/mb/P67A-C45--B3-.html) och har 4 st 3-pin system fan connectors. Två stycken kan man dessutom styra hastigheten (i procent) med i bios. Dock undrar jag hur det är med de andra två fläktarna. Går de verkligen på max eller går de på auto?

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Den ena är avsedd för CPU (CPU-fan), övriga 3 är SYS_FAN 1-3. Alla borde gå att göra inställningar på i BIOS. Är du säker på att du inte har SYS_FAN 2 resp 3 angivet i BIOS?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Den ena är avsedd för CPU (CPU-fan), övriga 3 är SYS_FAN 1-3. Alla borde gå att göra inställningar på i BIOS. Är du säker på att du inte har SYS_FAN 2 resp 3 angivet i BIOS?

Det finns 1st 4-pin för CPU + 4st 3-pin för fläktar. Som jag sa så kan man styra system fan 1 och 2 via bios. Fläktplatserna 3 och 4 finns ej med överhuvudtaget i bios. Fläktarna som sitter på 3 och 4 snurrar men jag vill vara säker på att de går på max. Men det borde de väl göra så länge jag kör 12v-kabel eller?

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Hej!
Mitt moderkort heter MSI P67 C-45 REV B3 (http://www.msi.com/product/mb/P67A-C45--B3-.html) och har 4 st 3-pin system fan connectors. Två stycken kan man dessutom styra hastigheten (i procent) med i bios. Dock undrar jag hur det är med de andra två fläktarna. Går de verkligen på max eller går de på auto?

testa med att koppla de till 12v och kolla om ser något skillnad, annars ladda ner speed fan och där kan du se i vilket hastighet du kör dem, du kan tom styra de därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

testa med att koppla de till 12v och kolla om ser något skillnad, annars ladda ner speed fan och där kan du se i vilket hastighet du kör dem, du kan tom styra de därifrån

I speedfan kan jag endast se CPU-fläkten + system fan 1 och 2, precis som i bios. Det är väl så helt enkelt att moderkortet endast kan styra plats 1 och 2. Förhoppningsvis går fläktarna i slot 3 och 4 på max. Får testa att dra dem direkt till nätagget.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

I speedfan kan jag endast se CPU-fläkten + system fan 1 och 2, precis som i bios. Det är väl så helt enkelt att moderkortet endast kan styra plats 1 och 2. Förhoppningsvis går fläktarna i slot 3 och 4 på max. Får testa att dra dem direkt till nätagget.

ja gör det!kolla om du hör/känner skillnad, med mitt moderkort kan jag t.o.m. styra 2pin fläktar, men man kan inte se i vilket hastighet de körs på(rpm alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja gör det!kolla om du hör/känner skillnad, med mitt moderkort kan jag t.o.m. styra 2pin fläktar, men man kan inte se i vilket hastighet de körs på(rpm alltså)

Testade att koppla fläktarna direkt till nätagget och det verkar som de går på max även när de sitter i moderkortet.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Mycket märkligt kan jag tycka med två SYS_FAN utgångar på moderkortet som inte går att styra från BIOS!?

BIOS uppgradering kanske?...eller...kanske inte....eller?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd

Vil bare nevne at man kan benytte en sånn splitter, slik at man kan koble f.eks tre stk vifter til en header. Skal visst være uproblematisk så sant viftene er "vanlige" pc vifter og ikke er spesielt strømslukende (en må da se etter, slik at strømforbruk totalt sett ikke er mer enn 1 ampere). Mulig at det er forskjell på hovedkort da.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Mycket märkligt kan jag tycka med två SYS_FAN utgångar på moderkortet som inte går att styra från BIOS!?

BIOS uppgradering kanske?...eller...kanske inte....eller?

Har det senaste bioset.
Det gör inte mig så jättemycket att två fläktar går på max. Där sätter jag ju helt enkelt de tystaste/mest effektiva fläktarna.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.