Är Memtest86 värdelöst? Varför talar den inte om vad som är fel?

Permalänk

Är Memtest86 värdelöst? Varför talar den inte om vad som är fel?

Hejsan. Har en dator med nytt ram som krånglar. Det är ej fel på ramet och jag vet inte vad som är fel. Datorn är jätte känslig och kan lätt hänga sig tack vare att datorn tar lite ram från ramminnet. Alltså 64 mb är typ som 4 mb.

Sen får jag också samma fel hela tiden t.ex 00000c990000
Det säger bara Memtest men jag fattar inget. Hur ska jag tolka dom? Jag uppfattar memtest som värdelöst för man kollar ju bara på en error logg, inte vad som det är för fel.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska prova att ta en tupplur och sen försöka posta igen för ditt inlägg är totalt obegripligt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Du kanske ska prova att ta en tupplur och sen försöka posta igen för ditt inlägg är totalt obegripligt

Jag har problem med errorlog på memtest. Kan inte tyda dessa nummer som ramlar ner.
Jag hittar heller ingen manual för det.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte begripa memtset förutom hur du startar det och hur du ser att det finns fel på minnet.
Båda verkar du ju ha listat ut redan.

Om memtset får ett fel (vilket fel som helst) när det kör så innebär det att minnet är 1,trasigt 2,för högt klockat 3,för låg volt för den aktuella klockningen.
Vad du då kan göra för att fixa det är att vid 1,byta ut minnet 2,öka volten heller klocka ner 3,se nr2.

Sen just 00000c990000 tror jag är det aktuella stället på minnet där felet är med andra ord om du visste hur minnet var uppbyggt från grunden (dvs var tillverkaren typ) skulle du kunna lista ut exakt vilket minnes chip det är som har felet och troligen exakt vilken del av chipet.
Med andra ord är det inget du har någon som helst nytta av att veta (om du inte vill starta en ny firma som tillverkar minnen).
Och för att veta vilken sticka det är som är dålig kör dom en och en.

Med tanke på att du får fel på exakt samma ställe så skulle jag säga att minnet är trasigt för när (i alla fall jag) får error vid överklockning så är dom på olika ställen hela tiden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med errorcode men om du får errors i memtest så är ditt minne allra troligast felaktigt och bör bytas ut. För att ta reda på vilken eller vilka ramstickor som är trasiga så kör du memtest på dem en och en. Alltså, plocka ur alla minnen och sätt i en ensam sticka. Kör memtest på den och gå vidare till nästa. Redan ett fel är för mycket

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Du behöver inte begripa memtset förutom hur du startar det och hur du ser att det finns fel på minnet.
Båda verkar du ju ha listat ut redan.

Om memtset får ett fel (vilket fel som helst) när det kör så innebär det att minnet är 1,trasigt 2,för högt klockat 3,för låg volt för den aktuella klockningen.
Vad du då kan göra för att fixa det är att vid 1,byta ut minnet 2,öka volten heller klocka ner 3,se nr2.

Sen just 00000c990000 tror jag är det aktuella stället på minnet där felet är med andra ord om du visste hur minnet var uppbyggt från grunden (dvs var tillverkaren typ) skulle du kunna lista ut exakt vilket minnes chip det är som har felet och troligen exakt vilken del av chipet.
Med andra ord är det inget du har någon som helst nytta av att veta (om du inte vill starta en ny firma som tillverkar minnen).
Och för att veta vilken sticka det är som är dålig kör dom en och en.

Med tanke på att du får fel på exakt samma ställe så skulle jag säga att minnet är trasigt för när (i alla fall jag) får error vid överklockning så är dom på olika ställen hela tiden.

Jag tror att det är för lågt volt för när jag var liten så fingrande jag mycket på den lilla röda boxen som sitter på moderkortet. Jag höll på mycket med den men jag var alltid nog att jag inte var elektriskt laddad.

Ramet är inget fel på iallafall. Men volten har jag inte testat och jag vet inte hur man gör. Minnet är nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag tror att det är för lågt volt för när jag var liten så fingrande jag mycket på den lilla röda boxen som sitter på moderkortet. Jag höll på mycket med den men jag var alltid nog att jag inte var elektriskt laddad.

Ramet är inget fel på iallafall. Men volten har jag inte testat och jag vet inte hur man gör. Minnet är nytt.

Om du behöver hjälp så skriv:
1. vad du har för moderkort.
2. vad det är för minnen som du har stoppat i.

Edit: koderna är vilken cell som felet uppstod i. Alltså vilken adress där 000000000000 är lägsta numret och ffffffffffff är högsta numret(Hexadecimal).

Permalänk
Medlem

I sällsynta fall kan det även vara så att en minnesslot (heller flera) på moderkortet är felaktigt och ger då fel i memtest om ett minne sitter i just den sloten.
Sen är det inte helt ovanligt att om du har fler än 2 stickor så kan det ge problem på vissa moderkort och ibland går det inte att köra 4stickor i samma hastighet som 2stickor.
Och har du exakt samma minnen i alla slotar? dvs du har inte 2 1gig och 2 512mb tex även olika märken,modeller,cl kan ställa till det (fast oftas funkar det bra).

Jag hade en core2duo e6600 förut med 2st 1gig och 2st 2gig ddr2 minnen och satte jag 1gig minnena i slot 1 och 3 fick jag en ryckig dator (linux,windows spelade ingen roll) det stannade upp i ca 10 sek var 5min ungefär men satte jag 1gig i slot 2 o 4 funkade det kanon.
Och dessa låsningar fanns hela tiden även i bios MEN inga fel fanns när jag körde memtest (fast det stannade ju upp det med).
Så det kan vara väldigt skumma fel med minnen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av swesen:

Om du behöver hjälp så skriv:
1. vad du har för moderkort.
2. vad det är för minnen som du har stoppat i.

1. http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Docum...

http://developer.novell.com/yes/36645.htm

2. SD RAM 168 PIN

Jag vet inte exakt vad jag ska skriva på 1:an så jag ger dig länkar istället på min coola dator

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

I sällsynta fall kan det även vara så att en minnesslot (heller flera) på moderkortet är felaktigt och ger då fel i memtest om ett minne sitter i just den sloten.
Sen är det inte helt ovanligt att om du har fler än 2 stickor så kan det ge problem på vissa moderkort och ibland går det inte att köra 4stickor i samma hastighet som 2stickor.
Och har du exakt samma minnen i alla slotar? dvs du har inte 2 1gig och 2 512mb tex även olika märken,modeller,cl kan ställa till det (fast oftas funkar det bra).

Jag hade en core2duo e6600 förut med 2st 1gig och 2st 2gig ddr2 minnen och satte jag 1gig minnena i slot 1 och 3 fick jag ett ryckigt windows det stannade upp i ca 10 sek var 5min ungefär men satte jag 1gig i slot 2 o 4 funkade det kanon.
Så det kan vara väldigt skumma fel med minnen.

Det är nog inget med ramminnerna att göra.
Jag tror att den inte kan läsa ramminnet. Något blockerar.

Permalänk
Medlem

Om minnet ger fel i en dator provar man i en annan dator också alternativt med nya minnen. Andra saker borde ju även de kunna påverka minnet så som ostabil cpu eller moderkort även om det ofta beror på minnet.

Felkoderna behöver man inte tolka.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska gammalt nu så att det kan bli fel på det (minnena) är inte omöjligt särskilt om man har hanterat dom dvs tagit i,ur dom.
En annan sak jag kan tänka mig är att nätagget är dåligt och ger för svag,för hög, heller ostabilt med ström vilket är ganska troligt då det är gammalt (om du kör med det som kom i burken när den var ny).

Så har du provat med ett annat nätagg? vilket kan vara svårt då jag tror att det är inte atx till så gamla moderkort.
Sen att nåt blockerar har jag svårt att förstå vad det skulle vara för då dkulle ju det blockera även i dos,win,linux med.
För att vara säker nu du kan starta memtset?
Jag antar ja, kan du då starta en feltest? och hur länge tar det då innan felet kommer fram? och ser du att memtest gör en test dvs ser staplarna med ***** röra sig? och om du fotsätter att testa efter det första felet kommer det nya fel?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

1. http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Docum...

http://developer.novell.com/yes/36645.htm

2. SD RAM 168 PIN

Jag vet inte exakt vad jag ska skriva på 1:an så jag ger dig länkar istället på min coola dator

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, det är en väldigt gammal dator ifrån 97. Om du skulle råka ha kvar en manual, så kan du kolla om det står något om kompatibla minnen.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det är ju ganska gammalt nu så att det kan bli fel på det (minnena) är inte omöjligt särskilt om man har hanterat dom dvs tagit i,ur dom.
En annan sak jag kan tänka mig är att nätagget är dåligt och ger för svag,för hög, heller ostabilt med ström vilket är ganska troligt då det är gammalt (om du kör med det som kom i burken när den var ny).

Så har du provat med ett annat nätagg? vilket kan vara svårt då jag tror att det är inte atx till så gamla moderkort.
Sen att nåt blockerar har jag svårt att förstå vad det skulle vara för då dkulle ju det blockera även i dos,win,linux med.
För att vara säker nu du kan starta memtset?
Jag antar ja, kan du då starta en feltest? och hur länge tar det då innan felet kommer fram? och ser du att memtest gör en test dvs ser staplarna med ***** röra sig? och om du fotsätter att testa efter det första felet kommer det nya fel?

Det är inte minnerna!!!
Jag hade köpt ett nytt och jag fick samma fel. Jag skulle nog tro att det har något med volten att göra. Nätagget är inget fel på. Men hur man ställer om volten till ramet har jag ingen aning till.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av heretic16:

Det är inte minnerna!!!
Jag hade köpt ett nytt och jag fick samma fel. Jag skulle nog tro att det har något med volten att göra. Nätagget är inget fel på. Men hur man ställer om volten till ramet har jag ingen aning till.

Tror inte ens du du kan göra det på en så gammal dator, har alldrig testat så jag vet inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Tror inte ens du du kan göra det på en så gammal dator, har alldrig testat så jag vet inte.

En vän till mig sa något om volt + ramminnet. Att minnerna får förlite kraft.

Permalänk

Denna höll jag på med när jag var litet tror jag.
http://www.infopackets.com/graphics/dip+switch+jumper.gif

Fast min var röd.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om ditt moderkort klarar att ändra volt till minne.
Men det skulle förvåna mig en hel del om det klarade det.
För det var ovanligt på den tiden (och ganska många år efteråt med) att moderkorten klarade detta och då även på konsument korten som kan köpas i affär och nästintill omöjligt att hitta på färdigbyggda datorer (det är ju inte säkert att det finns idag ens på dessa).

Sen det där med att minnen kan vara lite svåra att få att fungera bra och så när det gäller ddr1,2,3 (det blir bättre och bättre med åren) är inget mot hur krångliga äldre minnen är (sd,edo,etc).
Det var därför det var väldigt noga att man kollade med moderkortstillverkaren innan man köpte,bytte så att dom hade testat det innan för annars var det 50/50 (om inte ännu jävligare) att det funkade (att volt inte gick att ändra var,är nog en del av problemet).

Så att du kan svära så säkert på att minnet är helt 100% fungerande har jag svårt för.
Hur kan du veta det har du sett en kompabilitet sida för dit moderkort med det exakta minnet (obs tänk då på att en ny version kanske inte funkar) heller har du sett minnet fungera på ett identiskt moderkort (och kanske med exakt samma bios)?

Du måste hitta en manual för dit moderkort för att veta vad dip switcharna och jumprarna gör för det kan vara väldigt olika på olika moderkort.
Det kan ändra allt från överklockning,volt till att stänga av ide porten heller välja fart på ide porten plus en jävla massa mera.
Du kanske kör processorn öveklockad nu heller minnet och nåt får för lite volt och är instabilt pga. Det kan vara att pci bussen går för fort för den är överklockad.
Och jag menar att du behöver manualen för att alla switchar ska vara åt det ena hållet eller andra är inte så värst troligt utan det är nog så att några ska vara på några ska vara av.
Och jumpers kan vara lika (eller mer) viktiga dom med.

Hade helt glömt bort dessa frb dip switchar på äldre moderkort hade jag tänkt på att det var dom du pillade på så hade jag tipsat om det tidigare.
Och just nu så är jag 50/50 på om det är dip switchar,jumper som står fel inställt eller om det är minnet som är fel eller inte funkar på detta MB.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt moderkort? Om det är något som tar SDRAM lär du kunna få ett nytt moderkort för typ 50 spänn på Tradera.
Om du redan har testat med annat RAM lär det som sagt vara moderkortet.
Så gamla datorer var det ingen som övervoltade minnen på så glöm det. Antingen är delarna trasiga på grund av ålder eller dålig hantering.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Köp ett nytt moderkort? Om det är något som tar SDRAM lär du kunna få ett nytt moderkort för typ 50 spänn på Tradera.
Om du redan har testat med annat RAM lär det som sagt vara moderkortet.
Så gamla datorer var det ingen som övervoltade minnen på så glöm det. Antingen är delarna trasiga på grund av ålder eller dålig hantering.

Men det är ju Windows 95 jag kör. Jag kan ju inte icke-coola mig igenom att köpa nytt
Det ska ju vara orginal

Men memtest86, visst ger den ut en logg sedan eller måste man notera siffrorna själva?
Om den skriver ut en logg så tänkte jag att jag skulle skicka den till HP så dom får kolla på det och kanske ger mig en manual på alla koder.

Permalänk

ingen som vet om det lagras en logg?

Permalänk
Medlem

Det finns inga felkoder och ingen manual till programmet. Det du får upp är addressen till den del av ditt RAM som skapar problem.
Det finns inget mer att undersöka. Och vaddå "ska vara original"? Om originaldelarna är trasiga får du ju byta ut dem, det är väl extremt självklart?
Tror du själv på riktigt att HP skulle ha något som helst intresse av att hjälpa dig med en dator som är sådär 15 år utanför garantin? Kom igen, bara köp nytt och emulera Windows 95 istället. Eller plocka upp nån gammal skräpdator på Blocket för en hundring.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Hejsan. Har en dator med nytt ram som krånglar. Det är ej fel på ramet och jag vet inte vad som är fel. Datorn är jätte känslig och kan lätt hänga sig tack vare att datorn tar lite ram från ramminnet. Alltså 64 mb är typ som 4 mb.

Sen får jag också samma fel hela tiden t.ex 00000c990000
Det säger bara Memtest men jag fattar inget. Hur ska jag tolka dom? Jag uppfattar memtest som värdelöst för man kollar ju bara på en error logg, inte vad som det är för fel.

du är medveten om att de kan vara fel på moderkortet

Permalänk
Skrivet av Granter:

du är medveten om att de kan vara fel på moderkortet

Ja det är jag. Men vart hittar man ett moderkort som passar? Det är frågan.

Annars tar jag emot gamla datorer som ska slängas.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Ja det är jag. Men vart hittar man ett moderkort som passar? Det är frågan.

Det beror på om du har en märkesdator eller ett gammalt hemmabygge, samt om datorn följer AT- eller ATX-standarden. Är det någon proprietär standard blir det omöjligt att hitta ett nytt moderkort.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det finns inga felkoder och ingen manual till programmet. Det du får upp är addressen till den del av ditt RAM som skapar problem.
Det finns inget mer att undersöka. Och vaddå "ska vara original"? Om originaldelarna är trasiga får du ju byta ut dem, det är väl extremt självklart?
Tror du själv på riktigt att HP skulle ha något som helst intresse av att hjälpa dig med en dator som är sådär 15 år utanför garantin? Kom igen, bara köp nytt och emulera Windows 95 istället. Eller plocka upp nån gammal skräpdator på Blocket för en hundring.

Men ramminnet är nytt och det ger samma "error" som de gamla minnerna.

Kan det vara för mycket ström eller för lite? Det luktar inte bränt eller något.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Det beror på om du har en märkesdator eller ett gammalt hemmabygge, samt om datorn följer AT- eller ATX-standarden. Är det någon proprietär standard blir det omöjligt att hitta ett nytt moderkort.

Märkesdator OEM.
Vad är AT- ATX standard?

Permalänk

http://artofhacking.com/th99/m/E-H/35436.htm

NLX (motherboard form factor)

tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Oj oj oj, den här tråden borde nog vara i Retro, en sockel 7 maskin
Är det edo ram så har de fast spänning på 5V, det finns inget annat, och inställningarna på såna här maskiner brukar ske med byglingar på moderkortet, inte i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Oj oj oj, den här tråden borde nog vara i Retro, en sockel 7 maskin
Är det edo ram så har de fast spänning på 5V, det finns inget annat, och inställningarna på såna här maskiner brukar ske med byglingar på moderkortet, inte i bios.

Det är en sockel 7 med 2 stycken usb 1.1
3 slot för ram. Har SDRAM NU 168 pin. Jag kan ha 3 grafikkort där i och 2 internetkort och 2 ljudkord och sen har jag ändå två fria slots kvar.
Jag kan ha två hårdiskar och allt som är IDE.

Min 95:a klarar av 512 mb ram och 40 gb FAT32. Det var någon specialmodell.

Själv tror jag inte moderkortet är sönder, men något fel är det.
Jag kan starta datorn, men jag kan liksom inte belasta den igenom att installera internet explorer 5.5 eller Firefox 2. Då får jag bluescreen.