Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Hahaha, nu missförstod du allt lite...jag menar ju såklart om någon mer än mig har alternativet att kunna ha elementet av och använda datorn som värmekälla för miljöns skull

Om det är miljön du tänker på borde du lämna elementet på och stänga av datorn...dock så ger ju ett vanligt värmeelement ganska dålig fps i BF3.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Om det är miljön du tänker på borde du lämna elementet på och stänga av datorn...dock så ger ju ett vanligt värmeelement ganska dålig fps i BF3.

hur mkt sparar man på (el, energi, vatten kostnad) om man har ett element avstängt? någon som vet?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om det är miljön du tänker på borde du lämna elementet på och stänga av datorn...dock så ger ju ett vanligt värmeelement ganska dålig fps i BF3.

Ptja har man det eluppvärmt så är det ju onekligen bättre att använda datorn som element.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med element avstängt och fönstret öppet i någon form under alla tider på året.

Två GF110 täcker mitt värmebehov gott och väl

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Över kortare tid så trode det funka, dock ska man bära i åtanke att _inga_ väggkonstruktioner i det långa loppet mår bra, varken material eller fukt-mässigt, av kraftigt svängande temperaturdifferenser mellan ute och inne-klimatet.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av PeCe:

dock så ger ju ett vanligt värmeelement ganska dålig fps i BF3.

Hahaha! Tack för lite natthumor

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ptja har man det eluppvärmt så är det ju onekligen bättre att använda datorn som element.

EDIT: Då jag var mycket otydlig i vad jag ville ha sagt, tänkte helt åt skogen fel, och använde ett korkat exempel med siffror tagna ur luften (vilket flera personer retat sig på) har jag beslutat att ändra detta inlägg för att inte röra upp fler känslor. Till alla er som blev upprörda: Förlåt för mitt dåligt genomtänkta inlägg, jag hoppas ni återhämtar er snart.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Föredrar att ha det svalt hemma, elementen är bara på om det är väldigt kallt ute. Datorn värmer för övrigt upp rummet väldigt bra.

Permalänk
Avstängd

Har datorn ganska nära ett element, men den blir inte varmare för det, varmast är det på sommaren då mina fönster är mot samma håll som solen skiner hela dagarna, så den värmer hela lägenheten då, men den går inte över 30 grader för det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Intressant trådidé faktiskt, förstår att den var svårplacerad.

Ofta har jag svårt att reglera temperaturen i datorrummet, även med termostater. Gillar inte när det är varmare än ~23grader (föredrar 21-22), och det sticker gärna iväg rejält. För att reglera detta brukar jag slå ifrån samtliga element när det är över noll grader under dygnet. Det brukar räcka för att bibehålla en vettig temperatur när man sen låter utrustningen värma upp under dag/kväll, för att sen låta temperaturen falla lite under natten.

Permalänk
Medlem

Hatar värme, sitter hellre lindad i en filt eller nått, hatar sommar mest av allt. (Min choklad smälter!)

OT: Aldrig elementet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En dator som drar 400W kanske avger 100W som värme, dvs i rollen som värmeelement har datorn en verkningsgrad på 25%. Ett elektriskt värmeelement däremot har betydligt högre verkningsgrad; för att ge 100W värme kanske det drar 105W. Att generera 400W har naturligtvis större negativ miljöpåverkan än att generera 105W. En dator är alltså sämre som värmelement än just ett värmeelement är.

Falskt, nästan 100% av elförbrukningen blir till spillvärme i slutändan. Bara en liten del kan lämna rummet i form av vibrationer. Ett elelement ger ca 100% medan ett vattenelement som är centalt eluppvärmt ger något lägre värkningsgrad då en liten del av värmen går till det rummet pannan står i.

Sista sättet att värma hus med el är berg och markvärme, bergvärme har jag för mig ska ge 300% värme varje andel el du använder men det kan variera.

EDIT: Jag har bara dator på under hela året även fast jag bor i ett hörnrum i en hundraårig villa. Temperaturen går nedåt 15c den kallaste tiden på vintern men det är för att jag föredrar att sitta med fingerlösa vantar och en kopp varm choklad, går man alldrig ut så vill man tillslut ha ute inne ;).

På sommaren har jag problem med värme men der brukar lösa sig genom att jag plockar ur innerfönsterna och ställer de yttre på glänt, sen är det bara att längta efter att vinterns kyla ska komma tillbaka

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Det finns nog inte någon vettig kategori för denna tråd men detta får väl duga (kan inte skriva i övrigt än)

Frågan är helt enkelt om ni använder erat element på vintern i rummet ni har er dator i?:)

Själv så behöver jag nästan aldrig ha på mitt element på förutom kanske en speciellt kall dag på vintern när det är cirka 20 minusgrader för när jag vaknar i cirka 18 grader på morgonen så brukar jag ha som vana (på helger) att köra en match i Battlefield 3 och då genererar datorn tillräckligt med värme för att hålla rummet över 20 grader i några timmar med dörren stängd

På sommaren så är det dock ett helvete...har jag fönstret stängt och om jag inte använder min air-condition så blir det 30 grader i rummet efter ungefä 1 timmes spelande

Berätta om eran dator räcker till för att ge erat rum värme på vintern och om den genererar för mycket värme på sommaren!

Eftersom vi har ett jobbigt kallras vid fönstret har vi på elementet på vintern trotts att vi har 4 datorer i rummet, beror äen lite på att luften blir så dålig om vi har dörren stängd så vi har den alltid öppen in till datorrummet. På sommaren har vi tvärdrag genom lägenheten...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Har ett rum, och sedan en snedtaksskrubb. Den skrubben är väldigt liten, men det är där datorerna är. Kallaste därinne i vintras var 5c, med två datorer (sign+E4500@3GHZ, 1.3vcore och 5770). Det varmaste hittills i sommar var väl 45c här inne. Med öppet fönster och fläkt. Meh, lite bastu och BF3. Känner sig nästan som finnarna under vinterkriget

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

I mitt datorrum får jag ha fönstret mer eller mindre öppet halva året för att kyla ner. Elementet används mest till att hålla hyfsad starttemperatur när man kommer in där kalla vintermorgnar, annars behövs det inte.

Jag kan i princip känna på rumstemperaturen vilket spel jag spelar. Normal rumstemp = surf. Lite varmt = Diablo 3. Tokvarmt = BF3. ^^

Skrivet av PeCe:

En dator som drar 400W kanske avger 100W som värme, dvs i rollen som värmeelement har datorn en verkningsgrad på 25%. Ett elektriskt värmeelement däremot har betydligt högre verkningsgrad; för att ge 100W värme kanske det drar 105W. Att generera 400W har naturligtvis större negativ miljöpåverkan än att generera 105W. En dator är alltså sämre som värmelement än just ett värmeelement är.

Nu gissar du ju bara hejvilt med siffrorna och är inte ens i närheten av sanningen. I praktiken kan man säga att ALL ström som datorn drar blir till värme.

Det som dock ändå gör ett elelement effektivare är för att det troligtvis är optimalt placerat för värmespridning under ett fönster. En dator brukar stå i ett hörn eller under/på ett skrivbord och där sprids inte värmen i rummet lika bra.

Permalänk
Medlem

Har ett rum i källaren.
Ligger på runt 18-19 grader när det är som varmast på sommaren.

Neråt 10-11 på vintern, då brukar jag sätta på ett element så man får upp det över 15 grader.

Permalänk

Fram tills i vintras var elementet i mitt datorrum (och i resten av lägenheten) inte fungerande.
Det var kallt. 350W dator är inget bra substitut för ett riktigt element.

Med dator + ps3-fat + hemmabiosystem i samma rum på 8m² blev det ibland nästan ok, men nä, jag fördrar temperaturer på över 20°C då jag sitter stilla.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag gillar personligen när det är kallt men sambon härstammar från varmare breddgrader och blir lätt frusen av sig så hon går och skruvar upp elementen. Har inte datorn på dygnet runt så det blir lite kyligt på morgonen, men då vaknar jag bara bättre och snabbare så det har jag inget alls emot.

Permalänk

Min grundkroppstemp ligger på 37.8 grader, jag har ALDRIG mina element påslagna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Vad är det för konstiga element ni har som saknar termostater?
Ställ in den rätt istället så finns det ingen anledning att stänga av element.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Fattade titeln först som att det va frågan om man körde datorns vattenloop igenom elementet vilket ju vore lite ballt. Men förmodligen smått jobbigt för de vanligaste pumparna )

Permalänk
Medlem

Använder väldigt sällan element om det inte är -25c ute och värmepumpen inte orkar längre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av roykio:

Aldrig element, Älskar kyla

allt över 25 är olidligt

När farsan renvoera huset när jag va 10 och brosorna va 7 och 4 så hade vi 12 grader inomhus från oktober till april typ.

12 grader hela tiden och vi sprang runt nakna och det va f*n ingen som klaga !! jag tycker allt över 20 grader är för farmt :=)

man har ju härdats så har la runt 17 grader i mitt rum men när jag jar spela med datorn intensiv och alla GPU 3x går på 80 % hela tideni BF3 så har jag sen så sent som igår 35 grader på mitt rum

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Älskar kyla så jävla mycket, men dator rummet snittar på 19-21grader året runt eftersom jag mer eller mindre bor i en bunker och är skydad av träd och annat skit vid alla fönster

Permalänk
Medlem

Senast igår kväll låg temperaturerna efter några timmars spelande på 22-25 grader med element avstängt med ca 10 grader ute.

Sommartider är alltid element och golvvärme av.
Vintertid är båda alltid på då huset är dåligt isolerat.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Huset är dåligt isolerat men kör aldrig extern värmekälla ändå då det är dyrt. Brukar väl ha runt 17*c i mitt rum på vintern, lite småkyligt men det fungerar.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En dator som drar 400W kanske avger 100W som värme, dvs i rollen som värmeelement har datorn en verkningsgrad på 25%. Ett elektriskt värmeelement däremot har betydligt högre verkningsgrad; för att ge 100W värme kanske det drar 105W. Att generera 400W har naturligtvis större negativ miljöpåverkan än att generera 105W. En dator är alltså sämre som värmelement än just ett värmeelement är.

Var skulle den övriga energin ta vägen? 300 watt strålning från ditt grafikkort?!

Permalänk
Medlem

Jag saknar min gamla Pentium D 3,2GHz. Med den kunde jag värma upp hela min gamla enrumslägenhet utan element trots att det var -10-15C ute och fönstret i köket var en aning på glänt.

Permalänk
Medlem

Bor i en 1a med kokvrå så ja.

Permalänk

Hatar bokstavligen värmen. Eftersom jag bor i södra Sverige så är mitt fönter öppet året runt och elementet avstängt. Det blir ca 5 grader i mitt rum på vintern. I extrema fall så blir det strax under 0 när det är -10 grader utomhus eller mindre.

Datorn värmer upp väldigt bra så elementet behöver aldrig vara på