Gigabyte visar upp minstingen X11 med Intel Ivy Bridge och skal av kolfiber

Permalänk
Medlem

Hur pass hållbart är kolfiber? Skulle man kunna bygga en bil i det materialet?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Genidrag att visa upp en kolsvart laptop, framför en kille med en svart skjorta..?

Siälvklart är det medvetet den är ju så lätt att den knappt syns

Skrivet av Bejje:

Hur pass hållbart är kolfiber? Skulle man kunna bygga en bil i det materialet?

Det används till endel bilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hur pass hållbart är kolfiber? Skulle man kunna bygga en bil i det materialet?

Kolfiber är extremt hållbart, ordentligt mycket mer än stål trots mycket lägre vikt, så det går alldeles utmärkt att bygga en hel bil i det. Nackdelen är kostnaden. Schweindyrt.

Formel 1-kärror består av en hel del kolfiber, t.ex.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

Vad ska man med mer än 4gb ram i ett sånt system?

Jag fyller mitt minne i laptop nr2 bara genom att öppna webbläsaren, jag har 4 gig ram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av backfeed:

Kolfiber är extremt hållbart, ordentligt mycket mer än stål trots mycket lägre vikt, så det går alldeles utmärkt att bygga en hel bil i det. Nackdelen är kostnaden. Schweindyrt.

Formel 1-kärror består av en hel del kolfiber, t.ex.

Samtidigt är det ju långt ifrån slagtåligt. Eftersom att det är så starkt blir det också skört, vilket gör att när det väl får stryk sen så går det rakt av då det saknar segheten som metaller oftast har till någon grad.

Känns som en dum idé att blanda in kolfiber i datorer enligt mig, kan redan nu föreställa mig avbrutna hörn och fransar.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Samtidigt är det ju långt ifrån slagtåligt. Eftersom att det är så starkt blir det också skört, vilket gör att när det väl får stryk sen så går det rakt av då det saknar segheten som metaller oftast har till någon grad.

Känns som en dum idé att blanda in kolfiber i datorer enligt mig, kan redan nu föreställa mig avbrutna hörn och fransar.

Då har du missat något vitalt.

Beror på bladningen. Men om du tittar på youtube är kolfiber så flexibelt att kan kan hoppa på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Samtidigt är det ju långt ifrån slagtåligt. Eftersom att det är så starkt blir det också skört, vilket gör att när det väl får stryk sen så går det rakt av då det saknar segheten som metaller oftast har till någon grad.

Känns som en dum idé att blanda in kolfiber i datorer enligt mig, kan redan nu föreställa mig avbrutna hörn och fransar.

Så du menar att det är en dum ide att bygga ett bilchassi i kolfiber? Bilen blir lätt och rostfri, men går lätt sönder?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Så du menar att det är en dum ide att bygga ett bilchassi i kolfiber? Bilen blir lätt och rostfri, men går lätt sönder?

Den går inte lätt sönder, tvärtom. Själva cockpiten i F1-kärror brukar vara gjord av kolfiber, just för att den kommer hålla extremt bra även vid mycket våldsamma kollisioner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den går inte lätt sönder, tvärtom. Själva cockpiten i F1-kärror brukar vara gjord av kolfiber, just för att den kommer hålla extremt bra även vid mycket våldsamma kollisioner.

Ja läser man på wikipedia så låter det helt klart bra också:

Citat:

Jämfört med glasfiber är kolfiber lättare, styvare men har sämre slagtålighet och används därför ofta tillsammans med aramidfiber.
Kolfiber används även för att förstärka bärande konstruktioner, t ex balkar, bjälklag, väggar, pelare och broar. Metoden används allt flitigare av konstruktörer och byggare och kan förenkla byggprocesser avsevärt.

Låter ju jävligt starkt, i alla fall om man kombinerar det med aramidfiber. Fungerar det för att förstärka bärande konstruktioner som balkar pelare och broar så lär det nog funka för bilar också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Seriös eller oseriös? Om du är seriös, har du någonsin använt windows?

Jag kan aldrig komma på en situation då jag gjort det, utom när jag spelade Quake 1 med piltangenterna och sköt på Ctrl. Antar att det är ett smidigt sätt att göra Ctrl Alt Delete på högersidan men jag har 2 händer så jag finner inget behov av det, sen använder jag inte Ctrl Alt Delete ändå, behövs inte längre.

Nej men allvarligt, jag har aldrig använt den. Och ja, jag har använt Windows sen Win95, dagligen.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Samtidigt är det ju långt ifrån slagtåligt. Eftersom att det är så starkt blir det också skört, vilket gör att när det väl får stryk sen så går det rakt av då det saknar segheten som metaller oftast har till någon grad.

