Permalänk
Medlem

Corsair xms3 och amd prolle?

Tjena det är så att jag har en liten fråga, Jag har ett par Corsiar xms3 minnen
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126935-corsair_xms3_8...
ett par såna fast 2 gb moduler. 2*2gb 4gb totalt.

I början så hade jag inga planer på att överklocka men nu har jag planer på det. Grejen är att jag tror det är minnena som sätter stopp. Så fort jag försöker överklocka med turbov eller Amds program eller bios så kraschar allt och jag får blåskärm. Alltså jag kan inte överklocka något alls, inte ens 200 mhz.

Kylning är inga problem, har en tornkylare från Phantek med två 140mm fläktar.

Jag tror det är minnena vad tror ni?

// Hannes Sjölund

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Överklocka i bios så kommer det säkert fungera mycket bättre. Ändra bara en multipel till valfritt värde, men glöm inte att 200 ska multipliceras med multipeln så får du klockfrekvensen. Jag kör min 1090T (200 x 18,5 = 3700) som betyder alltså 3,7 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Överklocka i bios så kommer det säkert fungera mycket bättre. Ändra bara en multipel till valfritt värde, men glöm inte att 200 ska multipliceras med multipeln så får du klockfrekvensen. Jag kör min 1090T (200 x 18,5 = 3700) som betyder alltså 3,7 GHz.

Får bluscreen på direkten när jag överclockar.

Jag skrev att jag inte kunde överclocka på något sätt, och jag frågar om det har med mina minnen att göra?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hannesboey:

Får bluscreen på direkten när jag överclockar.

Jag skrev att jag inte kunde överclocka på något sätt, och jag frågar om det har med mina minnen att göra?

känns som minnena kanske behöver mer voltage ? annars verkar det skumt och man vet inte riktigt vad det kan vara men det kan ju vara minnena som är kassa.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Får bluscreen på direkten när jag överclockar.

Jag skrev att jag inte kunde överclocka på något sätt, och jag frågar om det har med mina minnen att göra?

Vad använder du för inställningar? Det är väl svårt att veta om det har med minnena att göra när du inte har skrivit några inställningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad använder du för inställningar? Det är väl svårt att veta om det har med minnena att göra när du inte har skrivit några inställningar...

Kör stock nu.

tror det är 16*200mhz

Prövade o köra 4ghz 1,45 volt.

prövade köra 3,8 ghz med stock volt
prövade 3,7 ghz ostabilt och om jag drar upp volten får jag bluscreen.

minnen i 1600mhz 1,65 volt

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Kör stock nu.

tror det är 16*200mhz

Prövade o köra 4ghz 1,45 volt.

prövade köra 3,8 ghz med stock volt
prövade 3,7 ghz ostabilt och om jag drar upp volten får jag bluscreen.

minnen i 1600mhz 1,65 volt

Om du bara höjde CPU-multipeln så har det knappast med RAM att göra.

Vilka inställningar körde du med?

Permalänk
Medlem

Sitter cpu strömkablarna i som dom ska?
Sitter kylaren i som den ska?
Kollar du realtime volt med typ hwmonitor eller kommer du inte ens in i windows?
Vilken volt körde du på i 3,8 mer exakt, provade du med 1.4 där med, kanske ska prova ännu högre?

Tror att det förmodligen hänger på dina settings i BIOS men det är alltid skönt att börja från början.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Sitter cpu strömkablarna i som dom ska?
Sitter kylaren i som den ska?
Kollar du realtime volt med typ hwmonitor eller kommer du inte ens in i windows?
Vilken volt körde du på i 3,8 mer exakt, provade du med 1.4 där med, kanske ska prova ännu högre?

Tror att det förmodligen hänger på dina settings i BIOS men det är alltid skönt att börja från början.

Om jag höjer voltage så får jag bluescreen. Kollar volt i bios bootar inte in i windows.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Efter att ingen har skrivit något om minnena så kanske det inte är det som är problemet? Kanske är moderkortet?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

tror att det är volten som är för låg.

tex min cpu kräver 1,43v i 3,7ghz medans andra kan köra samma på stockvolt.

Så sätt den på tex 3,6 prova 1,4v där funkar inte det höj till 1,43 tex är det stabilt då har du hittat felet.

Man kan ju jämföra med orginal turbo mode det går ju upp i från 3,2 till ca3,6ghz och volten kan då flyga upp i runt 1,45v för att alla cpuer ska klara av detta då det finns sämre och bättre cpuer att klocka.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

hoppa över hela turbov grejen stäng av den o börja med att klocka med multipel i bios.......

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Kör 3,8 gigahertz i 1,475 volt :S

prövade 4 ghz i 1,5 volt men bluescreen på direkten.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|