Permalänk
Medlem

Xeon? Hur fungerar den?

Jag ganska ny inom datorer och har först och främst försöka lära mig vad alla saker gör
Men jag såg Intel processorn Xeon och undra vad den är bra på?
Den verkar vara kraftfull åtminstone därför frågar jag
Kul att veta lite mer

Permalänk
Medlem

Server processorer

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Server processorer

Det var ju väldigt givande och ett utförligt svar!

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av Sw4g:

Jag ganska ny inom datorer och har först och främst försöka lära mig vad alla saker gör
Men jag såg Intel processorn Xeon och undra vad den är bra på?
Den verkar vara kraftfull åtminstone därför frågar jag
Kul att veta lite mer

https://en.wikipedia.org/wiki/Xeon#Sandy-Bridge-based_Xeon

Permalänk

Den är precis som en 1366 eller 2011 i7a, beroende på modell, fast det går att köra flera av dem på samma moderkort

Permalänk
Avstängd

jag har också funderat lite på varför en Xeon processor kostar en miljard kronor med än en "vanlig". Bra vid s.k. workstation-dator?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Den är precis som en 1366 eller 2011 i7a, beroende på modell, fast det går att köra flera av dem på samma moderkort

Dock går inte de för 2011 att klocka och när det kommer till spel är två stycken Xenon ungefär lika bra som en klockad i7a.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Det var ju väldigt givande och ett utförligt svar!

Så går det när man frågar om något som tar 2 sekunder att googla fram, satt och velade mellan svaret jag skrev och let me google that for you:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Så Xeon är mer för arbetsdatorer och servrar? (inte för jag vet vad servrar är heller lol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Det var ju väldigt givande och ett utförligt svar!

Det är ju det den är, Xeon är främst riktad för servar likt AMD Opteron, även om du självklart kan använda dom till vad du vill. Men server är deras främsta område skulle jag säga, svårare än så behöver det inte vara

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Dock går inte de för 2011 att klocka och när det kommer till spel är två stycken Xenon ungefär lika bra som en klockad i7a.

Så om man spelar mycket tjänar man på att köpa en i7?

Permalänk
Skrivet av Sw4g:

Så Xeon är mer för arbetsdatorer och servrar? (inte för jag vet vad servrar är heller lol)

Du skojar?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Dock går inte de för 2011 att klocka och när det kommer till spel är två stycken Xenon ungefär lika bra som en klockad i7a.

De är bättre. Skillnaden är att inget spel använder alla 24 trådar eller vad det blir, så det hjälper inte

Permalänk
Medlem

Xeon är gjord så att det ska gå att använda flera stycken ihop... det är ju tyvärr inte dom vanliga.. För Xeon finns ju dyrare moderkort som man kan köra 2,4 eller 8 fysiska processorer på. Blir ju inte billigt, men kan bli riktigt kraftfulla datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Du skojar?

Nää känner nu att jag borde kollat lol
Blir tacksam för lite info också om servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Den är precis som en 1366 eller 2011 i7a, beroende på modell, fast det går att köra flera av dem på samma moderkort

Det går inte att köra 2st processorer med alla Xeon modeller, bara de gjorda för det med 2+ QPI länkar. De har några fler funktioner också, som lägre TDP, och är garanterade att kunna köras 24/7. Xeon kan också köra ECC RAM.

Skrivet av Sw4g:

Så Xeon är mer för arbetsdatorer och servrar? (inte för jag vet vad servrar är heller lol)

Precis, och servrar är datorer som t.ex. hostar websidor eller liknande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw4g:

Så om man spelar mycket tjänar man på att köpa en i7?

Om man kör 3+ grafikkort i toppklassen tjänar man på att använda en 2011 i7 istället för en 1155 i5.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

De är bättre. Skillnaden är att inget spel använder alla 24 trådar eller vad det blir, så det hjälper inte

Ok tänkte inte köpa Xeon men kul att veta

Permalänk
Skrivet av Sw4g:

Så om man spelar mycket tjänar man på att köpa en i7?

Eller helt enkelt en 2500k Ska du dock lägga mycket pengar, typ 15-20k, så ska du nog satsa på en 2700k eller någon 2011 ändå,, för att inte processorn ska bli en flaskhals Ska du ha fler än 2st grafikkort så måste du köra 1366, 2011 eller am3+

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Om man kör 3+ grafikkort i toppklassen tjänar man på att använda en 2011 i7 istället för en 1155 i5.

Det är ganska onödigt att köpa 3st grafikkort till socket 1155 eftersom man bara kan använda 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är ganska onödigt att köpa 3st grafikkort till socket 1155 eftersom man bara kan använda 2

finns flera i forumet som kör på tre grafikkort med socket 1155

Permalänk
Medlem

Gick snabbt in på wikipedia och kolla upp servrar och är lite trögfattad även fast jag oftast inte är det men jag gissar på att det är värdar (eller host som jag känner igen det ) som då ''värdar'' för programvara ?
Rätta mig om jag har fel tack!

Permalänk
Skrivet av combatzone:

finns flera i forumet som kör på tre grafikkort med socket 1155

Jasså? Har du någon länk kanske? Inte så att jag inte tror dig, men jag vill gärna veta, eftersom jag bestämt har för mig att det inte funkar med mer än 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är ganska onödigt att köpa 3st grafikkort till socket 1155 eftersom man bara kan använda 2

Det fungerar utmärkt att köra 3 eller till och med 4st grafikkort på ett 1155 moderkort, så länge man skaffar ett moderkort som stödjer det.

Skrivet av Sw4g:

Gick snabbt in på wikipedia och kolla upp servrar och är lite trögfattad även fast jag oftast inte är det men jag gissar på att det är värdar (eller host som jag känner igen det ) som då ''värdar'' för programvara ?
Rätta mig om jag har fel tack!

Exakt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eller helt enkelt en 2500k Ska du dock lägga mycket pengar, typ 15-20k, så ska du nog satsa på en 2700k eller någon 2011 ändå,, för att inte processorn ska bli en flaskhals Ska du ha fler än 2st grafikkort så måste du köra 1366, 2011 eller am3+

Tänkte mest i7 mot Xeon alltså vilken man borde välja av dom men annars har du väl rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det fungerar utmärkt att köra 3 eller till och med 4st grafikkort på ett 1155 moderkort, så länge man skaffar ett moderkort som stödjer det.

Exakt det.

YEES

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Det var ju väldigt givande och ett utförligt svar!

vad mer finns det att säga?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

Jisses vilka luddiga svar. Jag kan inte allt om Intels Xeon serie. Jag har en E3-1220 och en i5-2500K. Båda är baserade på Sandy Bridge. Dom största skillnaderna är instruktionsuppsättningen. Xeon är inte lika begränsad med funktioner som till exempel en i3, i5 eller i7. Till exempel så har en Xeon i 1200 serien EEC stöd, modeller som slutar på 5 har en grafikdel med stöd för tyngre program som till exempel AutoCAD eller Adobe CS och flera. Xeon 1200 serien har även 20 PCI-E banor delat på en 16x och en 4x port. Detta ger fler möjligheter att kombinera olika kort över PCI-E. Till exempel ett Quadro/Tesla kort och sedan en SSD hårddisk för PCI-E. Eller varför inte flera olika grafikkort för olika typer av renderingar. De finns mycke mer, men alla desa saker ger ökad funktionalitet, men samtidigt så måste också processorn ha tillgång till fler funktioner som inte behövs på konsumentmodellerna.

Givetvis finns de hur mycke som helst man kan gå igenom, och de bästa är att använda www.google.se och Intels egna hemsida för att få svar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Sw4g:

Nää känner nu att jag borde kollat lol
Blir tacksam för lite info också om servrar

Server från engelskan, den serverar.
Client alltså klient som tar emot.

Du går till en restaurang och beställer en måltid. Servern får beställningen och serverar. Klienten mottaget.
Servern är det du kopplar upp dig mot då du ansluter till en hemsida, t.ex. SweClockers eller då du spelar Battlefield 3 online.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är ganska onödigt att köpa 3st grafikkort till socket 1155 eftersom man bara kan använda 2

WUT???

Mitt MoBo stödjer i alla fall 3-way SLi, antar att det finns en uppsjö fler på marknaden som gör det..

Föreslår att herrn läser på lite innan han skriver sådant

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking