Permalänk
Medlem

But.. Will it blend?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

och allt du ska göra är och folda?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Sjukt badass!
Keep it up!

Visa signatur

O11-D XL || MSI Tomahawk B350 || Ryzen 1600X || 16Gb Corsair Vengance LED 2600MHz || 3080 H2O || Samsung 960EVO 256GB ||

Permalänk
Medlem

Häftigare bygge :o!

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

VD på Vattenfall eller ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Såå, när får man se benchmarks?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Snälla visa mer!!
Väldigt intressant bygge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, fleece utbytt mot bomullstyg.
Har tyvärr inte haft så mycket ledig tid så det har varigt lite händelselöst.

Okej har satt på strömmen inget hände ingen fläkt gick trots att de var kopplade direkt till nätagget.
Kopplade loss nätagget bryggade ATX-kontakten och se nätagget funkade fläktarna varvade upp.
Kollade start kabeln, felplacerad, får skämmas lite.
Nu startade datorn gick in i bios kolla runt lite.
4 processorer 2,2GHz 64GBminne.

Ladda Ubuntu 10.10 gick inte datorn stängde ner sig efter en stund. ???
Testade några gånger gick inte.

Okej jag har aldrig haft något att göra med linux tidigare så något tokigt kan jag säkert ha gjort.
Kanske ska man skriva något eller så?
Kanske det är något hårdvarufel?
Såg att en av processorena hade 1,10V medan de tre andra hade 1,15V kanske det är något där som inte stämmer.
Ska prova lite i morgon igen, kanske plocka ut två processorer däribland 1,1V.
Så är läget just nu

Ja maskinen är bara tänkt för folding, kanske ska jag ha den som fileserver också.
Att folda är att jämföra med att donera pengar till medicinsk forskning men man kan ju hoppas att pengarna får bättre utväxling än att typ skicka pengarna till cancerfonden.
Kolla om folding på wiki eller Stanford.
Sen är det kul om vi får lite fart på Sweclockers folding lag
För att inte tala om att få igång en sådan här maskin

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av khg:

Ja maskinen är bara tänkt för folding, kanske ska jag ha den som fileserver också.
Att folda är att jämföra med att donera pengar till medicinsk forskning men man kan ju hoppas att pengarna får bättre utväxling än att typ skicka pengarna till cancerfonden.
Kolla om folding på wiki eller Stanford.
Sen är det kul om vi får lite fart på Sweclockers folding lag
För att inte tala om att få igång en sådan här maskin

Det ska bli intressant när denna kommer upp. Den komer ju ensamt stå för 20% av de poäng som vårt lag genererar.
Synd bara att så många tycker att det inte spelar någon roll deras så tillskott. tänk om 3000 st 2500K kunde jobba lite då och då för ca 2000 ppd (ingen omöjlighet) då skulle vi snart ligga top tio

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

ååhh nej... byx-skott!

att du först valt supermicro med amd, och crucial... gjorde ett oväntat byxskott. det är inte ofta man ser någon på sweclockers göra ett "seriöst" eller kanske snarare ett bygge med buisness-delen av komponenter, vilket kanske är bra iof.

de flesta väljer nått tjafs från gigabyte eller liknande som knappast blir speciellt upphetsande. dock brukar väl det kompenseras av många snygga kabeldragningar, sleeve (som jag själv oftast ogillar) och snygga byggen i allmänhet.

ditt bygge däremot var ganska fult, men oj oj oj va fin hårdvara. dessutom bra lösning på projektet, utan att "sminka en gris" som man säger

+5p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

[...]
Ladda Ubuntu 10.10 gick inte datorn stängde ner sig efter en stund. ???
Testade några gånger gick inte.

Okej jag har aldrig haft något att göra med linux tidigare så något tokigt kan jag säkert ha gjort.
Kanske ska man skriva något eller så?
Kanske det är något hårdvarufel?
Såg att en av processorena hade 1,10V medan de tre andra hade 1,15V kanske det är något där som inte stämmer.
Ska prova lite i morgon igen, kanske plocka ut två processorer däribland 1,1V.
Så är läget just nu
[...]

Finns ju en del parametrar att felsöka i en sån här setup. Kan bli ett jäkla pill med bara en CPU och och någon ramsticka, komplexiviteten med x4 mer komponenter skalar inte linjärt heller.

Att datorn "stänger ner sig" är sannolikt beroende på nått med hårdvaran. Ifall den startar om kan det sannolikt vara nått med strömmen, kolla även minnes inställningarna dessa moderkort brukar man vanligvis inte ha konsument minnen i så eventuellt kan man behöva lägga lite handpåläggning där. Drivrutins problem eller liknande under Linux brukar inte ge sådana fel.

Hur som, börja med att dra in det senaste BIOSet om du inte redan fixat det, alltid en bra utgångpunkt.

Dra ett PM om du behöver Linux support, onödigt att dalta för mycket med det när det finns proteiner att vika!

Permalänk
Medlem

Jag har ryckt minnen idag tills jag bara hade 1 sticka per processor. Byte även dom mot andra men det kraschar fortfarande.
Ska kolla processorerna härnäst.
Jag tycker inte att timingen ser så tight ut på minnena.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Jag har ryckt minnen idag tills jag bara hade 1 sticka per processor. Byte även dom mot andra men det kraschar fortfarande.
Ska kolla processorerna härnäst.
Jag tycker inte att timingen ser så tight ut på minnena.

Kolla spänningen till dem, Supermicro brukar köra med low voltage minnen på 1.35v, BallistiX vill ha 1.65v.

Permalänk
Medlem

Har bara en liten fråga varför visst folding e bra men varför bränna så mycket pengar vad är vinsten för dig? Memn annars ett sjukt maffigt bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Har bara en liten fråga varför visst folding e bra men varför bränna så mycket pengar vad är vinsten för dig? Memn annars ett sjukt maffigt bygge

For a good cause.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

härligt

Grymt att se ett sådant bygge till vårat foldinglag! Hoppas vi kan börja klättra några placeringar snart.

Hoppas du får ordning på grejjorna

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig börjar du få ihopp det?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat felet.... Nätagget tog ett Corsair 950W och bytte ut OCZ agget. Har laddat Ubuntu gjort en reboot och installerar uppdateringar just nu.

Minnerna är 1,5V

Just nu har jag bara 16GB ska stoppa tillbaks de andra sen.
Nä nu väntar sängen.

Visa signatur
Permalänk

Måste ju få se ett filmklipp sen, när den är i action Mycket härligt galleri faktiskt 5p

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Jag har hittat felet.... Nätagget tog ett Corsair 950W och bytte ut OCZ agget. Har laddat Ubuntu gjort en reboot och installerar uppdateringar just nu.

Minnerna är 1,5V

Just nu har jag bara 16GB ska stoppa tillbaks de andra sen.
Nä nu väntar sängen.

Väldigt bra galleri!

Skulle gärna vilja se lite "vanliga" benchmarks (typ PC/3D-mark 7/11, cinebench, fluidmark osv), så man har något att jämföra med?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kör memtest just nu 40% genomfört, färdigt ca sju i morgon bitti.

Vet inte vilka test som skulle vara intressanta, ett måste är att de är fler trådade annars kan det kvitta.
Det är ju egentligen 8st Thuban sammankopplade parvis med låga 2,2GHz i klockfrekvens.
Jag räknar med att kunna klocka upp till 2,5Ghz men hoppas på lite drygt 2,8 när jag väl har bytt bios efter en veckas stabilt foldande.
Minnet är inte optimerat vet faktiskt inte hur man gör, får väl ta och testa lite imorgon.

Håller med dig Mattsingen om en stor del av alla sweclockers bara körde lite gran så skulle det ge riktigt stora resultat.

Tunezz, hittills har det kostat ca 23500:-
Men det kan öka om jag skaffar en till ups, bor på landet med riktigt sunkig el.
Så egentligen måste jag skaffa en för att inte utsätta utrustningen för onödig påfrestning.
Inte ovanligt att spänningen går under 210V och lägre för att inte tala om alla strömavbrott.
Jag har nätfilter till all elektronik och som sagt en ups.

Edit:
Memtest har hittat lite fel. Har kört drygt 18 timmar och ett pass avklarat och pass 2 har gjort 40%.
Ser att något eller några minnen är dåliga.
Vet inget sätt att peka ut specifik minnes modul utan får plocka ur minne och köra igen. Tänkte plocka ur hälften av minnet och sen så hoppas jag det går snabbare att köra memtest med mindre minne får se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mäktigt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Fint galleri, 5/5.
Dock ogillar jag AMD, men i de här sorternas arbete är de nog det bästa.
Hur hade Xeon presterat?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Fint galleri, 5/5.
Dock ogillar jag AMD, men i de här sorternas arbete är de nog det bästa.
Hur hade Xeon presterat?

http://i.imgur.com/ogkik.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Teraflops_Research_Chip
Vad gör Intel då? Tihihi

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Skydda det från möss säger du, vart ska du stoppa undan denna best?
Du kanske nämnde det i galleriet, isf missade jag det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Fint galleri, 5/5.
Dock ogillar jag AMD, men i de här sorternas arbete är de nog det bästa.
Hur hade Xeon presterat?

Xeon presterar bra, men kostar mer för motsvarande prestanda. Detta gör AMD till det bättre valet om man inte har en stor hög pengar. Då du måste ha minst 12 kärnor för att kunna köra de stora jobben och de håller på att avsluta dessa så att minst 16 kärnor krävs blir det steget upp från de Xeon som är tänkta för workstation. De klarar bara två processorer på ett kort. Det blir ju visserligen 32 logiska kärnor på en sådan maskin, men då hälften är hyperthread kärnor så blir ju prestandan inte som 48 riktiga kärnor.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Kul bygge! Jag gillar användadet av de plexiliknade skivorna för luftstyrning. Jag ser att du skruvar moderkortet på en träplatta istället för direkt i MDFen. Är det av ESD-skäl?

Sen en erfarenhet som eventuellt kan vara till hjälp: när jag byggde in ett Supermicro H8DG6 i en trälåda så fick jag underliga fel då inte nätaggets chassi var jordförbundet med moderkortsplåten som jag skruvade moderkortet i. Detta löste jag genom att fästa en koppartråd mellan nätaggets skruvhål och moderkortsplåten, så att jag fick en jordförbindelse däremellan precis som i ett vanligt chassi. Har du tänkt på samma problem? Det skulle annars möjligen kunna vara förklaringen till dina minnesproblem.

Iom att jag har moderkortet på en plåt så fick jag ju alla delar som normalt tar i chassit jordade. Du får nog gissa vilka delar som måste jordas, men jag skulle tro att metallhöljena kring I/O-kontakterna på moderkortet kan räcka.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Oegat, jag valde trä mest för det är enkelt och många har använt det i sina egna 4P byggen.
Det står i Supermicros manual att av CPU kontakterna är 4st +12V och 4st är ground (jord).
Men jag tar ditt råd och sätter dit en kabel ska även se se om det går att få dit IO-plåten och jorda den med.

Jag vet inte vad minnesproblemet är, tror det är en halvbra minnesmodul men lika bra att eliminera det som går. Nu har jag tagit ut hälften av minnet(8stickor) ur serven och delat upp det i 3+2+2 i tre andra maskiner och kör memtest. Nu kan jag även skruva åt timeingen till 8-8-8-1600.
Det är möjligt att köra med XMP profiler när jag senare stoppar in överklocknings bios i folding serven.
En sticka ligger bredvid, vore dråpligt om det är den som strular.

Jag har faktiskt tittat på en Xeon lösning, en snubbe hade ute 4st 8core ES för 4P-moderkort $400st/CPU eller bud ville han ha men ett sådant moderkort kostar över 20000:- och jag har inte sett någon annan använda något liknande för folding. Så när man är novis så känns det säkrare att göra det som andra bevisligen har gjort förut.

Förresten vad har du din H8DG6 till?

stavning
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, jo jag tänkte också att det borde räcka med strömkablarnas jord, men jag fick som sagt en del skumma fel som försvann sen när jag satte dit en extra jordsladd. Jag minns inte om minneskorruption hörde till de felen dock. Det verkar som att Supermicro antagit i designen att diverse delar av moderkortet är jordade i chassit och därför struntat i att ansluta alla jordpunkter till den jordlina som kommer med nätaggets sladdar. Eller också är det explicit i (e)atx-standarden att chassit förväntas vara jordat... det löste problem för mig iaf när jag jordade.

Jag blir också lite nyfiken på luftflödet, jag ser inte uppenbart hur luften strömmar av bilderna. Är hela insuget de fläktarna som sitter framför diskvaggorna? Kommer luften som strömmar närmast moderkortet också från de fläktarna? Vart tar luften vägen sen?

Edit: såg din fråga. Mitt kort sitter i en arbetstation som jag byggt ett mdf-chassi till med fläktkanaler för att få ljuddämpning. 2st 6134 ((2x)8x2.3GHz) och 32G ram, linux, xen och win7 med vga passthrough till ett radeon 6850. Jag har tänkt att den ska få ett eget galleri nån gång snart...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Kan även nämna att jag såg en tråd om detta bygget på ett öppet forum häromdagen. Tråden arkiverades och ligger här:
https://archive.installgentoo.net/g/thread/25259050

De verkar förolämpa dig över ditt processorval (6174 före 6274) och din term "Linux Ubuntu".

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl