AMD rullar ut Catalyst 12.6 Beta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimmy_pimmy:

Tråkigt för dom med 4000 serien eller lägre :/

Ja, väldigt tråkigt.
Kommer detta att förhindra att användare med Radeon 4000 serien inte kan uppgradera till Windows 8?

Skrivet av Commander:

Som vanligt inga release notes till Linux -_-

Mm, väldigt dåligt att AMD inte släpper några release notes till Linux.
Då vet ju man inte vad som är nytt eller fixat.
En anledning för mig att undvika AMDs grafikkort.
Michael Larabel brukar ibland publicera inofficiella release notes for fglrx/catalyst på Phoronix.

Skrivet av dlq84:

Skit är det, väntar på stöd för x.org 1.12

Ja, Nvidia brukar fixa en ny release med stöd för senaste X.org ganska snabbt.
För AMD tar det alltid mycket längre tid.
En av anledningarna till att jag undviker AMDs grafikkort.
Dock så kan du köra open source Radeon drivrutinerna men det inte like snabba.
Det finns en -ignoreABI parameter också och en konfigurationsinställning i xorg.conf filen.

$ Xorg -ignoreABI

Section "ServerFlags" Option "IgnoreABI" "True" EndSection

Skrivet av anon183825:

Min Windows 8 testmaskin har ett AMD Radeon HD 4670, kändes lite surt att inte kunna installera Release Preview drivrutinerna ja.

Men tycker det är ganska dåligt att inte 4xxx serien stöds, det är ju inte antikt kortet precis.

Ett tips är att du kan testa Windows 8 i en virtuell maskin istället för på en riktig testmaskin.
Ja, tråkigt att stöd för 4000-serien fasas ut.

Skrivet av dj christian:

Vad är Xorg för något och vad är det bra för?

X.org är en grafik server och ett fönster system som används på Linux (och andra Unix system som Solaris, BSD, etc). Det implementerar X11 protokollet och är nätverkstransparent.

Mer information:
http://www.x.org/
http://sv.wikipedia.org/wiki/X_Window_System

Permalänk
Entusiast

Första gången jag uppgraderar drivrutiner med AMD, utan en clean installation funktion som i Nvidias drivrutiner hur bör jag uppgradera? Bara installera rakt över eller ta bort de gamla först?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, väldigt tråkigt.
Kommer detta att förhindra att användare med Radeon 4000 serien inte kan uppgradera till Windows 8?

Mm, väldigt dåligt att AMD inte släpper några release notes till Linux.
Då vet ju man inte vad som är nytt eller fixat.
En anledning för mig att undvika AMDs grafikkort.
Michael Larabel brukar ibland publicera inofficiella release notes for fglrx/catalyst på Phoronix.

Ja, Nvidia brukar fixa en ny release med stöd för senaste X.org ganska snabbt.
För AMD tar det alltid mycket längre tid.
En av anledningarna till att jag undviker AMDs grafikkort.
Dock så kan du köra open source Radeon drivrutinerna men det inte like snabba.
Det finns en -ignoreABI parameter också och en konfigurationsinställning i xorg.conf filen.

$ Xorg -ignoreABI

Section "ServerFlags" Option "IgnoreABI" "True" EndSection

Ett tips är att du kan testa Windows 8 i en virtuell maskin istället för på en riktig testmaskin.
Ja, tråkigt att stöd för 4000-serien fasas ut.

X.org är en grafik server och ett fönster system som används på Linux (och andra Unix system som Solaris, BSD, etc). Det implementerar X11 protokollet och är nätverkstransparent.

Mer information:
http://www.x.org/
http://sv.wikipedia.org/wiki/X_Window_System

Är nVidia snabba med sina drivrutiner att ha senaste Xorg? har för mig de var ganska sega mot kernel uppdateringar. Det som höll bort mig med nVidia kort var just deras kassa stöd för Xrandr och inget stöd för 3 skärmar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Nu vill vi inte se någon AMD vs Nvidia fanboykrig, sakliga argument, rediga diskussioner. Inga ogrundade åsikter som bara åsyftar att starta tjafs och bråk, begrips? Ser någon ett sådant uttalande, anmäl och låt bli att svara. Det gör bara resten av tråden obegriplig när vi måste radera inlägg om de blivit ihopvävda med vettiga synpunkter.

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Låter riktigt bra faktiskt. Tycker månads-drivers bara har blivit stökigt och rushat. Det var länge sen man ens vågade uppdatera drivrutinerna direkt vid release, utan jag har istället bara gjort det vid behov eller om det enligt forum har varit en bra release. Nu får dom fan se till att fixa det spontana blåskärms-strulet. Jag har haft problem med det till och från i ett halvår nu med nyare drivers. Fint att eyefinity funkar bra igen iaf.

Skrivet av Firkraag:

Första gången jag uppgraderar drivrutiner med AMD, utan en clean installation funktion som i Nvidias drivrutiner hur bör jag uppgradera? Bara installera rakt över eller ta bort de gamla först?

Det har funkat utmärkt att bara installera rakt över för mig det senaste året iaf.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Bravo:

Det har funkat utmärkt att bara installera rakt över för mig det senaste året iaf.

Lysande, tack.

Jag har ett problem med denna nya drivrutinen, min TV som är inkopplad är inte längre fullscreen. Den visar 1080p@60hz men det är en svart ram runt bilden på några centimeter per sida.

Har skärm inkopplad på DP#2 och TV'n i HDMI. Någon som har en idé vad som kan ha skett?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Tycker jag fick sämre prestanda i Diablo 3 med 12.6 med singelkort

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Lysande, tack.

Jag har ett problem med denna nya drivrutinen, min TV som är inkopplad är inte längre fullscreen. Den visar 1080p@60hz men det är en svart ram runt bilden på några centimeter per sida.

Har skärm inkopplad på DP#2 och TV'n i HDMI. Någon som har en idé vad som kan ha skett?

Angående ditt problem ovan så finns något som kallas overscan, du når detta genom CCC panelen under "my digital flat panels" --> "scaling options" och sen får du testa med slidern tills din "ram" försvinner, kan vara olika på olika skärmar/tv's vilket läge man får köra.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aramith:

Angående ditt problem ovan så finns något som kallas overscan, du når detta genom CCC panelen under "my digital flat panels" --> "scaling options" och sen får du testa med slidern tills din "ram" försvinner, kan vara olika på olika skärmar/tv's vilket läge man får köra.

Tack, fungerade utmärkt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Är nVidia snabba med sina drivrutiner att ha senaste Xorg? har för mig de var ganska sega mot kernel uppdateringar. Det som höll bort mig med nVidia kort var just deras kassa stöd för Xrandr och inget stöd för 3 skärmar.

Nu är inte jag helt insatt, men som jag har förstått det så är Nvidia hyfsat snabba med ny drivrutin som stödjer senaste ABI när X.org släpper ny version.
AMD brukar det dröja längre för.
Snabbare för Nvidia än AMD, men både Nvidia och AMD har inte stöd vid det datum som en ny X.org release har, då är det bara open source drivrutinerna som har stöd för senaste, sen brukar det följas upp av Nvidia, och sen av AMD.

Det är en sak som är dåligt med Nvidia's proprietära drivrutiner, det är att dom inte har haft stöd för XRandR. Dock så finns det numera stöd för XRandR i Nvidia's 300 beta drivrutin.

En annan som är dåligt med Nvidia's proprietära drivrutiner (även AMDs tror jag) är att dom inte har stöd för fbcon / fast VT switching (Ctrl+Alt+Fx tar sekunder).

Permalänk
Medlem

Hoppas bannemig att Portal 2 och Overdrive fungerar igen annars är det ju genomlöjligt.
EDIT: JA ÄNTLIGEN, det tog bara 3 versioner att få rätt på det... Men skit samma, ÄNTLIGEN

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Första gången jag uppgraderar drivrutiner med AMD, utan en clean installation funktion som i Nvidias drivrutiner hur bör jag uppgradera? Bara installera rakt över eller ta bort de gamla först?

Jag:
#1: Avinstallerar drivrutiner
#2: Startar om datorn
#3: Raderar manuellt filer från datorn som inte försvann, konfigurationsfiler och liknande
#4: Startar om
#5: Installerar drivrutiner
#6: Startar om
#7: Klart

För att undvika obehagligheter som jag ibland stöter på, beroende på din datorkonfiguration så kan du ju slippa buggar jag får. Jag misstänker att mitt antivirus & brandvägg ställer till det lite med sina sofistikerade skyddstekniker.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

AMD Catalyst Application Profile - 12.6 CAP1 finns nu ute. Ännu bättre för mig!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

sitter på ett 4650 kan jag inte köra 12.6 då? eller finns alla gamla saker där för 4xxx serien?
Vilken drivrutin ska man ha för 4000 serien?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
99:e percentilen

Är det någon här som vet hur man uppdaterar från 12.3 till 12.4?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Är det någon här som vet hur man uppdaterar från 12.3 till 12.4?

Det undrar jag också. Lyckades aldrig installera 12.4 korrekt.
När jag avinstallerar 12.3 och sen installerar 12.4 står det i CCC att jag har 11.11.
Testar 12.6 beta nu.

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Är det någon här som vet hur man uppdaterar från 12.3 till 12.4?

Sudo pacman -Syu

Du laddar ner senaste drivrutiner och installerar dom. Uppgradera uppåt brukar gå smort, det är om du skall gå åt andra hållet som problem kan uppstå på Windows. Då krävs Driversweeper.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Commander:

Sudo pacman -Syu

Du laddar ner senaste drivrutiner och installerar dom. Uppgradera uppåt brukar gå smort, det är om du skall gå åt andra hållet som problem kan uppstå på Windows. Då krävs Driversweeper.

Varje gång jag startar datorn kommer det upp att jag ska uppdatera till 12.4. De gånger jag har gjort det har det "fungerat", men efter installationen står det ändå bara 12.3 i CCC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter just nu med två identiska skärmar, en kopplad till HDMI och den andra DVI. Men trots ännu en uppdatering så kvarstår problemet för båda skärma och för båda portarna (då det går som en linje genom den skärm som inte är kopplad till HDMIn). Det tar drygt fem sekunder för linjen att färdas genom skärmen innan den börjar om på nytt, nerifrån och upp.

Men kör man skärmarna var för sig eller båda i DVI så är problemet löst. Men då man har en tredje skärm på väg så antar jag att problemet fortfarande inte är löst.. för i helvete AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tycker jag fick sämre prestanda i Diablo 3 med 12.6 med singelkort

Mvh J

Så alla dryga FPS drops är kvar?
Hade verkligen hoppats på en fix

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Varför försvinner mitt ljud över hdmi i denna versionen?
Nu har jag bråkat fram o tillbaks med drivrutiner hela dagen, o börjar bli riktigt förbannad. De andra versionerna jag testat så funkar ljudet i, men just denna så försvinner det. Ställt in standardljudenhet o allt hittas o är frid o fröjd men inte fasen låter det nåt.
Varför?

Edit: Nu har jag ljud helt plötsligt utan o ändrat på nåt..

Edit 2: Det försvann lika fort igen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Jag brukar normalt inte avinstallera när det kommer ny version. Det första försöket sket sig denna gång. Den sade något om "failed" på driver installationen. Körde då en avinstallation och bootade om. Då gick installationen igenom utan fel.

Det verkar som BSOD-problemen löst sig. Jag tycker också att SR3 flyter på betydligt bättre med CF i eyefinity. Tyvärr kan jag inte bekräfta detta eftersom Directx9 är trasigt nu.

Jag kan varken köra Fraps över huvudtaget och inte eller SR3 i DirectX9. Normalt kör jag inte SR3 i Dx9 mode. Det var bara en test.

Någon annan som har problem med Dx9 efter installation av 12.6 betan?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Så alla dryga FPS drops är kvar?
Hade verkligen hoppats på en fix

Ja tyvärr. Har dock 120hz skärm så behöver hålla 120fps med Vsync för att det ska bli lent och fint. Men med 12.6 droppar det ner mot 80-90 ganska ofta. Har ett 7970.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Av någon anledning har kortet bestämt sig för att inte fungera 2 gånger sedan 12.6 vid slösurfande. Första gången visade den konstiga färger. Andra gången blev det bara svart. Båda gångerna fortsatte datorn som vanligt, men skärmen förblev "trasig". Jag är tillbaka på 12.4 nu för att se ifall problemet är drivaren eller kortet i sig.

Permalänk

12.6 beta 6 juni verkar funka nu för 3 och 4 kort 3 skärmar ( jag sålde skiten och kör nu bara 2 kort en skärm

Här hittar du den drivrutinen:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1697847

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I