Permalänk
Medlem

Radera hårddisken!

Tjena!
Hur gör man för att radera hårddisken helt och hållet? vill få den som om den vore original(går väl inte till 100%) då kanske
Men vill ha bort windows och alla program etc etc etc ^^

Permalänk
Hedersmedlem

ska du installera om på samma hårddisk är det bara låta installationen av operativsystemet göra detta.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Bara att formatera. E det en disk som inte finns något operativsystem på så bara högerklicka på den och tryck formatera. Sen bocka i snabb formatering.

Ska du ha en formatering som är total och aldrig någonsin kommer gå att återställa så plocka ur din hårddisk. Lägg en stark magnet på den och låt den stå så under natten.

E det en systemdisk så släng i skivan. boota från skivan och så kör du från den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lovebird:

Tjena!
Hur gör man för att radera hårddisken helt och hållet? vill få den som om den vore original(går väl inte till 100%) då kanske
Men vill ha bort windows och alla program etc etc etc ^^

Jag skrev detta i en annan tråd för någon dag sedan, tycker det passar här också:

"Om man vill radera hela hårddisken och skriva över all information med "one pass zeros" kan man lika gärna använda Active @ Killdisk DOS v 4.1
http://killdisk.com/downloadfree.htm

Tanka hem ISO filen, bränn med ImgBurn på en CD-R som bootable disc.
Stoppa i skivan, starta om datorn och följ instruktionerna.

Du kan enkelt välja i en lista vilken hårddisk du ska radera.

Beroende på storlek av hårddisken kan det ta allt från en halvtimme upp till 2 timmar att radera hela hårddisken.
Brukar ta lite drygt 1 timme på min 250GB mekaniska HDD.

Efter den är klar är det enkelt att avsluta programmet genom att trycka på ESC knappen tills du kommer till en DOS prompt med A:
Ta bara ut skivan och stoppa i Windows 7 skivan och starta om datorn om du nu ska göra ominstallation och voilá.

Rent och snyggt och all data blir överskriven med nollor.
Dock är inte det toppmetoden av alla metoder då det finns Gutmann och allt det där men sånt kostar och man tar det man får gratis.
Det duger för avarage joe användaren.

Active @ Killdisk är något jag har använt de senaste åren och har aldrig haft några problem.
Har till och med använt det vid dataförsäljning bara för att hårddisken skulle vara tom"

Permalänk
Medlem

Varför skulle bra metoder kosta pengar?

Att göra en snabbformatering i windows gör knappt nada. Att skriva över hela disken över med nollor jovisst, men det är ungefär som att skriva nåt med blyerts och sudda bort det. Det går att återskapa det mesta i ett laboratorium om man är paranoid.
Skriv över med random data så försvårar det oerhört, skriv engång till så är det betydligt svårare. Och sedan om det ska vara i nyskick... ja avsluta med och skriva över med nollor.

Det finns ett ypperligt enkelt sätt och göra detta i de flera linux distar. Gör en Ubuntu USB sticka och boota med den.

Öppna en terminal och skriva.
sudo -s # Då får du root rättigheter och symbolen $ (dvs vanlig användare) blir # och du är admin.
fdisk -l # listar diskarna i maskinen, identifiera rätt device dvs t.ex. /dev/sda om det är den disken du vill skriva över.

och därefter kör :
shred -vn1z /dev/sda

flaggan -n bestämmer hur många gånger disken ska skrivas över med random-data och -z att den efter det ska skrivas över med nollor.

För SSD diskar gäller ATA Secure Erase:
https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase
Ni såg SweC videon med SSDn med två knappar, detta är exakt samma motsvarighet till den gröna (icke-explosiva) knappen.

Det är inte rocket science men visst förstår att folk hellre slänger 50kr på en iFåne app som fixar biffen istället för att behöva tänka/oroa sig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon183825:

Har till och med använt det vid dataförsäljning bara för att hårddisken skulle vara tom"[/I]

Tack! Den meningen ska jag använda som exempel varje gång någon hävdar att det inte spelar någon roll om man säger "dator" eller "data", eftersom man "ändå fattar vad personen menar".

Jag läste det faktiskt som "försäljning av data". Men du menar väl datorförsäljning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte man skydda sig 100% med någon form av raderingsprogram, men skriva över med nollor är iallafall bättre än ingenting alls. Det är så jag sett på det hela.

Vill man verkligen vara på den säkra sidan så är en stor slägghammare och mycket våld lösningen på problemet och kanske lite bensin och en tändsticka.
Skulle vilja se någon i ett labb kunna hämta information från disken då.

Permalänk
Skrivet av Lovebird:

Tjena!
Hur gör man för att radera hårddisken helt och hållet? vill få den som om den vore original(går väl inte till 100%) då kanske
Men vill ha bort windows och alla program etc etc etc ^^

Var ett tag sen nu jag pysslade med sånt, men förr hade resp hd tillv prog att ladda ner. Brukade köra sk "low level format" = lågnivå formatering, detta skulle enligt tillv göra att hdn blir som vid inköpet, dvs helt tom på div filrester etc. Vill minnas att jag lade ner detta när hd var på runt 250Gb då det tar upp till ett dygn elr mer..... Fast tomma blev dom.

Permalänk
Medlem

Tjao, de är väl bara o radera ut aset ? typ bensin+eld.. för att vara seriös, radera datan på hårddisken kan du göra genom en omformatering som några redan tipsat om.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

Tack! Den meningen ska jag använda som exempel varje gång någon hävdar att det inte spelar någon roll om man säger "dator" eller "data", eftersom man "ändå fattar vad personen menar".

Jag läste det faktiskt som "försäljning av data". Men du menar väl datorförsäljning?

Hmm... ja jag menade att jag hade sålt en dator. Men data/dator strunt samma.
Du förstod ju iallafall vad jag menade och det var ju meningen. Jag tycker inte det spelar någon roll faktiskt.

Permalänk
Medlem

Bensin och eld hjälper knappast. Ring IBAS, de svarar nog gärna vad de lyckas med och vad de inte lyckas.

Avmagnetisera disken eller tryck igenom en disk förstörare som många myndigheter innehar så är den garanterat oläslig metalskrot, men likväl inte alls användbar efteråt. Inte ens för RMA.

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon183825:

Hmm... ja jag menade att jag hade sålt en dator. Men data/dator strunt samma.
Du förstod ju iallafall vad jag menade och det var ju meningen. Jag tycker inte det spelar någon roll faktiskt.

Jag förstod inte förrän jag tänkte efter en extra gång. Jag trodde verkligen att du hade sålt någon form av data genom att lägga den på en hårddisk och ge hårddisken till "kunden". Sorry.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Är man paranoid så skriver man över disken med slumpdata. Finns ett par program som löser det. Sedan är det omöjligt att återskapa data igen. Till och med Gutmann själv säger att det är omotiverat att köra hela hans metod. Den kanske var nödvändig på disketter men på en hårddisk är det långt bortom overkill. Har du skrivit över med slumpdata så är det i praktiken omöjligt att få fram något. Inte ens IBAS kan göra det med hjälp av MFM.

Att formatera disken gör dock inte ett piss för att radera data. Den markerar bara hela disken som tom men allt ligger kvar. Med lite tid, tålamod och ett gratisprogram får man tillbaks i stort sätt allt.

Men om man nu inte tror på fysik utan nödvändigtvis ska ta till fysiskt våld så är det enklaste att skruva upp disken och gå lös på skivorna med sandpapper. Att slå på den med hammare hjälper sällan. Att krossa kontrollerkortet gör ingen större nytta. Skivorna måste totalförstöras och enklaste sättet är att pulverisera dem, eller ja, gå lös med sandpapper. Känner du någon med sprängkort så är dynamit annars ett snabbt sätt att säkerställa att all data är för evigt raderad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag vill radera hårddisken på min gamla dator innan jag slänger den i soptippen. Går det att ladda ner ett sånt där program på ett USB minne och köra från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag vill radera hårddisken på min gamla dator innan jag slänger den i soptippen. Går det att ladda ner ett sånt där program på ett USB minne och köra från den?

Ja, valfri live linuxdistribution. Där ingår shred och dd, vilka är användbara program för ändamålet. En överskrivning med binära nollor räcker för ingen är villig att betala tiotusentals kronor för att eventuellt få fram något data. Med MFM är det teoretiskt möjligt men kostnaden blir i miljonklassen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

dd if=/dev/zero of=/dev/sdXY

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Ja, valfri live linuxdistribution. Där ingår shred och dd, vilka är användbara program för ändamålet. En överskrivning med binära nollor räcker för ingen är villig att betala tiotusentals kronor för att eventuellt få fram något data. Med MFM är det teoretiskt möjligt men kostnaden blir i miljonklassen.

Vad är en live linuxdistribution? Jag har Windows Vista på datorn.

Skrivet av Markthegreat:

dd if=/dev/zero of=/dev/sdXY

Vad?

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Vad är en live linuxdistribution? Jag har Windows Vista på datorn.

Vad?

Du drar ner en GNU/Linux installationsskiva, öppnar en root-terminal och kör det kommandot. Självklart byter du ut XY mot diskens namn, till exempel /dev/sda1 .

Förresten, det ska vara /dev/sda. /dev/sda1 antyder på första partitionen på första disken. Ursäkta.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Avstängd

Ladda hem http://eraser.heidi.ie/ och kör efter att du tömt disken på alla filer.