Permalänk
Medlem

Flöde på vattenkylning.

Håller nu på att planera ett nytt datorköpt och drar mig ann vattenkylning.

Blev en Switch 810, som jag kommer ha en 360 och 120 rad, samt res och Pump, EK-DCP 4.0 på sli gpu samt cpu.Systemet kommer vara kylt av Enermax Clusterfläktar.
Det jag håller på att försöka klura ut nu är hur flödet ska se ut, har inte planerat vilken hårdvara jag ska köpa än då jag ska modda lite under längre tid.

Detta är vad jag tänkt på än så länge. Då jag inte tänkte till och köpte Basic 150 res så blev mina valmöjligheter lite mindre, men har lyckats ändra slangen i den för att rädda mig lite.

Permalänk
Medlem

Du har tänkt lite fel eftersom pumpen kan inte spruta vatten ut ur reservoaren in i raden i toppen sedan från cpu tillbaka till pump.
Har ritat en bra lösning åt dig

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Ville köra så först, men pumpen har flödet riktat uppåt
http://imgur.com/AW7Dz

Sedan borde min väl fungera då slangen i reservoaren är under nivån= suger vatten? http://imgur.com/GoJHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Ville köra så först, men pumpen har flödet riktat uppåt
http://imgur.com/AW7Dz

Vrid den då, det är ju fortfarande en 90graders vinkel

Permalänk
Medlem

Reservoaren bör vara komponenten innan pumpen, för att säkerställa att pumpen alltid har vatten. Underlättar mycket framförallt när man ska fylla systemet. Ser ut som om du gjort tvärt om. Du kommer få ett helvete om du försöker fylla systemet med en pump som matar in i reservoaren, då kan du lika gärna köra utan reservoar helt.

Finns ingen anledning att pressa in raden mellan grafikkortet och CPU:n vatten temperaturen varierar så lite över loopen att man inte behöver bry sig.

Om jag tolkar din bild rätt så hade jag kört:
Pump - 120 rad - GPU - GPU - CPU - 360 rad - reservoar.
Borde ge snyggaste slangdragningen, enda nackdelen jag kan se är att det antagligen behövs någon böjd slangnippel eller två för att få ihop grafikkorten och 120 raden. Och att CPU:n möjligen får nån grad varmare vatten än om den satt innan GPU:erna.

Annars så kanske
Pump - "lång slang" 360 rad - CPU - GPU - GPU - 120 rad - reservoar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

jag har för mej att pumpen ska suga in vatten från tanken och sen pumpa i radiatorn och sen till blockerna(källa coolingstuff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag har för mej att pumpen ska suga in vatten från tanken och sen pumpa i radiatorn och sen till blockerna(källa coolingstuff)

Spelar ingen roll egentligen, det ända man ska tänka på är att ha pumpen under tanken. Pumpen ska ta vatten från tanken sedan spelar det ingen större roll.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Reservoaren bör vara komponenten innan pumpen, för att säkerställa att pumpen alltid har vatten. Underlättar mycket framförallt när man ska fylla systemet. Ser ut som om du gjort tvärt om. Du kommer få ett helvete om du försöker fylla systemet med en pump som matar in i reservoaren, då kan du lika gärna köra utan reservoar helt.

Finns ingen anledning att pressa in raden mellan grafikkortet och CPU:n vatten temperaturen varierar så lite över loopen att man inte behöver bry sig.

Om jag tolkar din bild rätt så hade jag kört:
Pump - 120 rad - GPU - GPU - CPU - 360 rad - reservoar.
Borde ge snyggaste slangdragningen, enda nackdelen jag kan se är att det antagligen behövs någon böjd slangnippel eller två för att få ihop grafikkorten och 120 raden. Och att CPU:n möjligen får nån grad varmare vatten än om den satt innan GPU:erna.

Annars så kanske
Pump - "lång slang" 360 rad - CPU - GPU - GPU - 120 rad - reservoar.

Så vad jag borde göra är att sats på den med lång slang?

Permalänk
Medlem

Man skall ALLTID ha tanken före pumpen!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Så vad jag borde göra är att sats på den med lång slang?

nej vad du borde satsa på är bilden jag visade eftersom jag tror nog många här inne håller med om att det är den smidigaste lösningen just pga du slipper "ful" slangdragning och graderna från gpu till cpu är typ 1 till 3 grader varmare vilket är ingenting.

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

nej vad du borde satsa på är bilden jag visade eftersom jag tror nog många här inne håller med om att det är den smidigaste lösningen just pga du slipper "ful" slangdragning och graderna från gpu till cpu är typ 1 till 3 grader varmare vilket är ingenting.

I sådana fall blir det något av detta
Får ta bort nedre buren, och borra ett hål så jag kan fästa reservoaren utan att den tar i fläkten. Fast problemet blir att det kanske blir äckligt trångt för 20+4 pin och andra då den lägger sig rakt över gummit, har lite svårt att hitta plats,

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Ville köra så först, men pumpen har flödet riktat uppåt
http://imgur.com/AW7Dz

Sedan borde min väl fungera då slangen i reservoaren är under nivån= suger vatten? http://imgur.com/GoJHD

Flödet ska vara uppåt. Luft stiger. Ritningen i inlägg #2 är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

I sådana fall blir det något av detta
Får ta bort nedre buren, och borra ett hål så jag kan fästa reservoaren utan att den tar i fläkten. Fast problemet blir att det kanske blir äckligt trångt för 20+4 pin och andra då den lägger sig rakt över gummit, har lite svårt att hitta plats,

http://i.imgur.com/YA5dS.png

Första bilden förstod jag inte riktigt hur du menar men andra bilden ser bra ut och tycker du bör köra på det:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk

Man ska väl alltid försöka dra så lite slang som möjligt, så res - pump - 120 - gpu - cpu - 360 blir nog bäst.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]