Känns som en dum idé att blanda in kolfiber i datorer enligt mig, kan redan nu föreställa mig avbrutna hörn och fransar.

Så vitt jag vet flexar kolfiber bra, och är mycket slagtåligt. Det går väl att tillverka kolfiber på olika sätt.

Edit: Se föregående talare angående kombination med aramidfiber. Kände inte till det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Broken-arrow:

Då har du missat något vitalt.

Beror på bladningen. Men om du tittar på youtube är kolfiber så flexibelt att kan kan hoppa på det.

All vakuum-pressad kolfiber jag har varit runt i bilvärlden har betett sig som jag beskrev.

Det beror säkert på fiberriktningen och flera andra faktorer men jag står fast vid min åsikt jag skrev ovan.

Det hela är ju väldigt logiskt. Är något starkt så är det skört, är det flexibelt så är det segt men inte starkt.

Edit;

Detta är inte en helt ovanlig syn ute på tävlingar. Cykelcity hade dessutom ett visningsexemplar som visar precis hur otäckt det kan gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hur pass hållbart är kolfiber? Skulle man kunna bygga en bil i det materialet?

Någon har inte tittat på Top Gear

Nackdelen är att det är svindyrt och man gör väl ändå inte ramen i kolfiber? Så att den är "helt" i kolfiber vore inte sanningen, med F1-bilar vågar jag inte uttala mig men kan tänka mig att dom har någon ram likt den här

Kanske gick OT med massa bil-bilder men dom var häftiga

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Någon har inte tittat på Top Gear

http://www.topgear.com/uk/assets/cms/755a97ee-028d-44d3-a51a-...

Nackdelen är att det är svindyrt och man gör väl ändå inte ramen i kolfiber? Så att den är "helt" i kolfiber vore inte sanningen, med F1-bilar vågar jag inte uttala mig men kan tänka mig att dom har någon ram likt den här

http://www.arielatom.se/images/slide01.gif

Kanske gick OT med massa bil-bilder men dom var häftiga

Haha, jo nåt enstaka avsnitt har jag sett, men det är typ 2-3 stycken totalt, så jag har nog missat det mesta

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den går inte lätt sönder, tvärtom. Själva cockpiten i F1-kärror brukar vara gjord av kolfiber, just för att den kommer hålla extremt bra även vid mycket våldsamma kollisioner.

nja, det är väl just HUR det går sönder som gör att man använder det i F1-cockpitar. Vid en våldsam krock smulas det sönder istället för att böjas, vilket dödar mycket av rörelseenergin på ett (well) kontrollerat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag kan aldrig komma på en situation då jag gjort det, utom när jag spelade Quake 1 med piltangenterna och sköt på Ctrl. Antar att det är ett smidigt sätt att göra Ctrl Alt Delete på högersidan men jag har 2 händer så jag finner inget behov av det, sen använder jag inte Ctrl Alt Delete ändå, behövs inte längre.

Nej men allvarligt, jag har aldrig använt den. Och ja, jag har använt Windows sen Win95, dagligen.

Ctrl Shift Esc Är den enda rätta Ctrl Alt Delete-versionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Angående hållbarhet hos kolfiber. Här har vi en liten lista på saker som tillverkas av kolfiber:

HMS Helsingborg, korvett i Visbyklassen. Skrovet är av ett laminat med kolfiber.

SAAB JAS 39 Gripen är delvis gjord av kolfiber.

F1 bilar och andra högpresterande sportbilar är också helt eller delvis gjorda i kolfiber.

Hur det beter sig beror på hur man tillverkar det och vad man laminerar det med. Det går att få väldigt böjbar kolfiber vilket används i till exempel fiskespö. Det går att i princip vrida runt ett kolfiberspö till en ring utan att den går av. Det går också att göra det extremt styvt varpå det bli skörare. Folk ska dock ha klart för sig att det alltid är bättre än plast och att aluminium inte håller att bli tappad i golvet heller. Aluminium är så mjukt att det blir märken i det.

Sen kan man fråga sig om det verkligen är värt pengarna att använda så dyra material som aluminium och kolfiber i vanliga laptopar. Glasfiber borde hålla rätt långt om man vill ha något stabilare än bara plast.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kolfiber är i en annan klass mot metall. Både hållbart, snyggt och lätt.

Permalänk
Medlem

Min framtida fiskebåt Just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kolfiber är i en annan klass mot metall. Både hållbart, snyggt och lätt.

Fast inte hållbart.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Fan vad folk har delade meningar om kolfiber. Vissa säger att det är superhållbart och att man tillverkar båtar, bilar, stödpelare till byggnader och allt möjligt vilket gör att det låter riktigt hållbart. Andra hävdar att det går sönder lätt.

Min uppfattning av det hela är att det kan variera väldigt mycket beroende på vad det blandas med, så med andra ord stämmer nog både och.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Fast inte hållbart.

Jo, det är ju därför det är så populärt eftersom det är lätt + hållbart. Finns sportbilar som har kolfiber ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Fan vad folk har delade meningar om kolfiber. Vissa säger att det är superhållbart och att man tillverkar båtar, bilar, stödpelare till byggnader och allt möjligt vilket gör att det låter riktigt hållbart. Andra hävdar att det går sönder lätt.

Min uppfattning av det hela är att det kan variera väldigt mycket beroende på vad det blandas med, så med andra ord stämmer nog både och.

Att folk har olika uppfattningar är främst för att kolfiber reagerar helt olika beroende på olika typer av belastning. Det är typ massa små fibrer (nästan som tyg), och i en riktning är det otroligt starkt, men i andra riktningar svagt. Dessutom, om den får en punktstöt så tar få fibrer emot stöten och de har ingen större styrka individuellt (så att få "jack" i kolfiber är väldigt lätt, och man riskerar att ha förstört en del av styrkan i hela stycket). Det är inte heller speciellt reptåligt.

Jämför det med aluminium som är lika starkt åt alla håll.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Från någon som spelat hockey: Kolfiber är inte hållbart Men jag förstår vad ni menar, det är typ hållbart på det sättet man vill att det ska vara det. Till en laptop vettefan, tror nog det kommer bli halvfult och repigt ganska lätt.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Från någon som spelat hockey: Kolfiber är inte hållbart Men jag förstår vad ni menar, det är typ hållbart på det sättet man vill att det ska vara det. Till en laptop vettefan, tror nog det kommer bli halvfult och repigt ganska lätt.

MEN, det är ganska unikt i alla fall och det räcker för vissa. "Skitsamma om den faller isär i smulor, jag är unik..." ungefär

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänster?
Ja det borde vara olagligt att hitta på sådana dumheter. Tyvärr är Gigabyte inte ensamma om idiotin.

Hehe, vänster, givetvis.

Har avfärdat många modeller på grund av detta.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ziim0n:

Hehe, vänster, givetvis.

Har avfärdat många modeller på grund av detta.

Lenovo har också sånt korkat men där kan man i alla fall byta plats på dem i mjukvara.
Förstår verkligen inte varför de gör sådär. Om man bara gör Ctrl och Alt lite mindre så är det inga problem att få in både Fn och Windowstangent mellan Ctrl och Alt. Nej den som designade det där tangentbordet måste varit full för det är flera rent korkade missar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lenovo har också sånt korkat men där kan man i alla fall byta plats på dem i mjukvara.
Förstår verkligen inte varför de gör sådär. Om man bara gör Ctrl och Alt lite mindre så är det inga problem att få in både Fn och Windowstangent mellan Ctrl och Alt. Nej den som designade det där tangentbordet måste varit full för det är flera rent korkade missar.

Jo, har varit inne på att köpa Lenovo så många gånger men skitit i det pga. den korkade layouten med Ctrl och Fn. Visst går det att byta med programvara men det blir så förbannat struligt när man dagligen håller på med virtuella maskiner med olika OS som ibland strular till det. Blir en mardröm att programmera med en handikappad ctrl-knapp..

Finns det NÅGON överhuvudtaget som tycker att detta är en bra lösning?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Tycker den var rätt så dyr.

Men kul att dom fått den att väga mindre än 1000 gram.

Permalänk
Skrivet av Laine:

All vakuum-pressad kolfiber jag har varit runt i bilvärlden har betett sig som jag beskrev.

Det beror säkert på fiberriktningen och flera andra faktorer men jag står fast vid min åsikt jag skrev ovan.

Det hela är ju väldigt logiskt. Är något starkt så är det skört, är det flexibelt så är det segt men inte starkt.

Edit;
http://2.bp.blogspot.com/_V54WWNeyyp4/SQiaSQ0iBRI/AAAAAAAAA0I...

Detta är inte en helt ovanlig syn ute på tävlingar. Cykelcity hade dessutom ett visningsexemplar som visar precis hur otäckt det kan gå.

Tänkte detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=FKrZxXQ2ac8. Men som du säger så finns det väll olika sorter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar