Vill nå högre än 3.4ghz, i vilken ände börjar jag?

Permalänk
Medlem

Vill nå högre än 3.4ghz, i vilken ände börjar jag?

Har kört min Q9550 stabilt i 3.4ghz nu ett tag med bra temps som aldrig överstiger 63C. De här är de inställningar jag kör med:

FSB [400]
PCIE Frequency [100]
FSB Strap to Northbridge [400]
DRAM Frequency [633] (vilket ihop med FSB Strap har gjort att de alltså inte är överklockade)
Cas Latency Manual: 4-4-4-12
Vcore: [1.2]
DRAM Voltage [2.1]
CPU Spread Spectrum, C1E och Speedstep är naturligtvis avstängt.

Allt annat står på [Auto]. När jag dock höjer FSBn till [410mhz] så vill dock inte datorn boota in i Windows. Jag får för mig att det är ramminnena som inte tycker om att bli överklockade vilket de naturligtvis blir när man ställer in ett FSB-värde på över [400MHZ]. Hur går man tillväga nu eg. för att överklocka FSBn vidare, skulle ialf vilja nå 3.6ghz, var börjar jag? Får jag börja koncentrera mig på Spänningen till Nordbryggan eller får jag helt enkelt finna mig i att detta är mitt tak vad gäller överklockning? Har redan provat att köra minnena i CL5 (5-5-5-18), höja Vcore till 1.27 men datorn gillar inte min överklockning trots detta. Jag räknar naturligtvis inte med ngn guide utan bara i vilken ände jag skall börja experimentera för att nå mitt mål 3.6ghz stabilt.

Vore tacksam för hjälp
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Prova googla på: "xxx Q9550 overclock", där xxx är namnet på ditt mobo, då ser du snart hur andra gjort.

Normalt behöver man höja spänningen lite här å där, tex. till bryggorna.
Se till att låsa FSB till minnena på 400MHz, man överklockar EN SAK I TAGET.

Vanligast e att Vcore är för låg, att höja ger mer värma som kan riskera CPU'n.
Att höja från 3.4 till 3.6 är ca. 6% - inget som du i praktiken kommer att märka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova googla på: "xxx Q9550 overclock", där xxx är namnet på ditt mobo, då ser du snart hur andra gjort.

Normalt behöver man höja spänningen lite här å där, tex. till bryggorna.
Se till att låsa FSB till minnena på 400MHz, man överklockar EN SAK I TAGET.

Vanligast e att Vcore är för låg, att höja ger mer värma som kan riskera CPU'n.
Att höja från 3.4 till 3.6 är ca. 6% - inget som du i praktiken kommer att märka.

Jag ha redan googlat och provat lite med andra värden. Grejen med FSB Strap to Northbridge, om det är det du menar med att låsa FSBn till minnena, är ju att hur jag än gör så överklockas minnena när jag vill nå en högre FSB än [400], så fram tills nu har jag alltså kunnat överklocka en sak i taget men nu när jag vill högre så tvingas jag samtidigt överklocka minnena då det är 800mhz ddr2 modellen, jag tror nämligen det är dessa små rackare som som sätter stopp då jag provat att öka Spänningen till vcore och Nortbridge en del. Trorts det har jag svårt att komma in i Windows, hänger sig vid "laddnings menyn" så att säga.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Prova låsa FSB till CPU'n å klocka endast minnena för att se vad dom tål. Googla på dom.

Blir väldigt osäkert, som du upptäckt, att klocka båda samtidigt.

Det här kan ta hur lång tid som helst, inte värt 6% enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova låsa FSB till CPU'n å klocka endast minnena för att se vad dom tål. Googla på dom.

Blir väldigt osäkert, som du upptäckt, att klocka båda samtidigt.

Det här kan ta hur lång tid som helst, inte värt 6% enligt mig.

Nej det är ju sant. Är iofs snarare mer utefter att lära mig processen än att försöka få mer liv ur datorn. Gamla Bettan sviker mig sällan även i denna sparsamt överklockade outfit.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |