Tekkit-server lagspikes

Permalänk

Tekkit-server lagspikes

Jag har satt upp en Tekkit (Minecraft)-Server för mig och några kompisar.
Servern flyter på bra och det är roligt att spela. Det är bara det att _ibland_ när man t.ex. öppnar en kista så måste man vänta 5-10 sekunder innan den faktiskt öppnas. Jag använder en.edis.at som min host och undrar om det är pågrund av att de har dålig uppkoppling?
Finns det någon inställning på VPS:en, på min Tekkit-klient eller på Tekkit-servern som skulle kunna förbättra våran upplevelse?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du?

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur mycket RAM har du?

1,5 GB. 300-800 MB används beroende på hur länge servern varit uppe och hur många spelare som är inne.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

1,5 GB. 300-800 MB används beroende på hur länge servern varit uppe och hur många spelare som är inne.

Där har du problemet, min server använde/r ca 4gb när den körs.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Där har du problemet, min server använde/r ca 4gb när den körs.

Läste du hela min post? Jag sa att endast ca 500MB användes av de 1500 ...

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Där har du problemet, min server använde/r ca 4gb när den körs.

Det är mindre viktigt vad Din server använder.
Jag har själv ett par servrar där minnesanvändningen skiljer väldigt mycket mellan dom.

OnT: Det kan inte vara att CPU'n jobbar väldigt hårt?
Det låter inte som att det är RAM relaterat, snarare CPU'n eller hårddisken som används väldigt mycket.

Permalänk

300-800MB i ram användning, de är inte många users på servern då eller?

Testat och ominstallera allt?

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Det är mindre viktigt vad Din server använder.
Jag har själv ett par servrar där minnesanvändningen skiljer väldigt mycket mellan dom.

OnT: Det kan inte vara att CPU'n jobbar väldigt hårt?
Det låter inte som att det är RAM relaterat, snarare CPU'n eller hårddisken som används väldigt mycket.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem

Hur många kärnor är det på servern? load average skvallrar om att den är ganska hårt arbetad även om det är en dual-core.

Om det är en dual-core så ska den dock klara av det hela, är det en enkelkärnig burk så arbetar den över sin kapacitet, vilket skulle kunna förklara lagget.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Skrivet av shenjin:

Hur många kärnor är det på servern? load average skvallrar om att den är ganska hårt arbetad även om det är en dual-core.

Om det är en dual-core så ska den dock klara av det hela, är det en enkelkärnig burk så arbetar den över sin kapacitet, vilket skulle kunna förklara lagget.

Shared Dual Intel E5649 (24 cores @2.53 GHz)

Här är det jag beställt:
http://en.edis.at/vrs-advanced_40_82.htm

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

1,5 GB. 300-800 MB används beroende på hur länge servern varit uppe och hur många spelare som är inne.

Frågan är, har du modifierat max heapsize i Java, för om jag minns rätt ligger den på 512MB som default. Heapsize är bara en del av Javas minnesanvändning och det är så att Java program konstant "läcker" minne, som vanligtvis tas hand om Garbage collectorn med jämna mellanrum. Om heapsize börjar ta slut så måste garbage collectorn köras mycket oftare vilket ger en direkt påverkan på CPU och skapar i det här fallet lagg.

Permalänk
Medlem

Om du installerar htop (apt-get install htop) så får du ett mycket enklare diagram över användandet av datorn i sig.

Som någon annan skrev innan mig, det kan vara att den är rätt hårt belastad i allmänhet.
Låter fortfarande som att det borde vara CPU eller HDD relaterat problem.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Frågan är, har du modifierat max heapsize i Java, för om jag minns rätt ligger den på 512MB som default. Heapsize är bara en del av Javas minnesanvändning och det är så att Java program konstant "läcker" minne, som vanligtvis tas hand om Garbage collectorn med jämna mellanrum. Om heapsize börjar ta slut så måste garbage collectorn köras mycket oftare vilket ger en direkt påverkan på CPU och skapar i det här fallet lagg.

Initital heapsize har varit 512, och max har varit på 1524.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Om du installerar htop (apt-get install htop) så får du ett mycket enklare diagram över användandet av datorn i sig.

Som någon annan skrev innan mig, det kan vara att den är rätt hårt belastad i allmänhet.
Låter fortfarande som att det borde vara CPU eller HDD relaterat problem.

Det där med Minecraft_RKit är det som startar om min server automatiskt var tredje timme. Och JA: jag har testat utan det.
Har ingen aning om vad något på skärmen betyder.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

http://i.imgur.com/mDbFf.png

Det där med Minecraft_RKit är det som startar om min server automatiskt var tredje timme. Och JA: jag har testat utan det.
Har ingen aning om vad något på skärmen betyder.

Oj, ja om det är en shared CPU så är det mycket svårare att säga om det är CPUn det beror på.

Av htop att dömma så verkar datorn inte allt för hårt jobbad (skulle gissa på 60-70% utilization av hela CPUn) men sen beror det också på vad ni har tillgång till egentligen...

Jag skulle fortfarande säga att det är CPUn då den typ av lag du beskriver oftast tyder på att CPUn är överarbetad och inte hinner processera events i samma takt som de läggs på kön, hade det varit minnesproblem så hade det mer varit att vissa saker faller ur minnet och man skulle få typ objekt som försvinner eller inte visas alls och liknande.
Java är notorisk för det där med att äta minne till mellanmål

Det eller att HDDn är otroligt seg för att den får för många concurrent requests eller behöver läsa in massor av små filer.
Står inte alls om vad för typ av storage det är ni får, men den kanske är shared den också?

Disclaimer: Jag har aldrig någonsin pillat på minecraft eller servrar till minecraft så jag vet inte hur den är uppbyggd mer konkret, men som jag förstått det försöker den hålla det mesta i minnet vilket skulle återigen tyda på att det förmodligen är CPU som har problem.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Skrivet av shenjin:

Oj, ja om det är en shared CPU så är det mycket svårare att säga om det är CPUn det beror på.

Av htop att dömma så verkar datorn inte allt för hårt jobbad (skulle gissa på 60-70% utilization av hela CPUn) men sen beror det också på vad ni har tillgång till egentligen...

Jag skulle fortfarande säga att det är CPUn då den typ av lag du beskriver oftast tyder på att CPUn är överarbetad och inte hinner processera events i samma takt som de läggs på kön, hade det varit minnesproblem så hade det mer varit att vissa saker faller ur minnet och man skulle få typ objekt som försvinner eller inte visas alls och liknande.
Java är notorisk för det där med att äta minne till mellanmål

Det eller att HDDn är otroligt seg för att den får för många concurrent requests eller behöver läsa in massor av små filer.
Står inte alls om vad för typ av storage det är ni får, men den kanske är shared den också?

Disclaimer: Jag har aldrig någonsin pillat på minecraft eller servrar till minecraft så jag vet inte hur den är uppbyggd mer konkret, men som jag förstått det försöker den hålla det mesta i minnet vilket skulle återigen tyda på att det förmodligen är CPU som har problem.

EDIS har ju ett par paket, och eftersom att vissa paket har "DUAL CORE" (inte det jag köpte) skrivet på dem så kan man väl bara anta att jag bara får en kärna?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

EDIS har ju ett par paket, och eftersom att vissa paket har "DUAL CORE" (inte det jag köpte) skrivet på dem så kan man väl bara anta att jag bara får en kärna?

Well ja, jag skulle anta att du bara får en kärna. Ganska dåligt av dem att inte skriva ut vilka bounds som gäller, i de flesta fall med shared host handlar det om att man delar på en CPU oavsett, så det är egentligen helt onödigt av dem att skriva att man får en VPS på en maskin som man delar med andra, surprise surprise, det är oftast vad en VPS är

Jag skulle mailat supporten och fråga om att få svart på vit vad som faktiskt gäller. Ibland kan det vara så att man har en garanterad resurs, typ 1 kärna eller så, med möjlighet att peaka på 1.5 eller så.
Oavsett så kanske ni borde kolla om att skaffa en billig dual-core server som ni ställer hemma hos den som har stabilast uppkoppling för smoother gameplay, just CPU verkar vara viktigt i minecraft sammanhang tillsammans med RAM.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Skrivet av shenjin:

Well ja, jag skulle anta att du bara får en kärna. Ganska dåligt av dem att inte skriva ut vilka bounds som gäller, i de flesta fall med shared host handlar det om att man delar på en CPU oavsett, så det är egentligen helt onödigt av dem att skriva att man får en VPS på en maskin som man delar med andra, surprise surprise, det är oftast vad en VPS är

Jag skulle mailat supporten och fråga om att få svart på vit vad som faktiskt gäller. Ibland kan det vara så att man har en garanterad resurs, typ 1 kärna eller så, med möjlighet att peaka på 1.5 eller så.
Oavsett så kanske ni borde kolla om att skaffa en billig dual-core server som ni ställer hemma hos den som har stabilast uppkoppling för smoother gameplay, just CPU verkar vara viktigt i minecraft sammanhang tillsammans med RAM.

Får ta och skriva ett mail till dom då.
Undrar bara hur mycket bandbredd en server skulle ta upp? Har bara 2-3mbit/upp.
Sedan om det inte skulle fixa sig så undrar jag om det finns någon billig VPS i 120-kronors-klassen med en bra processor?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

Initital heapsize har varit 512, och max har varit på 1524.

Det där är inte så optimalt, men i ditt fall så verkar det ju inte ställt till några problem ännu. Grejen är att Xmx är max storleken på heapsize, vilket bara är en del av minnesanvändningen (och uppenbarligen inte räknar med OSets minnesanvändning). När heapsizen har nått 1500MB så har OSet börjat swappa, vilket är något man vill undvika. Om du däremot sätter det på t. ex. 1024MB kommer du att tvinga en Garbage collection för att få ner minnet innan systemet börjar swappa.

I övrigt så håller jag med de andra som misstänker att du helt enkelt inte får tillräckligt stor andel av CPUn från din host.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det där är inte så optimalt, men i ditt fall så verkar det ju inte ställt till några problem ännu. Grejen är att Xmx är max storleken på heapsize, vilket bara är en del av minnesanvändningen (och uppenbarligen inte räknar med OSets minnesanvändning). När heapsizen har nått 1500MB så har OSet börjat swappa, vilket är något man vill undvika. Om du däremot sätter det på t. ex. 1024MB kommer du att tvinga en Garbage collection för att få ner minnet innan systemet börjar swappa.

I övrigt så håller jag med de andra som misstänker att du helt enkelt inte får tillräckligt stor andel av CPUn från din host.

Fick det här från EDIS:

Citat:

I checked the logs for the last 7 days, so this is certainly not the problem.

You pay for "shared" CPU - We guarantee nothing at all but keep the load on the host under 75%.

Citat:

I am not able to see any evidence or cause for this issue, the CPU load is low (around 16%), BW usage also (3Mbit 95%) and RAM is 50% empty.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

Fick det här från EDIS:

Vilket betyder att mängden CPU du får beror helt på hur mycket CPU de andra på hosten tar, vilket självfallet kan pendla mellan knappt något till för mycket...
Och om jag känner EDIS rätt så försöker de proppa in så mycket folk per maskin som möjligt, så det är inte något vettigt tal som typ 24 VPS på den maskinen som ger alla minst 1 kärna var, utan det är förmodligen typ 50ish VPSer på den...

Jag hittade någon fancy "räkna ut hur många spelare du kan ha på din server med x bandbredd och y RAM" för ett tag sedan, och jag har för mig att den sa att med 10Mbit och en decent mängd RAM, typ 4GB så kunde man ha typ 8-10 spelare har jag för mig.
Så det krävs egentligen inte så mycket om ni bara är en mindre grupp.

Du kan ta och kolla på typ glesys, ipeer eller nån annan VPS provider i Sverige för alternativ. Har för mig att för 120kr får ni inte så mycket från en svensk leverantör, men annars kan ni kolla på hetzner eller liknande.
Typ http://www.hetzner.de/en/hosting/produkte_vserver/vq12 verkar någorlunda lovande för er use-case. Ni kan säkert maila dem och se om hur mycket mer det kostar för en dual-core eller kolla runt på de paket som de har.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Skrivet av shenjin:

Vilket betyder att mängden CPU du får beror helt på hur mycket CPU de andra på hosten tar, vilket självfallet kan pendla mellan knappt något till för mycket...
Och om jag känner EDIS rätt så försöker de proppa in så mycket folk per maskin som möjligt, så det är inte något vettigt tal som typ 24 VPS på den maskinen som ger alla minst 1 kärna var, utan det är förmodligen typ 50ish VPSer på den...

Jag hittade någon fancy "räkna ut hur många spelare du kan ha på din server med x bandbredd och y RAM" för ett tag sedan, och jag har för mig att den sa att med 10Mbit och en decent mängd RAM, typ 4GB så kunde man ha typ 8-10 spelare har jag för mig.
Så det krävs egentligen inte så mycket om ni bara är en mindre grupp.

Du kan ta och kolla på typ glesys, ipeer eller nån annan VPS provider i Sverige för alternativ. Har för mig att för 120kr får ni inte så mycket från en svensk leverantör, men annars kan ni kolla på hetzner eller liknande.
Typ http://www.hetzner.de/en/hosting/produkte_vserver/vq12 verkar någorlunda lovande för er use-case. Ni kan säkert maila dem och se om hur mycket mer det kostar för en dual-core eller kolla runt på de paket som de har.

Jag undrar vad EDIS menar med det där 13% CPU och 95% BW. Vet du? Vart kan dom få CPU-siffran ifrån? Och har jag använt 95% av all bandbredd?

Läste någonstans att om jag har hela server-mappen på en RAM-disk så skulle det ta en hel del tyngd från CPU:n. Kommer detta hjälpa eller kommar EDIS bara ta den överblivna CPU-kraften och ge till någon annan?

Jag har 4 GB DDR3, något gammalt 400W nätagg, ett AM3 Moderkort, tvåkärnig Athlon samt ett grafikkort från 2000 liggandes hemma. Detta verkar duga till en server? Saken är den att jag bara har 15-18 Mbit ner (är såklart lovad 24 Mbit, men det får man ju inte ut) och 2-3 Mbit upp. Räcker detta?

Ger Hetzner mig en tillförlitlig processor då?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

Jag undrar vad EDIS menar med det där 13% CPU och 95% BW. Vet du? Vart kan dom få CPU-siffran ifrån? Och har jag använt 95% av all bandbredd?

Läste någonstans att om jag har hela server-mappen på en RAM-disk så skulle det ta en hel del tyngd från CPU:n. Kommer detta hjälpa eller kommar EDIS bara ta den överblivna CPU-kraften och ge till någon annan?

Jag har 4 GB DDR3, något gammalt 400W nätagg, ett AM3 Moderkort, tvåkärnig Athlon samt ett grafikkort från 2000 liggandes hemma. Detta verkar duga till en server? Saken är den att jag bara har 15-18 Mbit ner (är såklart lovad 24 Mbit, men det får man ju inte ut) och 2-3 Mbit upp. Räcker detta?

Ger Hetzner mig en tillförlitlig processor då?

Hetzner ger dig antingen en egen låda om du kör på dedicated server (de kostar lite mer) eller en helt garanterad instans om du kör på deras virtual server, dvs det som står att du köper är du garanterad att få.

Hur EDIS räknar ut procentsatserna har jag ingen aning för om man ska ta 16% av de där CPUerna så är man uppe i 3.84 kärnor (16% av 24), och den högsta loaden du visat oss är 2.76, vilket är nästan 3 kärnor (sanning med modifikation, i load average så räknar man in HDD last också men eftersom vi verkar ha konstaterat att det är CPU som är flaskhalsen så stämmer det hyfsat väl).
Samt 95% av BW är 3 Mbit har jag verkligen ingen aning om vad det är de räknar på.
De verkar ha en väldigt skum model hur de räknar ut saker för shared hosts och sånt...

Well jag kan inte riktigt se hur att stoppa server filerna i en RAMdisk skulle underlätta för CPU något nämndevärt, det skulle förvisso göra accessen till dem bra mycket snabbare, men hur detta avlastar CPU vet jag inte riktigt.
Oavsett är det värt att testa och se, för om det löser problemet så är det 1. Awesome, problemet löst och 2. Då kanske det var HDDn som var ivägen egentligen.

Angående din uppkoppling, jag skulle gissa på att svaret där är nej, men någon av dina polare som lirar på din server kanske har bättre upload?
Det verkar som sagt att det spelar in en hel del, av förklarliga skäl, i hur många som samtidigt kan köra på en server.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

vilken version av TekKit använder du ?

jag kör tekkit på en vm här hemma och har fått problem med servern när de uppdaterade till 3.0.4.
körde förut med 2.1.1 och den har kört på som bara den utan nått lagg eller annat krångel .

ett alternativ jag kan ge är att gå ifrån Tekkit paketet och lägga in allt från grunden igen med Spout på client sida och Craftbukkit++ på server sida.
sen ta ner de ny uppdaterade mods då Tekkit kör med utdaterade mods

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Skippa Tekkit och lär dig installera moddarna själv så kommer du få mycket mindre problem.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Skippa Tekkit och lär dig installera moddarna själv så kommer du få mycket mindre problem.

c
"Lär mig installera"? Jag gör detta för mina kompisar som har minde tekniska kunskaper och operativsystem som Mac.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

c
"Lär mig installera"? Jag gör detta för mina kompisar som har minde tekniska kunskaper och operativsystem som Mac.

Om du fixar en ftp/hemsida där de och andra kan tanka ett färdigt paket (som du gör) med en jar fil som har alla mods integrerade är problemet löst. Eftersom du fixar servern blir de inte handikappade av att behöva vänta.

Frågan är vad som sker när man öppnar en kista. Läses innehållet i kistan in när man närmar sig den eller när man öppnar den? Det kan ju vara en slö/överbelastad disk i servern. Men samtidigt borde då hela servern vara segladdad.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du fixar en ftp/hemsida där de och andra kan tanka ett färdigt paket (som du gör) med en jar fil som har alla mods integrerade är problemet löst. Eftersom du fixar servern blir de inte handikappade av att behöva vänta.

Frågan är vad som sker när man öppnar en kista. Läses innehållet i kistan in när man närmar sig den eller när man öppnar den? Det kan ju vara en slö/överbelastad disk i servern. Men samtidigt borde då hela servern vara segladdad.

Det skulle jag väl kunna fixa ...

Hela servern är segladdad. Men det är bara när man öppnar en behållare som det verkligen märks. Allting liksom "stannar upp" men eftersom att man fortfarande kan röra på sig så märker man inget om man inte t.ex. öppnar en kista. Vi får inte alla på servern lagget samtidigt.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw