Inget ljud via frontportarna på chassit från MSI Z68a-GD55

Permalänk
Medlem

Inget ljud via frontportarna på chassit från MSI Z68a-GD55

Har precis fått hem ett nytt chassi, ett Corsair Carbide 500R och stoppat in mina prylar där i och försöker nu få ljudet via portarna på framsidan av chassit att fungera..
Mitt moderkort är ett MSI Z68a-GD55 (G3) och kopplingen från fronten till moderkortet går nog helt enkelt inte att sätta fel.

Hur jag än gör så lyckas jag inte få något ljud ut ur mina hörlurar om jag kopplar dem till fronten (där bak fungerar det perfekt). Jag hittade följande, men det hjälpte inte mig med mitt problem.

Jag har rotat runt i BIOS också och hittar endast något om HD Audio där, vilken står på Enabled.

Någon som har en aning om hur jag kan lyckas få det här att fungera?

Permalänk
Medlem

Vilken kontakt har du kopplat den till?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vilken kontakt har du kopplat den till?

Kontakten på moderkortet heter Front Panel Audio Connector: JAUD1
och uppe på panelen är det givetvis uttaget med en bild på ett par hörlurar.

Permalänk
Hedersmedlem

Är där bara en koppling från chassiet? Om där är två testa med det andra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Brukar ju oftast vara två olika ljudkopplingar från chassit?

Vad står det på kontaken du trycker i?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Brukar ju oftast vara två olika ljudkopplingar från chassit?

*AC'97 och HD Audio.

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

*AC'97 och HD Audio.

japp

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Daim!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har bara en kabel i chassit och den står det "HD Audio" på.

Permalänk
Medlem

Okej, tråden kan låsas. Helst kastas
Löste problemet, hade på något sätt lyckats ansluta kontakten på moderkortet på de övre PIN-sen bara... Skämmigt värre!