Permalänk
Medlem

Luft VS. Vatten

Hmm, Efter en längre funderar på alla mäns kontor satte jag mig här o börja leta efter ett svar på min fråga " Vad är bäst? Vatten eller Luftkylning"
Har inte hittat något vettigt svar på min fråga angående det, Så därför frågar jag er andra Clockers och moddare hur och varför ni anser antingen luft eller vatten vara bättre än den andra. Praktiskt taget borde ju i smådatorer (Läs WoW på ultra o CPU stock) klara sig på endast stock kylare. Jag själv jämnför det med ett mindre motordrivet fordon som är Luftkylt.

Därav Vatten som sitter i större motordriva fordon så sitter där ju en Vattenkylare med Glykol o så.

Men nu rent teroetiskt, vad flyttar mest värme per Kubik cm/m/km , per minut säger vi. Och vi kan tex ta ett Helt standard Bigtower.

Skulle vara skojj hur stor skillnaden är och vad som egentligen är bäst för värmeavledning. De e ju inte alltid att säg vatten tex är bäst i alla sammanhang för att förflytta saker

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem

Tänkter du på de slutna vattenkylarna isf? För en vanlig luftkylare har inte mycket att säga till om mot en fet loop.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Vatten är mest effektivt helt enkelt för att du kan ha mycket större och effektivare yta som du kyler med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

adet beror ju helt ch hållet på vad det är för luftkylare respektive vattenkylare. I stort är vattenkylning bättre för som Inveramsay sa så har man OFTAST större yta att kyla på.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Man ska dock komma ihåg att när det sker missöden med vatten så dör en hel dator. Vatten har inte i en dator att göra, om man inte överklockar på elitnivå. Även då har man kväve och inte vatten.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Man ska dock komma ihåg att när det sker missöden med vatten så dör en hel dator. Vatten har inte i en dator att göra, om man inte överklockar på elitnivå. Även då har man kväve och inte vatten.

Man ska dock komma ihåg att destillerat vatten används i vattenkylningssystem. DVS inte ledande!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Man ska dock komma ihåg att destillerat vatten används i vattenkylningssystem. DVS inte ledande!

Destillerat eller ej, det blir nog ledande ganska snabbt av att snurra runt i kopparblock och -radiatorer.

Eller om man använder algmedel, färg osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Man ska dock komma ihåg att när det sker missöden med vatten så dör en hel dator. Vatten har inte i en dator att göra, om man inte överklockar på elitnivå. Även då har man kväve och inte vatten.

Och att de flesta har fler fläktar i sina vattenloopar än vad folk som kör med luftkylning har

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Man ska dock komma ihåg att när det sker missöden med vatten så dör en hel dator. Vatten har inte i en dator att göra, om man inte överklockar på elitnivå. Även då har man kväve och inte vatten.

Korrigering, Vatten har inget att gjöra i datorn Om man inte har tid/ork att se till att det blir ordentligt gjort.
Vet man vad man gjör och inte köper budget komponenter så är risken extremt minimal, samt de flesta större leverantörer har garantier ifall att deras delar skulle börja läcka.

Vatten har väldigt mycket att gjöra idatorn även om man inte är överklockare, 100% knäpptyst htpc/server (vattenklylining, fläktar@200rpm, ssd )? hell yes.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Man ska dock komma ihåg att när det sker missöden med vatten så dör en hel dator. Vatten har inte i en dator att göra, om man inte överklockar på elitnivå. Även då har man kväve och inte vatten.

Jag har haft läckage två gånger pga rent slarv. Ingen gång har datorn dött dock. Vatten är ett utmärkt alternativ om man har tid/pengar/ork att hålla på med det, inte för att det är särskilt mycket jobb egentligen. Inte mycket mer än en vanlig städning av en luftkyld låda.

Dessutom är det tyst, knäpptyst, om man gör det rätt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Man ska dock komma ihåg att när det sker missöden med vatten så dör en hel dator. Vatten har inte i en dator att göra, om man inte överklockar på elitnivå. Även då har man kväve och inte vatten.

Visst är det så! Gör man det ordentligt och underhåller sin vattenkylning så ska du se att fungerar smärtfritt. Personligen har jag kört vattenkylt sedan 2005 och det har fungerat ypperligt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Luft > all

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

En riktig vattenkylning vinner 10/10 mot ordinär luft.

Sedan är det fint, också.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag respekterar era åsikter men står fast vid min. Det är ju upp till TS vad som passar denne bäst.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Folk som säger att vatten/vattenkylning inte hör hemma i en dator pratar troligtvis utan erfarenhet, alternativt har de erfarenhet men pga att de är värdelösa har deras system läckt.

Om man bygger ett vettigt system med en gnutta tanke bakom det hela får man ett knäpptyst system som dessutom kyler fruktansvärt bra.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Har kört vatten sen 2006 och mitt enda missöde var att jag köpte en 5,25 xspc top som gjorde att pumparnas resonans spred sig i chassiet. Sen är det diskutabelt om man anser att det är värt det, kostar några tusenlappar mer än en duglig luftkylningslösning men erhåller istället ett nästan ljudlöst system (dessa nätaggregat...........). Frågan är vad man prioriterar, men sitter man längre stunder och arbetar vid datorn tycker jag absolut det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Luft räcker oftast. Om inte så får man gå över till vatten.

Krångligare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Om TS strävar efter maximalt möjliga tystnad så är det luftkylning som gäller.
En stor tornkylare med dubbla lågvarviga fläktar ger bäst ljudnivå/kylförmåga.
Däremot har jag hittills inte stött på en enda riktigt tyst pump.

Är man däremot ute efter bästa möjliga prestanda så är det vatten som gäller.

Permalänk
99:e percentilen

Vattenloop krossar luftkylning i såväl temperatur som ljudnivå. Jämför du en sluten CPU-kylare (t ex Corsair H60) är skillnaden mindre, men du kan mycket väl – som jag gjorde – råka ut för en pump som låter som en dödssjuk hårddisk från 90-talet.

Man får tänka på att en vattenloop kostar rätt bra också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är inte den större ytan som är vattnets fördel, utan att vatten har MYCKET högre värmeledningsförmåga.

Vattenkylning har mycket högre potential om man vill ha något högpresterande och tyst, men det kostar därefter!

Permalänk
Entusiast

Att tänka på:

Vatten har ingen effektivare kylningsverkan.
Vatten underlättar bara transporten av värmen.

Vattenkylningssystem och luftkylningssystem som har samma exponerad area mot luft, kyler båda lika bra. Vatten har däremot fördelen att värmen kan transporteras längre sträckor utan att man behöver tänka på materials termiska motstånd lika mycket.

Många misstar sig och tror att vattenkylning är effektivare, men i själva verket handlar det bara om en effektivare transport av värmen. Effektiviteten kommer utifrån att man dumpar av värmen utanför chassit istället för inuti.

Vattenkylning är att föredra om det uppstår värmeproblem i chassit, och evakueringen i chassit inte räcker till. Man vill i de flesta fall flytta värmedumpningen från insidan till utsidan, och där är vattenkylning den mest ekonomiska lösningen.

Det finns andra lösningar med värmerör (Eng: Heatpipe) som leder ut värmen genom chassit och på utsidan sitter det stora kylflänsar. Effektivare, tystare och kräver mindre underhåll, men kostar mycket mer istället. Zalman har en sådant chassi, med värmerör och stora kylflänsar på sidorna, i sitt sortiment.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Njae asså, Jag personligen gillar inte vattenslangar genom chassit och liknande, Ser mer stilrent ut när de sitter nån " maffig " kylflens över processorn. Att vatten kyler bäst var bäl inte det helt svåra att räkna ut, men är skillnaden verkligen så stor? De slår ju kanske inte med 10-15grader..

Och en tex h100 e ju inte lika bra som ett komplett vattensystem med reso o liknande..

Detta var mest för att få en pik om var man ska börja köra, om det är lönt att köra ett komplett vatten direkt eller man kan köra full luft och uppnå samma tempraturer ( Jag bryr mig inte om ljud då min låda kommer vara maximalt ljuddämpad )

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av unbound:

Njae asså, Jag personligen gillar inte vattenslangar genom chassit och liknande, Ser mer stilrent ut när de sitter nån " maffig " kylflens över processorn. Att vatten kyler bäst var bäl inte det helt svåra att räkna ut, men är skillnaden verkligen så stor? De slår ju kanske inte med 10-15grader..

Och en tex h100 e ju inte lika bra som ett komplett vattensystem med reso o liknande..

Detta var mest för att få en pik om var man ska börja köra, om det är lönt att köra ett komplett vatten direkt eller man kan köra full luft och uppnå samma tempraturer ( Jag bryr mig inte om ljud då min låda kommer vara maximalt ljuddämpad )

Temperaturen beror helt på hur man bygger ett vattenkylningssystem. Med ej färdigbyggd vattenkylning med tillräckligt stora radiatorer skulle man till och med kunna hålla en högt överklockad processor 5-10 grader över rumstempen under last.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av unbound:

Njae asså, Jag personligen gillar inte vattenslangar genom chassit och liknande, Ser mer stilrent ut när de sitter nån " maffig " kylflens över processorn. Att vatten kyler bäst var bäl inte det helt svåra att räkna ut, men är skillnaden verkligen så stor? De slår ju kanske inte med 10-15grader..

Och en tex h100 e ju inte lika bra som ett komplett vattensystem med reso o liknande..

Detta var mest för att få en pik om var man ska börja köra, om det är lönt att köra ett komplett vatten direkt eller man kan köra full luft och uppnå samma tempraturer ( Jag bryr mig inte om ljud då min låda kommer vara maximalt ljuddämpad )

Alltså, min loop med en 360-rad och en 240-rad med block på båda grafikkorten och processorn gör att komponenterna inte går över 50c i load och låter betydligt mindre än vad de gör med originalkylarna, sen om det är värt 5-6 papp är ju en annan femma. Jag tycker det! ^^

Edit: Kan ju tilläggas att jag kör en Liang D5 med EK-topp, den är knäpptyst med skumgummi under den!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Om frågan är vad som är bäst, så är ju svaret vatten.
Sen så finns det ju andra saker att ta hänsyn till, inte minst priset...

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/nyhet/15343-nofan-cr-95c-icepipe-k...
Finns det bättre alternativ om man söker ett ljudlöst system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unbound:

( Jag bryr mig inte om ljud då min låda kommer vara maximalt ljuddämpad )

Varför ska du ha en maximalt ljuddämpad låda om det inte spelar någon roll? Oavsett låda så kommer det låta mycket med högljudd kylning.

En sak iaf som är en stor fördel med luft är enkelheten och låga priset. Inte svårt att fixa en idiotsäker kylning som klarar att kyla en Ivy eller Sandy över 4Ghz.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av borz:

Om TS strävar efter maximalt möjliga tystnad så är det luftkylning som gäller.
En stor tornkylare med dubbla lågvarviga fläktar ger bäst ljudnivå/kylförmåga.
Däremot har jag hittills inte stött på en enda riktigt tyst pump.

Är man däremot ute efter bästa möjliga prestanda så är det vatten som gäller.

D5 pumpen är knäpptyst. Vet att flera Eheim 220V pumparna är tysta. det som ev. låter mycket i en vattenkyld dator är om det skvalpar/sörplar i reservoaren. (Vilket det inte ska göra!)
Eller om pumpen för den delen går torr/defekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

D5 pumpen är knäpptyst. Vet att flera Eheim 220V pumparna är tysta. det som ev. låter mycket i en vattenkyld dator är om det skvalpar/sörplar i reservoaren. (Vilket det inte ska göra!)
Eller om pumpen för den delen går torr/defekt

Pumparna har en tråkig förmåga att vibrera. Även om D5-pumpen med lämplig topp är tyst så är den inte "knäpptyst".
Egentligen är diskussionen värdelös då olika människor uppfattar ljud olika.
Jag personligen anser att vattenkylning inte hör hemma i ett bygge vars mål är tystnad.

Ska man däremot bygga en kraftfull men tyst maskin så är valet ganska lätt!

Permalänk
Medlem

Största bekymret är att hitta ett tyst nätagg, de vattenkylda kostar fantasisummer och de fläktlösa har för låg effekt och blir alldeles för varm utan något som vispar runt luften.