Komma förbi blockade portar

Permalänk
Medlem

Komma förbi blockade portar

Hej allesammans!

Jag sitter för tillfälligt på ett kommunalt nätverk med blockade portar, vilket innebär att jag inte kommer åt flertals program, och inte ens Facebook. Finns det några sätt att kringgå detta? Jag har funderat på att skaffa VPN, fast är osäkert om det kommer funka. Alla tips är välkomna och tack på förhand!

MvH
Digid

Permalänk
Medlem

Finns nog anledningar till att portarna är blockade. Du bryter nog mot ngt avtal om du går runt spärrarna.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet har jag inte skrivit på något avtal gällande internet användande

Permalänk
Medlem

Ne men det är deras nätverk och de bestämmer sina egna regler för användandet. Jämför det med att du bjuder hem lite gäster men vill inte att de ska gå in i ditt sovrum så du låser sovrummet. Hur känner du då om någon av dina gäster dyrkar upp låset...?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Om du medvetet kringår existerande policys/regler så lär du inte bli poppis. Det brukar som sagt finnas skäl till att sånt inte fungerar (är blockat) och det är ganska uppenbart om du "fixat" det på egen hand istället för att anmäla problemet som vilket ärende som helst som du hade gjort om du hade legitima skäl att komma åt något som är blockat.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en SSH / OpenVPN tunnel på port 443 så ska du se att du kommer runt det mesta

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Prova Tor

Permalänk
Medlem

Det är visserligen ett alternativ men har alltid tyckt att det gått riktigt slött med den sidan(3 år sedan jag använde den).
När det gäller att besöka blockade hemsidor så har jag läst i en guide för länge sedan att det är de textade adresserna(såsom www.facebook.com) som är blockade men att det inte ska gälla själva ip-adressen. Jag är inte så inne på blockningsprogram och jag har själv inte testat detta tricket, så jag vet inte om det verkligen funkar men det skadar inte att testa.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Blockerade sidor borde du kunna komma åt via en proxy.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är specifika webbadresser som är testade men senast jag var med om något sådant från en kommun så hade de varit slarviga nog att inte blocka "https" utan bara "http", kan vara något att testa.

Permalänk
Skrivet av Digid:

Så vitt jag vet har jag inte skrivit på något avtal gällande internet användande

Nu vet jag inte under vilka omständigheter du sitter där, men i tex anställningsavtal och konsultavtal och liknande brukar det ingå formuleringar som innebär skyldighet att uppdatera sig om vilka policys och riktlinjer som gäller , och då ingår det att läsa den IT-policy som finns.

Permalänk
Avstängd

Facebook; 69.171.247.37
Värt att testa.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP