Noctua och svenska Rotosub gör fläkt med aktiv brusreducering

Permalänk
Skrivet av hjalmarrr:

Brusreducering funkar ju skit i hörlurar tbh men det är här låter lovande om men det kommer förmodligen kosta 400kr per fläkt

Skickades från m.sweclockers.com

troligtvis mkt mer.. känns som en 1250:- fläkt

Permalänk
Medlem

Får en magkänsla av att dessa fläktar kommer att bli defekta ganska snabbt och då generera mer ljud än traditionella fläktar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle det kunna fungera som ljuddämpare på tex en lövblås?, sånna låter aldeles för mycket

Lite skillnad på elmotor och bensinmotor? Men ja, i viss mån kan man ljuddämpa det men inte allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Ser ju så tråkigt ut.

vita blåa eller gula.
vad som helst men inte brunt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Vet någon om Sweclockers packar väskorna och beger sig till Taipei, när är det nu... slutet av juni? Skulle vara riktigt trevligt med svenska nyheter från andra sidan jordklotet.

OnT: Noctua i all ära, men många av deras sk innovationer blev introducerade tidigare av andra företag. Deltafläktarna började med riktgaller i spiralform, San Ace har en hel drös med intressanta egenskaper som räfflade insidor och rundade blad mm. NOCTUA - för att höja förtroendet för kunder, speciellt inom enterprise kanske ni borde publicera tydliga fläktkurvor och annat gott som bl a serverfläktarna har (Delta, San Ace mm). Och framförallt - snälla börja med svarta fläktar! Bort med det bruna, åtminstone ge oss andra alternativ!!!

Det finns ju hur många tillverkare som helst som tillverkar fläktar i andra färger, t.ex. Scythe gör bra och tysta fläktar med en ljusare design, vill man ha något diskret/svart kan man välja t.ex. be quiet!
Själv kör jag några Noctua, en be quiet! och så tror jag att det sitter en Papst och en Antec på lågvarv nånstans också. Börjar bli svårt att hålla koll när man har fyllt alla slots i dagens lådor (Fractal Define R3).

Jag har för mig att Noctua har fläktkurvor på vissa förpackningar men inte andra, håller helt klart med om att det borde vara standard - särskilt med tanke på vilken kvalitet de håller i övrigt. Något som även är irriterande är att vissa tillverkare använder CFM och vissa m^3/h.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adam skur:

vita blåa eller gula.
vad som helst men inte brunt!

De är ju snygga, mycket bättre än några skrikigt starka färger och en massa lysen

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har mina fläktar så lång inuti lådan det går och de är för det mesta avstängda, de varken hörs eller syns då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Jag är väldigt skeptiskt till aktiv brusreducering skulle fungera på chassifläktar. Med tanke på den dynamiska och växlande miljön och användarens position. Håller mig nog till vanliga tysta fläktar av noctua.

Blir nog en medioker flopp, bra idee men för långt före sin tekniska tid.

Nu är tekniken inte ny med motljud utan finns patent ifrån 1930-talet, andra användningsområden är t.ex flygplan som SAAB 2000.
Frågan är om kunden är villig att betala?