Permalänk
Medlem

6950 + tagan bz 700 = coilwhine

Tjena.

Tänkte höra med er om hur jag ska lösa mitt fall av coilwhine...

Jag har kört mitt 6950 i stockinställningar länge nu men har just skaffat vattenkylning så tänkte ge mig på att klocka kortet lite.

Jag har inte tänkt på det tidigare då jag ej har maxat kortet förut...

Nu är det iaf så att i stock så låter det inte allt för mkt, det är ytters lite coilwhine både i spel och lite extra i occt ( så lite så att jag inte stör mig)
Om jag skickar på 20% ström och maxar clock osv så tjuter det ett riktigt "vinande" ljud, riktigt högt.... samma i upplåsta shaders osv.

Jag kör ett Tagan bz 700 som enligt mig är ett bra nätagg och känner inte att det har varit ett stort problem förren nu.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168178140...

Just nu så kör jag båda 6pins pci-kablarna i adaptrar till molex. Kan ju vara det som är felet men när jag testade stoppa in ena pci-e kabeln så låter vinandet mycket mer och högre.

Har tappat bort ena pci-e kabeln så har inte testat 2x pci-e kablar men har kört ena på molex och ena direkt i nätagget.

Någon som vet någon lösning på detta eller om jag ska kontakta tagan ?

Känns inte som att det kan vara kablarnas fel men ska leta efter andra pci-e kabeln imorgon.

Anledningen till att jag inte använt pci-e kablarna är för att dom är sjukt svåra att sleeva då det sitter motstånd osv på kabeln...

Aja, kom med tips!

Mvh robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

I länken så ser ni nätagget.

Röda och Gröna = Pci-e (only)
Blåa = molex/sata osv.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

När du spelar, vad har du för frame rates nör du hör coil whinet?

Man kan minimera coil whinet om man begränsar frame raten. Med t.ex vsync eller en fps limiter. Detta ger också fördelen av att dra mindre ström och ge smidigare framerate.

Jag hör normalt coilwhine om jag kör ett spel utan vsync igång, och hoppar in i menyerna där frameraten kan dra upp i flera 1000fps.. och då hörs det rätt kraftigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

det blir coilwhine på hur mycket gpun jobbar... inte hur många fps...

Låt säga jag kör furmark på hög upplösning 20 fps och gpun jobbar 100% = coilwhine...

Låt säga du kör wow med vsync på 60hz skärm, då jobbar gpun kanske 20% = inget coilwhine.

Fasst det är ändå ett svagt coilwhine även i wow då gpun jobbar lite, hör skillnad när jag tabbar ut/in

så din teori är inte helt sann tyvärr :/

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Det här låter dumt, men det här tricket fungerade för mig när jag hade coilwhine på ett av mina grafikkort från 4xxx serien. Det jag gjorde var att knacka lätt på kortet, tex på back-platen, ett par gånger och coilwhine;t försvann.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

det blir coilwhine på hur mycket gpun jobbar... inte hur många fps...

Låt säga jag kör furmark på hög upplösning 20 fps och gpun jobbar 100% = coilwhine...

Låt säga du kör wow med vsync på 60hz skärm, då jobbar gpun kanske 20% = inget coilwhine.

Fasst det är ändå ett svagt coilwhine även i wow då gpun jobbar lite, hör skillnad när jag tabbar ut/in

så din teori är inte helt sann tyvärr :/

Hmm, prova det som Astroboy nämnde. Annars kolla om du har garanti på kortet kvar. Känns som kortet är defekt. Vad är det för märke? Är det referens modell?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det verkligen kortet som coilwhinar?

Jag trodde det var nätagget?

MvH

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Är det verkligen kortet som coilwhinar?

Jag trodde det var nätagget?

MvH

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte är säker vad det är som whinar. Prova gör så här. Gör en tratt av papper. Och lyssna dig sen fram till källan med chassie luckan öppen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro