Permalänk
Medlem

Vem har underklockat min dator?

Hej! Jag har två frågor. När jag stresstestar min dator med hjälp av orthos går den upp i ca 80 grader. Är det en skadlig nivå eller är det ok? Nästa fråga, det är en 2,13 GHz hårddisk men under 100% load går den bara upp i 1596 MHz (266 MHz * multiplier 6). Betyder det att datorn på något sätt är underklockad? Jag har inte mixtrat med klockningen själv. Får jag inte ut maxkapacitet av min CPU?

HP pavilion dv7.
grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 4650
processor: Intel Core 2 Duo Processor P7450 2,13 GHz
OS: 32-bit win7
RAM: 2 st 2048 MB Hyundai Electronics DDR2 @ 400 MHz

Bonusfråga: går det att utnyttja 4 GB RAM med win 32-bit?
Bonusfråga 2: Kan man reklamera en dator för det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megnetz:

Hej! Jag har två frågor. När jag stresstestar min dator med hjälp av orthos går den upp i ca 80 grader. Är det en skadlig nivå eller är det ok? Nästa fråga, det är en 2,13 GHz hårddisk men under 100% load går den bara upp i 1596 MHz (266 MHz * multiplier 6). Betyder det att datorn på något sätt är underklockad? Jag har inte mixtrat med klockningen själv. Får jag inte ut maxkapacitet av min CPU?

HP pavilion dv7.
grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 4650
processor: Intel Core 2 Duo Processor P7450 2,13 GHz
OS: 32-bit win7
RAM: 2 st 2048 MB Hyundai Electronics DDR2 @ 400 MHz

Bonusfråga: går det att utnyttja 4 GB RAM med win 32-bit?
Bonusfråga 2: Kan man reklamera en dator för det här?

1. Intel Speedstep, kolla om det går att stänga av i BIOS. Temperaturen är väl inom gränserna. De blir rätt varma. Testa att rensa fläkten.
2. 32-bit har en gräns på 4GB, men då grafikkort, nätverk, ljud med mera ska ha minne adresserat kommer du se mellan 2.5-3.75GB
3. Nej. Jag citerar: "It's not a bug, it's a feature!"

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av megnetz:

Hej! Jag har två frågor. När jag stresstestar min dator med hjälp av orthos går den upp i ca 80 grader. Är det en skadlig nivå eller är det ok? Nästa fråga, det är en 2,13 GHz hårddisk men under 100% load går den bara upp i 1596 MHz (266 MHz * multiplier 6). Betyder det att datorn på något sätt är underklockad? Jag har inte mixtrat med klockningen själv. Får jag inte ut maxkapacitet av min CPU?

HP pavilion dv7.
grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 4650
processor: Intel Core 2 Duo Processor P7450 2,13 GHz
OS: 32-bit win7
RAM: 2 st 2048 MB Hyundai Electronics DDR2 @ 400 MHz

Bonusfråga: går det att utnyttja 4 GB RAM med win 32-bit?
Bonusfråga 2: Kan man reklamera en dator för det här?

Förlåt men den markerade texten skrattade jag verkligen för mig själv åt^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Tack för svar! Trodde Speedstep bara var aktiverat när man inte hade strömsladden i?
@Curemylife: Tack så mkt för hjälpen, du är verkligen en vänlig själ!

Permalänk
Medlem

Ingen som vet ngt om detta? Jag hittar ingen info om att jag skulle ha ngt speedstep och jag hittar ingenstans i BIOS där jag kan inaktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megnetz:

@SirMacke: Tack för svar! Trodde Speedstep bara var aktiverat när man inte hade strömsladden i?
@Curemylife: Tack så mkt för hjälpen, du är verkligen en vänlig själ!

Skrivet av megnetz:

Ingen som vet ngt om detta? Jag hittar ingen info om att jag skulle ha ngt speedstep och jag hittar ingenstans i BIOS där jag kan inaktivera det.

Jag tror att det är processorn som klockar ner sig p.g.a. temperaturen, inte speedstep. Speedstep klockar bara ner när CPUn inte används.

Permalänk
Entusiast

Det finns ingen anledning att stänga av Speedstep, då den drar upp klockfrekvensen när det behövs.
Stänger du av speedstep så kommer processorn att ligga på max frekvens och max spänning för jämnan, och utveckla onödigt mycket värme när datorn inte är under belastning.

Min gissning till varför du får en sänkt klockfrekvens under belastning är den höga temperaturen. Troligen så kickar det termiska skyddet in, och stryper spänning och klockfrekvens när temperaturen nått en kritisk nivå, och 80+ är en sådan nivå.

Dags att damma ur datorn kanske? Damm i kylflänsar är många gånger boven till höga temperaturer. Synnerhet i bärbara datorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finns ingen anledning att stänga av Speedstep, då den drar upp klockfrekvensen när det behövs.
Stänger du av speedstep så kommer processorn att ligga på max frekvens och max spänning för jämnan, och utveckla onödigt mycket värme när datorn inte är under belastning.

Min gissning till varför du får en sänkt klockfrekvens under belastning är den höga temperaturen. Troligen så kickar det termiska skyddet in, och stryper spänning och klockfrekvens när temperaturen nått en kritisk nivå, och 80+ är en sådan nivå.

Dags att damma ur datorn kanske? Damm i kylflänsar är många gånger boven till höga temperaturer. Synnerhet i bärbara datorer.

Tack för svar! Då blir det lite dammsugning då :). Ngn idé att byta kylpasta när den är tre år gammal? Läste i nåt test här att man kan sänka endast 2-3 grader med en bättre kylpasta, men pastan kanske torkar in med åren?

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag frestar ert tålamod här men jag har en till fråga :). I Idle state visar Hwmonitor 59 grader samtidigt som coretemp visar 49 grader. Vilken är mest att lita på?

Permalänk
Medlem

Realtemp
Pasta bör bytas ca en gång om året då den börjar förlora sin värmeledningsförmåga efter ett par månader.
rensa flesarna med en borste använd för guds skull inte dammsugaren.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ZOiDVOiD:

Realtemp
Pasta bör bytas ca en gång om året då den börjar förlora sin värmeledningsförmåga efter ett par månader.
rensa flesarna med en borste använd för guds skull inte dammsugaren.

Det är nog inte att rekommendera att byta kylpasta i en laptop

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megnetz:

Tack för svar! Då blir det lite dammsugning då :). Ngn idé att byta kylpasta när den är tre år gammal? Läste i nåt test här att man kan sänka endast 2-3 grader med en bättre kylpasta, men pastan kanske torkar in med åren?

Jag hade bytt den, men man måste tänka på att en laptop CPU är väldigt känslig utan heatspreader på så man måste vara försiktig och inte skruva fast kylare för hårt sen. Kylpasta kan torka efter tid, så du kan möjligtvis tjäna någon grad på att byta.

Skrivet av Newklear:

Det är nog inte att rekommendera att byta kylpasta i en laptop

Varför inte? Precis som på en stationär, till och med enklare med vissa.

Permalänk
99:e percentilen

Två saker:
1. Hårddisken har ingen klockfrekvens.
2. Dammsug INTE i datorn! Du kan förstöra den med statisk elektricitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av megnetz:

Tack för svar! Då blir det lite dammsugning då :). Ngn idé att byta kylpasta när den är tre år gammal? Läste i nåt test här att man kan sänka endast 2-3 grader med en bättre kylpasta, men pastan kanske torkar in med åren?

Använd INTE dammsugaren. Den kan skapa statiskt laddade zoner i datorn, och hanterar man detta fel, kan detta skada datorn.
Använd istället tryckluft och blås ur dammet ur datorn.
Men om du tänkt applicera om kylpastan, så kan du passa på att damma ur kylflänsen utanför datorn i samma veva.

Tips: Tryckluft på burk
Tänk på:
Tryckluften i burken är en inert gas i vätskeform, så håll burke upprätt. Annars riskerar du att spruta ut gasen i vätskeform direkt, vilket kan utsätta datorn för så kallad "termisk stress", vilket kan vara skadligt för datorn.
När burken töms, så blir den kall och trycket sjunker. Detta är normalt.
Lägg burken i ett varmvattenbad några minuter så bygger den upp trycket igen. Alternativt låt den stå i rumstemperatur några timmar.

Om du kan komma åt och montera bort kylaren utan större ingrepp, eller är modig nog att skruva isär datorn i beståndsdelar, så kör på det. Det kan hända att det sitter en mycket tunn metallfilm mellan processor och kylfläns. Den kan du ta bort och ersätta med vanlig kylpasta. (En del datortilverkare använder mjuk metallfilm istället för kylpasta, då det är produktionstekniskt sett billigare och enklare att hantera.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

byt inte kylpasta på processorn... dammsugare fungerar fint om man inte sätter den direkt mot komponenter. slå på dammsugaren och för den saktare närmare insuget tills du hör hur fläkten varvar upp och du ser en damm-explosion då är du klar. det som folk snackar om statisk elektricitet med dammsugare är bara att slangens spets blir uppladdad och det är ingen fara så länge du stannar några centimeter ifrån datorn. (för dom som inte visste det så gäller detsamma för burkluft, den spetsen blir också statiskt laddad...)

RED:

skämtar ni?!
rekommendera att köpa tryckliftburkar som räcker till en rengöring för 99kr? nästan trollvarning på detta då hans dator troligen inte är värd mycket mer än det...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

byt inte kylpasta på processorn... dammsugare fungerar fint om man inte sätter den direkt mot komponenter. slå på dammsugaren och för den saktare närmare insuget tills du hör hur fläkten varvar upp och du ser en damm-explosion då är du klar. det som folk snackar om statisk elektricitet med dammsugare är bara att slangens spets blir uppladdad och det är ingen fara så länge du stannar några centimeter ifrån datorn. (för dom som inte visste det så gäller detsamma för burkluft, den spetsen blir också statiskt laddad...)

RED:

skämtar ni?!
rekommendera att köpa tryckliftburkar som räcker till en rengöring för 99kr? nästan trollvarning på detta då hans dator troligen inte är värd mycket mer än det...

1: Dammsugaren skapar ett luftflöde som bygger upp statisk eletricitet. Jag har själv lyckats döda elektronik på det sättet, fastän munstycket var flera decimeter från hårdvaran. Varför ta chansen?
Låta fläkten varva upp fritt?... är du helt galen?... du känner väl till att man bokstavligen "dödar" fläktar på det här sättet? I synnerhet glidlagrade fläktar. Risken att dem falerar tidigt är mycket överhängande efter en sådan behandling.

2: Tryckluften jag länkade till fungerar ypperligt för ett antal rengöringar. Använder den själv flitigt, och den räcker flera omgångar. Kanhända att TS har nytta av den till annat än enbart datorn. (och 99 kr är väl ingen farlig summa heller? Hur snål får man bli? )

(Trollet idet här fallet verkar vara du själv, som inte har någon som helst kännedom om statisk eletricitet, glidlagrade fläktar, och att tryckluft på burk är något som används professionellt i elektronikbranchen.
Kan själv bekräfta det, då jag jobbar dagligen med elektronik. Både militärklassad, såväl som industriell sådan.
Skaffa fakta och kunskaper, innan du går ut med en massa påståenden.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)