Absinthe 2.0 knäckte 1,2 miljoner Apple Ios-enheter under första helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är inget fel på HP eller Asus, har både HP och Asus laptops och dom funkar finfint även att spela på (använder iofs inte dom att spela spel som BF3 och ETW). Priset på dom är inte alls överdrivet som alla Macs är.
Om du är en Mac användare och Apple fan så borde jag nog inte förvänta mig mycket kunskap om datorer av dig isåfall.
Macbook Air är en ganska fail. Du får en 1.6GHz i5 processor med inbyggd grafik, en Intel 3000 Graphics med 256MB. Allt för ''bara'' 9000+ kr.
Min Eee PC med AMD 1.6GHz och en Radeon HD 6310 Graphics med 384MB. Priset låg på kanske 3500kr, inte säker. Men inte mer.
Förresten så den Mac Air som jag visade är en ny variant medans denna Eee PC är 2 år gammal ungefär.

Du är verkligen ute och trollar människa. Din AMD 350/450 (Zacate) har sämre cpu prestanda än en Celeron (av Penryn modellen) och t o m sämre än Danube (Athlon II). Du ska vara glad om du ens har motsvarande 50% av prestandan av en Intel i5 ULV. Låt gå för att den inbyggda GPU:n (HD 6320) är hyfsad och duger till HD-video och äldre spel, vilket ifs GPU:n i SB och IV också gör.
Skärmen i din kära EEE PC är fullkomligt skit och upplösningen är dessutom sämre. Likaså är Air:en utrustad med SSD och din EEE har en standard HDD. Byggnadsmaterial på Mac:en är solid aluminium och din EEE är av plast.

Btw: Angående det här med kunskap.. Jag har läst nästan 200hp (motsvarande 3år+) i informatik och datateknik på högskolenivå och har dessutom varit aktiv datorentusiast sedan Amiga tiden i slutet av 80-talet. Vill du ens argumentera med mig om "kunskap om datorer" gör du bäst i att bli torr bakom öronen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du är verkligen ute och trollar människa. Din AMD 350/450 (Zacate) har sämre cpu prestanda än en Celeron (av Penryn modellen) och t o m sämre än Danube (Athlon II). Du ska vara glad om du ens har motsvarande 50% av prestandan av en Intel i5 ULV. Låt gå för att den inbyggda GPU:n (HD 6320) är hyfsad och duger till HD-video och äldre spel, vilket ifs GPU:n i SB och IV också gör.
Skärmen i din kära EEE PC är fullkomligt skit och upplösningen är dessutom sämre. Likaså är Air:en utrustad med SSD och din EEE har en standard HDD. Byggnadsmaterial på Mac:en är solid aluminium och din EEE är av plast.

Btw: Angående det här med kunskap.. Jag har läst nästan 200hp (motsvarande 3år+) i informatik och datateknik på högskolenivå och har dessutom varit aktiv datorentusiast sedan Amiga tiden i slutet av 80-talet. Vill du ens argumentera med mig om "kunskap om datorer" gör du bäst i att bli torr bakom öronen först.

Jadu, men om min eee pc bara klarar äldre spel varför funkar då LoL WoW etc utan problem? Förresten har jag aldrig sagt att Apples datorer är av dålig kvalite, men jag betalar hellre för prestenda (plasten har jag inga problem med) än för design och material av hög kvalite eftersom det inte behövs om man inte är så klantig att man tappar skiten eller vad man nu gör med den. Både Air och Eee PC är båda gjorde för samma sak: att surfa, arbeta med lätta program osv. Detta klarar min PC utmärkt och jag ser ingen anledning till att betala det tredubbla priset för en Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jadu, men om min eee pc bara klarar äldre spel varför funkar då LoL WoW etc utan problem? Förresten har jag aldrig sagt att Apples datorer är av dålig kvalite, men jag betalar hellre för prestenda (plasten har jag inga problem med) än för design och material av hög kvalite eftersom det inte behövs om man inte är så klantig att man tappar skiten eller vad man nu gör med den. Både Air och Eee PC är båda gjorde för samma sak: att surfa, arbeta med lätta program osv. Detta klarar min PC utmärkt och jag ser ingen anledning till att betala det tredubbla priset för en Mac

WoW kom ut 2004 och började utvecklas 1999. Den använder en modifierad Warcraft 3 motor. Du kan köra detta spel på i princip vilka inbyggd lösning som helst.

Nej, du sa aldrig något kvalitén på Apple datorerna. Vad du däremot gjorde var att jämföra CPU prestandan mellan en Intel i5 och AMD Zacate. Tror du inte där är någon som helst prestandaskillnad mellan dessa? Du tror inte heller att den bättre skärmen eller SSD påverkar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

WoW kom ut 2004 och började utvecklas 1999. Den använder en modifierad Warcraft 3 motor. Du kan köra detta spel på i princip vilka inbyggd lösning som helst.

Nej, du sa aldrig något kvalitén på Apple datorerna. Vad du däremot gjorde var att jämföra CPU prestandan mellan en Intel i5 och AMD Zacate. Tror du inte där är någon som helst prestandaskillnad mellan dessa? Du tror inte heller att den bättre skärmen eller SSD påverkar något?

Det är självklart. Men det är extremt dåligt av Apple att ha en så långsam dator för det priset. Förresten, jag sa att min PC är nästan 2 år gammal och Airen är helt ny. Tror knappast den skulle vara mycket snabbare om det var en äldre Air. I alla fall, min skärm fungerar perfekt och HD videos är riktigt bra i denna. Håller med att Macs har väldigt snygga skärmar. Men jag tycker inte skillnaden är så stor. Tycker dock att Macs OS är mycket bättre än Windows förutom att du måste ha Windows om du vill spela. Apple borde egentligen sälja deras OS, som Microsoft gör. Så slipper jag köpa en Macbook bara för att få tag i OSet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är självklart. Men det är extremt dåligt av Apple att ha en så långsam dator för det priset. Förresten, jag sa att min PC är nästan 2 år gammal och Airen är helt ny. Tror knappast den skulle vara mycket snabbare om det var en äldre Air. I alla fall, min skärm fungerar perfekt och HD videos är riktigt bra i denna. Håller med att Macs har väldigt snygga skärmar. Men jag tycker inte skillnaden är så stor. Tycker dock att Macs OS är mycket bättre än Windows förutom att du måste ha Windows om du vill spela. Apple borde egentligen sälja deras OS, som Microsoft gör. Så slipper jag köpa en Macbook bara för att få tag i OSet

Även den jämnåriga MBA är betydligt snabbare än din eee.
Det är helt ok att du prioriterar pris före allt annat, men det gör inte apples datorer vare sig dåliga eller speciellt dyra när man jämför med motsvarande pc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även den jämnåriga MBA är betydligt snabbare än din eee.
Det är helt ok att du prioriterar pris före allt annat, men det gör inte apples datorer vare sig dåliga eller speciellt dyra när man jämför med motsvarande pc.

Om du jämför en Mac och en PC som kostar lika mycket så ser man en enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Om du jämför en Mac och en PC som kostar lika mycket så ser man en enorm skillnad.

Om du jämför en laptop mot en hemmabyggd stationär ja.
Men jämför du en macbook mot en motsvarande laptop så är prisskillnaden väldigt liten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Menar du att poängen med iPhone är att vara begränsad? Visst, många Apple fans snackar ju om hur Apple gjort så att allt är perfekt från köp, så finns inget behov att ändra, men det går inte att göra en telefon vars UI passar för alla

...och då ger man fan i att köpa den eftersom man inte är nöjd med det, du vet vad du får från början så det är förbannat enkelt

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

...och då ger man fan i att köpa den eftersom man inte är nöjd med det, du vet vad du får från början så det är förbannat enkelt

Eller så gör man just det som denna tråd handlar om, va i helvete är problemet?

Vill man ha en iPhone, men kunna ändra saker som man annars inte får så är ju detta en bra lösning, att köpa en helt annan telefon hade ju inte varit en lösning överhuvudtaget...

Sen blir det ju svårt att veta vad man får innan man har köpt det, visst, man vet att man kommer vara begränsad, men inte till vilken grad eller om det kommer att störa en.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det är idiotiskt att Jailbreaka sin iphone, läs på ordentligt innan ni köper och köpt en android istället.

Det gjorde jag, många gånger, men när jag köpte min iPhone 4 när den lanserades var alternativet en samsung galaxy s, med iPhonens bättre skärm och led lampa (alla kanske inte använder den men jag använder min lampa dagligen så den var en deal-breaker) och den då aktuella androidversionen så vann iphonen.

Och såhär snart 2 år efter inköp så känner jag inte att jag gjorde fel val, (visst hade jag valt nu hade jag valt SGSII framför 4s) och tror däremot att galaxy s:en hade känts som en "gammal" mobil

(Tilläggas kan att jag innan Jailbreakningen var tämligen missnöjd och trashtalkade iPhonen med nöje, och gör även nu om man inte väljer att jailbreaka)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Eller så gör man just det som denna tråd handlar om, va i helvete är problemet?

Vill man ha en iPhone, men kunna ändra saker som man annars inte får så är ju detta en bra lösning, att köpa en helt annan telefon hade ju inte varit en lösning överhuvudtaget...

Sen blir det ju svårt att veta vad man får innan man har köpt det, visst, man vet att man kommer vara begränsad, men inte till vilken grad eller om det kommer att störa en.

Men det finns fortfarande inget att ändra på för att göra den bättre, vad är det som inte går in?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Men det finns fortfarande inget att ändra på för att göra den bättre, vad är det som inte går in?

Stäng av ditt bitch mode och diskutera som vanligt folk

Varför skulle folk göra det om de inte tycker att det finns något att göra bättre?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du jämför en laptop mot en hemmabyggd stationär ja.
Men jämför du en macbook mot en motsvarande laptop så är prisskillnaden väldigt liten.

Haha, skojar du eller? En PC laptop för 9000kr är långt långt mycket bättre än en Mac Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Haha, skojar du eller? En PC laptop för 9000kr är långt långt mycket bättre än en Mac Air

Likvärdigt skulle vara en ultrabook, de är något billigare nu, men då har nuvarande MBA funnits i närmare ett år.
Så nej, en pc-laptop för 9000 är inte långt mycket bättre. I bästa fall är den lika bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Haha, skojar du eller? En PC laptop för 9000kr är långt långt mycket bättre än en Mac Air

Det skiljer inte så mycket i pris mellan en MBA och motsvarande PC:

MBA: 13" i5 1,7GHz, 4GB minne, 128GB SSD:
Pris: 9990 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1003311

Asus Zenbook 13" i5 1,7GHz, 4GB minne, 128GB SSD:
Pris: 9444 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937236

Samsung 9-series: 13" i5 1.6GHz, 4GB minne, 128 SSD:
Pris 10990 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950559

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Stäng av ditt bitch mode och diskutera som vanligt folk

Varför skulle folk göra det om de inte tycker att det finns något att göra bättre?

För att folk får för sig saker och då är det så, men den blir inte bättre av att JB, hårvaran och mjukvaran är den samma

Skrivet av S_Z:

Det skiljer inte så mycket i pris mellan en MBA och motsvarande PC:

Samsung 9-series: 13" i5 1.6GHz, 4GB minne, 128 SSD:
Pris 10990 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950559

Ska vi jämföra mot denna Samsung så kan vi t.o.m kliva upp ett steg

MacBook Pro 13", 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5, 4 GB 1333 MHz, 500 GB (5400 varv/minut), Intel HD Graphics 3000
Pris: 10 995:- + fri frakt

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det skiljer inte så mycket i pris mellan en MBA och motsvarande PC:

MBA: 13" i5 1,7GHz, 4GB minne, 128GB SSD:
Pris: 9990 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1003311

Asus Zenbook 13" i5 1,7GHz, 4GB minne, 128GB SSD:
Pris: 9444 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937236

Samsung 9-series: 13" i5 1.6GHz, 4GB minne, 128 SSD:
Pris 10990 kr -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950559

Undrar bara vart fan du köper så dyr skit PCs? Har en för 5k (2 år gammal) som är väldigt mycket snabbare än detta (HP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Likvärdigt skulle vara en ultrabook, de är något billigare nu, men då har nuvarande MBA funnits i närmare ett år.
Så nej, en pc-laptop för 9000 är inte långt mycket bättre. I bästa fall är den lika bra.

Min gamla HP för 5 lappar är mycket bättre än en Air.
Edit: Och då menar jag Airen för 9k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Undrar bara vart fan du köper så dyr skit PCs? Har en för 5k (2 år gammal) som är väldigt mycket snabbare än detta (HP)

Skrivet av Waowt:

Min gamla HP för 5 lappar är mycket bättre än en Air.
Edit: Och då menar jag Airen för 9k.

Json_81 sa att en Mac inte är mycket dyrare än en jämförbar bärbar PC. De exempel jag gav är jämförbara och visar att han har rätt. Jag garanterar dig att din gamla HP inte är i närheten av dessa tre extremt smidiga och välbyggda bärbara jag länkar till utom möjligtvis just i ren prestanda.

Är allt du är ute efter så hög prestanda som möjligt till så lite pengar som möjligt så visst, då skall du inte se till Apple (eller motsvarande PC). Men så sluta vara så trångsynt och tro att alla är ute efter samma sak som dig när de köper datorer.

Tro det eller ej men det finns gått om folk som ser till mer än ren prestanda och värderar just smidighet, byggkvalite högt. För oss är det här betydligt bättre datorer än din gamla HP...

Personligen skulle aldrig i livet köpa något billigt otympligt plastskräp för att få lite mer prestanda till ett lägre pris, Apple erbjuder de för mig bästa datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Json_81 sa att en Mac inte är mycket dyrare än en jämförbar bärbar PC. De exempel jag gav är jämförbara och visar att han har rätt. Jag garanterar dig att din gamla HP inte är i närheten av dessa tre extremt smidiga och välbyggda bärbara jag länkar till utom möjligtvis just i ren prestanda.

Är allt du är ute efter så hög prestanda som möjligt till så lite pengar som möjligt så visst, då skall du inte se till Apple (eller motsvarande PC). Men så sluta vara så trångsynt och tro att alla är ute efter samma sak som dig när de köper datorer.

Tro det eller ej men det finns gått om folk som ser till mer än ren prestanda och värderar just smidighet, byggkvalite högt. För oss är det här betydligt bättre datorer än din gamla HP...

Personligen skulle aldrig i livet köpa något billigt otympligt plastskräp för att få lite mer prestanda till ett lägre pris, Apple erbjuder de för mig bästa datorerna.

Plastskräp? Detta är inte en bunt plast med ful design som du kanske tror. Själv gillar jag dens design och kvaliten är inte dålig. Alltså jag föredrar Mac OS före Windows, men när det gäller själva hårdvaran så är PCs mycket bättre. Dock så behövs inte extremt snabba maskiner för Mac OS. Antar att det är därför dom valt lite sämre komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Plastskräp? Detta är inte en bunt plast med ful design som du kanske tror. Själv gillar jag dens design och kvaliten är inte dålig. Alltså jag föredrar Mac OS före Windows, men när det gäller själva hårdvaran så är PCs mycket bättre. Dock så behövs inte extremt snabba maskiner för Mac OS. Antar att det är därför dom valt lite sämre komponenter

De har inte valt sämre komponenter, de väljer ju den hårdvara som lämpar sig. Du kan helt enkelt inte få in de mest kraftfulla processorerna i ett format som MBA (eller ultrabooks för den delen) har. Vill du ha kraftfullare Mac:ar får du välja de lite större MBP och då åker priset upp mer.

Men även här har andra tillverkare motsvarande bärbara i samma prisnivåer som Apple. Vi körde exempelvis 17 " HP Elite Workstations på jobbet tidigare och de kostar 25000kr+, precis lika mycket som de 17" MBP vi kör med nu.

