Prometheus - För oss som sett filmen och har frågetecken som behöver diskuteras

Permalänk
Medlem

Prometheus - För oss som sett filmen och har frågetecken som behöver diskuteras

Har du inte sett filmen och inte gillar SPOILERS så är det dags att byta tråd.

Kom hem igår kväll efter att ha sett Prometheus och hade faktiskt fler frågor nu än innan filmen. Jag tyckte den lämnade en hel del obesvarat och kanske är det jag som missade info, missförstod vissa scener eller så fick man dessa frågor helt enkelt inte besvarade.

Tänkte iaf att vi som sett den kan starta upp en tråd så försöker vi lösa de frågetecken vi harfrån filmen.

Jag har flera frågor, men börjar med de tre "viktigaste" så kan man ta det lite allt eftersom.

1. Öppningsscenen - Vi får se en "alfahanne" dricka/äta ett "ostron" efter att ett skepp lämnar platsen för att sedan "upplösas" i vattnet.

Bara jag som inte förstår mig på den? Först tänkte jag att det var filmmakarnas sätt att visa hur livet på jorden började. För vi ser hans DNA upplösas och sedan bildas det ny DNA för att sedan gå över till celldelning etc.

Problemet är att hans DNA upplöses och "försvinner" helt vilket leder till att det inte existerar och kan således inte starta nytt liv. Så vad är eran teori om öppningsscenen?

2. Varför ville "Alfahannarna" utplåna mänskligheten?

Här har jag ingen teori ens, de har samma DNA och skulle teorin ovan stämma så varför skulle de vilja utrota sig själva? För övrigt så låter det ännu konstigare eftersom de bevsiligen varit tillbaka på jorden vid flertalet tillfällen för att visa människorna där vart månen (LV-223, obs inte LV4-26) finns för dem att kunna hitta den/dem. (Grottmålningarna)

3. Davids förgiftning av Charlie Holloway, varför?

De har aldrig varit på planeten tidigare och när David ser det "svarta klägget" säger han något i stil med, "det är organiskt". Så han har ingen aning om vad det är mer än att det är organiskt. Gissningsvis är det samma sak som finns i "ostronet" i öppningsscenen. Men till saken hör varför ger han det till David? Jag har ingen teori här heller varför. Men gissningsvis så leder detta till Elizabeth Shaws graviditet, nu har det ingenting med scenen att göra men leder till min 4:e fråga som vi kan diskutera om senare.

Så låt mig höra, jag räknar iskallt med att vi på sweclockers sitter inne med de "rätta" svaren

EDIT: Fixat texten lite.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

1. Jag tyckte det såg ut som om hans upplösta DNA började återskapas i ny DNA precis i slutet av scenen, i vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

1. Jag tyckte det såg ut som om hans upplösta DNA började återskapas i ny DNA precis i slutet av scenen, i vattnet.

Precis. Man ser DNA:et upplösas, sen forma nya strängar.

Fråga 2: Detta är ju det Shaw försöker ta reda på sista timmen av filmen ungefär, och hon får ju reda på ungefär lika mycket som oss tittare, dvs absolut noll.

Fråga 3: Har faktiskt inte den blekaste, jag kan inte heller finna en resonabel anledning till varför David skulle vilja göra detta.
Han är ju en cyborg så han är ju programmerad att "följa order", men hur någon kunde veta vad som skulle hänga verkar orimligt.
Hade väl varit isåfall om Davids "pappa" / skapare beodrade honom att göra det, bara för att se vad som hände.

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

1. Jag tyckte det såg ut som om hans upplösta DNA började återskapas i ny DNA precis i slutet av scenen, i vattnet.

Skrivet av Hasseboy:

Precis. Man ser DNA:et upplösas, sen forma nya strängar.

1. Ok då klubbar vi det!

Problem som dock kvarstår är, måste man "offra" sig själv för detta? Räcker det inte med att "cuta" sig själv då blanda sitt blod med lite organiskt svart ostronsörja och droppa i vattnet och åka vidare.

Varför skulle någon vilja ta liver av sig självmant?

Eftersom vi besvarat en fråga så ställer jag nästa.

Detta var en prequel till Aliens(s), varför befinner de sig då inte på Aliens planet/måne?. Denna film utspelar sig om jag inte missminner mig på LV-223 och Alien filmerna utspelar sig på LV4-26. Så hur tog sig nu Alien(s) vidare till en annan planet, knappast så att "drottingen" kan flyga och flög vidarare. Sedan fick man se en av dessa Alfahannar i Alien och Aliens sitta vid styrspakarna i ett skepp med öppen bröstkorg.

Har ingen egen terori här så låt mig höra

EDIT: Intressant teori från imdb ang punkt 1.

"One theory is that that along with the mythology behind the movie title, the space jockey standing on Earth stole the technology from the biological weapons seen on LV-223, to create new life instead of destruction. This lone dissident having no means to add the space jockey/human genome to the liquid compound had to make do with what he had, his own body."

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Skitfilm. Var inte värt pengarna men så blir det när man låter en lost-författare skriva manuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

1. Ok då klubbar vi det!

Problem som dock kvarstår är, måste man "offra" sig själv för detta? Räcker det inte med att "cuta" sig själv då blanda sitt blod med lite organiskt svart ostronsörja och droppa i vattnet och åka vidare.

Varför skulle någon vilja ta liver av sig självmant?

Eftersom vi besvarat en fråga så ställer jag nästa.

Detta var en prequel till Aliens(s), varför befinner de sig då inte på Aliens planet/måne?. Denna film utspelar sig om jag inte missminner mig på LV-223 och Alien filmerna utspelar sig på LV4-26. Så hur tog sig nu Alien(s) vidare till en annan planet, knappast så att "drottingen" kan flyga och flög vidarare. Sedan fick man se en av dessa Alfahannar i Alien och Aliens sitta vid styrspakarna i ett skepp med öppen bröstkorg.

Har ingen egen terori här så låt mig höra

EDIT: Intressant teori från imdb ang punkt 1.

"One theory is that that along with the mythology behind the movie title, the space jockey standing on Earth stole the technology from the biological weapons seen on LV-223, to create new life instead of destruction. This lone dissident having no means to add the space jockey/human genome to the liquid compound had to make do with what he had, his own body."

Det är ingen prequel helt enkelt. Hur vet jag då detta? Jo för att i Alien så har skeppet suttit där väldigt länge. Vi snackar tusentals år.
Prometheus utspelas ca 30 år innan Alien och kan då omöjligt vara en prequel till Alien. Det utspelas dessutom i ett annat solsystem och på en annan måne än i de andra 2 filmerna.
Prometheus är en "reboot" och har inget att göra med de andra filmerna. Skeppet i Alien sitter alltså redan på LV-426 innan Prometheus utspelar sig. Det är 2 parallella spår. OM det blir ngn uppföljare till Prometheus så är det möjligt att de kopplas samman på ngt sätt senare. Återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är ingen prequel helt enkelt. Hur vet jag då detta? Jo för att i Alien så har skeppet suttit där väldigt länge. Vi snackar tusentals år.
Prometheus utspelas ca 30 år innan Alien och kan då omöjligt vara en prequel till Alien. Det utspelas dessutom i ett annat solsystem och på en annan måne än i de andra 2 filmerna.
Prometheus är en "reboot" och har inget att göra med de andra filmerna. Skeppet i Alien sitter alltså redan på LV-426 innan Prometheus utspelar sig. Det är 2 parallella spår. OM det blir ngn uppföljare till Prometheus så är det möjligt att de kopplas samman på ngt sätt senare. Återstår att se.

Ah googlade upp det, var tanke som det först men sedan ändrade de sig. Det är mer som en "spin off".

Nåväl, Prometheus = Robot, va? Förklara gärna. Jag var helt säker på att Promytheus var namnet på skeppet de åkte på.

Alien skeppet suttit där i tusentals år? Det har jag inget minne av att det tas upp, nu var det ett tag sedan jag såg Alien filmerna så jag kan självklart ha fel.

Annat solsystem säger du, ok. Jag har inte koll på det.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Nää skeppet heter samma som filmen dvs Prometheus LV-223 är de på i den här filmen. Alien/aliens utspelar sig på LV-426 annat system, annan måne.

http://www.imdb.com/title/tt1446714/faq#.2.1.14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nää skeppet heter samma som filmen dvs Prometheus LV-223 är de på i den här filmen. Alien/aliens utspelar sig på LV-426 annat system, annan måne.

http://www.imdb.com/title/tt1446714/faq#.2.1.14

Där stod det ingenting om ett annat system bara annan måne (vilket jag antydde i min fråga) Däremot så står det att varningsmeddeladet hon skickar iväg mycket väl kan vara samma som tas upp i Alien 1.

Nåväl vi släpper den frågan också tar vi nästa istället.

5. Blev Shawn gravid av sexet med Charlie Holloway eller var det något som David "planterade" under "hyperspace"?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Där stod det ingenting om ett annat system bara annan måne (vilket jag antydde i min fråga) Däremot så står det att varningsmeddeladet hon skickar iväg mycket väl kan vara samma som tas upp i Alien 1.

Nåväl vi släpper den frågan också tar vi nästa istället.

5. Blev Shawn gravid av sexet med Charlie Holloway eller var det något som Adam "planterade" under "hyperspace"?

Man brukar döpa solsystemen efter samma namn dock. LV2 är ett. LV4 ett annat. Men men
Det är mycket möjligt Shaw kommer hamna på LV426 i en senare film. Vem vet.

Adam? Du menar David? Kan inte se hur han kunde göra det när de inte fick tag i "monsterna" förän på månen. Jag antar hon blev gravid när de hade sex på skeppet efter Charlie blivit infekterad. Hur sjutton det gick till är bara ett av alla långsökta delar i den här filmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man brukar döpa solsystemen efter samma namn dock. LV2 är ett. LV4 ett annat. Men men
Det är mycket möjligt Shaw kommer hamna på LV426 i en senare film. Vem vet.

Adam? Du menar David? Kan inte se hur han kunde göra det när de inte fick tag i "monsterna" förän på månen. Jag antar hon blev gravid när de hade sex på skeppet efter Charlie blivit infekterad. Hur sjutton det gick till är bara ett av alla långsökta delar i den här filmen

Ja David, en av många hål/frågor som inte besvarats...

... Om det var nu så att hon blev "gravid" varför dödade det inte henne utan gjorde henne gravid?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

mycket bra fråga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frantic:

... Om det var nu så att hon blev "gravid" varför dödade det inte henne utan gjorde henne gravid?

Varför inte; det kanske är så det går till (det är väl inget som har utforskats tidigare)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Varför inte; det kanske är så det går till (det är väl inget som har utforskats tidigare)?

Nä, sant.

Men vad vi vet är att det är ett organiskt ämne som dödar allt som det kommer i "kontakt med" men förintas i vatten (annars skulle inte första punktens teorier fungera för oss), men hos henne så gör det henne gravid.

Låter inte så troligt, men som sagt jag kan inte motbevisa det.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Som sagt det finn hur mycket som helst som är inkonsekvent i den här filmen. Man ska nog inte tänka för mycket för då blir man sjukt besviken. Iofs så blir man det ändå för det är inte speciellt mycket som är bra överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Har du inte sett filmen och inte gillar SPOILERS så är det dags att byta tråd.

Kom hem igår kväll efter att ha sett Prometheus och hade faktiskt fler frågor nu än innan filmen. Jag tyckte den lämnade en hel del obesvarat och kanske är det jag som missade info, missförstod vissa scener eller så fick man dessa frågor helt enkelt inte besvarade.

Tänkte iaf att vi som sett den kan starta upp en tråd så försöker vi lösa de frågetecken vi harfrån filmen.

Jag har flera frågor, men börjar med de tre "viktigaste" så kan man ta det lite allt eftersom.

1. Öppningsscenen - Vi får se en "alfahanne" dricka/äta ett "ostron" efter att ett skepp lämnar platsen för att sedan "upplösas" i vattnet.

Bara jag som inte förstår mig på den? Först tänkte jag att det var filmmakarnas sätt att visa hur livet på jorden började. För vi ser hans DNA upplösas och sedan bildas det ny DNA för att sedan gå över till celldelning etc.

Problemet är att hans DNA upplöses och "försvinner" helt vilket leder till att det inte existerar och kan således inte starta nytt liv. Så vad är eran teori om öppningsscenen?

2. Varför ville "Alfahannarna" utplåna mänskligheten?

Här har jag ingen teori ens, de har samma DNA och skulle teorin ovan stämma så varför skulle de vilja utrota sig själva? För övrigt så låter det ännu konstigare eftersom de bevsiligen varit tillbaka på jorden vid flertalet tillfällen för att visa människorna där vart månen (LV-223, obs inte LV4-26) finns för dem att kunna hitta den/dem. (Grottmålningarna)

3. Davids förgiftning av Charlie Holloway, varför?

De har aldrig varit på planeten tidigare och när David ser det "svarta klägget" säger han något i stil med, "det är organiskt". Så han har ingen aning om vad det är mer än att det är organiskt. Gissningsvis är det samma sak som finns i "ostronet" i öppningsscenen. Men till saken hör varför ger han det till David? Jag har ingen teori här heller varför. Men gissningsvis så leder detta till Elizabeth Shaws graviditet, nu har det ingenting med scenen att göra men leder till min 4:e fråga som vi kan diskutera om senare.

Så låt mig höra, jag räknar iskallt med att vi på sweclockers sitter inne med de "rätta" svaren

EDIT: Fixat texten lite.

SPOILERS!!!!!!!!!!!SPOILERS!!! SPOILERS!!!! SE UPP!!

1. Han skapar liv på jorden , dvs offrar sig själv för att skapa liv.

2.Tror att inom "engineer" rasen finns det goda , dvs creators och onda destoryers. Och han i hypersleep var en destroyer och skeppet och planeten är en militärbas då i rummet med det stora ansiktet hade en bild på en xenomorph på väggen bakom ansiktet som david försökte öppna men inte gjorde. Där inne lär det stå dessa unor med xenomorph gegga.

3. För weyland bad david -" Try HARDER" , när han pratade med honom på skeppet genom någon dröm överföring eller så.

Fan ni får hänga med i storyn.

Och alien filmerna är andra filmer , dvs detta är en spinoff i samma universum som kanske kommer länkas ihop på något sett då det finns många raser i detta universum , tex predators , alien , jockeys , människor och vem vet.

Enligt olika källor på nätet och en interjuv med Ridley säger han att han hade tänkt att detta ska bli två filmer, kanske tre då han har mycket kvar att berätta. Dvs de hålen som finns i filmen kan förklaras sen om vi har tur.

Övrigt så är det en underbar film. Sjukt bra.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Sämsta jag sett sen Transfomers 3 så jag håller inte med. Enda som var bra var att filmen var rätt snygg samt att Fassbender gjorde ett strålande jobb som Androiden. Manuset var dock horribelt uselt och extremt förutsägbart. Slutscenen var skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

SPOILERS!!!!!!!!!!!SPOILERS!!! SPOILERS!!!! SE UPP!!

1. Han skapar liv på jorden , dvs offrar sig själv för att skapa liv.

2.Tror att inom "engineer" rasen finns det goda , dvs creators och onda destoryers. Och han i hypersleep var en destroyer och skeppet och planeten är en militärbas då i rummet med det stora ansiktet hade en bild på en xenomorph på väggen bakom ansiktet som david försökte öppna men inte gjorde. Där inne lär det stå dessa unor med xenomorph gegga.

3. För weyland bad david -" Try HARDER" , när han pratade med honom på skeppet genom någon dröm överföring eller så.

Fan ni får hänga med i storyn.

1. Det har vi redan klubbat igenom, men jag gillar iden som jag skrev om tidigare

"One theory is that that along with the mythology behind the movie title, the space jockey standing on Earth stole the technology from the biological weapons seen on LV-223, to create new life instead of destruction. This lone dissident having no means to add the space jockey/human genome to the liquid compound had to make do with what he had, his own body."

2. Tro är att icke veta så detta är något du spekulerar i. Jag är inte så säker på att månen Inte skulle vara vart de kom ifrån. Varför skulle då "Alfahannarna" åka tillbaka till jorden och berätta för flera olika grottmänniskor på olika ställen på jorden vart månen fanns för flera tusentals år sedan?

3. Det förklarar ingenting, "Try Harder" tog jag som en mening att han skulle hitta en "alfahanne" åt honom ingenting annat.

Fan försöker hänga med men tyvärr hjälpte inte dina svar något

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Har du inte sett filmen och inte gillar SPOILERS så är det dags att byta tråd.

Kom hem igår kväll efter att ha sett Prometheus och hade faktiskt fler frågor nu än innan filmen. Jag tyckte den lämnade en hel del obesvarat och kanske är det jag som missade info, missförstod vissa scener eller så fick man dessa frågor helt enkelt inte besvarade.

Tänkte iaf att vi som sett den kan starta upp en tråd så försöker vi lösa de frågetecken vi harfrån filmen.

Jag har flera frågor, men börjar med de tre "viktigaste" så kan man ta det lite allt eftersom.

Nä, egentligen är det inte så mycket snurrigt. Utgår man från att Prometheus är en direkt prequel till Alien från 1979 så kommer det givetvis bli rejält fel då dessa inte hänger ihop. Promethus är en pararell storyline till Alien i samma värld (Samt några år tidigare). Stilen är inte heller riktigt samma då Alien är en Scifi-skräck i dessa renaste form. Promethues och säkerligen kommande filmer är mer äventyr än skräck.

Skrivet av Frantic:

2. Varför ville "Alfahannarna" utplåna mänskligheten?

Här har jag ingen teori ens, de har samma DNA och skulle teorin ovan stämma så varför skulle de vilja utrota sig själva? För övrigt så låter det ännu konstigare eftersom de bevsiligen varit tillbaka på jorden vid flertalet tillfällen för att visa människorna där vart månen (LV-223, obs inte LV4-26) finns för dem att kunna hitta den/dem. (Grottmålningarna)

Den rimligaste förklaringen jag kan komma fram till är att det finns två läger, goda och onda. De onda vill inte acceptera ett derivat av deras egna ras och är ute efter herraväldet, de goda är ute efter mångfald, skapa liv. Den svarta sörjan kan användas i goda syften (Öppningsscenen) såsom onda syften (Övriga filmen). En klassiskt maktkamp.

Huvudet på den döda jockeyn som blev avkapat i dörren när de blev jagade daterades enligt kol14 metoden till ca 2000år, ungefär som den yngsta avbildningen av planeterna på jorden, den äldsta var daterade till 35 000 år (Har jag för mig, någon som kommer ihåg bättre?). Så jockeysena hade besökt jorden ganska frekvent för 2000 år sedan och bakåt. Så något drastiskt hände på planeten LV-223 för 2000 år sedan vilket fick jockeyserna att försöka fly.

Alltså enligt tidslinjen.

1. Jockeyn offrar sig själv och dess DNA blir deriverat tilli nytt liv med hjälp av smörjan, människan skapas.
2. Jockeyna besöker jorden ganska frekvent enligt stentavlorna från olika civilisationer vilket härstammar från olika tidsepoker.
3. Enligt uppspelningen i tunnlarna som David aktiverade hände något för 2000 år sedan (enligt kol14 dateringen av huvudet)

LV-223 var kanske en fredligt sinnad planet och syftet var kanske forskning av den svarta sörjan tills någon ondsint jockey ville använda det i egensyfte för att ta över universum och döda allt annat förutom deras egna "fallen" jockeys, människan är ju i den här scenariet en produkt av goda jockeys och kanske är vi på jorden de "sista" av de goda slaget och i framtiden ett hot mot de onda.

De onda jockeyserna blev på något sätt stoppade och man övergav planeten LV-223.

Skrivet av Frantic:

3. Davids förgiftning av Charlie Holloway, varför?

De har aldrig varit på planeten tidigare och när David ser det "svarta klägget" säger han något i stil med, "det är organiskt". Så han har ingen aning om vad det är mer än att det är organiskt. Gissningsvis är det samma sak som finns i "ostronet" i öppningsscenen. Men till saken hör varför ger han det till David? Jag har ingen teori här heller varför. Men gissningsvis så leder detta till Elizabeth Shaws graviditet, nu har det ingenting med scenen att göra men leder till min 4:e fråga som vi kan diskutera om senare.

Så låt mig höra, jag räknar iskallt med att vi på sweclockers sitter inne med de "rätta" svaren

EDIT: Fixat texten lite.

Motivet är okänt än så länge. Kanske var så enkelt att syftet var experimentellt för att undersöka tesen om att den svarta smörjan kan ge liv i syfte att föryngra och bota Herr Wayland och/eller hitta ett sätt att skapa robotar som David som inte går att skilja från riktigt människor. David hade ju studerat arkeologiska fynd i flera år i förväg och han kanske hade fått nys om smörjan innan uppdraget, jockeysena hade kanske det med sig på sina resor till jorden.

Weyland Industries har alltid haft en hemlig agenda i övrigt så.

Skrivet av Frantic:

1. Ok då klubbar vi det!

Problem som dock kvarstår är, måste man "offra" sig själv för detta? Räcker dt inte med att "cuta" sig själv då blanda sitt blod med lite organiskt svart ostronsörja och droppa i vattnet och åka vidare.

Varför skulle någon vilja ta liver av sig självmant?

Det är film....

Skrivet av Frantic:

Eftersom vi besvarat en fråga så ställer jag nästa.

Detta var en prequel till Aliens(s), varför befinner de sig då inte på Aliens planet/måne?. Denna film utspelar sig om jag inte missminner mig på LV-223 och Alien filmerna utspelar sig på LV4-26. Så hur tog sig nu Alien(s) vidare till en annan planet, knappast så att "drottingen" kan flyga och flög vidarare. Sedan fick man se en av dessa Alfahannar i Alien och Aliens sitta vid styrspakarna i ett skepp med öppen bröstkorg.

Har ingen egen terori här så låt mig höra

Detta är ju redan besvarat men det finns ingen "Alien/Xenomorph planet" i alla fall ingen definierade hemplanet. i Alien så snappar de upp ett radiosignal från ett kraschat jockeyskepp på planeten LV-426, ursprung okänt.

[/QUOTE]

Skrivet av Frantic:

Ah googlade upp det, var tanke som det först men sedan ändrade de sig. Det är mer som en "spin off".

Nåväl, Prometheus = Robot, va? Förklara gärna. Jag var helt säker på att Promytheus var namnet på skeppet de åkte på.

