Behöver hjälp med val av processorkylare!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med val av processorkylare!

Hej!

Jag behöver lite hjälp vad gäller val av kylare till processorn. Min rigg ser ut så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1864549/2012-06-03-superlada...

Jag är helt grön vad gäller eftermarknadskylare, så ni får gärna komma med tips och idéer.

Jag vill inte ha någon som låter allt för mycket, sedan vill jag gärna att den smälter in bra med färgerna på moderkortet (svart och röd)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är utseendet?

Många kylare går ju i svart.

Man kan ju spraymåla lite om det är så...

Mitt intryck är att NH-D14 & Silver Arrow ligger i toppen. 212+ är ett populärt budgetalternativ.

Scythe Mugen bör vara ett prisvärt mellansteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur viktigt är utseendet?

Många kylare går ju i svart.

Man kan ju spraymåla lite om det är så...

Mitt intryck är att NH-D14 & Silver Arrow ligger i toppen. 212+ är ett populärt budgetalternativ.

Scythe Mugen bör vara ett prisvärt mellansteg.

Så viktigt kanske det inte är vid närmare eftertanke...

Sedan vill jag gärna att det inte är alltför dyr, max 500

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Så viktigt kanske det inte är vid närmare eftertanke...

Sedan vill jag gärna att det inte är alltför dyr, max 500

Jag har hört bra saker om Mugen.

En rejäl kylfläns med PWM-styrd fläkt på. Gillar man inte fläkten kan man förstås byta. En biffig kylfläns har man iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag har hört bra saker om Mugen.

En rejäl kylfläns med PWM-styrd fläkt på. Gillar man inte fläkten kan man förstås byta. En biffig kylfläns har man iaf.

Den ser bra ut, tror du den passar på mitt bygge? Så att inte minnena är i vägen menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Den ser bra ut, tror du den passar på mitt bygge? Så att inte minnena är i vägen menar jag

Nu när jag tänker efter så verkar det lite osäkert. Det är ju ett ganska tight designat mATX-kort.

Den där kvadraten som är helt fri runt sockeln verkar vara ~96mm. Men jag vet inte hur höga komponenterna runtomkring är...

Denna håller sig högt över moderkortet, och kyler mkt bra. Men kostar lite mer då förstås.

Du får nog göra lite research om du bestämt dig för ett mATX-kort. Med lite tur kan ngn annan här ge säkra svar.

Permalänk
Skrivet av kelloxz:

Den ser bra ut, tror du den passar på mitt bygge? Så att inte minnena är i vägen menar jag

Vet inte, men annars kanske du kan byta till lägre minnen t.ex. dessa:
http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Vet inte, men annars kanske du kan byta till lägre minnen t.ex. dessa:
http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp

Tycker att dem jag valt är riktigt snygga annars^^
Måste man ha en kylare då? räcker inte den man får med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Tycker att dem jag valt är riktigt snygga annars^^
Måste man ha en kylare då? räcker inte den man får med?

Ska du klocka din processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Ska du klocka din processor?

Kanske inte i första taget, men om de verkligen är nödvändigt för att få ut mest utav den så kan det bli av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Kanske inte i första taget, men om de verkligen är nödvändigt för att få ut mest utav den så kan det bli av.

Om du ska klocka borde du köpa en processorkylare. Annars behöver du ej en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Om du ska klocka borde du köpa en processorkylare. Annars behöver du ej en.

Okej då kan jag ju köpa en i efterhand!

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Sh1ft21:

Om du ska klocka borde du köpa en processorkylare. Annars behöver du ej en.

Den fungerar ju fint att klocka med bara du klockar lite.

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur viktigt är utseendet?

Många kylare går ju i svart.

Man kan ju spraymåla lite om det är så...

Mitt intryck är att NH-D14 & Silver Arrow ligger i toppen. 212+ är ett populärt budgetalternativ.

Scythe Mugen bör vara ett prisvärt mellansteg.

Du beställer från Inet, dom har 212+ evo om jag inte missminner mig, du tar den, varför? För att den kostar i princip nada, och sänker ljudnivån i din ljuddämpande låda som jag tänker mig att du köpte för att du ville att den skulle vara tyst?

Skönt samtidigt att få den installerad från scratch och slippa pillet!