Känns som vi är helt off-topic nu så skall försöka sluta här

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

De har inte valt sämre komponenter, de väljer ju den hårdvara som lämpar sig. Du kan helt enkelt inte få in de mest kraftfulla processorerna i ett format som MBA (eller ultrabooks för den delen) har. Vill du ha kraftfullare Mac:ar får du välja de lite större MBP och då åker priset upp mer.

Men även här har andra tillverkare motsvarande bärbara i samma prisnivåer som Apple. Vi körde exempelvis 17 " HP Elite Workstations på jobbet tidigare och de kostar 25000kr+, precis lika mycket som de 17" MBP vi kör med nu.

Känns som vi är helt off-topic nu så skall försöka sluta här

Jadu, det finns så mycket PC datorer, vissa kanske överdrivet dyra, andra inte.
En dator enligt mig ska inte behöva jättedyrt och bra byggmaterial. Det beror kanske på från person till person. Men sen så finns ju Mac mini som jag kollade på för ett tag sen. Den är inte dyr, den är liten, hyfsat snabb. Vet ej om den är bra för redigering av videos och bilder i iMovie och andra program.
Det som får mig att vilja ha en Mac är deras OS, om Apple någon gång (fast tror inte dom kommer göra det) sälja deras OS som MS gör, skulle jag köpt en PC utan OS (kanske byggt en) och stoppat in Mac OS i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Min gamla HP för 5 lappar är mycket bättre än en Air.
Edit: Och då menar jag Airen för 9k.

Det behövde du väl inte editera för att förklara, den det har pratats om hela tiden

Skrivet av S_Z:

Json_81 sa att en Mac inte är mycket dyrare än en jämförbar bärbar PC. De exempel jag gav är jämförbara och visar att han har rätt. Jag garanterar dig att din gamla HP inte är i närheten av dessa tre extremt smidiga och välbyggda bärbara jag länkar till utom möjligtvis just i ren prestanda.

Är allt du är ute efter så hög prestanda som möjligt till så lite pengar som möjligt så visst, då skall du inte se till Apple (eller motsvarande PC). Men så sluta vara så trångsynt och tro att alla är ute efter samma sak som dig när de köper datorer.

Tro det eller ej men det finns gått om folk som ser till mer än ren prestanda och värderar just smidighet, byggkvalite högt. För oss är det här betydligt bättre datorer än din gamla HP...

Personligen skulle aldrig i livet köpa något billigt otympligt plastskräp för att få lite mer prestanda till ett lägre pris, Apple erbjuder de för mig bästa datorerna.

Håller fullkomligt med dig, en Apple använder även kraften som sitter i deras datorer fullt ut, de är optimerade efter de saker som sitter i, därför bara utvalda 3:e parts tillverkare får göra komponenter till Apple's datorer, då får de kollen på vad det är och optimerar efter det, ur en PC får du inte ut all kraft på samma sätt, det är svårare att optimera då det finns för många 3:e parts tillverkare.

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det behövde du väl inte editera för att förklara, den det har pratats om hela tiden.

Det var någon som nämde långt tidigare att Airen har 2.4GHz eller vad det nu var. Den som jag snackar om har 1.6GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Det var någon som nämde långt tidigare att Airen har 2.4GHz eller vad det nu var. Den som jag snackar om har 1.6GHz

Det är antagligen det jag skrev som du påpekade och jag skrev inte att det var en Air, utan:

Skrivet av Absurd:

Ska vi jämföra mot denna Samsung så kan vi t.o.m kliva upp ett steg

MacBook Pro 13", 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5, 4 GB 1333 MHz, 500 GB (5400 varv/minut), Intel HD Graphics 3000
Pris: 10 995:- + fri frakt

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Men den finns även på ElGiganten för 9490:-

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det är antagligen det jag skrev som du påpekade och jag skrev inte att det var en Air, utan:

Men den finns även på ElGiganten för 9490:-

Tycker det är konstigt att en återförsäljare har mycket bättre priser än själva företaget som producerar sakerna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Tycker det är konstigt att en återförsäljare har mycket bättre priser än själva företaget som producerar sakerna

De sålde alla med förlust i en raid nu i veckan, de gör det emellanåt för att locka kunder, de tar in det på annat

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you