Alien skeppet suttit där i tusentals år? Det har jag inget minne av att det tas upp, nu var det ett tag sedan jag såg Alien filmerna så jag kan självklart ha fel.

Annat solsystem säger du, ok. Jag har inte koll på det.

Reboot inte robot... läs igen.

Japp det har varit där i tusentals år enligt Alien filmen. Dvs långt innan Prometheus expeditionen.

Skrivet av Frantic:

Där stod det ingenting om ett annat system bara annan måne (vilket jag antydde i min fråga) Däremot så står det att varningsmeddeladet hon skickar iväg mycket väl kan vara samma som tas upp i Alien 1.

Nej.

Skrivet av Frantic:

Nä, sant.

Men vad vi vet är att det är ett organiskt ämne som dödar allt som det kommer i "kontakt med" men förintas i vatten (annars skulle inte första punktens teorier fungera för oss), men hos henne så gör det henne gravid.

Låter inte så troligt, men som sagt jag kan inte motbevisa det.

Ptja, det svarta kladdet kan ha flera syften.

Permalänk
Medlem

CEO eller ägarens dotter var def. en man. Varför annars ha en könsdiskriminerande operationsmodul som inte gör kejsarsnitt? Plus, förklarar varför token black guy tog livet av sig, hans två buddies såg förmodligen videoinspelningen.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av subruz:

Varför annars ha en könsdiskriminerande operationsmodul som inte gör kejsarsnitt?

Sades det inte att det bara hade tillverkats några få? Kanske klarar de inte allt än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

CEO eller ägarens dotter var def. en man. Varför annars ha en könsdiskriminerande operationsmodul som inte gör kejsarsnitt? Plus, förklara varför token black guy tog livet av sig, hans två buddies såg förmodligen videoinspelningen.

Det var nog en känga åt läkemedelsindustrin som under alla årtionden prioriterat män framför kvinnor.

Permalänk
Medlem

Som sagt allting är spekulationer något som Lost skaparna/författarna älskar. Troligtvis spinner de bara på som fan när de gör sina manus utan direkt eftertanke om allt de spottar ur sig vilket leder till att de själva inte kan ge logiska svar för vad de släppt senare. I den här filmen blev det samma sak. Förstår inte tjusningen med att lämna så mycket obesvarat efter sig.

Exakt det hände i Lost. Där lovade de flera gånger att alla frågor skulle besvaras och att

slutet skulle förklara det största mysteriet med ön etc, men framför allt så lovade de att karaktärerna inte var döda. Vilket de nu ändå var.

Dold text

Nu hade de så många lösa trådar överallt efter så många års skrivande och mixtrande så det var väl den enda lösningen de kunde göra för att inte misslyckas totalt.

För att dra en jämförelse mellan ett smart manus och sånt här blahaj så kan vi ta tex Crisopher Nolans och Inception. Där finns det också en eller ett par frågor som lämnas obesvarade, men Nolan i sin tur lade ner 8 å (har jag för mig, lång tid var det iaf)r på manuset bara för att vara säker på att manuset skulle just lämna de frågorna obesvarade för att tittarna själva skulle få "välja".

Jag gillar ändå filmen än om jag kan låta negativ, jag har 7/10 en svag fyra men det är tack vare att den är har bra skådespelarprestationer, ruskigt snyggt foto och en intressant handlig.

Tillbaka till filmen.

Jag tänkte aldrig på att Charlize Theron karaktär Vicers skulle varit man, jag tog för givet att operationsmodulen som är med skeppet är för hennes pappa om något skulle gå fel. Janek tog livet av sig för det var enda sättet han kunde ta alfahannens skepp ur spel och han hade lovat Shaw att "ingenting ont skulle hända Jorden", eftersom deras skepp inte var utrustat med något "vapen" så hade han inget annat vall.

Äh, känner jag ska lämna filmen bakom mig ett tag, se den igen när den släpps på BR. Vissa svar kan man hitta "runt om i handlingen", dvs saker som står på skärmar, papper etc. Sedan så kanske det kommer en dir cut som förklarar en del.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

OK, lite spånande här. Att skaparna skulle ha utvecklat världens mest ambitiösa biologiska vapen över många tusentals år bara för att döda mänskligheten känns lite långsökt. När olyckan skedde var Romarriket den största krigsmakten på jorden, skaparna hade knappast behövt så ambitiösa vapen för att sätta punkt för det. Så att mänskligheten förlorat skaparnas gunst och därför skulle förstöras känns osannolikt.

Enda förklaringarna jag kan komma på är att mänskligheten antingen var från början avsedd som eller senare blev avsedd för att användas som ett test för det biologiska vapnet. Den svarta sörjan användes för att seeda jorden med liv, så vapnet fanns sannolikt redan då i alla fall som koncept. Jag har svårt att tänka mig att det tog så lång tid att utveckla vapnet utan istället tror jag att de väntade på mänskligheten att nå ett särskilt utvecklingsstadium innan användning.

Förklaring nummer två är att det var konflikt mellan skaparna eller dom och en annan ras.

Skapare som utsätts för sörjan kan ge upphov till aliens, det visste dom (bilder av aliens i kammaren med urnorna etc) och jag tror att de hologrammen av skaparna som flyr blir dödade av något karantänsystem (därav stängdes dörren och tog skaparens huvud). Jag minns inte vad som dödade de andra skaparna i skeppet, får se om den biten.

Det verkar som att vapnet och människor inte ger upphov till aliens (de blev istället super zombies), detta stödjer tanken att vapnet inte är utvecklat för att döda människor. Aliens är ett mycket mer idealt vapen, super aggressiva varelser som slår ut sin egen föda.

Kanske var det inbördeskrig mellan skaparna, där en grupp önskade släcka den andra samt mänskligheten, eller rent utav döda alla skapare och deras frukt i något kryptiskt syfte. När skaparen i stasis vaknar så blir han lack för att han inte uppskattade androidens din-mamma-skämt, eller kanske inte. Kanske ser han att mänskligheten har samma behov för skapande (vilket kanske är grund för varför skapare och människor måste förstöras), kanske ser han det som en förolämpning mot biologiska livsformer eller så var han bara morgonsur och tänkte att han skulle döda alla människor ändå (nu när han såg att människor fortf. levde och kanske dessutom var mogna för att förstöras)... aaaah, många frågor.

Skaparna besökte i alla fall jorden troligtvis flera gånger efter de sått planeten med liv. Varför de visar stjärnsystemet till utvecklingsplatsen är också svårt att gissa. Kanske var platsen mer än bara vapenutveckling, svarta smörjan kan användas till mer än bara vapen. Kanske ville de visa deras ursprung och inget mer... något som hade tydit på att de inte avsedde mänskligheten att användas som vapentest från första början.

TLDR:

Jag tror att skaparna seedade jorden med liv 'för att dom kunde' och att de åkte dit flera gånger och hjälpte mänskligheten etablera civilisationer men sedan slutade för några tusen år sedan. Detta är punkten då vissa eller alla skapare bestämmer sig för att testa eller använda vapnet på mänskligheten, ett vapen med främsta syfte att slå ut andra skapare eller en annan art. Något går dock fel, kanske blir det saboterat i syfte att skydda mänskligheten, ett karantänsystem dödar alla där för att förhindra att aliens får fotfäste på planeten (därutav inga alien-ägg där).

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av subruz:

OK, lite spånande här. Att skaparna skulle ha utvecklat världens mest ambitiösa biologiska vapen över många tusentals år bara för att döda mänskligheten känns lite långsökt. När olyckan skedde var Romarriket den största krigsmakten på jorden, skaparna hade knappast behövt så ambitiösa vapen för att sätta punkt för det. Så att mänskligheten förlorat skaparnas gunst och därför skulle förstöras känns osannolikt.

Enda förklaringarna jag kan komma på är att mänskligheten antingen var från början avsedd som eller senare blev avsedd för att användas som ett test för det biologiska vapnet. Den svarta sörjan användes för att seeda jorden med liv, så vapnet fanns sannolikt redan då i alla fall som koncept. Jag har svårt att tänka mig att det tog så lång tid att utveckla vapnet utan istället tror jag att de väntade på mänskligheten att nå ett särskilt utvecklingsstadium innan användning.

Förklaring nummer två är att det var konflikt mellan skaparna eller dom och en annan ras.

Skapare som utsätts för sörjan kan ge upphov till aliens, det visste dom (bilder av aliens i kammaren med urnorna etc) och jag tror att de hologrammen av skaparna som flyr blir dödade av något karantänsystem (därav stängdes dörren och tog skaparens huvud). Jag minns inte vad som dödade de andra skaparna i skeppet, får se om den biten.

Det verkar som att vapnet och människor inte ger upphov till aliens (de blev istället super zombies), detta stödjer tanken att vapnet inte är utvecklat för att döda människor. Aliens är ett mycket mer idealt vapen, super aggressiva varelser som slår ut sin egen föda.

Kanske var det inbördeskrig mellan skaparna, där en grupp önskade släcka den andra samt mänskligheten, eller rent utav döda alla skapare och deras frukt i något kryptiskt syfte. När skaparen i stasis vaknar så blir han lack för att han inte uppskattade androidens din-mamma-skämt, eller kanske inte. Kanske ser han att mänskligheten har samma behov för skapande (vilket kanske är grund för varför skapare och människor måste förstöras), kanske ser han det som en förolämpning mot biologiska livsformer eller så var han bara morgonsur och tänkte att han skulle döda alla människor ändå (nu när han såg att människor fortf. levde och kanske dessutom var mogna för att förstöras)... aaaah, många frågor.

Skaparna besökte i alla fall jorden troligtvis flera gånger efter de sått planeten med liv. Varför de visar stjärnsystemet till utvecklingsplatsen är också svårt att gissa. Kanske var platsen mer än bara vapenutveckling, svarta smörjan kan användas till mer än bara vapen. Kanske ville de visa deras ursprung och inget mer... något som hade tydit på att de inte avsedde mänskligheten att användas som vapentest från första början.

TLDR:

Jag tror att skaparna seedade jorden med liv 'för att dom kunde' och att de åkte dit flera gånger och hjälpte mänskligheten etablera civilisationer men sedan slutade för några tusen år sedan. Detta är punkten då vissa eller alla skapare bestämmer sig för att testa eller använda vapnet på mänskligheten, ett vapen med främsta syfte att slå ut andra skapare eller en annan art. Något går dock fel, kanske blir det saboterat i syfte att skydda mänskligheten, ett karantänsystem dödar alla där för att förhindra att aliens får fotfäste på planeten (därutav inga alien-ägg där).

Intressant läsning.

De sista med alien får fotfäste verkar logiskt. Om du tänker på LV-426 med jockey skeppet där det finns massa ägg etc så har ingen varit där på jätte länge (så länge som ripley har legat i rymden , 50 år eller nån som vet?) förän weyalnd jutani skickar in personal från deras bas dit medvetet för att bli infected av en facehugger.

Så det verkar som alien ägg kan ligga dormant väldigt länge.

Nått som jag funderar på är alla döda jockeys som de två som är kvar under stormen hittar? Vissa verkar bara ha dött medans andra har sina revben och magar uppsprättade, detta är ett teckan på någon fom av alien från de vapen som de höll på att utveckla eller vad tror ni????

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Enligt intervju med ridley scott så har skeppet på lv-426 varit där i ca 2000 år dvs samtidigt som snubben blev av med huvudet på lv-223.

http://www.prometheusforum.net/discussion/1384/lv-426-derelic...

Ja uppenbarligen blev flertalet av dem på lv-223 dödade av en/flera alien/aliens. Hänger säkert ihop med varför skeppet på lv-426 inte kom längre än så.

Permalänk
Medlem

Många bra frågor:

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Angående Davids förgiftning av Charlie så behöver inte orsaken vara så djup. Det framgick ju ganska tydligt för oss tittare att David blev sårad av gruppens konstanta påminnelse om att han bara är en robot och inte har känslor osv. Charlie var väl den som låg på mest och David hämnades på honom. Det och även Davids vetenskapliga nyfikenhet fick honom att göra det. Det är lite luddigt ja, och jag tycker karaktären Charlie var ganska onödig.

Permalänk
Avstängd

Den Stor Frågan är, vem fan ger Lost författaren mer jobb ? Lost borde varit nog för att avsluta hans karriär.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Den Stor Frågan är, vem fan ger Lost författaren mer jobb ? Lost borde varit nog för att avsluta hans karriär.

Första säsongen av Lost plus hälften av andra säsongen var inte så dåligt, resten av säsongerna handlade dock om att mjölka ur kassakon på så mycket pengar som möjligt. Så Lostförfattaren är inte dålig, bara girig och hade inga problem att låta detta gå ut på oss som uppskattade hans produkt.

Nå jag är imponerad på att så många här minns namn på karaktärerna, för min del så har jag glömt såna smådetaljer och minns helheten och är nyfiken på en fortsättning. Där jag som flera ställer de stora frågorna.
Min gissning är att det bland dessa aliens (Alfahannar) finns personer som vi upplever som goda och sådana som vi upplever som onda. Vilket kan förklara varför vissa vill döda oss medans andra hjälpa oss.
Författaren & regissören var dock sjukligt besatt av det kristna korset, varvid detta knappast inte kan vara en slump. Så monstren skulle kunna ses som domedagen, men frågan är varför de misslyckades? Man fick ju se i den gamla inspelningen att det var lite panik vilket skulle kunna bero på att de själva blev smittade av deras organiska krigsmedel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".